Connect with us
Suzuki
just1 mx

Blog

BSA – A birminghami legnagyobbak

Az eltűnt birodalom

Published

on

jgpr
RST AIRBAG

Ha hiszed, ha nem, egykor ők voltak a legnagyobbak: a Beatles és az angol motorgyártás…
A BSA első piaci sikerét 1927-ben az 500-as Sloperrel érte el, s nem sokkal később már a BSA volt Anglia legnagyobb motorkerékpár-gyára.

A modellprogramban olyan gépek szerepeltek, mint a Blue Star, Empire Star vagy a Gold Star, azaz a Kék Csillag, a Birodalom Csillaga, vagy éppen Aranycsillag. A háborút követően folytatódott az alig-alig változtatott egyhengeres motorok építése.
Miként a konkurenciát képviselő Triumph, a BSA is megjelent egy 500-as géppel, az A7 Star Twinnel. E modellek mindenben meghaladták a versenytársakat: gyorsabbak voltak, mint az Indianok, kezelhetőségükben és könnyedségükben felülmúlták a BMW-ket.

A BSA piaci sikerei magasra íveltek, világszerte a legsikeresebbek között tartották számon. Az idők folyamán a modellek mindig módosultak egy kicsit, s most már olyan szokatlan neveket kaptak, mint például Thunderbolt (Mennydörgés), Firebird (Tűzmadár), Rocket (Rakéta), vagy Lightning (Villámlás), Hornet (Lódarázs), illetve Spitfire (Tűzokádó).

Tulajdonképpen ez eltarthatott volna a világ végéig, csakhogy hirtelen megjelentek a japánok.
A kemény támadásra reagálva a BSA megépítette az A75R Rocket3 konstrukciót, de minden erőfeszítés ellenére: a világméretű birodalom sajnos 1973-ban összeomlott…

Modell: BSA 500
Gyártási év: 1913
Teljesítmény: 3,5 LE
Lökettérfogat: 499 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA 500
    1913-ban a motorkerékpár-építés még nagyon gyerekcipőben járt, így megbízhatóan működő motorokról még nem igazán beszélhetünk. A BSA technikusai a biztonság növelése érdekében lábpedállal szerelték fel ezt az 500 cm3-es, egyhengeres modelljüket, amely a 3,5 LE-s teljesítményével egészen figyelemreméltó konstrukciónak bizonyult, viszont ha a gép útközben felmondta a szolgálatot, a motoros legalább a pedált használva hazatekerhetett. :) (ugye milyen közel áll egymáshoz a biciklizés és a motorkerékpározás? :) )

Modell: BSA S 26
Gyártási év: 1925
Teljesítmény: 10 LE
Lökettérfogat: 500 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA  S 26
    A BSA-nak ezzel a robosztus túragéppel sikerült megbízható motorkerékpárokat építő gyár hírébe kerülniük. Ezen a modellen bizony nem volt szükség láppedálos kiegészítésre mint a korábbiakon. Persze a félliteres motorból kisajtolt 10 LE nem tekinthető csúcsteljesítménynek, de akkor is forradalmi előrelépésnek számított. Ezzel szemben, az NSU hasonló méretű egyhengerese például a húszas évek közepén már 16 LE-t adott le.

Modell: BSA 600 Sloper
Gyártási év: 1935
Teljesítmény: 20 LE
Lökettérfogat: 593 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA 600 Sloper
    A BSA 500-as Sloperje nemcsak piaci siker lett, hanem a fejlődés irányát is meghatározta. Az egyhengeres motort ferdén, előredöntve építették a vázra a technikusok, s a sportos gép sikeresen szerepelt 1921-ben a Tourist Trophy versenyen. A modellt továbbfejlesztve sikerült elérni, hogy a lökettérfogat 600 cm3-es, a teljesítménye pedig 20 LE-s legyen.

Modell: BSA 1000 G14 Big V-Twin
Gyártási év: 1935
Teljesítmény: 24 LE
Lökettérfogat: 996 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • BSA 1000 G14 V-Twin
    A legismertebb amerikai márkákhoz – Harley-Davidson és Indian – hasonlóan a húszas-harmincas években a BSA megjelent a piacon azokkal a sportos túragépekkel, amelyeket egy ikerhengeres V-motor hajtott. A V-Twin modell 500-1000 cm3 közötti változatokban készült. Az 1935-ben piacra hozott 1000 cm3-es Big V-Twin széles fogású „országúti” kormányt kapott és kézi kapcsolású sebváltóval szerelték fel.

Modell: BSA R19 350
Gyártási év: 1936
Teljesítmény: 21 LE
Lökettérfogat: 348 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA R19 350
    A sportos vetélkedés Angliában mindig nagy becsben állt. A közúti versenyeken a Tourist Trophy, a terepversenyeken pedig a „Six Days” nyertese szerzett magának különösen nagy tekintélyt. A mai endurók elődjei már akkoriban szöges gumikat használtak, s a jobb manőverezhetőség érdekében a kipufogókat magasra szerelték. A BSA könnyű géposztályba tartozó 350-es R19-ese egy kereskedelmi forgalomban beszerezhető versenygép volt, amelyet a hétköznapokon közúti közlekedésre is használhatott tulajdonosa.

Modell: BSA M20
Gyártási év: 1930
Teljesítmény: 13 LE
Lökettérfogat: 596cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA M20
    Ez a motorkerékpár a második világháború elpusztíthatatlan futárgépe volt. Különböző modellváltozatokban egészen 1963-ig gyártották, és sok ezer motorosnak szerzett örömet, akik különösen nagyra értékelték a BSA-motorok üzembiztonságát.

Modell: BSA 500 B34 Gold Star Clubman
Gyártási év: 1954
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 500 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA 500 B34 Gold Star Clubman
    Még mielőtt a Café Racer kifejezés meghonosodott volna a motorok világában, A BSA már azelőtt sportos utcai gépekkel jelentkezett. A felülvezérelt egyhengeres motor teljesítménye elérte a 40 LE-t. A nagyon jó optikai benyomást keltő Clubman rövid, egyenes kormánnyal, hátratolt lábtartóval, és hosszan hátranyúló kipufogóval készült.

Modell: BSA A 10 Road Rocket
Gyártási év: 1955
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 650 cm3
Motortípus: négyütemű, párhuzamos működésű ikerhengeres

  • BSA A 10 Road Rocket
    Az A 10-es modellsorozat lett végül is a BSA legerősebb kéthengeres konstrukciója. Párhuzamos működésű ikerhengeres motort kapott, amely nemcsak hihetetlenül jó gyorsulást biztosított a gépnek, hanem összetéveszthetetlen, egyedi hangjáról is gondoskodott. A Road Rocket számtalan más motor építésekor szolgált mintaként, elsősorban a feltörekvő japán gyárak számára. Az A 10-es több jellegzetes ismertetőjegyével találkozhatunk a japán motoroknál, például az 1965-ös Kawasaki W1-nél is.

Modell: BSA C 12 250
Gyártási év: 1957
Teljesítmény: 11 LE
Lökettérfogat: 249 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BSA C 12 250
    Mint a nagy motorkerékpár-gyárak általában, a BSA is készített negyedliteres motorokat. Ezek a modellek nem voltak különösebben izgalmasak, olyan megszokottak és unalmasak voltak, mint a reggeli vajas kenyér, s olyan embereknek készültek, akik egy nagyobb gépet nem tudtak, vagy nem akartak megfizetni.

Modell: BSA 500 A7 Star Twin
Gyártási év: 1961
Teljesítmény: 26 LE
Lökettérfogat: 497 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 500 A7 Star Twin
    A háború befejezése után, 1946-ban hozta piacra a BSA ezt az új 500-ast. A párhuzamosan működő ikerhenger 26 LE-t adott le, s az angol motorok tipikus példánya volt. A sebességváltót a motor mögé építették, a generátor és a gyújtás külön dobozban helyezkedett el.

Modell: BSA 650 A 10R Super Rocket
Gyártási év: 1962
Teljesítmény: 45 LE
Lökettérfogat: 646 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 650 A 10R Super Rocket
    A BSA-nál az 500, illetve a 600 cm3-esek 1950 óta szerepelnek a gyártási programban. Az A7 és az A10 modellek piaci szereplése megfelelő eredményeket hozott a BSA-nak. A további sikerek elérésének lehetőségét kihasználva jelent meg a cég az A10 650-essel, amely 36 LE-s teljesítményre volt képes. A modellt folyamatosan tökéletesítették a technikusok, s így aztán a hatvanas évek elejére az A10 Super Rocket már 45 LE-t tudott és 180 km/óra volt a csúcssebessége, ami figyelemre méltó teljesítmény volt.

Modell: BSA 650 A 65 Star Twin
Gyártási év: 1962
Teljesítmény: 38 LE
Lökettérfogat: 654 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 650 A65 Star Twin
    A frissen fejlesztett 650-es A65 Star Twinnel a BSA 1962-ben egy új modellsorozatot indított el. A hagyományos, „szétszórtnak” ható hajtóművet a csúcsmodellnek tekintett 650-es szépen formatervezett, sima vonalú motorblokkba hozta össze. Az A65-ös modellsorozattól a gyár csak harminc év után vált meg, egyidejűleg a kormányvázon lévő BSA logóval. Az ovális formájú motorház rendkívül kompakt konstrukció volt, s így egyszerűsítette a gyártási folyamatokat és csökkentette az önköltséget.

Modell: BSA 650 A65R Rocket
Gyártási év: 1964
Teljesítmény: 46 LE
Lökettérfogat: 654 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 650 A65R Rocket
    A BSA vásárlói köréhez mindig is tartoztak olyan „szakértők”, akik valamelyest értettek a motorkerékpárokhoz. E vásárlók egyre nagyobb teljesítményt követeltek a mérnököktől. Az új A650R Rocketből sikerült végül 46 LE-s teljesítményt kifacsarni, formai újításként a gép ikerkipufogó rendszert kapott.

Modell: BSA 650 A65L Lightning
Gyártási év: 1965
Teljesítmény: 52 LE
Lökettérfogat: 654 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 650 A65L Lightning
    A Rocket modell bombaként robbant a piacon, s nincs azon semmi meglepő, hogy már 1965-ben bekövetkezett a második durranás: amit ezúttal a BSA A65L keltett a maga 52 lóerejével. A nagyobb mennyiségű üzemanyagról a két hengert külön-külön etető Amal-porlasztó és az új hengerfej gondoskodott.

Modell: BSA 650 A65SS Spitfire MklV Special
Gyártási év: 1968
Teljesítmény: 55 LE
Lökettérfogat: 654 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 650 A65SS Spitfire MklV Special
    Az igen hosszú nevű modellt a BSA 1968 elején az A65-ös sorozat csúcsmodelljeként mutatta be. Az 55-LE-s, 190 km/óra végsebességre képes ikerhengeres volt az A65-ös széria utolsó „evolúciós lépcsője”. Aki akkoriban meg tudta fizetni a 4650 DM-es vételárat, az minden kétséget kizáróan az utak királyának érezhette magát, hiszen ennél a gépnél nem volt gyorsabb a világon: sem a Triumph, sem a Norton, sem a Harley, sem a BMW.

Modell: BSA 750 A75R Rocket3
Gyártási év: 1968
Teljesítmény: 58 LE
Lökettérfogat: 740 cm3
Motortípus: háromhengeres, négyütemű

  • BSA 750 A75R Rocket3
    A BSA 1968-ban egy – angol szempontból – érdekes szenzációval nyitott: egy utolsó erőfeszítéssel piacra hozta a 750 A75R Rocket3 modellt. Bármilyen gyorsan sikerült is kifejleszteni az új gépet, egyre határozottabban körvonalazódott, hogy a „jó öreg angol motorok” korszakának bizony vége. A modern Honda CB 750-eshez képest a BSA teljesen új modellje, már a megjelenés pillanatában korszerűtlennek minősült. Napjainkban a Rocket3 csupán a gyűjtők által keresett modell. 1968 és 72 között, csupán 5897 darab példány hagyta el a műhelyt.

Modell: BSA 750 A75R Rocket3 – a gyár versenygépe
Gyártási év: 1971
Teljesítmény: 85 LE
Lökettérfogat: 740 cm3
Motortípus: háromhengeres, négyütemű

  • BSA 750 A75R Rocket3 (gyári versenygép)
    A BSA számára az Egyesült Államok mindig is a legfontosabb exportpiaca volt. A sikeres értékesítéshez nem csak dögös reklámok, hanem kiemelkedő versenysikerek is szükségesek. Sajnos időközben egyre fokozódott a japán gyárak nyomása. 1969-ben a Honda CB 750-es megjelent az USA-ban is, s a rákövetkező évben a Dick Mann által lovagolt CB 750-es szériamotor megnyerte a Daytona 200 mérföldes versenyt.
    A BSA ezt nem tudta és nem akarta elfogadni, de hiába: a brit motorkerékpár-gyártás már a végét járta. A Honda, Yamaha, Suzuki és Kawasaki voltak az új favoritok.
    Ezen már az sem változtatott, hogy Dick Mann 1971-ben a 750-es háromhengeres BSA nyergében nyerte meg a Daytona 200-at.
    1973-ban a BSA csődbe ment. :(

Modell: BSA 650 A65T Thunderbolt
Gyártási év: 1971
Teljesítmény: 46LE
Lökettérfogat: 654 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • BSA 650 A65T Thunderbolt
    1971-ben a BSA új modellel jelentkezett. E modellek közé tartozott az 52 LE-s A65L Lightning és az A65FS Firebird Scrambler mellett az A65T Thunderbolt is, amely 46 LE-s teljesítményével kényelmes túragépnek minősült.

Modell: BSA-Métisse 750 Rocket3
Gyártási év: 1971
Teljesítmény: 58LE
Lökettérfogat: 754 cm3
Motortípus: háromhengeres, négyütemű

  • BSA-Métisse 750 Rocket3 Café Racer
    Az ún. Café Racer típusok Angliában a 60-as évek végén, illetve a 70-es évek elején élték fénykorukat. Ezek olyan utcai motorok voltak, amelyeket átépítettek, hogy kifejezetten versenygépnek nézzenek ki. Akinek viszont elég pénze volt, az vásárolhatott is valamilyen dögös gépet, például egy Rickman-Métisse modellt. A vásárlók igényeinek megfelelően a Triumph, Norton, Royal Enfild gépek versenygépekké kozmetikázott változatait lehetett vásárolni. A háromhengeres 750-es Triumph Trident és a BSA Rocket modellekre 33 féle felépítményt lehetett vásárolni.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending