Csatlakozz hozzánk

Blog

Cagiva – a Castiglionik öröksége

Egy hatalmas név, ami egykoron mindent bekebelezett, s aminek majdnem mindene odaveszett. A most MV Agusta motorokat gyártó varesei gyár története

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

A Castiglioni fivérek (Gianfranco és Claudio) 1978-ban Varese városában megvásárolták az Aermacchi motorkerékpár-gyárat, amely 1961-óta az egyesült államokbeli Harley-Davidson céghez tartozott, s 1973-tól végérvényesen annak tulajdona lett. A Harley-Davidson pont ebben az időben integrálódott az amerikai AMF Konszernbe.

Amikor a Harley megvált az Aermacchitól, a Castiglioni testvérek úgy döntöttek, hogy apjuk (Giovanni) által 1928-ban Varesében alapított fémárú-kereskedése nevét (Cagiva) használják fel az általuk készített motorkerékpárok márkájaként. A Cagiva a közutaktól távoli vidékektől remélt népszerűséget: crossmotorokat fejlesztett tehát, s egyik modelljével 1981-ben olasz bajnokságot nyert.

Egy évvel később Gianpaolo Marioni olasz enduróbajnok, majd 1985-ben Pekka Vehkoneen megszerezte a Cagivának a crossvilágbajnoki címet. Az üzletmenet tehát jól alakult, 1983-ban a Cagiva megvette a pénzügyi gondokkal küzdő Ducatit is.

1985-től a 900-as elefánttal vett részt a cég a Dakar ralin, ahol 1990-ben Edi Orioli elhozta a cégnek a győzelmet. 1986-ban a Cagiva megvette a svéd Husqvarnát, amely endurók gyártásával foglalkozott, majd a Moto Morini következett, végül a versenysportban már-már szentként tisztelt MV Agusta név használatát vásárolta fel.

1985 és 1995 között a Cagiva egy négyhengeres, V-motoros versenygéppel indult az 500-as géposztályban a pályaversenyeken. Lassanként az időközben egyedüli vezetővé vált Claudio Castiglioni birodalmának feldarabolására kényszerült, hogy a pénzügyi nehézségeken legalább részben úrrá legyen.

A Ducati eladása óta a Cagiva Suzuki motorokat épített a szériakonstrukcióiba, s végül a Moto Morini is újra önállóvá vált. 2004 végén az ázsiai Proton-konszern vásárolta meg a Cagiva részvényeinek 49 százalékát.

Azóta nem készültek új Cagivák, de idén 2018-ban újra feléled a Cagiva és elektromos motorokat fognak gyártani Vareseben ezen a néven az MV Agusták mellett. Bemutató idén novemberben az EICMA kiállításon várható!

Modell: MRX 250
Gyártási év: 1981
Teljesítmény: 36 LE
Lökettérfogat: 124 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Cagiva MRX 250

    Ezen a Varese városából származó crossgépen még egyértelműen követhetők az Aermacchi-hatások. A léghűtéses kétütemű motor szemmel láthatóan közeli rokona az Enduro SX 250-ben az AMF Harley-Davidson által beépített hajtóműnek. A crossváltozat mellett létezik még egy terepváltozat is: ezzel nyert Gianpaolo Marioni 1981-ben olasz bajnokságot az endurókategóriában.

Modell: WMX 125
Gyártási év: 1987
Teljesítmény 36 LE
Lökettérfogat: 124 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Cagiva WMX 125

    Miután Pekka Vehkoneen 1985-ben, majd egy évvel később Dave Strujbos crossvilágbajnokságot nyert, a Cagiva a világbajnoki gép „ civilek” számára kialakított változatával jelentkezett a piacon. A hatfokozatú váltóhoz csatlakozó, önálló fejlesztésű motor az előző évben sikeres versenygép motorjához képest annyit változott, hogy 36 millis Keihin-porlasztót kapott. A motor felfüggesztése nem változott, továbbra is egy kettős szalagvázon függött, a lengőkarok alumíniumból készültek, s az Öhlins szállította a központi rugóelemeket.

Modell: Elefant 750
Gyártási év: 1987
Teljesítmény 61 LE
Lökettérfogat: 749 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Cagiva Elefant

    A nyolcvanas-kilencvenes években az Elefant volt a Cagiva sikermodellje. Miután a 650-es Ducati Pantah-Twin motor és a puritán enduróformák kombinációjával a Cagiva megjelent a piacon, 350-es és 125-ös változatban is bemutatta a modellt. Végül 1987-ben került forgalomba az Elefant 750-es, amelybe a Ducati 750 SS V2-es motorját építették. Edi Orioli kétszer vitte sikerre az Elefantot a Dakar ralin, ezután elkészült a 900-as változat is, amely a Ducati 900 SS motorjának továbbfejlesztett változatát kapta.

Modell: River 500
Gyártási év: 1999
Teljesítmény 34 LE
Lökettérfogat: 498 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Cagiva River

    A River 500-as egy igénytelen, hétköznapi modell, amelyet egy 500 cm3-es, lég/olaj hűtéses, egyhengeres, négy szelepes motor hajt. A 650-es Raptor megjelenésével a River lekerült a futószalagról. A konstrukció indult többek között a „Funduro Canyon 500” versenyen is.

Modell: Navigator
Gyártási év: 2000
Teljesítmény 98 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Cagiva Navigator

    Az Elefántot követő új modellt 1997-ben mutatták be. Ez volt a Navigator, amelybe egy 900 ccm3-es Desmo V2-es Ducati motort építettek a fejlesztőmérnökök. A viszonylag szerény – 68 LE-s – teljesítményű gép, amelyet „Gran Canyon” néven is értékesítettek, nem volt hosszú életű, jóllehet 2000-től egy erősebb, 1000 cm3-es Suzuki V-motort kapott.

Modell: Raptor 650
Gyártási év: 2001
Teljesítmény 73 LE
Lökettérfogat: 645 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Cagiva Raptor 650

    A 2001-es szezonban a Cagiva egyedi felfogásban módosítva mutatta be a Suzuki népszerű SV 650-esét. A 650-es V-motorral hajtott gép teljesen új felépítményt kapott, vizuálisan pedig figyelemfelkeltő hatása volt. A modell jelentős sikernek ígérkezett, de szállítóképességét illetően kifogások merültek fel, így aztán az ígéretek nem teljesültek. A V-Raptor néven megjelent változatot különösen merész vonalú lámpafejjel építették.

Modell: Xtra-Raptor 1000
Gyártási év: 2004
Teljesítmény 113 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Cagiva V-Raptor 1000

    A Raptor sorozattal egyidejűleg a Cagiva két markáns változatot is piacra hozott: 650 cm3-es és 1000 cm3-es lökettérfogattal. A rácsszerkezetű csővázat minden változtatás nélkül átvette a Suzukitól, ettől eltekintve a modell teljesen egyedi. A kemény – de állítható – rugózás mellett az 1000-es változat elsősorban a szokatlan kormányborítás miatt feltűnő, ez egészen sajátos képet ad a V-Raptoroknak.
    Mivel az 1000-es V-Raptor valamikor csak speciális modellként (limitált szériaszámban) szerepelt a tervekben, 2004-től a képen látható Xtra-Raptor pótolta a korábbi változatot. Mindenekelőtt a karbonszálas felépítményelemek mennyiségében mutatkozik különbség a V-Raptor és az Xtra-Raptor között.

Modell: Raptor 1000
Gyártási év: 2002
Teljesítmény 112 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Cagiva Raptor 1000

    A Raptor modellsorozat bemutatója 2000-ben volt. Mint a Navigator is, a nagy lökettérfogatú Raptor modellek is egy Suzuki V2-es motortól kapják a hajtóerőt. A hajtómű és a forma mellett a stabil és szemet gyönyörködtető rácsszerkezetű csőváz keltette fel a rajongók érdeklődését. E váz, a kiváló fékrendszerrel és a megbízható rugózással együtt, nem mindennapi élménnyé emeli a Raptor 1000-esen megtett utat. A 2005-ös szezonra mindkét Raptor új lámpafejet kapott, s számtalan apró részlet átalakításával frissítették a modellt.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
-Bultaco – mindent a sportért

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending