Csatlakozz hozzánk

Blog

Brough Superior – mindenből a legjobbat

Az elfeledett „Rolls Royce-ok”

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Az angol gyártmányú Brough Superior gépeket – a maguk idejében – mindenki a motorkerékpárok Rolls Royceának tartotta. Mind formailag, mind pedig a műszaki kidolgozottságát tekintve a nottinghami gyár nagy kéthengeresei kiváló minőséget képviseltek.

George Brough a motorkerékpár-konstruktőr William „Bill” Brough fia, arra törekedett, hogy a kétkerekűek világában felülmúlja a papát, azaz jobb motorkerékpárokat gyártson, mint az apja.

1920-ban jelent meg az első modellel, amelybe egy 750 cm3-es Motosacoche motort épített, majd 1921-ben egy saját fejlesztésű 980 cm3-es JAP motorral jelentkezett. Már e korai gépek is azzal a speciális formájú üzemanyag-tankkal készültek, amely a későbbiekben a Brough Superior márka egyik jellegzetessége lett.

A következő években a becsvágyó mérnök JAP, MAG és Matchless V2-es motorokat épített az új modellekbe, de a négyhengeres oldalkocsis gépeket vízhűtéses Austin-motorral szerelte. Az SS 100-as kéthengeres V motorral hajtott modellt, már 1924-től „100 mérföldes tanúsítvánnyal” értékesítették, s ez azt jelentette, hogy a gyár garantálta a 160 km/óra csúcssebességet.

De nemcsak a közúti modellek gyorsasága volt elismerésre méltó. A Brough több sebességi világrekordot is tartott, pl. 1929-ben Bert le Vack 205 km/órás sebességet ért el, majd 1937-ben Eric Fernihough állította fel a szenzációs 273 km/órás világrekordot.

A fejlesztési program csúcsának szánt, 1938-ban bemutatott Dream modell sorozatgyártására már nem került sor. A gyár 1940-ben fejezte be a nemes kivitelű luxusmotorok gyártását.

Modell: SS 80
Gyártási év: 1924
Teljesítmény: 24 LE
Lökettérfogat: 986 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Brough Superior SS 80
    Már az apai műhellyel történt szakítás után gyártott első motorkerékpár is a leggyorsabbak közé tartozott. A saját gyártású felépítménybe egy 980 cm3-es, oldaltszelepelt JAP motort építettek, amellyel az akkoriban figyelemre méltó 120 km/órás csúcssebességet sikerült elérni.

Modell: SS 100
Gyártási év: 1929
Teljesítmény: 45 LE
Lökettérfogat: 996 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Brough Superior SS 100
    A nottinghami gyár vásárlói között sok ismert személyiség nevével találkozunk. Arábiai Lawrence például nagyon szerette a Brough elegáns konstrukcióit. Nyolc darabból álló gyűjteményt hozott össze, s minden alkalommal amikor egy új modellt kívánt megszerezni, személyesen kereste fel a műhelyt, hogy a helyszínen beszéljék meg az apró részleteket. 1935-ben – misztikus körülmények között – egy Brough Superior nyergében halt meg.

Modell: Dream
Gyártási év: 1939
Teljesítmény: nincs adat
Lökettérfogat: 997cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • Brough Superior Dream
    Alkotómunkájának koronájaként jelent meg George Brough a szenzációt keltő Dream-modellel. Az új konstrukciót 1938-ban az Earl Court Show alkalmával mutatták be, de az aranyszínűre lakkozott luxusmotornak csak a prototípusa készült el. A két, egymás fölé helyezett hengerrel épült bokszermotor és a kardántengelyes meghajtás teljesen egyedülálló megjelenésűvé tette a modellt. A Brough Superiornak ez volt az utolsó konstrukciója.

Modell: 11.50
Gyártási év: 1930
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1096 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Brough Superior 11.50
    A 11.50-es egy 1200 cm3-es oldaltszelepelt motorral épült, s kiváló oldalkocsis konstrukció volt. Szólómotorként – mint a felső vezérlésű JAP motorral szerelt SS 100-as is – a harmincas években a leggyorsabb motorkerékpárok közé tartozott. Az elegáns gép nemcsak gyors volt, hanem kifejezetten kényelmes is, s a hatásos hangtompításnak köszönhetően viszonylag halkan működött.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
-BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész

 

 

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending