Csatlakozz hozzánk

Műhely

Café Kedd: Így lesz egy BMW R nineT-ből ízléses és használható Flat Tracker

Habár a világ tele van szebbnél szebb épített motorokkal, ezek a gépek elég kevés kilométert látnak, mivel inkább szobrok, mintsem használati tárgyak – na de ez a BMW szerencsére most kivétel

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

– Café Kedd néven új sorozatot indítottunk, melyben a Café Racer kultúra enciklopédiáját igyekszünk fellapozni. Hétről-hétre láthattok nálunk keddenként racer-csemegéket, de tanácsokat is adunk, illetve alkatrészeket is javasolunk az építéshez. A célunk, hogy hazánkban is minél nagyobb nyilvánosságot biztosítsunk ennek az arra érdemes műfajnak.

A címben szereplő BMW R nineT az amerikai Minnesotában született, a büszke apuka pedig Dan Riley, aki szabadúszó terméktervezőként éli mindennapjait. Vagyis inkább saját cégét vezeti, a Gunn Design-t.

Nívós felkérés a BMW háza tájáról

A projekt maga tavaly Április környékén indult, amikor Ola Stenegärd, a BMW Motorrad akkori jármű dizájn osztály vezetője felkereste Dan-t, hogy legyen már olyan kedves és tervezzen egy egyedi megjelenésű R nineT Pure-t. Mivel emberünk már négy éves kora óta aktívan motorozik, nem szoborépítést képzelt el, amikor nekivágott a projektnek. A Maxx Headroom-nak becézett bömös már jó pár változtatáson esett át és ugyanannyi időt töltött a kiállító termekben mint a versenypályákon. Többek közt szerepelt a Sturgis, a Wheels & Waves California, a The One Show, a The Handbuilt Show és a Glemseck 101 rendezvényeken is, és bizony nem csak messziről sasolta a versenypályát.

De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen ilyen szerepléshez azért kellett mit módosítani a motoron.

Főszerepben a súlycsökkentés és teljesítmény növelés, valamint az ergonómia javítása. Elvégre ez a három szereplő a legfontosabb a flat track versenyzésben. A munka nagy részét Dan saját maga csinálta a műhelyben, de azért itt-ott jól jött egy kis segítség.

A BMW gyári formái hamar a kukában, vagy az amerikai “jófogáson” találták magukat, beleértve a benzintankot is, ami egy 1990-es Honda CB400 része volt valamikor. Azért egy kis bajor alap is maradt, mivel a gyári tank alját le kellett vágni és némi hegesztéssel hozzá kellett gyúrni Hondáéhoz, de ebből igazából semmi sem látszik. A tankbetöltő nyílást azért még lecserélte egy Vortex darabra, biztos ami biztos.

Ha hátulról közelítjük meg a munkaeszközt, szembejön velünk egy szénszálból készült flat track farok ami Ron Wood stílusú dizájnt követ, de kicsit mégis közelebb áll Dan ízléséhez. Nyilván bűn lett volna bármilyen fényezéssel eltakarni a karbont, ezért csak egy jó réteg lakkot kapott az idom, meg persze egy bőrülést, amibe profi varrással sikerült bele dedikálni a készítő nevét. A segédváz többnyire gyári maradt, leszámítva pár felfogatással történő mókolást.

Ha pedig alulról közelítjük meg a masinát (laposkúszásban) akkor méretes, 19”-os felnikkel találjuk szembe magunkat. Boltba felesleges ilyet keresni, mivel a Woody’s Wheel Works egyedi munkájáról van szó, Dan megrendelés alapján persze. Annyit tudni, hogy Sun felnik és narancs fényű felni agyak vannak a képletben, sok küllős megoldással.

Szemből nézve a villa gyári, és ez minden szemszögből így is van, hátul viszont ott figyel egy egyedi Race Tech G3-S rugó. Az első féktárcsa egy  komolyabb darab, amihez illett egy Magura HC3 fékhenger is. Persze hülyén nézett ki a kormányon egyedül, így a kuplung kar is Magura lett, mert párban szép az élet.

Az egyedi kipufogó rendszert a Rocket Exhaust szállította, a leömlőktől egészen a carbon végű dobokig. A jobb levegőztetés érdekében a gyári airbox is eltűnt, helyét pedig K&N szűrők vették át. A gond csak annyi volt, hogy így egyenetlenül járt a BMW és gyengébb is lett. Ezért kellett RapidBike Tuner szett, amivel nemcsak hogy erősebb lett a bömös, de a teljesítményleadása is egyenletesebbé vált. Habár mérésen nem járt a motor, Dan szerint a fenékbe épített gyorsulás érzékelő szerint hatásos volt a tuning, mi hiszünk neki.

Persze a műszerekkel is kezdeni kellett valamit, nem nagyon illettek a gyári megoldások a puritán stílushoz. Ebbe a kormány is beletartozott, aminek a helyére egy ProTaper kapaszkodó látta előnyét, egy állítható Rox magasítóval együtt.

Az olyan felesleges dolgok, mint a markolatfűtés és a gyári ABS rendszer is hamar elköszöntek, de a kilométeróra megúszta. Hátulra LED lámpák kerültek, az első szintén LED-es fényszóró pedig opcionálisan villámgyorsan összedugható, ha utcára tévedne a felhasználó.

Mintapéldánya ez az építés annak, amikor a forma követi a funkciót, nem pedig fordítva. Nyers erőgép, ami használatra született, egy helyben állva nem igazán érzi jól magát és ez így van jól.

Ha motorépítő vagy és bármire szükséged van, keresd a Szilágyi Erzsébet fasor 17.-es szám alatt lévő MotoPartsShopot.
Akár még ötleteket is tudunk adni!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending