dual-sport sisakteszt 2014
Tesztek

Közútra is, terepre is: Többcélú bukósisakok tesztje

A képen látható felirat (dual-sport) olyan sisakokat jelöl, amiket hasonló felhasználású motorokhoz fazoníroztak: már ezekből is elég széles a kínálat az belépőtől a méregdrágáig - összehasonlító tesztünkben mindkét véglet szerepel
Euromotor2
MotoStar

Szöveg: BenZso; KT Képek: fotofal.hu

Újra sisaktesztre adtunk a fejünket (kezünket), és sikerült is összeszednünk 3 kategóriára való bukót a hazai motorosboltokból. A tesztelést a többcélú, crossover, on-offroad vagy ahogy újabban hívják, dual-sport kategóriás (túraendurós) sapkákkal kezdjük, ezt követik majd a 80 ezer forintig tartó, majd az ezt meghaladó prémium kategóriás zárt bukósisakok próbája.

A tesztelési folyamat változatlan, a séma még a DennyM által kidolgozott, általunk bevett eljárásokon alapul: az összpontszám – amely a későbbi végső sorrend alakulásáról dönt – alap és egyéni pontokból tevődik össze. Az alap pontok közül a súlyt és a zajt is egyenként lemértük, a szellőzésre viszont csak a szellőzők száma/működése/minősége alapján adtunk pontokat (amúgy menni is kellett volna a sisakokban) – illetve a taknyos időnek köszönhetően a párásodást is ki tudtuk próbálni.

Méretpontosság-ellenőrzés: számtalan szempont szerint teszteltük a versenyzőket már a fotelben, aztán előkerült a porszívócső (dB, szellőzés), majd az esőre is kimentünk bennük (párásodás)…

Az egyéni pontokat különböző szempontok (lásd a ponttáblázatot a lap alján!) alapján kapták az indulók: itt minden helyet kapott, amit csak álló helyzetben meg tudtunk rajtuk vizsgálni, a le/felvételtől kezdve a komfortérzeten és a méretpontosságon át egészen a pleximechanikáig, vagy annak cseréjéig. Hármunk szubjektív egyéni pontjait összeadtuk, majd hozzáadtuk az “egzakt” alap pontokat, és már meg is született a végeredmény – de ne szaladjunk ennyire előre.

Szerencsére a dual-sport kategóriában is már csak kivehető bélésű sisakokat próbálhattunk. Ezek a bukók főleg a (túra)endurósoknak készülnek, és mivel a crossover motorkerékpár osztály talán sosem volt még ilyen népszerű, ezek a sisakok is nagy érdeklődésnek örvendenek. A tesztben szereplő példányok nem merítik ki a hazai piacon fellelhető összes darabot, de ennyit sikerült beszerezni a próbához. Érdekesnek találjuk, hogy egyes bukósisak forgalmazók mennyire “kedvetlenül” állnak hozzá egy ilyen bemutató jellegű, statikus teszthez is… De szerencsére a nagyobb forgalmazók, mint az Euromotor, a Karasna, a MotorOázis a Parts Europe és a MotoPartsShop.hu tudtak sisakot küldeni a teszthez, így a fontosabb márkák meg tudtak jelenni.

Van köztük nagyon olcsó, nagyon drága, és az árát tekintve arany középutas is – vajon ki mit tud?!

Mert mi lett volna, ha még menni is akarunk bennük? Azért annak örültünk nagyon, hogy több árkategóriából is kaptunk bukósisakokat, így azt is össze tudtuk hasonlítani, mennyivel jobb egy sokkal drágább az olcsóbbnál. Hát mit ne mondjak, óriási a különbség a belépő-jellegű és a prémium sisakok között – nem meglepő módon -, és nem csak felszereltségben, hanem védelemben és komfortban is. No lássuk a szereplőket, külön-külön.

A 2015-ös versenyzők: 5 márka, ebből 2 prémium modell, 2 középkategóriás és egy belépő, de mind dual-sport sisak. Vajon mennyivel jobb a drága, és mennyivel gyengébb az olcsóbb? (nagyításhoz kattints a képre!)

AFX FX41DSForgalmazza: MotoPartsShop.hu , Parts Europe

Az amerikai AFX egy agyon jól szellőző endurósisak, amely sokoldalúságával és bátornak mondható formájával hívja fel magára a figyelmet. Az alját körbeölelő ív miatt, ha a motor ülésére helyezzük, nem esik le olyan könnyen. A napszemüveg elég mélyre lejön (ami sajnos mostanában már ritkaság), kezelése pedig egyszerű a bal oldali kapcsolóval. Nagy tempónál sem rázza a napellenző a vezető fejét, mert hatalmas levegőkilépő nyílásokkal rendelkezik, így nem kap bele a szél.

Az AFX FX-41 védjegye a darthvaderes első légbeömlő, és a hasonlóan éles vonalú sild/napellenző. Kapható nem-láthatósági színben is, de nálunk a hi-vis fényezés plusz pontot ér

A szellőzése tényleg zseniális, így ajánlható nagy forróságban és “testedzésnek szánt” motorozáshoz is, ahol sokat izzad a vezető. Sajnos álló helyzetben eléggé párosodik a plexi, amely ha elindulunk, szinte azonnal leszárad. Ami az interiőrt illeti, a bélés nem lesz azonnal komfortos, mivel nem túl vastag. El kell telnie egy-két hónapnak, amire az ember fejére alakul a belső, és kényelmesebbé válik. Belül nem a legfinomabb anyagokból építkezik, de várhatóan tartós lesz. A sisakot könnyű variálni (plexi, sild), van hozzá gyári szerszám is, de az is elég, ha mindig ott lapul egy 10 forintos a zsebedben.

Az AFX belsejéből egy kissé kispórolták az anyagot (vékony a bélés), de legalább a formájával nincs gond. A bélés anyaga strapabíró, ezt már tudjuk

Előnyök / hátrányok – AFX FX41DS (bemutató)

     

  • Kiemelkedő szellőzés (17 ponton)
  • Nagy nyílás, könnyű le- és felvenni
  • Sokoldalú kialakítás, jó felszereltség
  • Vékony a szivacs a belsejében, kemény a bélése
    (viszont legalább ergonomikus a kialakítása)
  • A pleximechanika egyszerű, nem a legpontosabb

Különösen bátor az AFX formája, mégis stabilan áll a talpán (a héj peremén). Ez szellőzik a legjobban, tényleg alkalmas az endurózásra


Kappa KV10
– Forgalmazza: EuroMotor

Az olasz sapka nagyon olcsó, ezáltal az ár/érték verseny nagy esélyeseként száll a ringbe. Messziről még jól is néz ki: láthatósági színű csíkokkal hívja fel a figyelmet magára, ami nálunk – mint tudjátok – jót jelent. Közelebbről szemügyre véve viszont a kidolgozás nem túl aprólékos – és ez nem csak a fényezésre igaz: nagyon kevés és vékony szellőzőnyílások vannak rajta, így borítékolható, hogy meleg időben forró viselet.

A Kappa leginkább az árával hívja fel magára a figyelmet: ennyiért sok mindent meg lehet neki bocsájtani (?). A felszereltsége elég alsópolcos, de ez ennyiért nem csoda

A belsejének az anyaga szemre is gyenge (legalábbis ehhez az erős – és drágább – konkurenciához képest). Aztán felvéve sincs minden rendben, mert már felvenni sem egyszerű, legalábbis ahhoz képest, ami rá van írva (mindenből M-est kértünk). A méretpontossággal voltak gondjai, és ez tovább rontott a komfortérzetünkön – amin a kissé egyszerű pleximechanika és a szellőzők kidolgozása, “nyomkodása” sem segítettek. Mindezek ellenére, simán megér annyit, amennyit kérnek érte – csak körültekintően válassz belőle méretet!

A KV10 belseje nem túl prémium, és a nyílás formája (és méretezése) is eltér egy kicsit a többitől – ahogy az ára is…

Előnyök / hátrányok – Kappa KV10 (bemutató)

  • Olcsó ár
  • Ez a legkönnyebb
  • Láthatósági csíkok
    (bár a design kissé elnagyolt)
  • Furcsa alap(nyílás)forma, a többihez képest
  • Gyenge a bélés és a szellőzők kidolgozása
  • Gyenge felszereltség

A dizájnhoz hasonlóan a szellőzők is elnagyoltak, és a plexi záródása is lehetne finomabb. Ennek ellenére tartósnak tűnik…

Caberg Tourmax Forgalmazza: MotorOázis

Ez a teszt egyetlen felnyitható elejű sisakja (nagy piros pont érte), amelyet még ilyen napellenzős formában nem igazán láttunk (mert világelső). Ügyesen megoldották a felnyíló első részt, amelyet rögzíteni is lehet, nehogy lecsapódjon menet közben. A felszereltségét tovább dicséri, hogy van benne Bluetooth kihangosítóhoz is előkészítés.A plexi csukott állapotban szintén ügyesen van rögzítve, nehogy kinyíljon menet közben.

A Caberg TourMax a világ első felnyithatós túraendurós sisakja: szépen átgondolták és kivitelezték a konstrukciót, de egy picit nehéz lett

A (kissé rövid) napszemüveg kapcsolója a fejtetőre került, ez viszont megszokást igényel – továbbá nagyon kevés szellőzőnyílás van a sisakon, amelyből ráadásul csak a fejtetőn lévő zárható(ez rontja valamelyest a felszereltség-indexét). A le- és felvétel könnyen megy, a párna pedig puha, igényes kialakítású (alakú, anyagú). Árban még ez is jól áll, mert majdnem a duplája a Kappának, de még mindig csak a fele az Iconnak és több mint százezerrel olcsóbb az X-litenál.

Ez az egyetlen (nem csak ebből a tesztből), amit felnyitva is használhatunk: így egy kissé magasan van a tömege, ugyanakkor a belseje extra kényelmes (a szemüveg meg rövid)

Előnyök / hátrányok – Caberg TourMax (bemutató)

  • Az egyetlen, amelynek nyitható az eleje
  • Komfortos belső
  • Jó felszereltség, jó ár/érték arány
  • Kevés szellőző
  • Rövid napszemüveg
  • Kissé nehéz, tompább a dizájn

Ide lehet az áll részt rögzíteni, és a plexinek is megvan a helye. Egyedül a napellenző gombja van egy kicsit furcsa helyen, a sisak kellős közepén (jobb alul)

X-lite X-551GTForgalmazza: EuroMotor

Kiváló kidolgozással és igényes anyagokból (például karbon) készül az X-551GT névre hallgató bukó. A matt szürke festést sárga feliratokkal bolondították meg, így lett figyelemfelkeltő, de azért ez még nem a láthatósági kategória. Kesztyűben is jól kezelhető szellőzőket kapott, ami fontos, mert “szabad kézzel” hiába könnyű nyomkodni őket, ha… értitek. A plexit ezen a legkönnyebb lecserélni, ha esetleg valaki a napszemüveg mellé még sötétebbet szeretne felrakni.

A beépített napellenző gombja kissé nehezen jár, ami kesztyűben sem könnyíti meg a dolgunkat – ennél nagyobb hibát viszont nem találtunk az X-lite-on…

A napellenző viszonylag normális méretű, elég jól befedi az arcot (ami manapság ritkaság), csak a szemüveg kapcsolóját elég erősen kell működtetni. N-Com előkészítéssel is rendelkezik, így a (tényleg) gyönyörűen kialakított bélésben könnyen elfér a gyári kihangosító. Említést érdemel még a profi dupla D-gyűrűs csat és a belső igényes megoldású (patenttal rögzített, kivehető) áll-része (bogárháló). A héj formája nekem kicsit egy golyóra hasonlít – nem tudom, hogy ez most jó vagy rossz.

Az áll-rész kissé szűkös, már amíg ki nem patentoljuk a belsejét. Ennek a sisaknak a legszebb a bélése, a D-gyűrűs csatért (ami ugye a legjobb megoldás) külön piros pont jár

Előnyök / hátrányok – X-lite X-550GT (bemutató)

  • Igényes, jól kidolgozott, kényelmes belső
  • Jó felszereltség
  • Finom pleximechanika
  • Nehézkesen működő napszemüveg
  • Az ára is prémium: ez a legdrágább

Egyedül az X-lite kapott rendes méretű napellenzőt – ennek gombjával ellentétben, a szellőzők könnyen nyithatók és zárhatók, kesztyűben is

Icon Variant Forgalmazza: MotoPartsShop.hu , Parts Europe

A másik szénszálas darab, az Icon nem csak a fényezések hibátlan kivitelezésével hívja föl magára a figyelmet – amely még fluoreszkál is a sötétben -, hanem a héj formája is különleges. Hatalmas levegőkilépő-nyílások gondoskodnak róla, hogy ne kapjon bele a szél. A tetején lévő légcsatorna pedig arról, hogy a motoros feje ki legyen szellőztetve, amúgy rendesen… Természetesen ezt a csatornát be is lehet zárni, ha túl hideg lenne.

Az Icon Variant a legvagányabb külsejű, de a belsejével sincsenek gondok, azt leszámítva, hogy ebben nincs beépített napszemüveg

Rengeteg szellőző található még rajta, amelyek nagy része zárható, egészen pontosan 11-ből 7. A plexi teljesen páramentes és gyönyörűen nyitódik-záródik. A bélés ún. HydraDry anyaga rendkívül szép és komfortos viselet. Talán az egyetlen nagy hátránya, hogy nincs benne napszemüveg, és a tartozékként a dobozban található sötét plexi felszerelése eltart úgy 4-5 percig, így nem sűrűn fogják cserélgetni a vásárlók. Egyébként nem nagyon tudunk belekötni, legfeljebb a súlyába és az árába, de még így is olcsóbb valamivel, mint az X-lite.

Csak egy példa a finomságokra: szellőzők száma, kidolgozottsága…zárhatósága…formája… A plexi is nagyon finoman működik

Előnyök / hátrányok – Icon Variant (Thriller)

  • Igényes anyagok és kidolgozás (külső/belső)
  • Jó szellőzés, jó felszereltség
  • Leglátványosabb dizájn

  • Nincs napszemüveg
  • Nehezen megy a plexicsere
  • Ez volt a legnehezebb

Már a fényezés aprólékossága önmagában is dicséretet érdemel, de hogy még sötétben a szeme is világít… ahogy a büszke Icon felirat is

Gyári film is készült az ICON VARIANT típushoz. Igaz az árak az amerikai piacra vonatkoznak, de jól megmutatja mit is tud a sisak:

Összegzés

Mindent összevetve (összeadva) az Icon Variant került ki győztesen, köszönhetően kimagasló formájának (belül is), minőségének, kidolgozottságának, megjelenésének, komfortérzetének… Az aranyéremtől csupán öt ponttal maradt el az X-lite X-551GT, amely hasonlóan magas színvonalon teljesített, de pár tízezerrel drágábban teszi ilyen magasra a lécet. Némi meglepetésre a bronzot – az itthon még nem annyira ismert – AFX FX41 kapta: az amerikai márka kupakja leginkább kiegyensúlyozott teljesítményénél fogva csípte el a dobogót.

Az alap és egyéni pontszámok összege alapján a dobogósokat az éremnek megfelelő színnel jelöltük a táblázat alján: az Icon nem sokkal nyert az X-lite előtt, az AFX pódiumos helyezésnek örvendhet (nagyításhoz kattints a képre!)

Pedig nem volt könnyű dolga – a világújdonságot is felvonultató – Caberggel szemben: sisak tán még sose volt ennyire sokoldalú, ami azzal is jár, hogy egyik területen sem nyújt igazán kimagaslót (míg az AFX például átlagon felül szellőzik). Akárhogy is nézzük, a magasan a legolcsóbb Kappa nyújtotta a leggyengébb teljesítményt, ugyanakkor ha szigorúan vizsgáljuk a mindig fontos ár/érték aspektust, akkor az olasz sapka éri meg a legjobban a pénzét… Igazából a (legalább 100 ezer forintos!) árkülönbözetét tekintve nem is szabadna mondjuk az X-litehoz hasonlítani – de mégiscsak ugyanazon kategóriába készültek.

Ők még dobogósok: a nagyon profi X-lite a második, a kiegyensúlyozott, ár/érték bajnok AFX a harmadik

Az ár/érték arány igazi bajnokának azonban inkább az AFX tűnik, amely majdnem befér az 50 ezer forint alatti kategóriába, nem kerül annyira sokba, mégis “sokat tud” – és mint mondtuk, van amiben kimagaslóan teljesít. Egy “erős” tízessel többért nem rossz választás a Caberg sem, ami még többet tud: ebben a tesztben, ezekkel az ellenfelekkel “erős közepesen” teljesített – de közel sem volt annyira szürke, mint a színe! Akinek pedig százezernél is több pénze van többcélú sisakra, választhat: Icon vagy X-lite – akármelyiket is veszi le a felső polcról, nagyon jó sisakot kap.

Nem a pulcsiról lógnak a címkék, hanem a tesztgyőztes Icon Variant szíjáról…

A két igazán prémium dual-sport között is jelentős a különbség, de csak ami az árukat illeti – a különbözetből kényelmesen kijön “az asszonynak” egy Kappa. Ez annak tudatában pláne nem kevés, hogy az Icont nem éreztük gyengébbnek a drágább X-litenál: bár kicsit nehezebb úgy, hogy nincs benne napszemüveg, de… De ha egy árban lennének, talán úgy is az Icon felé billenne a mérleg nyelve, és ez végleg eldöntötte a versenyt. Illetve a kegyelmet nem ismerő ponttáblázatunk döntött, amelynek az ár csak egy (kis) része…


– a többcélú sisakok után a zárt (80 ezer forint alatt és felett) bukók tesztjével folytatjuk

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(