Csatlakozz hozzánk

Műhely

Café Kedd: Az igazi sivatagi prérifarkas

Hogy hogyan készült? Először is kell hozzá egy vagány spanyol, aki elég merész hozzá, hogy végigvigye a BMW elképzelését, na meg persze egy saját műhely se árt, ha van

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

– Café Kedd néven új sorozatot indítottunk, melyben a Café Racer kultúra enciklopédiáját igyekszünk fellapozni. Hétről-hétre láthattok nálunk keddenként racer-csemegéket, de tanácsokat is adunk, illetve alkatrészeket is javasolunk az építéshez. A célunk, hogy hazánkban is minél nagyobb nyilvánosságot biztosítsunk ennek az arra érdemes műfa

A legtöbb gyári scrambler inkább csak kívülről tűnik menőnek: amint kiviszik terepre, általában gyorsan elvérzik a koncepció. Ez sajnos igaz lehet a gyönyörű BMW R nineT Urban G/S-re is, hiába van meg a mokány kiállás, a legtöbben bizony sajnálnánk terepen durvulni vele.

Jól áll neki a háttér

A Spanyolok így csinálják a BMW-t

Csakhogy Spanyolországban van egy Karles Vives nevű fazon, aki megalapította a Fuel Bespoke Motorcycles elnevezésű műhelyét és pont az ilyen G/S típusú motorok farigcsálásához ért a legjobban. Sőt, ő rendezi a 2,500 km hosszú ”Scram” motoros túrát is, ami Észak Afrikában kerül megrendezésre.

Ha már ennyit beszéltünk róla, ki tudja megmondani, hogy a G/S rövidítés mit takar?
Gelände/Straße a német szópár ami magyarul annyit tesz, hogy Terep/Közút.
Ma is tanultunk valamit, már megérte ide kattintani. 😀

Bármelyik oldalról

Na de vissza a lényeghez.
Amikor a Spanyol BMW Motorrad hozzávágott Karles-hez egy vatta új Urban G/S-t, hogy alakítsa kedve szerint, emberünk nem sokat hezitált, csapatával együtt nekiállt az alapos átépítésnek. Viszont a marokkói sivatag helyett inkább a ’60-as évekbeli, sivatagi szánnak is becézett amerikai prériken száguldó motorokból merítettek ihletet.

Rendeltetésszerű használat közben

„Igazából utcai motorok voltak ezek, olyan módosításokkal kiegészítve, amelyek alkalmassá tették a gépeket az off-road használatra is. Általában magasra húzott kipufogókkal, kartervédővel, rajtszámokkal és magas üléssel bírtak, kicsit megkönnyítve a végtelen sivatagban az előre haladást.” – meséli Vives.

A megszokott boxer sziluett

A kezdetektől fogva cél volt egy áramvonalas, ugyanakkor egyszerű dizájn kialakítása, így a BMW gyári formavilágának nagyon hamar búcsút kellett inteni. Kicsit megpiszkálták a vázat, amire azért volt szükség, hogy egy vonalban legyen tank az üléssel. Mivel egy felcsavarozható megoldásról van szó, szerencsére nem kellett elővenni a flexet, így elméletileg akár gyárira is vissza alakítható a forma. A segédváz azért kapott egy korhű kis kapaszkodó toldatot, biztos ami biztos alapon.

A következő kihívás egy kisebb benzintank beszerzése volt, amibe még bele kellett tuszkolni a gyári üzemanyagpumpát is. Ezt egész egyszerűen úgy oldották meg, hogy készítettek a nulláról egy kisebb, mondhatni tartalék tankot, benne a benzinpumpával, és ezt bepattintották a gyári airbox helyére.

Itt látszik igazán az a bizonyos forma

De ugye kellett még egy rendes tank is, amit egy Suzuki GT250-ből szereztek, majd némi restaurálás után ráapplikálták a G/S-re. Így már 15 literesre nő a kapacitás, ami csak két literrel marad el a gyári értéktől.

A bőrözött nyereg egyedi munka eredménye, hibátlanul idézi meg a cowboy nyergek idilljét. A kipufogók mögött megint csak egyedi megrendelésre készült üvegszál panelek lógnak, tetszőleges rajtszámot lehet majd rájuk írni. De akad még itt több retro scrambler kiegészítő is: széles, hátrahajló kormány, apró fényszóró egy spanyol enduro motorból, valamint króm sárvédők elől-hátul.

Bárhonnan is szerezték, passzol a fényszóró

Na meg ott a dupla kipufogó, amin elég könnyen megakad az ember szeme. Ahogy sok minden, ez is egyedi gyártású, és minden szögből jól fest. Nyilván nem ez a legjobb megoldás, ha mindennapos használatra szeretnénk a motort, de a gyári rendszer könnyedén visszaállítható.

Hogy ne csak a dizájn elemeket említsük, a futómű is kapott egy kis extrát, az első villa egy állítható hidraulikus patront, a hátsó pedig egy Öhlins rugót. A gumiválasztás a méltán népszerű Continental TKC80-ra esett, amik gyári extraként választható, küllős tubeless felniken feszítenek.

Részleteiben is igényes munka

Került még a motorra egy pár tapadósabb lábtartó az SW Motech-től és egy BMW kartervédő. Után gyártott BMW szelepdeknik adnak még a hangulathoz, valamint aprócska LED irányjelzők, amik talán nem törnek le az első dőlés után.

Ennyi csinosítás ellenére sikerült kicsit lefogyasztani a BMW-t, így a súly-lóerő arány még jobb lett. Főleg miután elköszönt a katalizátor, valamint új K&N szűrőket kapott a gép: a magasabb fordulatszám tartományban egészen agresszívan forog bele.

Vadászat után

Azt a kevés festést amit kapott, egy ősrégi, Aermacchi által épített Baja 100-ra keresztelt Harley Davidsonról mintázták és több nem is kellett rá. A biztonság kedvéért a ”Coyote” (préri kutya) felirat ott virít a tankon és az ülésen is, tükrözve a motor karakterét.

Összességében minden szépen klappol, elmondhatjuk, hogy sikerült megidézni a ’60-as és ’70-es évek szellemét. Ha sivatag híján itthon nem is, de azért szívesen kipróbálnák ezt a kis dögöt.

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending