– Café Kedd néven új sorozatot indítottunk, melyben a Café Racer kultúra enciklopédiáját igyekszünk fellapozni. Hétről-hétre láthattok nálunk keddenként racer-csemegéket, de tanácsokat is adunk, illetve alkatrészeket is javasolunk az építéshez. A célunk, hogy hazánkban is minél nagyobb nyilvánosságot biztosítsunk ennek az arra érdemes műfajnak
Mintha a Honda középsúlyú klasszikusának reneszánszát élnénk, sorra készülnek a remekebbnél remekebb újraálmodások. A legújabb egy floridai tehetség kezei közül szabadult ki, Justin Webster magasra tette a mércét.

Egy csepp felesleg nincs rajta. Se képrontó idomok, se kusza elektronika.
Ez a gyönyörűség egy 1974-es Honda CB550-as alapjaira épül, és “City Scrambler” névre hallgat. Justin elmondása szerint “nincs rajta felesleg, csupasz, penge motor, aminek a városi akadálypálya nem ellenfél”. Egy újfajta megközelítést alkalmazott az amerikai, egy korabeli prototípust álmodott meg. “Ha a Honda dizájn-és mérnökserege a hetvenes években egy négyhengeres “scrambler” prototípust tervezett volna városi használatra, úgy hiszem, valahogy így nézett volna ki” -mondta.

Hátulról legalább olyan ütős mint elölről.
A gyönyör a részletekben és azok igényes, szinte gyárinak ható megvalósításában rejlik. A projekt kezdetén Webster az utolsó csavarig szétbontotta az alanyt, a vázból lecsípett minden felesleges porcikát, valamint megerősítette ott, ahol szükség volt rá. Belecsempészett néhány low-profile módosítást, mint például LED-es hátsó indexeket és féklámpát, plusz egy sisaktartót, ami “megkönnyíti az életed ha a kedvenc kocsmádnál megállsz egy sörre”.

Igényes, letisztult, ötletes mind a lámpa, mind a kábelezés.
A futómű maga az álom. Az első teleszkópok módosítva lettek, nemcsak esztétikailag, de a menetteljesítmény jelentős javítása is fontos cél volt. A Bates-stílusú lámpákkal kiküszöbölte a vadonatúj teleszkópok ormótlan fülei okozta esztétikai hibát. Ügyesen játszott a kormány körül, ötletes módon a kábeleket egy egyedi kábelrögzítővel a villahídon megfosztotta őket a felesleges mozgáslehetőségtől. A sportos kormányon egy Motogadget Motoscope Mini típusú, modern műszer mutatja a sebességet. Az egyedi, saját dizájnú kormánybilincs, az indexgombok, a sötétszürke Biltwell markolat, valamint az antracitszürkére fújt küllős felnik remekül passzolnak a retró, kék-fehér festéshez. Külön pluszpont, hogy a Dunlop gumik modern reprodukciói a korabeli gumimintáknak.

Varázslatosan tekereg az egyedi kipufogó
A motor és a karburátor szintúgy szét lett kapva, új életet lehelve beléjük, előbbibe egy kis felfúrással, utóbbiba egy alapos takarítással. Emellett kapott a scrambler egy egyedi, rozsdamentes acél kipufogórendszert, mely 4-2 elrendezéssel körbekígyózik a blokk mellett, egészen felkúszva az ülés mellé, egy off-road tiszteletreméltó hasmagasságát biztosítva. Az elektronika szinte űrtechnika: telefonról, bluetooth-al vezérelt agyat ültettek belé, mely m.unit Blue-ra van keresztelve. Okostelefonnal egy applikáción keresztül beállíthatjuk akár a riasztót, vagy motordiagnosztikát is futtathatunk.

Belelátunk a szívébe, a karburátorhoz
Végül, ami leginkább szemet gyönyörködtető: a festés. A letűnt idők ihlette mélykék-fehér kombináció, leheletnyi feketével. Ha ez nem lenne elég, a floridai megkoronázza alkotását velúr-bőr ülésével, mely óramű pontossággal követi a váz vonalát.
A scrambler a jelen legfelkapottabb és legmeghatározóbb stílusa, legyen szó Triumph, Yamaha vagy Ducati-alkotta cirkálókról, de a Hondáról szó sem esik. Ha rajongsz a szárnyas japán kétkerekűiért, van pár jó alap. Van, amikor a múlt legalább olyan jó, mint a jelen.
Kocziha Péter
2017.07.24. at 09:26
Tényleg szép ez a motor… Jó lenne látni egy olyan változatot is, amin mondjuk az (pl. magyar) előírásoknak megfelelő , vizsgáztatható , kiegészítő berendezések is rajta vannak.
A cikkben szereplő m.unit Blue esetében a motordiagnosztika mit jelenthet? Bele/hozzányúltak a Motogadget cuccához, vagy nem a motor, hanem csak az elektromos rendszer diagnosztikájáról van szó a cikkben?