Csatlakozz hozzánk

Hírek

Bridgestone sportgumik

A japán márka sport kínálata olyan széles lett, hogy alig fér be a cikkbe. De azért mégis megoldottam valahogy.

Közzétéve

ekkor

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

A japán márka sport gumi kínálata olyan széles lett, hogy alig fér be a cikkbe. De azért mégis megoldottam valahogy.

Mindenki másra esküszik. Valaki a pizzát szereti, valaki a bolognai tésztáért van oda, sokan inkább esznek salátát és persze ott a rántott csirkemell jázmin rizzsel és kovászos uborkával. Mindenkinek más a favorit, mégis mindenki jól lakik a sajátjával. Egy darabig, mert például vannak a sportolók, akiknek kell a kalória, és salátából nem lesz első hely. Persze ahány versenyző, annyi féle étrend, szóval megint ugyanott lukadunk ki: kinek a pap, kinek a papné.

Arra akarok célozni, hogy a gumiválasztás terén soha, senki nem fogja megmondani a tutit anélkül, hogy ne lenne lehülyézve. Mindenki mást mond, pedig a nagy magasságokban elvileg ez egy egzakt tudomány, és a mérőszáma a tized másodperc. Elméletben tehát kategórikusan ki lehetne jelenteni, hogy ha már csak a gumikon múlik, mi a nyerő és mivel fogunk veszteni. Elméletben, gyakorlatban a motor típusától, a vezető stílusán át a külső körülményekig millió tényezős képlet adja ki, hogy éppen melyik abroncs márkát is kell istenségként tisztelnünk. Fontos ez, hiszen az imádatért cserébe a motoros számára legfontosabb mannát, a tapadást kapjuk cserébe.

Kezdem úgy érezni, hogy ebben a kontextusban a legjobb jelző épp annyira nem létezik, mint az életben a tökéletes nő kifejezés.  Viszont abban teljesen biztos vagyok, hogy ha nem a stopper, hanem még saját magunk vagy a motor a legnagyobb ellenfelünk, akkor ezen a téren nyugodtan lehetünk politeisták. Arra akarok ezzel célozni, hogy amíg valaki nem megy álmából felkelve is 2:10 alatt a Hungaroringen egy szabadon választott 600-as széria sportmotorral, akár meg se nézze mi feszül a felniken, teljesen mindegy. Nem azt akarom mondani, hogy nincs különbség a papucsok között, nagyon is van, sőt az egységkör alatt termelődött izzadtságcseppek mennyiségében még mérni is lehet, hogy pontosan mennyi. Amatőr szinten a bűvös tizes felett tehát ne kapjon senki fejfájást az ideális gumin való töprengés közben, a világon semmi értelme. Alatta viszont szerintem már nyugodtan lehet gondolkodni, hogy vajon mivel nem fogunk pofára esni. Nem is azért, mert már nincs több az utcai gumikban. Dehogynem, keserves munkával ugyan, de akár 2 perc alá is felküzdhetjük magunkat velük. Csakhát nem mindegy milyen áron és mennyi rizikóval.

BT016 média bemutató, több MotoGP sztárral, interjúkkal

Eddig főként csak a pályázásról regéltem, na de mi a helyzet utcán? Sajnos nincs tuti, helyette van egy csomó szempont, amik közül az egyikben ez, a másikban meg az a jobb. Milyen hamar melegszik fel, futásteljesítmény, többféle keverékből áll-e, mennyire bírja a komoly terhelést, vizenfutás, mennyire kontrollálhatóan csúszik meg, ár-érték arány, stb. Nincs tehát általános recept és nem is akarok gyártani nektek. Viszont a sok alternatíva közül szeretnék pár szót megejteni a méltán sokat emlegetett márka, a Bridgestone sport papucsairól.

Valahogy úgy alakult, hogy a Bridgestone gumikkal alapvetően sosem sikerült összeakasztani a bajszunk. Rögtön ott van a már régi fejlesztésnek számító BT015, ami szegény még csak egy féle keverékből készült és újabb társai emiatt már kicsit fintorogva néznek rá. Pedig nem értem miért. A 2007-es Honda CBR600RR-em gyárilag ilyen tappancsokkal volt szerelve, sőt talán még az újakra is ezt a fajta gumit húzzák fel Japánban. Nagyrészt ugyan közúton, de elmotoroztam vele 12.000km-t, ami a bolond jobb csuklóm mellett egész szép teljesítmény. Egyszer sem volt különösebb okom vele a vitára, utcai gumiként nálam egyértelműen jelesre vizsgázott. Sőt, olykor-olykor pályán is kellett bizonyítania, tejszínhabbal szó nélkül elment még oda is. Remek választás, ha fontos, hogy bírjon a hátó gumi egy teljes szezont és tudjuk, hogy ritkán tekerjük ütközéstől ütközésig a markolatot. Hatszázas esetén még komolyabb nyaggatás során is teljes mellszélességgel merem ajánlani, 1000-esnél viszont nem árt már vigyázni a lovakkal. A jó futásteljesítmény és a kíméletes használat során viszont könnyen szögletessé válhat a BT015 felülete. Nem a gumi hibája ez, a többiek is ilyenek. Erre találták ki a több féle keverék használatát egyazon gumiban.


A BT-016 különböző keverékű részei.

Na igen, és rögtön el is érkeztünk a BT016-hoz. A család ifjú tagjába (2008-ra jelent meg) egyenesen beleszerettem. Először egy 2008-as Suzuki GSX-R 750-es tesztmotoron találkoztam vele, hát telitalálat volt a párosítás. Rögtön feltűnt, hogy utcai körülmények között sokkal hamarabb felmelegszik és üzemi hőfokon már csak nagyon durva viccekkel lehet kihozni a sodrából. Olyanokkal, amiket épp eszű ember utcán ritkán süt el. A 015-nél tehát érezhetően jobban tapad. Pályán sincs szégyenkeznivalója, amire BenZso-t tudnám referenciaként felhozni. Misano, GSX-R600 K8 újságírós teszt, 10°C. A kollega a hideg idő ellenére nyelezte a gixert, de a gumi meg se nyikkant.

Kedvcsináló összeállítás a BT016-hoz

Na persze könnyű úgy, hogy több féle lágyságú részből áll össze. Középen természetesen a legkeményebb, mivel azon a részen akkor gördül a kerék, ha egyenesen haladunk. A szélein pedig, amit elméletben csak kanyarokban érintünk le, jóval ragacsosabb a BT016, akár a rágógumi. Ezzel gyakorlatilag kilőttük a kockás gumi fogalmát, és az íveken is csodát műveltünk a tapadással. Nem kicsit, nagyon! Ráadásul a hátsón rögtön három féle sávunk van, mint középen kemény, mellette közepesen lágy, a szélein pedig szuperlágy. Utóbbi csík a gumi utolsó pár centije, ahol már a minta is véget ér a még jobb hatásért. Az első gumi a hátsó háromja helyett viszont csak két féle keverékből áll.

Azért ne higgyük, hogy ez az egész komponensesdi mai korunk találmánya. A “brícctón” már 1985-ben kínált a japán piacra több keverékű gumit, aztán 1990-re szép lassan Európába is betört a spanyol viasz, sőt rögtön több márka kínálatában. Hogy ki kitől lopta az ötletet mindegy, a lényeg, hogy utcán valamiért mégsem váltak annyira népszerűvé, mint a 21. században. Hiába, azóta erősebbek a motorok, nagyobbak az elvárások, és bolondabbak a vezetők. A BT016 tehát már elég közel áll az isteni jelzőhöz, utcára tökéletesen elég, pályára pedig amatőr szinten, mondjuk olyan 2:08-ig a Hungaroringen, kifogástalan. (Van még benne több is, de ha amatőr szintről beszélünk és a biztonságra törekszünk nem érdemes tovább forszírozni.) A komolyabb köridőkért viszont már bizony el kell hagynunk olyan szempontokat, mint futásteljesítmény, vagy utcai használhatóság. Vagy mégsem?

A Bridgestone mérnökei megpróbálták összegyúrni az utca és a versenypálya szülte igényeket, ami körülbelül olyasmi vállalkozás, mint egyszerre főzni édeset és csípőset, de mindezt egy tortában. Hát elkészült, a finomság neve BT003RS (Racing Street). Ugyanúgy több komponenssel operálnak, lágyabbakkal, mint a BT016, de azért még mindig keményebb, mint mondjuk a BT003. Azoknak a rájdereknek lesz jó ez új gumma, akik sokat járnak pályanapokra, de szeretik utcán is komoly kihívások elé állítani a papucsokat. Az űr az utca (BT016) és a pálya (BT003) között az ígéretek szerint tehát betömődik. Ergó a japánok annyira szétdifferenciálták a kínálatot, hogy aki nem talál magának megfelelő Bridgestone-t, az igazából nem is akar feltenni a felnikre semmit. Azon gurulni pedig…

Egy jó kis on-board Almeriából, a BT003RS bemutatkozó tesztjéről

Egyébként a BT003-at, ami már vérbeli pálya abroncs, a tavaly decemberi, katari CBR és persze c-ABS teszten BenZso is próbálta. Azóta áradozik róla úgy, mint a jelenlegi legjobb motorgumi, amit kapni lehet. Az biztos, hogy a Honda nem szokta a véletlenre bízni a választást, főleg egy ilyen jelentőségteljes teszten, szóval elhiszem neki. Gondoljátok csak el, hogy egy ilyen gumi az ABS-es CBR-ekkel milyen fegyverré válhatnak a ringeken. BenZso-nak van már némi fogalma róla, a motor tesztet, ahol a gumira is kitér pár szó erejéig, itt olvashatjátok.


Na milyen a BT-003?

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending