Csatlakozz hozzánk

Műhely

Café Kedd: Igazi igényes huligán HD softail motorátépítés hazai műhelyből

Varga Tamás nevével és műhelyével mostantól úgy érzem sokat fogunk találkozni, mert hihetetlenül ügyes, szorgos és sokoldalú a motorépítők világában. Műhelye olyannyira felszerelt mindenféle célszerszámmal, hogy szinte bármit képes helyben elkészíteni.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

– Café Kedd néven új sorozatot indítottunk, melyben a Café Racer kultúra enciklopédiáját igyekszünk fellapozni. Hétről-hétre láthattok nálunk keddenként racer-csemegéket, de tanácsokat is adunk, illetve alkatrészeket is javasolunk a motorátépítéshez. A célunk, hogy hazánkban is minél nagyobb nyilvánosságot biztosítsunk ennek az arra érdemes műfajnak.

A „Ferrum” névre hallgató motor egy 1984-es Harley-Davidson softail alapjaiból készült, Varga Tamás motorépítő csornai VT Racing műhelyében, aki nem mellesleg már 15 éve foglalkozik motorokkal. A műhelye közismert a széles palettájáról, készülnek itt verseny motorok, újulnak veterán gépek és egyedi igények alapján is épülnek, szépülnek a kétkerekű csodák.

A HD tulajdonosa egy svájci megrendelő, aki lábon hozta el motorját és búcsúzásként  kegyetlenül lefüstölte az utcán a maradék hátsó gumit, amitől szinte az összes csavar kiesett a motorból, és az olaj is elfolyt a kuplungból. 😀

A kivitelezésnél annyi volt az igény, hogy minél egyszerűbb, és „igénytelenebb” legyen. Ezen kívül még szempont volt a sportosabb külső is. Mivel a Ferrum név adott volt, e-köré gondolta ki Tamás a formatervet.

A Ferrum név magyar jelentése VAS, ez adta az ötletet ahhoz, hogy ne legyen fényezés a motoron, így a váz és sok más alkatrész is meg lett maratva savval, és jó pár helyen megkoptatva, hogy minél elnyűttebb hatást keltsen. A festés teljesen el lett tüntetve az összes alkatrészről, és a fém felület szálra csiszolás után került lakkozásra. Egyetlen festett alkatrész van a motoron: a tank. A tankon lévő felirat egy foszforeszkáló pigmentet tartalmazó festékkel van lefújva, ami világít a sötétben.

Tamás minden feleslegesnek tartott alkatrészt leszerelt, köztük az önindítót, az irányjelzőket és felesleges kapcsolókat, így elég mókás néha beindítani a gépet. 🙂

A motoron az első teleszkópból 7 centit rövidített, hogy kicsit lejjebb kerüljön a motor eleje, és ezáltal javuljon a fordulékonysága.  A hátsó futómű is hozzá lett igazítva, és a régi versenymotorok abroncsaihoz hasonló mintájú Firestone Delux gumikat kapott.

A tank kialakítása érdekes feladat volt, mert ez egy dupla tankos kivitel, és külön-külön mindkét tankból ki kellett vágni, hogy keskenyebb legyen, az alját pedig a hengerfejhez igazítani, hogy minden elférjen.

„A blokk is apróbb kezelésen esett át, a hengerfejeket átdolgoztam és a karburátort is hozzá alakítottam. Rövidebb végáttételt szereltem rá a jobb gyorsulásért. A nagyobb teljesítményhez természetesen komolyabb fékek is dukálnak a rövidebb fékút érdekében, így kerültek rá a Budapesti Róna Kft. speciális keverékű fékbetétei.”

„Ami optikailag leginkább érdekes a motoron, az a hegesztés, mert az volt a kérés, hogy minél amatőrebb, „házilag barkácsolt” kinézete legyen. Olyat pedig ritkán kérnek, hogy ronda legyen a hegesztés, de ez esetben támogattam, mert pont ez passzol hozzá.”

A motoron sportosabb üléspozíció lett kialakítva, és kapott egy stílusban hozzá passzoló alacsonyabb kormányt is egy másik HD modellről. Maga az ülés csak sokadik nekifutásra sikerült olyanra, amit Tamás megálmodott, mert vagy a forma, vagy a szín nem passzolt a motor arculatához. Szerencsére nem kellett messzire menni ezzel a problémával sem, az ülésformát Tamás, a kárpitozást pedig barátja, Pesznecker László készítette neki Győrben.

„Két dolog volt, ami nagyobb fejtörést okozott: az egyik a fejidom, a másik pedig a gumi olajcsövek helyett felszerelt réz csövek. A réz olajcsövet úgy kellett lehajtanom, hogy a motor rezonanciáját is elviselje, és egyben leszerelhető legyen. Ez a kipufogó miatt nem volt egyszerű.
A dobok sem maradhattak a régiek, egy újabb HD modelltől kapott kettőt ajándékba. „

A lámpa körüli fejidom acéllemezből hajtott, szegecsekkel körberakott darabokból áll, amit bőrszíj rögzít a motorhoz, nincs csavarkötés egyik eleme közt sem. GPS hiányában kapott a tanktakaró bőrbe egy 40 éve működő régi iránytűt is.

„Már az első próbakörön beleszerettem az általa adott érzésbe. Kicsit küzdeni kell vele az egyszerűsége miatt, de minden kilométer mosolyt csalt az arcomra.” 🙂

Fotók: Tóth Gábor

Ha motorépítő vagy és bármire szükséged van, keresd a Szilágyi Erzsébet fasor 17.-es szám alatt lévő MotoPartsShopot.
Akár még ötleteket is tudunk adni!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending