Csatlakozz hozzánk

Műhely

Café Kedd: Mi lesz abból ha egy óragyártó egy indiai csapattal találkozik?

Ebből a szerencsés találkozásból született meg a Moksha névre keresztelt, teljesen egyedi tervezésű és gyártású BMW építés

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

– Café Kedd néven új sorozatot indítottunk, melyben a Café Racer kultúra enciklopédiáját igyekszünk fellapozni. Hétről-hétre láthattok nálunk keddenként racer-csemegéket, de tanácsokat is adunk, illetve alkatrészeket is javasolunk az építéshez. A célunk, hogy hazánkban is minél nagyobb nyilvánosságot biztosítsunk ennek az arra érdemes műfajnak.

Kezdésnek ismerkedjünk meg kicsit az építő testvérpárossal, Rahul és Birju Sinroja-val. Az Indiából induló családi hobbi mára méretes vállalkozássá nőtte ki magát: az angliai Leicesterben, 200 négyzetméteres területen építenek szebbnél szebb motorokat, elképesztő összegekért. A kezdetek kezdetén persze Indiában még inkább csak közlekedési eszközként tekintettek a kétkerekűekre, na de persze egy Yamaha RX100 vagy egy Royal Enfield Bullet azért megdobogtatta mindkettejük szívét.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Valahol el kell kezdeni…

Mára profi mérnökké képezték magukat, akik a legegyszerűbb motorokat is heves birtoklási vágyat ébresztő szobrokká képesek alakítani. Ha pedig egy BMW R nineT (úgy tűnik ez a modell sokakat megihlet) modell akad a kezük közé, abból csak jó sülhet ki. Tudta ezt már tavaly a Royal Enfield is, amikor két ”factory custom” gép kellett nekik a Sinroja garázstól, idén pedig a BMW és a holland TW Steel óragyártó kopogtattak a megfelelő ajtón, valami igazán egyedi megoldást keresve.

…aztán folytatni

Ahogy Rahul meséli, jó a kapcsolatuk a TW Steel csapattal, hiszen ők is gyakran dolgoznak együtt custom építőkkel, akik legalább annyira szenvedélyesek a motorokkal mint a TW Steel az órákkal. A legújabb ”Son of Time” motor készítésekor sem volt ez másképp, a közös tárgyalások hamar egy BMW modell irányába kanyarodtak, amikor a donor motor kiválasztása került szóba. A Sinroja testvérpár már alig várta, hogy megkapja a legújabb Boxer motoros modellt, hiszen az évek során kellő tapasztalatot halmoztak fel a bajor márkával.

Profi dizájner támogatással azért könnyebb

Hamar kiderült, hogy a BMW-nek is bejön az ötlet, egyből rábólintottak a projektre és támogatták is azt, főleg amikor a CAN bus rendszer került sorra. A Moksha szó nagyjából szabadságra fordítható, eredete pár ezer évvel korábbra tehető. Nem is tököltek sokat indiai barátaink, komolyan vették a szó jelentését és elég alaposan megváltoztatták a boxer motoros BMW-t.

Az alapok itt már megvoltak

Normál esetben vázlatok és ötletelések alapján dolgozik a páros, de egy ilyen megbízásnál nem érdemes kockáztatni, ezért felkeresték régi barátjukat, Rajesh Kutty-t, aki a Bentley-nél fő dizájner. „Segített vizionálni a motort mielőtt még nekikezdtünk volna, így az egész folyamat sokkal egyszerűbb lett. Megvolt a fejemben az alapötlet és el is tudtam képzelni a motort a valóságban. Aztán Rajesh fogta az iPad-em és némi maszatolás után létrehozott egy gyönyörű concept-et.”meséli Rahul.

Ahogy az lenni szokott minden projektnél, itt is volt pár buktató és rizikó faktor. Ebben az esetben annyi a plusz irónia, hogy a legszigorúbb faktor az idő volt: először egy hat hónapos időterv volt a kikötés, ami aztán hirtelen lecsökkent tíz hétre. Itt vette át a projekt szellemiségét a szenvedély és ettől a ponttól kezdve 24/7-ben ment a meló.

A lényeg a részletekben

A CAN Bus rendszer küzdelmeihez az ezzel foglalkozó Richard érkezett, egyenesen a Motorcycle Wiring Specialists műhelyéből, de a BMW Motorrad UK is segített picit. A csapat tisztában volt vele, hogy a festés lesz a szűk keresztmetszet, így miután minden elem elnyerte végleges formáját, le is zsírozták a dizájnt az 8 Ball Custom Paint embereivel. Közben sikerült mindenféle Euro 4 és Euro 5 szabványt garantáló berendezéstől megszabadítani a motort, beleértve a gyári airboxot is, amit egy DNA Filters egység váltott le. A blokk és a váz azért túlélték.

Döglött cápa?

A dögös kiállás elengedhetetlen, így a Nitron épített egy egyedi hátsó rugót, ami 27 mm-el hosszabb a gyárinál kicsit megemelve a motor hátulját. A villák és féknyergek matt hatású fekete bevonatot kaptak, ezzel is javítva az összképet. A gyári felniket a Kineo görgői váltották, egyedi, vörösre festett küllő anyákkal, melyek így passzolnak az óra színéhez. Nem hiába, itt már minden a részletekről szó. Az olyan mart alkatrészeket, mint a lábtartók, kormány csutkák, szelepdekli, stb a Rizoma szállította, a fékkart és pedált pedig Brembo egységekre cserélték. Az idomok megalkotása előtt még egyszer gyorsan összenézték a hézagokat és az ergonómiát, biztos ami biztos alapon.

Nem megszokott formák az tuti

Rahul számára fontos, hogy egy motor használható legyen, a jó dizájn csak ezután jön, első az ergonómia.

Miután ezt fixálták, jött az alumínium munka, amit Chris Walton hozott össze, kb. 150 munkaóra alatt. A benzintankkal kellett kezdeni, mivel az határozza meg a többi formát. Számítógépes tervezés közben minden könnyűnek tűnik, ezzel szemben a valóságban három különböző modellt készítettek, mire jó lett a végeredmény. A teljesen egyedi tanksapkát a Fastec Racing készítette, hogy a lehető legjobban passzoljon a TW Steel Moshka órához. A farokidom egészen extrém kialakítású, egyfajta fordított cápa uszonyhoz hasonló. A legnagyobb kihívás viszont a fejidom volt, Rahulék ugyanis valami nagyon egyedit akartak létrehozni, teljesen letérve a megszokott útról.

Ilyen lehet szemből egy morcos U.F.O.

Ez egész jól sikerült, a kialakítás a holland Escher ”lehetetlen tárgyak” nevű munkájából nyert ihletet, akár optikai illúziónak is elmenne. Szemből nézve pedig a fényszóróra húzott fejidom egyfajta morcosságot kölcsönöz, de csuklya is lehet akár. Rahul nem titkolja, gyerekkori kedvenc játéka, az Assasin’s Creed főszereplője is szerepet játszott a végleges dizájnban. A két oldal beömlő viszont már az M-es BMW-k dizájnját követi és nem mellesleg hűti is a motort. A GPS-es sebességmérő és fordulatszám mérő a Speedhut egyedi munkája és szintén csak a karóra dizájnjára hajaz, az egyszerű kapcsolókat pedig a Motogadget szállította.

Akár az óra számlapja

Az elektronika után jött a teljesen egyedi kipufogó és a végleges festés, ami szintén a TW Steel karóra mintáját és színeit élteti. Ahhoz képest, hogy mennyire kevés idő volt rá, kivételesen szép lett a végeredmény.

Rahul saját elmondása szerint a motorozás jelenti számára a legnagyobb örömöt, egyfajta menekülő út a mindennapok rutinjából. ”Majdnem egy külön világ amely távol áll a mai anyagias világunktól.”

A Moshka pedig tökéletesen megtestesíti ezt a szabadságot, hiszen messze áll a már megszokott café racer építésektől.

A lényeg összejött, passzol az órához a motor

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending