Csatlakozz hozzánk
MPS SC Vintage

Hírek

Bridgestone sportgumik

A japán márka sport kínálata olyan széles lett, hogy alig fér be a cikkbe. De azért mégis megoldottam valahogy.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Mindenki másra esküszik. Valaki a pizzát szereti, valaki a bolognai tésztáért van oda, sokan inkább esznek salátát és persze ott a rántott csirkemell jázmin rizzsel és kovászos uborkával. Mindenkinek más a favorit, mégis mindenki jól lakik a sajátjával. Egy darabig, mert például vannak a sportolók, akiknek kell a kalória, és salátából nem lesz első hely. Persze ahány versenyző, annyi féle étrend, szóval megint ugyanott lukadunk ki: kinek a pap, kinek a papné.

Arra akarok célozni, hogy a gumiválasztás terén soha, senki nem fogja megmondani a tutit anélkül, hogy ne lenne lehülyézve. Mindenki mást mond, pedig a nagy magasságokban elvileg ez egy egzakt tudomány, aminek mérőszáma a tized másodperc. Elméletben tehát kategórikusan ki lehetne jelenteni, hogy ha már csak a gumikon múlik, mi a nyerő és mivel fogunk veszteni. Elméletben, gyakorlatban a motor típusától, a vezető stílusán át a külső körülményekig millió tényezős képlet adja ki, hogy éppen melyik abroncs márkát is kell istenségként tisztelnünk. Fontos ez, hiszen az imádatért cserébe a motoros számára legfontosabb mannát, a tapadást kapjuk cserébe.

Kezdem úgy érezni, hogy ebben a kontextusban a legjobb jelző épp annyira nem létezik, mint az életben a tökéletes nő kifejezés. Viszont abban teljesen biztos vagyok, hogy ha saját magunk vagy a motor még nagyobb ellenfelünk, mint a stopper, akkor ezen a téren nyugodtan lehetünk politeisták. Tehát amíg valaki nem megy álmából felkelve is 2:10 alatt a Hungaroringen egy szabadon választott 600-as széria sportmotorral, akár meg se nézze mi feszül a felniken, teljesen mindegy. Nem azt akarom mondani, hogy nincs különbség a papucsok között, nagyon is van, sőt az egységkör alatt termelődött izzadtságcseppek mennyiségében még mérni is lehet, hogy pontosan mennyi. Amatőr szinten a bűvös tizes felett tehát ne kapjon senki fejfájást az ideális gumin való töprengés közben, a világon semmi értelme. Alatta viszont szerintem már nyugodtan lehet gondolkodni, hogy vajon mivel nem fogunk pofára esni a nagy sietés közben. Nem is azért, mert már nincs több az utcai gumikban. Dehogynem, keserves munkával ugyan, de akár 2 perc alá is felküzdhetjük magunkat velük. Csakhát nem mindegy milyen áron és mennyi rizikóval.

BT016 média bemutató, több MotoGP sztárral, interjúkkal

Download:

FLVMP43GP

Eddig főként csak a pályázásról regéltem, na de mi a helyzet utcán? Sajnos nincs tuti, helyette van egy csomó szempont, amik közül az egyikben ez, a másikban meg az a jobb. Milyen hamar melegszik fel, futásteljesítmény, többféle keverékből áll-e, mennyire bírja a komoly terhelést, vizenfutás, mennyire kontrollálhatóan csúszik meg, ár-érték arány, stb. Nincs tehát általános recept és nem is akarok gyártani nektek. Viszont a sok alternatíva közül szeretnék pár szót megejteni a méltán sokat emlegetett márka, a Bridgestone sport papucsairól.


Ezen a képen még nem szerepel az új BT023, és a BT015-öt leváltó BT016 sem.

2007-ben, amikor szert tettem az akkor új CBR600RR-emre, BT015-ös gumikon gurultam a Hondámmal. Ezt a típust már hiába keresitek, nem kapni, hisz a még egy féle keverékből készült tappancsot 2008-ban leváltotta a BT016. Én az előddel 12.000km-t gyűjtöttem össze a kilóméter számlálóba, ami alatt egyszer sem kerültem vele rázós szituációba, legalább is közúton. Ez szép teljesítmény, ha azt nézzük, hogyan működik a jobb csuklóm. Ám ne lepődjön meg az, akinek az adott utcai gumija kevesebbet bír ennél. Egy lágyabb keverék sokkal hamarabb el fog fogyni, cserébe nagyobb tapadást kapunk, illetve a motor teljesítménye se mindegy: egy ezres motor mindig hamarabb fogja kikészíteni ugyanazt az abroncsot, mint egy hatszázas. Visszatérve, a BT015 remek választás volt, ha fontos, hogy egy (valakinél két) teljes szezont bírjon a hátó gumi és tudjuk, hogy azért ritkán tekerjük ütközéstől ütközésig a markolatot. Egyetlen baja, hogy ha az egyenesekben bátrabbak vagyunk, mint a kanyarokban, akkor könnyen szögletessé válhat a felülete, ám ez nem gumi hibája, minden egykeverékű ilyen. A BT016 viszont már több keveréből áll össze.


A BT-016 különböző keverékű részei.

Először egy 2008-as Suzuki GSX-R 750-es tesztmotoron találkoztam a 016-tal. Rögtön feltűnt, hogy utcai körülmények között sokkal hamarabb felmelegszik és üzemi hőfokon már csak nagyon durva viccekkel lehet kihozni a sodrából. Olyanokkal, amiket épp eszű ember közúton ritkán süt el és emiatt nagyon biztonságos abroncsot ismertem meg benne. Pályán sincs szégyenkeznivalója, amire BenZso-t tudnám referenciaként felhozni. Misano, GSX-R600 K8, újságírós teszt, 10°C. A kollega a hideg idő ellenére nyelezte a gixert, de a gumi meg se nyikkant. A BT016 kvalitásait jelzi, hogy a motort bemutató sajtóteszten, amin azért elég sok múlik marketing szempontból,  a japánok ezzel szerelték a a Giexereket, és nem valami mással.

Kedvcsináló összeállítás a BT016-hoz

Download:

FLVMP43GP

Ahogy említettem a BT016 több féle lágyságú részből áll össze. Középen természetesen a legkeményebb, mivel ott akkor gördül a kerék, ha egyenesen haladunk. A szélein pedig, amit elméletben csak kanyarokban érintünk le, jóval ragacsosabb, akár a rágógumi. Ezzel gyakorlatilag kilőttük a kockás gumi fogalmát, és az íveken is csodát műveltünk a tapadással. Ráadásul a hátsón rögtön három féle sávunk van, mint középen kemény, mellette közepesen lágy, a szélein pedig szuperlágy. Utóbbi csík a gumi utolsó pár centije, ahol már a minta is véget ér a még jobb hatásért. Az első gumi a hátsó háromja helyett viszont csak két féle keverékből áll.

Azért ne higgyük, hogy ez az egész komponensesdi mai korunk találmánya. A “brícctón” már 1985-ben kínált a japán piacra több keverékű gumit, aztán 1990-re szép lassan Európába is betört a spanyol viasz, sőt rögtön több márka kínálatában. Hogy ki kitől lopta az ötletet mindegy, a lényeg, hogy utcán valamiért mégsem váltak annyira népszerűvé, mint a 21. században. Hiába, azóta erősebbek a motorok, nagyobbak az elvárások, és bolondabbak a vezetők. A BT016 tehát már elég közel áll a tökéleteshez, utcára maximálisan elég, pályára pedig amatőr szinten, mondjuk olyan 2:08-ig a Hungaroringen, kifogástalan. (Van még benne több is, de ha amatőr szintről beszélünk és a biztonságra törekszünk, nem érdemes tovább forszírozni.) A komolyabb köridőkért viszont már bizony el kell hagynunk olyan szempontokat, mint futásteljesítmény, vagy utcai használhatóság. Vagy mégsem?

A Bridgestone mérnökei megpróbálták összegyúrni az utca és a versenypálya szülte igényeket, ami körülbelül olyasmi vállalkozás, mint egyszerre főzni édeset és csípőset, de mindezt egy tortában. Hát elkészült, a finomság neve BT003RS (Racing Street). Ugyanúgy több keverékkel operálnak, lágyabbakkal, mint a BT016, de azért még mindig keményebbekkel, mint mondjuk a BT003. Azoknak a rájdereknek lesz jó ez új gumma, akik sokat járnak pályanapokra, de szeretik utcán is komoly kihívások elé állítani a papucsokat. Ezt a típust sajnos még nem teszteltük, így nem tudjuk, mennyire van így, mennyire működik versenypályán és mennyire a közúton, mit bír futásteljesítményre és milyen vele vizen, de remélhetőleg hamarosan erre is sor kerül. Az az egy biztos, hogy az űr az utca (BT016) és a pálya (BT003) között tehát 2009-cel, az RS megjelenésével betömődött. A japán gumigyártó ezzel annyira szétdifferenciálta a kínálatot, hogy aki nem talál magának megfelelő Bridgestone-t, az igazából nem is akar feltenni a felnikre semmit. Azokon meg nehéz lenne motorozni.

Egy jó kis on-board Almeriából, a BT003RS bemutatkozó tesztjéről

Download:

FLVMP43GP

A csúcs, a leglágyabb Bridgestone pedig a BT003. Ez -bár el van látva mintázattal- versenypályára való, hétköznapi használatra nem feltétlenül leszünk vele annyira megelégedve, mint akár a BT016-tal. Ettől függetlenül én az elmúlt pár ezer kilóméteren kipróbáltam milyen az, ha egy stock versenygumival közlekedünk a mindennapokban. Mndenképpen nehezebb üzemi hőfokon tartani, így a tapadásunk sem lesz mindig maximumon, mint a Hungaroringen, bár ennél az abroncsnál ez még mindig nagyon magas szintet jelent. Megcsúszni tehát ritkán fogunk vele, de ha mégis, azt nagyon kontrollálhatóan teszi, szinte könnyedén lehet vele a csúszáshatáron játszadozni, amivel persze könnyedén megégethetjük magunkat. Tapadásbeli gondom kevés akadt a BT003-mal, bár hozzátartozik, hogy a hideget és a vizet nagyon utálja, ilyenkor csak úgy szabad kezelni a motort, mintha jégen motoroznánk. Legnagyobb hibája, amit célterülete lévén igazából nem jogos megemlíteni, az a tartóssága. Lehet pályagumival utcán motorozni, de számítsunk rá, hogy egy 600-as sportmotor esetében 5-6.000, egy ezresnél pedig 3-4.000km alatt szép simára gyaluljuk a futófelület közepét. A BT016 legalább 2-2,5-szer tovább húzza, a BT003RS pedig kb. 1,5-szer hosszabb időtartamot bírhat ki ráadásul úgy, hogy közúton szinte ugyanazt a tapadást és biztonságot megkapjuk mindkettőtől.

Mi a konklúzió? Mindig olyan abroncsot válasszunk, amit oda fejlesztettek, ahol azt használni is fogjuk. Bízzunk a mérnökökben, hisz nem passziánszozásért kapják a fizetésüket.


Na milyen a BT-003?

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending