Csatlakozz hozzánk

Műhely

Csináld magad: fékbetét csere

A legjobb motorral is megesik, hogy elfogy a fékbetét. Megmutatjuk, hogy tudjátok kicserélni őket..

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A legjobb motorral is megesik, hogy elfogy a fékbetét. Megmutatjuk, hogy tudjátok kicserélni őket..

Nem feltétlenül tanácsos megvárni fekbetétünk utolsó napjait. Időnként illik ránézni, hány milliméter kopó felületünk van még, hiszen ha az eltűnik, akkor a tárcsánk fogy tovább. Ez utóbbi körül belül 70.000 Ft-ra rúg, nem beszélve arról, hogy a fékhatás erősen kérdésessé válik. Szívesen írnék egy számot nektek, hogy átlagosan hány km-ert bír ki egy gyári vagy nem gyári fékbetét, de annyira sok tényezős az eredmény, hogy inkább nem írok semmit. Nagyban függ a vezetési stílustól, a motor jellegéről, nem beszélve a típusról na és persze a betét és a tárcsa mivoltáról. Sokkal egyszerűbb ha figyelünk rá, vagy ha mi nem, legalább kérdezzük ki a szerelőnket. Jobb helyeken persze időben szólnak, rosszabb helyeken kérdés nélkül cserélik. Érdekes lehet eldönteni, melyikkel járunk jobban. Na mindegy. A feltevésünk a következő: Andersen meghalt, mese nincs, a betéteket cserélni kell.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

A páciens: Honda CBR600RR ’07

A kísérleti alanyként a saját motorom, egy 2007-es Honda CBR600RR-t választottam. A gyári betétek elég sokáig bírták, pedig nem szűkölködtem a féktávokkal. 14.000km után jött el a pillanat, hogy megváljak tőlük, aztán ment a fejvakarás rendesen, hogy mi lehet méltó a helyükre. A szezon lecsengésére való tekintettel, átmenetileg BenZso régi CBR 1000RR-jéből megmaradt, használt Galfer betéteire esett a választás. Többek közt ez is az egyik szereplője volt a hungaroringi nagy fékbetét összehasonlító tesztünknek, melyet itt a bekezdés után megtaláltok. Viszont újfent esedékessé vált a betét-csere, no nem szükségből, hanem mert kaptam tesztelésre egy új márka termékét. A SHOX erősen gondolkodik egy igen jó árú, távolkeleti gyártású brand bevezetésén. A neve Motrix. Az én motorom esetében tárcsánként 3.600Ft bruttó a pár ára, ami igen csak alatta van a konurenciának. Ahogy a darázsos kollegám mondaná, fázok a kifejezetten olcsó dolgoktól, nem tudom, hogy bízhatok-e benne, vagy nem. Most ez nem számít, hiszen pont azon vagyok, hogy ez kiderüljön és referálhassak róla nektek, illetve a beszállítónak. Mindenesetre elég a szóból, ugorjunk neki az első fékbetét cserének.


A SHOX forgalmazta Motrix fékbetét került a féknyergekbe.
 
Hogy milyen márkájú fékbetétet érdemes venni?
Egy régebbi tesztünkben összehasonlítottuk a piacon szereplő fékbetétek jó részét. Abból olvashattok egy rövid idézetet, a képre kattintva pedig az egész tesztet.

“A tavaszból időközben nyár lett és egyéb elfoglaltságaink miatt csak egy hungaroringi nyíltnapra tudtunk egyeztetni egy időpontot, hogy megjárassuk a motorinfós Hondarazsat. Közben begyűjtöttem a fékbetéteket szép sorban. Először a Lucas SRQ betétet hoztam el a Méray és Dobra kft.-től, majd a Motorrad–tól az EBC Double H nevezetűt és a Hondától a gyári Tokico betéteket. Először ezzel a három féle betéttel terveztem a tesztet, de időközben A DanGer Bikes is adott egy pár Galfer betétet és a Nissin hazai forgalmazójától, a Motorparts-tól is kaptam még egy párat. Így összegyűlt öt garnitúra fékbetét, amit szorgalmasan lemértem így új állapotában, hogy összevethessük a kopásukat.


A teszthez klikk valamelyik képre.

Azt beszéltük meg Lalival, hogy öt-öt kört megyünk betétenként, így hasonlítjuk össze a lassulásukat azzal a kütyüvel, amit Tombor János „intézett” nekünk. Ez a kis GPS-es műszer nagyon pontosan mutatja a gyorsulási és a lassulási adatokat. (Bármikor ti is ki tudjátok próbálni, ha Házos Ferenc oldalára kattintotok.

Beprogramoztam a mérni kívánt sebességhatárokat, amit 230-ról 80-ig állítottam be. Ezen értékek között a gép automatikusan elindul és időt és távolságot is mér. Ez pont elég volt ahhoz, hogy ki tudjuk tapasztalni, melyik betéttel lassul legjobban a Honda CBR 1000RR.”

Első lépés: eszközök összegyűjtése, tisztogatás.

Mivel nekem otthon nincsenek vérprofi szerszámaim, elgurultam a Honda Karasna szervizébe, hogy ott végezzem el az operációt. A szükséges eszközök összegyűjtése után már majdnem belefogtam a munkába, amikor is szembesültem önnön trehányságommal, miszerint a remek őszi időjárástól csupa kosz és fékpor maradék a motorom ezen a szerelési környéken. Első lépés hát féktisztítóval (mindent levisz!) megtisztítani a munkaterületet.


A szükséges eszközök: törlőkendő, féktisztító, fékbetétek, és egy rakat csavarkulcs. És persze egy TesztMotor.hu logó 🙂
Második lépés: csavarok ki

A CBR-en elől radiális féknyergek vannak, ami azt jelenti, hogy a felfogátásuk iránya a kerék középpontjába mutat. A fékhatás tudtommal ettől még nem jobb a hagyományosnál, viszont tudnánk -ha akarnánk, de nem akarunk- más méretű tárcsákat használni, hiszen a féknyereget lefogó csavarok alá elég egy-egy távtartót betenni.

Második lépésként a csavaroktól kell megszabadulnunk. Elméletben elég a fékbetétet fogó kisebbeket kivennünk, de ilyenkor elég trükkössé válik az amúgy egyszerű feladat. Szerintem sokkal könnyebb ha levesszük az egész nyerget. Ehhez először lazítsuk meg a kisebb csavarokat, majd Crovával (dugókulccsal) vegyük ki a féknyerget fogó nagyokat. A nyereg ilyenkor már könnyedén lejön. A kis betétrögzítő csavarokat is tekerjük ki teljesen és hopp, a betétek máris kiugranak.


Megszabadulunk a csavaroktól. A kicsikét érdemes a nagyok után, ilyenkor könnyebben tudjuk kontrollálni a betétek szabadesését.
Harmadik lépés: Új betét be

Az új betétek ugyanúgy kerülnek vissza a nyeregbe, ahogy kivettük a régit. Semmi hókuszpókusz, általában nem kell azzal foglalkoznunk, hogy melyik, melyik oldalra kerül, mert nemes egyszerűséggel ugyanolyanok. Viszont mielőtt belekezdenénk, nézzük meg a betét felületét, hogy van-e rajta középen bevágás. A gyári betéteken szokott lenni, de az utángyártottakon nem mindig. A kis rés gyakorlatilag nem más, mint egy tisztító járat. A fékezés közben ledörzsölődött fékbetétpor belekerül és sokkal jobban tisztul a betétünk. Ha nincs résünk, fogjunk egy sima egyszerű vasfűrészt és reszeljük bele egyet sacc/köbö középre. Ügyeljünk, hogy ne a fémlapig fűrészeljünk, 1-1,5mm maradjon még a kopó felületből! A mohó visszaszerelés előtt, a dugattyúkat nyomkodjuk kicsit vissza a féknyeregbe, mert különben nem fér be a tárcsa az új betétek közé. Ha kész, mehetnek a betétek a helyükre, a kis csavarokkal egyetemben, melyek ott is tartják az új alkatrészt.


Én így toltam szét a dugattyúkat. Bármilyen megoldás jó lehet. Azután pedig könnyen beférnek az új betétek.


Ha a gyártó nem vágta be, majd én megteszem. A példa ellenére középen kellene.

Negyedik lépés: Féknyereg a helyére

Utolsó előtti lépésünk következik: a nyereg uzsgyi fel a tárcsára. Látni fogjuk, hogy szépen a helyére fog ülni, nem kell vele matekolni. A két nagy csavart tekerjük be, figyeljünk, hogy semmiképpen se maradjanak laza. Ha esetleg van nyomaték kulcsunk, radiális esetében kb. 45Nm-re, hagyományosnál kb. 30Nm-re húzzuk meg. A kis csavarokat pedig 12Nm-re illik, ami azt jelenti, hogy kényelmesen behajtjuk és még egy hangyányit rászorítunk. Nem érdemes nagyon, nem tudnak kilazulni, csak a menetet ba… barmoljuk el.


Csavarok vissza. Figyeljünk, hogy a nyergeket fogó csavarokat jól megszorítsuk. A kicsiket nem kell megtépni.
Ötödik lépés: pumpálás

Ha mindkét oldalon kész a csere, ne üljünk a babérjainkon, és elindulni még végképp ne jusson eszünkbe! A szétnyomott dugattyúk nem szorulnak még rá a betétekre, így azok a tárcsákra, ergó nincs fékhatásunk. Álló helyzetben húzkodjuk bőszen a fékkart addig, amíg az fel nem keményedik! Ha megáll a folyamat, na akkor vagyunk készen.

A szerelde helyszíne: a Honda Karasna szervize

Szerény ügyfélváró. A tévét azért hiányolom 😛

Bal oldalon a szervíz mestere, Szopkó Csaba, alias Bubus.
Jobbra az egyik jó kiállású szerelő. Szemmel láthatóan szeret fotózkodni.

Honda Karasna szerviz
(1132. Bp., Váciút 40.)
Szopkó Csaba: 20/399-6166
szerviz@karasna.hu
www.karasna.hu

Jótanács a végére

Fékbetét függő, de az első fékezéseknél még közel sem fog úgy működni a rendszer, mint azelőtt. A betétnek és a tárcsának egymásra kell találniuk, azaz be kell hogy kopjon az új betét. Óvatosan fékezgessünk egyre nagyobbakat, aztán ha érezzük a javulást jöhetnek a rövid féktávok. Ha rögtön adunk neki, könnyen felüvegesedhet a betétek felülete és nem lesz olyan tuti a fékhatásunk, mint amilyen lehetne. Jó szerelést mindenkinek!


A Karasna szerviz fiatal gyöngyszeme, Ákos, akinek a motorját többször láttam szét szedve, mint lábon. Ez van, ha valaki szereti a munkáját. Még jó, hogy nem orvosnak ment…

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending