Csatlakozz hozzánk

Blog

CZ – a cseh „népmotorok”

Egy Ceskát látni még ma is igazi nagy öröm!

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

A CZ 1918-ban, az első világháború utolsó évében fegyverek és fogaskerekek gyártásával kezdte.
Annak vége után, a Ceska Zbrojovka 1931-ben jelent meg a piacon első szériamotorjával, majd ezt hamarosan nagyobb – 175, 250 és 350 cm3-es – modellek követték.

Bár a második világháborút átvészelte, 1945 után a vállalatot mégis államosították. A járműgyártás központi irányítás alá került, s ennek megfelelően a CZ szoros kooperatív kapcsolatot alakított ki a második cseh motorkerékpár-gyárral, a Jawával. Az egységes irányítás ellenére a CZ bizonyos mértékig önállóságot tudott biztosítani magának: a 125-ösök és 250-esek nyugati exportja jól alakult, és még Skandináviába is szállítottak motorblokkokat.

Az 1955-ben megjelenő CZ, Cross- és GS modelljeivel hatalmas sikert aratott a terepversenyeken, bár már a kétütemű gépeket alig lehetett nyugaton eladni. A nyolcvanas évek elején kénytelen volt lehúzni a rolót, és a gyár beszüntette a motorgyártást.

Modell: 100
Gyártási év: 1935
Teljesítmény: 2,5 LE
Lökettérfogat: 98 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • CZ 100
    A második világháború előtt született meg ez a 98 köbcentis résvezérlésű kétütemű motor. A konstrukció felépítése igen egyszerű: rugózatlan hátsó felfüggesztés, kézi-kapcsolású, kétfokozatú sebváltó.
    Az első – a kerékpárokhoz még nagyon hasonló, 76 cm3-es motorral hajtott – konstrukcióval szemben, a CZ 100 már egészen úgy néz ki mint egy igazi motorkerékpár.

Modell: 350
Gyártási év: 1937
Teljesítmény: 16 LE
Lökettérfogat: 348 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • CZ 350
    A 350-es cseh motor, a motorkerékpár-gyártás topmodellje volt a harmincas években.
    A 350 cm3-es változatba egy kétütemű egyhengerest, az 500-as változatba pedig egy kéthengerest építettek. A váz felépítése és a lemezből préselt vázelemek nagyon hasonlítottak a német fejlesztésű modellekre, hol a Zündappra, hol a BMW-re.
    A nagyobb kétütemű modell értékesítése nem igazán volt sikeres.

Modell: MC 250
Gyártási év: 1964
Teljesítmény: 24 LE
Lökettérfogat: 246 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • CZ MC 250
    A cseh márka motokrosszversenyeken elért győzelmei 1964-ben kezdődtek.
    Jóllehet az MC 250-es terepmotor felépítménye viszonylag egyszerű volt, mégis számtalan nemzetközi versenyt nyert. Az évek folyamán mindig javítgatták egy kicsit, de a hetvenes évektől kezdve már nem tudtak a konkurenciával lépést tartani.

Modell: MC 250
Gyártási év: 1974
Teljesítmény: 34LE
Lökettérfogat: 246 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • CZ MC 250 (továbbfejlesztett modell)

    A terepversenyeken elért cseh sikerek mindenképpen csodálatra – de legalábbis figyelemre – méltóak. Már 1947-ben egy CZ nyerte meg a nemzetközi Six Dayst, és ezt a győzelmet a későbbiekben is sikerült megismételni. 1960-tól özönlenek a krosszversenyeken szerzett CZ győzelmek, mint például Paul Fridrichs NDK versenyzőtől, egymás után háromszor (1967, 1968, 1969) nyert világbajnoki címet.
    A GS és a krosszmodellek azonos recept szerint, első osztályú felépítménnyel készültek, 125, 175, 250, 350 és 380 cm3-es lökettérfogattal. Ez utóbbival a csehek az 500 cm3-es géposztályban is világbajnokságot nyertek, a kisebb hengerűrtartalmú motor ellenére.

És egy saját fotó, amit pár hete fényképeztem a Pannónia MGTSZ találkozón 🙂

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
-CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending