Csatlakozz hozzánk

Hírek

CAF-E, a hibrid café racer

Soros kéthengeres blokk feltöltővel és villanymotorral kiegészítve.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Az autóiparban már évek óta terjed a hibrid technológia, a kétkerekűeknél még csak mostanság kezdik felfedezni az alternatív hajtási módokat. Az ausztrál Tim Cameron koncepciója, a CAF-E azt mutatja meg, hogy egy környezetbarát motor is lehet izgalmas.

Cameron eddig nem arról volt híres, hogy takarékos motorokat tervez: a turbinahajtású Y2K ugyanúgy nem a zöldaktivisták kedvence, ahogyan a Harley-Davidson V2-essel hajtott Travertson V-Rex és a VR-2 sem. A CAF-E tanulmánymotor megjelenésben nem marad el az említett masináktól, legalább olyan izgalmas és avantgárd, mint Tim többi alkotása; műszaki megoldásai viszont egészen más filozófiát követnek.

A CAF-E belsőégésű erőforrása soros kéthengeres konstrukció, amelyet elektromos hajtású(!), 1 bar nyomást garantáló feltöltővel láttak el. Cameron szerint az elekromos feltöltő olcsóbb, és használata – a kompresszorokkal ellentétben – nem jár mechanikai veszteségekkel. A benzinmotort egy villanymotor egészíti ki, amelyet 180 voltos, a blokk és a lengőkar között elhelyezett lítium-ion akkumulátor táplál. Úgynevezett párhuzamos (parallel) hibrid konstrukcióról van szó, vagyis a két erőforrás egymást segítve, egyszerre hajtja a mocit. A hajtóműveket okos elektronika hangolja össze, figyelembe véve a terhelést és a körülményeket, erejüket pedig elektronikusan vezérelt fokozatmentes váltó (CVT) továbbítja kardántengelyen keresztül a hátsó kerékhez.

További érdekes – bár a hibridhajtáshoz nem kötődő – megoldás a fordított Y formájú váz, az első teleszkópok ovális keresztmetszetű háza, illetve az ülés alatt elhelyezett radiátor. A hűtőfolyadék a váz és a segédváz üreges elemeinek belsejében jut el a blokkig, illetve tér vissza a hűtőhöz.

Az autókban már bizonyított ez a hibrid technológia, és Cameron szerint minden további nélkül átültethető lenne motorkerékpárokba is. Tim úgy véli, a CAF-E nagyjából egy felsőkategóriás Harley-Davidson áráért lenne kapható – szerinte nem nagy pénz az a 4-5 millió forint, szerintünk viszont ilyen drágán biztosan nem lesz világmegváltó egyetlen hibridmotor sem.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending