Csatlakozz hozzánk

Hírek

Digitális valóság

MotoCzysz E1pc: elektromos motor 200 lóerővel. Ez kell a TT Zero-győzelemhez?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Fotó: Asphalt & Rubber

Idén rendezik meg harmadik alkalommal a Man-szigeten a „zöld”, azaz nulla károsanyag-kibocsátású motorok versenyét, a TT Zerót. A tavalyi győztes MotoCzysz egy új, 200 lóerős prototípussal készül a viadalra, nagy harc azonban nem várható: az első edzésen mindössze négy gép zümmögött körbe a híres Snaefell Mountain Course-on.

Az okosok szerint a jövőt az elektromos motorok (és autók) jelentik. És persze azok szerint is, akik már belevágtak a bizniszbe s fáradtságos munkával fejlesztik elektromos modelljeiket. Hogy tényleg erre vezet-e az út, csak később derül ki, mindenesetre már léteznek mindenki által megvásárolható „villanyos” kétkerekűek, és természetesen versenyzésre készített prototípusok is. Utóbbi csoportot gyarapítja a MotoCzysz legújabb alkotása, a 2011-es kiadású E1pc, amelynek hajtásáról a D1-11 VDR D1g1tal Dr1ve elnevezésű elektromotor gondoskodik.

Azt, hogy a MotoCzysz elektromos helyett digitális superbike-ként emlegeti a gépet, nyugodtan könyveljük el ügyes reklámfogásnak, a kettő jelen esetben egy és ugyanaz. A marketingesek leleményességénél sokkal fontosabb, amit a kis amerikai műhely mérnökei ötlöttek ki az erőforrást illetően. Műszaki részleteket nem árultak el, csupán a végeredményt: a 2010-es modellhez képest az újdonság hátsó gumiját közel 30 százalékkal nagyobb forgatónyomaték tekeri, a csúcsteljesítmény pedig 60 százalékkal nőtt.


Íme egy elektromos superbike. Pardon, digitális…

Hogy ez utóbbi pontosan mekkora értéket takar, azt vagy nem akarták elárulni, vagy nem megfelelő a céges belső kommunikáció a műszakiak és a PR-osok között: a MotoCzysz honlapján közzétett anyagok közül az egyik „közel 200” lóerőt, a másik „200-nál is több” lovacskát említ. Nőtt a hasznos fordulatszám-tartomány is, a vezérlés 10 ezres fordulat felett szabályoz le, és javult a motor hatékonysága.


D1-11 VDR D1g1tal Dr1ve

Az E1pc nemcsak a blokk környékén változott, a MotoCzysz tájékoztatása szerint az egész motort radikálisan áttervezték. Javítottak a gép aerodinamikai tulajdonságain, a jobb irányíthatóság érdekében pedig 50 mm-rel rövidebbre vették a tengelytávot és módosították a súlyelosztást. Az áramot az új parnert, a Dow Kokam által készített, a korábbinál nagyobb kapacitású akkumulátorok tárolják. Átdolgozták a MotoCzysz speciális, „hattengelyes” első felfüggesztését is, a hátsó lengőkart pedig egy szénszálas rúd köti össze a tankidom alatt elhelyezett rugóstaggal. Az elektromotor és az akkumulátorok szénszálas vázban kaptak helyet.


Műszaki különlegességekben nincs hiány

Mindehhez a korábbinál 11,3 kg-mal kisebb össztömeg járul, bár az E1pc így sem túl soványka: a hivatalos adatok szerint „valamivel könyebb” 226,8 kg-nál. Mindenesetre a súlyfelesleg nem magyarázat arra, hogy a gép az idei első edzésen csupán 230 km/h-s végsebességet ért el. Ennek oka egyesek szerint abban keresendő, hogy – bár a MotoCzysz erről nem beszél – az ígért 200 lóerő vélhetően csak rövid ideig használható ki.


Innen nézve teljesen hagyományos

A csapat idén két motort indít a TT Zerón: a 2010-es modell továbbfejlesztett változatát a tavalyi győztesre, Mark Millerre bízták, a 2011-es, még alig tesztelt, elvileg 200 lóerős masinával pedig a rengeteg tapasztalattal rendelkező Michael Rutter száguldhat. A nagy kérdés pedig éppen az, hogy vajon mennyivel tud majd száguldozni? Miller egy éve 155,8 km/h-s átlagsebességre volt képes, Rutter most az edzésen 149 km/h-s kört produkált. Van még hova fejlődni, főleg annak fényében, hogy a csapat szeretné megkaparintani a 10 ezer angol fontos díjat, amelyet a Man-sziget vezetősége ajánlott fel annak a „zöld” alakulatnak, amelyik először lépi át az óránként 100 mérföldes (161 km/h) álomhatárt.


Kell a tapasztalat: a 200 elektrolovat Michael Rutterre bízták

Június 8-án, szerdán a helyi idő szerint 15:00-kor kezdődő, egykörös TT Zerón minden kiderül. Nagy izgalmakra sajnos nem lehet számítani, a múlt szombati edzésen mindössze négy motor teljesítette a Snaefell Mountain Course-t (a mezőny egyébként kilenc gépből áll).




MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending