Csatlakozz hozzánk

Hírek

Cserénfa, az elfeledett éden

Még ha csak néhány pillanatig is, de ismét szállt a kékes füst, pattogott a kipufogó Cserénfán, a néhai Castrol Autó és Motorsport Centerben.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Újra motorhang szállt a Surján-völgyben

Írta: Nagy Norbert
Korabeli fényképek: Nagy Norbert

Sebastien Tortelli, az utolsó cserénfai vébé futam győztese 1996-ból.

Több, mint két évtized után motocross eseménynek adott otthont a világhírű pálya, ahol hét éven át rendeztek motocross Európa- és világbajnoki versenyeket, de az endurosok legmagasabb szintű bajnokságát is példás hozzáértéssel bonyolították két alkalommal.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Október második vasárnapján csaknem megtelt a betonplacc, krosszmotorok sorakoztak katonás rendben. Minden nagy gyártó képviselte magát, a szivárvány színeivel kápráztatva a kilátogatókat. A Retro Motocross Club Hungary szervezésében Emléknapra hívták a korszak szerelmeseit. A korszak, amely két évtizedet ölel át, 1984-től a ’90-es évek végéig éledt, majd virágzott a katlan.

A rajt pillanata 1993-ból, az egyetlen 250 köbcentis világbajnoki versenyről.

A Kaposvártól 15 km-re található település nem a nulláról indult, hiszen a 70-es, 80-as években már komoly motocross élet helyszíne volt, a szarkavári, majd a hangárdombi pályán nemzetközi versenyeket rendeztek. Cserénfán a 80-as években kezdték el az országos szinten kiemelkedő színvonalú pálya megépítését, mely először hazai versenyeknek adott otthont, majd egyre több nemzetközi kihívás került megrendezésre. A masszív környékbeli motoros életet az 1990-ben alakult Surján SE is erősítette, és olyan neveket tudhatott soraiban, mint Németh Kornél vagy Borka János.

Kajtár Tibor, a Retro MX Club Hungary vezetője és Baranyó Károly, a Surján RT. korábbi ügyvezetője, és a néhai Castrol Autó és Motorsport Center tulajdonosa.

1991-ben ez az egyesület vállalta az első világbajnoki forduló megrendezését Cserénfán, ahova 6 éven keresztül minden évben tízezrek látogattak el. Igazi népünnepéllyé lett a cserénfai vb, a Kaposvárról induló ingyenes buszjáratok tömve voltak, az Eurosport élőben közvetített, a versenyt kiszolgáló épületek mellé camping és motel is épült, a versenynapok alatt tényleg úgy tűnhetett, hogy ez a hely a világ közepe.

A rajt pillanata 1996-ból, a legutolsó motokrossz világbajnoki versenyről.

Sajnos a gazdasági viharok lecsaptak erre a helyre is, és húsz éve némaságba burkolózik a festői környezet, legalább is hivatalos versenyeket azóta nem rendezhettek itt. Ezt a csendet törték még Cserénfa rajongói, de most nem verseny volt, hanem “néma” megemlékezés a megannyi nagy versenyre, versenyzőre, a pálya építőire, a dicső múltra, ami világhírig repítette a somogyi kis falut.

Kajtár Tibor, a Retro MX Club Hungary vezetője tartja kézben az 1993-as futamgyőztes, Donny Schmit korabeli fotóját, mely pontosan kiegészíti a szebb napokat is látott főépület.

A pálya szinte egyedülálló volt a világon, rettenetesen nehéz, de mégis imádták a versenyzők. Hatalmas siratói és lejtői meredekségével, szintkülönbségével, – az akkor rekordnak számító – 40 méteres ugratójával mindenki szívébe belopta magát, úgy, mint a tízszeres világbajnok, belga Stefan Everts-ébe is. Kedvencévé vált terület, itt aratta első győzelmét is, amely az első világverseny volt Cserénfa életében.

Yves Demaria az 1992-es cserénfai világbajnoki versenyen.

Baranyó Károly a Surján SE egykori vezetője és Borka János korábbi magyar bajnok krosszverrsenyző, a cserénfai pálya két megálmodója és kivitelezője.

A Makovecz Imre tervezte, mára ikonná lett, de egyre romosabb épületben rögtönzött múzeumot rendezett be a Club, hatalmas plakátokon tekinthették meg a legemlékezetesebb pillanatokat, mint például Everts győzelmét is. A tömegben – a sok nagyon fontos ember közül, akik nélkül ez a hely nem jöhetett volna létre – elvegyült két úr, most már fehérbe boruló halántékkal: Baranyó Károly és Id. Borka János. Hol hangos nevetésre, hol szinte könnyekre késztetve meséltek a hallgatóságnak a kezdetekről, a felemelő pillanatokról, a keserű végről.

Versenypillanat 1993-ból, az amerikai asztal leérkezőjében. Háttérben a legendás cserénfai siratófallal.

Majd előkerültek sorban régi versenyzők, szerelők, rendezők, majd a gépészek, akik kialakították az akadályokat. A falucska lakói is, akik itt dolgoztak a versenyen, vagy a pályaépítések alkalmával és még mindig szívügyük a hely.

Linninger Patrick motorja köré gyűlnek a megemlékezők. Ezzel a motorkerékpárral indult Patrick az 1993-as világbajnoki futamon, melynek restaurálási munkálataival az októberi találkozóra készült el.

Néhány órára visszarepült mindenki a múltba, megint átélték a nagy pillanatokat, mert aznap kicsit valahogy minden hasonlított “akkorra”. És a kérdés ott lebegett a völgy felett: Vajon lesz-e még itt valaha motorverseny, ami tovább viszi Cserénfa legendáját? Retro Motocross Club Hungary mindenesetre tervezi, hogy amíg lehetőséget kapnak ár, minden évben összegyűlnek egy közös megemlékezésre.

Az 1993-as világbajnoki futam győztesérül, az amerikai Donny Schmitről készült fotó beágyazva a mai viszonyok közé.

Cserénfa legendái

  • A motokrossz világbajnokság legeredményesebb versenyzője, a 10-szeres világbajnok és 101-szeres nagydíjgyőztes belga Stefan Everts Cserénfán szerezte meg a vb-karriere első nagydíjgyőzelmét. 1991. május 25-én kettős futamgyőzelemmel diadalmaskodott a 125-ös vb Magyar Nagydíján. Everts a gyári Suzuki csapatban versenyzett.
  • A kétszeres világbajnok holland John Van Den Berk Cserénfán nyert utoljára a vb karriere alatt. Az utolsó, 9. nagydíjgyőzelmét Cserénfán aratta 1992. május 24-én. A 125-ös Magyar GP-n a három futamban kétszer győzött, egyszer a 3. helyen zárt.

Cserénfa nagydíjgyőztesei

  • 1991 Stefan Everts (belga, Suzuki), futamokban szerzett helyezések: 1-1 (125cc)
  • 1992 John Van Der Berk (holland, Suzuki) 3-1-1 (125cc)
  • 1993 Donny Schmit (amerikai, Yamaha) 1-1-1 (250cc)
  • 1994 Alessio Chiodi (olasz, Honda) 2-1 (125cc)
  • 1995 Alessandro Puzar (olasz, Honda) 1-1 (125cc)
  • 1996 Sebastien Tortelli (francia, Kawasaki) 1-1 (125cc)

 

Korabeli közvetítések a világbajnoki versenyekről:

 

 

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Siren7 vadrisztó

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

KTM

Trending