Connect with us
just1 mx
Suzuki

Blog

Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel

Mindig gazdagabb lett a világ egy különleges motorral, ha az Eric Buell nevét viseli

Published

on

jgpr
RST AIRBAG

Erik Buell először tizenkét éves korában ült motoron. Tanulmányait csak úgy tudta finanszírozni, hogy egy motorkerékpár-kereskedésben dolgozott, s nem is sikertelenül: tanulófiúból a szervizrészleg vezetője lett.
Egy idő után arra is rájött, hogy rajong a motorversenyekért.
Itt sem volt eredménytelen: 1978-ban ő nyerte el az újoncok között a legjobb eredményt a Daytona-200-on.
Így végérvényes döntést hozott: továbbra is motorkerékpárokkal fog foglalkozni.

Erik Buell

A Harley-Davidson Motor Company alkalmazottja lett, ahol felépítmények fejlesztésével foglalkozott. Hogy saját motorkerékpárok építésével kapcsolatos álmait valóra váltsa, Erik Buell 1982-ben megvált a Harley-tól. Az első modell, amely a Buell gyár nevét viselte, az RW 750-es volt.

A Harley-Davidson 1987-től motorokkal segítette az innovatív konstrukciók megjelenését, amelyek iránymutatóan új megoldásokat jelentettek. 1998-ban a Buell Motorcycle Company részvényeinek 49%-át átvette a Harley, s így a Buell annak leányvállalatává vált.

Modell: Buell RW 750
Gyártási év: 1984
Teljesítmény: 165 LE
Lökettérfogat: 750 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres

  • Buell RW 750
    Az első hivatalos Buell gyártmányú motor az RW 750-es volt. Egy igen nagyteljesítményű, kétütemű, powerszelepes, négyhengeres gépről van szó. Túlméretezett teljesítmény és szokatlan forma – de aerodinamikailag tervezett külső burkolat. Az RW a „Road Warrior” kategóriára utaló rövidítés. Az RW 750 – a forgattyústengelynél mérve -165 LE-t adott le, súlya 137 kg volt, s a tesztek során elérte a 285 km/órás sebességet. A burkolat rendkívül hatékonyan csökkentette a légellenállást. Erik Buell néhány kisebb versenyt nyert e géppel, de nem egyszer új hengerre, dugattyúkra, forgattyústengelyre volt szükség, mert a gép csak így bírta a hosszabb versenyeket. Buell azonban nem adta fel, s az USA Motoros Szövetsége (American Motorcycle Association) éppen akkor módosította a versenygép kategóriákat, amikor az RW készen állt a nagy dobásra. Egyik napról a másikra szűnt meg az RW utáni kereslet, így végül egyetlen szériamodell került csupán piacra.

Modell: Buell RR 1000 Battletwin
Gyártási év: 1987
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 996 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell RR 1000 Battletwin
    A Buell második önálló fejlesztésű modellje már nem kétütemű motorral dolgozott, hanem egy gumiba ágyazott Harley-Davidson-XR1000-es hajtotta, amelyet egy különösen szilárd vázra építettek. Az RR 1000-es Battletwin lett az első olyan motorkerékpár, amelynek szokatlan konstrukciós jellegzetességei a súlyelosztás koncentrálásának irányába hatnak. A hajtóműre terhelt központi rugóoszlop, a motorhoz – s nem a vázhoz – csatlakozó lengőkar mentesíti a vázat a vibrációtól. A motor alatt rögzített lökésgátlók lehetővé teszik a tengelytávok csökkentését, s az ideépített hangtompítók szintén a motor tömegének központosítását segítik. A gép a Buell tipikus ismertetőjegyeit hordozza magán: a teljesen új felépítmény, az RW radikálisan versenygépre utaló geometriája, a rezgéscsillapított XR1000-es motor, s hasonlóképpen az RW-re emlékeztető egzotikus vonalvezetésű burkolat. A modell megjelenését követő első évben – 1987/88-ban – 50 RR 1000-est értékesítettek. Ezután következett néhány versenyeken aratott győzelem, s a nemzeti bajnokság megnyerése. Ezt követően az Amerikai Motor Szövetség ismét megváltoztatta a kategóriákat, s így ez a modell is elveszett. Az 1984-ben bemutatott 1203 cm3-es Harley-motor sokat ígérő kezdetet jelentett az új modellváltozatokhoz. A közúti közlekedésre alkalmas RR 1200-as Battletwin már ezzel a motorral épült, s az 1988-as bemutatást követő évben 65 ilyen gép talált gazdára.

Modell: Buell Thunderbolt S2
Gyártási év: 1996
Teljesítmény: 68,5 LE
Lökettérfogat: 1203 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Thunderbolt S2
    A Thunderbolt S2-es mérföldkövet jelentett a vállalat történetében: ez volt az első modell, amely a Harley-Davidsonnal együttműködve épült. A fogyasztók és a média nem fukarkodott az elismeréssel, a Rider magazin egyenesen Top-innovációként értékelte az új konstrukciót. A gép valóban sikeres volt, egyúttal kihívást is jelentett, mivel e modellel a Buell a fogyasztóknak egy speciális rétegét szólította meg: a teljesen egyedi formatervezés inkább a klasszikus sportkocsik, semmint a motorkerékpárok vonalvezetésére emlékeztetett. A Harley-motorok keményebb vibrációja itt is éreztette hatását, a csavarok utánhúzása a tulajdonosok számára folyamatos elfoglaltságot jelentett.

Modell: Buell Lightning S1
Gyártási év: 1998
Teljesítmény: 88 LE
Lökettérfogat: 1199 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Lightning S1
    A Buell 1996-ban mutatta be a Lightning S1-est. Ez a modell mutatta meg először, hogy milyen lehetőségek rejlenek a rusztikus Harley V2 motor és a sportos felépítmény összekapcsolásában. A Lightningot radikális vonalvezetése és a kis felületre korlátozódó burkolat tette az első nagy teljesítményű és jó gyorsulású utcai motorrá, vagyis streetfighterré. A White Lightning nemesfehér lakkozásával az S1 korlátozott példányszámú változata volt. A felépítményt, a vázat és a kerekeket a fehér két különböző árnyalatával festették. E speciális változat lényegében csak optikailag különbözött a szériagépektől: a felépítmény és a motor azonos volt. A Buell rajongói között viszont a White Lightning kultikus tárgy lett.

Modell: Buell M2 Cyclone
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 88 LE
Lökettérfogat: 1199 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell M2 Cyclone
    Az 1997-ben gyártott M2 Cyclone egy rövidített S3-vázon ült. Külsőleg a modellt fekete fémrészek, a hiányzó fordulatszámmérő és a szélterelő megváltozott formája különböztették meg az S1-től. A kényelmes kétszemélyes ülés könnyebbé tette az utas szállítást. Az USA-ban az M2-t – a drágább modellekhez képest – kisebb teljesítménnyel hozták piacra. Európában az M2 az 1996-os S1 Lightening-gel együtt érkezett.

Modell: Buell X1 RS 2000
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1199 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell X1 RS 2000
    Az X1 RS 2000 a nagy teljesítményű amerikai kocsik stílusában készült. A vörös alapra festett, kettős fehér csík az első sárvédőtől a hátsó spoilerig tart: végighúzódik a szélterelőn és az üzemanyag-tankon, kifejezetten sportos külsőt kölcsönözve a gépnek. A fekete váz és a polírozott könnyűfém-felnik csak teljesebbé teszik ezt a hatást. A speciális változatot – mind a pilóta, mind az utas számára – bemart felületű lábtartóval, s egy olyan tanksapkával készítették, amelybe a korlátozott példányszámban készült motor azonosítószámát gravírozták. Az X1 RS 2000-ből Németországba is csak 75 darab érkezett.

Modell: Buell Lightning X1
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 88 LE
Lökettérfogat: 1199 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Lightning X1
    Az S1 továbbfejlesztett konstrukciójaként 1999-ben került piacra a Lightning X1-es. Az új vonalvezetésű váz lehetővé tette a kipufogócsövek elhelyezkedésének megváltoztatását, mert sok motorosnak gondot okoztak a távozó meleg gázok. A bordásszíj cseréjére kényszerülők megtanulták értékelni, hogy a szíjat csupán egy csavarral rögzített védőfedél takarta. Hasonló előnyt jelent, hogy az utas lábtartója is csavarral kapcsolódik a karosszériához, így annak szerelése sem okozhat nehézségeket. A gép rugózása és a lökéscsillapítás Showa-elemekkel van megoldva – ez a cég szállította az S1-es modellszéria építésekor a White Powerhez is ezeket az alkatrészeket. Azok a kisebb-nagyobb változtatások amelyekkel a gyártó cég a kéthengeres, léghűtéses V-motort kívánta tökéletesíteni, kívülről alig láthatók – a motor teherbírását javítják. A belső változtatások érintik a forgattyústengelyt, a bütyköstengelyt hajtó fogaskereket, az olajpumpát és az olajszivattyút, a hengercsapágyazást, valamint a kipufogórendszert. Hasonlóképpen újdonságot jelentett az, hogy a motor elektromos benzin-befecskendezéssel dolgozik.

Modell: Buell Tunderbolt S3T
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1199 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Thunderbolt S3T
    Az S1 után röviddel még 1996-ban debütált az S3. Külsőleg nagyon hasonlít az S2-eshez, műszakilag azonban az S1-hez áll közelebb. Az S3 szűkre méretezett ülése nem alkalmas nagyobb túrákra. A tank műanyagból készült, űrtartalma 19 liter. Az önsúly további csökkentése érdekében a burkoláshoz üvegszálas műanyagot használtak. Miként az S1 esetében, az S3-nál is felspécizett Evolution V2 motor adja a meghajtást szűk 90 LE-s teljesítménnyel. Az S3T az S3-as túragép-változata. A burkolat anyagából készült csomagtartó két különböző méretben rendelhető. Igen praktikus megoldás a választható belső tartály, amely a csomagtartóból kompakt kiemelhető anélkül, hogy a csomagtartó dobozát le kellene venni a gépről.

Modell: Buell X1 Ice
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1199 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell X1 Ice
    A 2000-es szezon forró nyári napjaira szánta a Buell ezt a hideg ezüstszínűre lakkozott modellt. A kerekek, a csövek és a váz egyaránt ezüstmetál színűek, s még a motor színárnyalata is ehhez a tónushoz alkalmazkodik. Az apró, finom részletek – például a tank színezése – hangsúlyosabbá teszi az X1 Ice eleganciáját. Az exkluzív megjelenést fokozzák a karcsú alumínium lábtartók, a tanksapkába gravírozott szériaszám. Az exportra szánt 375 példányból Németország csak 75 darabot kapott.

Modell: Buell Blast
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 34 LE
Lökettérfogat: 492 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Buell Blast
    A Blast speciálisan a hazai igények kielégítésére készült. Az első 3 évben több mint tízezer példány került piacra, ez nagyságrendjében egészen elfogadható eredmény, viszont mégsem, ha figyelembe vesszük, hogy ez egy olcsó, egyhengeres gép. Németország nem is importált a modellből, mivel a zajszintre és a károsanyag-kibocsátására vonatkozó szigorú előírások szerint a Blast legfeljebb 30 LE-s lehetett volna. A konstrukció fémgerincre függesztett egységekből állt össze. Határozott előnyei ellenére inkább gyenge tanulómotorként szerepel a motorosok értékelésében.

Modell: Buell Lightning XB9S
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 84 LE
Lökettérfogat: 984 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A képen látható XB9S Buell, Pál Enikő tulajdona! 🙂

  • Buell Lightning XB9S
    Az XB9S és annak egyik változata, a Firebolt XB9R 2002 nagy meglepetését jelentették. A céget alapító Erik Buell konstrukciós alapelveit e gépeknél sikerült tökéletesen átültetni a gyakorlatba. E három alapelv – a súlyelosztás centralizálása, a felépítmény stabilizálása, s a csillapíthatatlan erőhatásoknak kitett (rugózatlan) tömeg csökkentése – gyakorlati megvalósításakor olykor szokatlan megoldásokat kell alkalmazni. Ez történt az XB modellsorozat már említett két változatának esetében. Az üzemanyag tárolására a vázat használták, s ahol a megszokott konstrukcióknál a tankot helyezték el, ott most a légszűrők kaptak helyet. Mindkét modell első kerekére egy 375 milliméteres féktárcsa került. A ZTL (Zero Torsional Load = nyírófeszültség-mentes rendszer) koncepciót alkalmazva a fékhatás közvetlenül a felnire hat, s nem a küllőkre – mint a hagyományos fékek használatakor – , így ismét csökken a rugózatlan erőhatásoknak kitett tömeg. A rendkívül erőteljes V2-es Harley-motorral felszerelve a Lightning XB9S nem mindennapi utazási élményt nyújt.

Modell: Buell Firebolt XB9R
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 84 LE
Lökettérfogat: 984 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Firebolt XB9R
    Az XB9R csak decens burkolatát tekintve különbözik az XB9S-től. Az XB9R is a vázban hordja az üzemanyagot, s a lengőkarban az olajat. Mindkét modellnél egyaránt szolgálják a zajcsökkentést és a teljesítmény optimalizálását a nemes anyagból készült kipufogócsövek és a nagy torkolati hangtompító, mely lehetővé teszi a gázok szabad kiáramlását, a hullám-interferenciát segítő csőrendszer pedig a zajkibocsájtást minimalizálja. A V2-motor DDFI rendszerben, azaz dinamikusan és digitálisan szabályozott benzin-befecskendezéssel kap üzemanyagot. A zárt rendszerben a motor belső és külső üzemi feltételei egyaránt kontroll alatt állnak, s ennek megfelelően változik a befecskendezett üzemanyag mennyisége. A motor üresjáratban kellemetlen vibrációja az uniplar motorfelfüggesztésnek köszönhetően menet közben megszűnik.

Modell: Buell Lightning XB 12S
Gyártási év: nincs adat
Teljesítmény: 104 LE
Lökettérfogat: 1203 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Lightning XB 12S
    AZ XB9 nagy sikere arra ösztönözte a Buell mérnökeit, hogy még egyszer kíséreljék meg a már korábban is elég radikális koncepció továbbfejlesztését. A fejlesztők az anyavállalat motorkészletét szemügyre véve egy 1200-as V2-es motort választottak. Nagyobb hengerűrtartalom, nagyobb forgatónyomaték, 100 LE-t is meghaladó teljesítmény – erre vártak a Buell vásárlói. A „csupasz” XB 12S így a valaha épített legerősebb streetfighterként vonul be a motorkerékpárok történetébe.

Modell: Buell City X XB9SX
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 84 LE
Lökettérfogat: 84 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell City X XB9SX
    A meglehetősen erős 1200 cm3-es motorral épített XB-12 megjelenése után a vásárlók egyre kevésbé érdeklődtek a 9-es változat iránt. Logikus: a lökettérfogat semmivel sem helyettesíthető. 2005-ben ezért aztán a kisebb Firebolt és Lightning változatokat törölték a német importőrök programjából, s a City X-el helyettesítették azokat. A City X az első motorkerékpár, amelyet átlátszó lakkal fújtak le, s ez nem csak „valamilyen más”, hanem kifejezetten eredeti ötlet, amely alkalmas a tudatos modern életstílust élő motorosok megszólítására. További finomságok: a markolatra simuló kézvédők és a crossmotorokra emlékeztető kormány.

Modell: Buell Firebolt XB12R
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 101 LE
Lökettérfogat: 1203cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Buell Firebolt XB 12R
    A részben burkolt Firebolt 1200-as motorjával hihetetlenül jól használható motor. Az óriási forgatónyomatékkal rendelkező gép olyan határozottan szedi ki a Fireboltot az alacsony fordulatszámok veszélyes zónájából, hogy még a legsportosabb vezetőnek is csak ritkán kell váltania. Az erőátvitelt egy kevlar alapanyagú bordásszíj biztosítja, mivel ez halk és karbantartást alig igényel, biztosítja a hátsó kerék meghajtását. Ugyanakkor az önsúly, s így a rugózatlan tömeg csökkentéséhez is hozzájárul. A bordásszíj átlagos élettartama 30 ezer kilométer, s az ára sem haladja meg a láncmeghajtásokét.

 

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
-BSA – a birminghami legnagyobbak

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending