Csatlakozz hozzánk

Hírek

Csak semmi vadulás: F650GS vagy XJR1300?

A BMW F650GS-t vagy a Yamaha XJR 1300-at válasszam első motornak?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

“35 évesen végre motorozásra adom a fejem. A-s jogsi megvan, már csak a motor hiányzik. 192cm vagyok, ebből adódóan csak magas, nagy motorban gondolkodok. Két választottam van: BMW F650GS Dakar, vagy Yamaha XJR1300. Nagyon megfontoltan motoroznék, semmi vadulás. Te melyiket ajánlanád?”

A fent olvasható kér(d)és nemrégiben érkezett szerkesztőségünkhöz. Krisztián első (nagy)motorját keresi, és két, egymástól meglehetősen távol álló paripa került a kívánságlistájára. Az egyik a Bajor Motor Gyár sokat bizonyított túraendúrójának különleges kiadása, a másik pedig a hangvillások szintén bevált nagy nakedje. Finoman szólva nem egy kategória, de azért hasonlóság is akad köztük – hogy melyiket ajánlanánk inkább egy kezdő motorosnak, az hamarosan kiderül.

Kedves Krisztián!

“Választottjaid” között ha nem is akkora a kontraszt, mint egy Ferencváros és egy Újpest-drukker között, de azért merőben más élményekkel ajándékoz meg ez a két modell, illetve mindketten más területeken mutatnak előnyöket/hátrányokat. A legfőbb vízválasztó a Te esetedben az a tény, hogy kezdő motoros vagy, ha jól veszem ki a szavaidból, nincsen meghatározó motoros múltad, kismotorral sem. Ezt a gondolatmenetet folytatva, egyértelműen az F650GS felé billen a mérleg nyelve. Hogy miért? Az “újoncok” esszenciáját követve, az F650 jóval könnyebb(en kezelhető) motor az XJR-nél, és az sem biztos, hogy 100+ lóerős teljesítményre és Nm-es nyomatékra van szüksége egy kezdőnek. A GS terepezésre is alkalmas üléspozíciója (széles, magas kormány, egyenes testhelyzet) szintén komoly segítség egy kezdőbb ridernek, bár ebből a szempontból az XJR sem olyan rossz. Sőt, valójában az 1300-as Yamaha egy nagyon barátságos, selymes négyhengeres (is tud lenni), tehát lényegében passzolna a “semmi vadulás”-koncepciójához, de. Az XJR jóval nagyobb motor, és ez a súlyára is igaz – egyikért sem leszel hálás, legalábbis kezdő-kilométereid során biztosan nem.


Az F650GS kezes jelleme földúton is nagy segítség

Lehet, hogy 35 évesen simán elbírsz egy 220 kilós vassal, de itt rég nem az a kérdés, hogy meg bírod-e tartani, hanem hogy hogyan boldogulsz vele egy váratlan közlekedési szituációban vagy egy nehezebb manőver során: a kezdők mindkettővel sűrűbben találkoznak. Ebből az aspektusból sokkal előnyösebb a “kis” BMW: a nyáron nálunk járt G650GS-sel (ami merőben hasonlít a Dakarra) nem volt kihívás a dugóban araszolás sem, sőt… Nagyon hiányzik az elvárásaid közül az, hogy hol szeretnéd használni a motorodat. Ha rendszeresen mennél a városban, akkor el is dőlt a kérdés. Emellet jó kis kirándulómotor a 650-es, és szerintem egy kezdőnek pont erre van szüksége. Köszönőviszonyban sincs az XJR menetdinamikájával, de ahogy nem egy (és nem kezdő) motorostól hallhattuk már, 50 lóerő bőven elég lehet az utcai haladáshoz – természetesen ők is a “semmi vadulás” filozófiáját vallják. Véleményem szerint az XJR 1300 sok (egyelőre) felesleges tartalékot rejtene számodra, mindezt sok, még feleslegesebb súllyal kiegészítve. Ez nem jelenti azt, hogy az XJR-rel nem lehetne finoman, kiszámíthatóan  közlekedni, de minek küzdenél ezzel a sok felesleggel, ha az F650-en enélkül is (többé-kevésbé) hasonló élményekben van részed, nemigaz? Arról nem is beszélve, hogy az F650GS a magasságodhoz is jobban passzol – mert úgy ahogy mondod: a BMW magas, az XJR nagy.


Az XJR nehézbombázó: nem nehéz vele menni, de nem is kezdőmotor

Nem tudom, mennyire ragaszkodsz az F650GS dakaros kiviteléhez (vagy egyáltalán ehhez a két modellhez), mert itthon – finoman szólva – nem túl széles a választék. Tehát kevesebb közül válogathatsz, és magasabb árat is kérhetnek érte. Ha mégis kitartanál XJR-es álmaid mellett, egy régebbi darabért (amiktől nem kell félni) legalább egy mihályt kell elkülönítened a büdzséből. Másfélért már mindenféle kiegészítőkkel elcsúfított, keveset futott darabokat is találsz. A Dakar valahol a kettő között van, míg “mezei” F650-eseket már ‘millió alatt is találsz. Érdemes megjegyezni, hogy 2007-től már soros kéthengeres az F650GS – a Rotax-blokkosak erősebbek és drágábbak is, de nagyjából hasonló a fíling. Mindent egybevéve, a helyedben a BMW-k között keresgélnék, ha ez a két modell tetszik igazán – bár lehetnek még “esélyesek” a kategóriában: Aprilia Pegaso és társai… Azt sem tudom, milyen gyakran használnád, de a mindennapos menetekre is alkalmasabb a Bömös (fogyasztás, fenntartás, hagyományos értelemben vett közlekedés), míg az XJR inkább az a vasárnapi vagy hétvégi túramotor. A legfontosabb, hogy a vásárlás előtt mindenképp próbáld ki a bajor csodát és a (egy) japán nagyvasat is, hogy Te is érezd a különbséget, kóstolj bele, melyiken milyen az élet. Mert létezik az a kezdő is, aki minden gond nélkül “elvan” egy XJR-féle “majdnem-muscle” bike-kal, de azért nem ez a jellemző… Sok szerencsét!


Jobb, ha az XJR-hez van már pár ezer kilométer a motoros tarsolyában


A bütykös gumi nem igazán kezdőbarát, a GS felépítése és viselkedése már inkább

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending