Csatlakozz hozzánk

Akciók

Bridgestone gumiabroncs állapotfelmérés

Nem is gondolnánk, mennyire fontos a megfelelő guminyomás – nem csak a versenypályán

Közzétéve

ekkor

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Szöveg: Bridgestone

Európában tíz autósból nyolc alacsony nyomású abronccsal közlekedik. Az alacsony nyomású abronccsal közlekedő autósok 5.2 milliárd eurót pazarolnak el üzemanyagra, és 9.3 millió tonnával több széndioxidot bocsátanak ki évente!

A 2009-ben 15 EU-s országban 52.400 személyautón végzett állapotfelmérések eredményei azt mutatják, hogy az autósok 81 százaléka alacsony nyomású abronccsal közlekedik. Ezek az autósok évente 4.0 milliárd literrel több üzemanyagot égetnek el feleslegesen, ami 5.2 milliárd euró pluszköltséget jelent, és 9.3 millió tonnával több széndioxidot bocsátanak ki – ami éves szinten 3,47 g/km széndioxidot jelent az összes európai autóra lebontva.

Ezt az 52.400 állapotfelmérést bevásárlóközpontok parkolóiban végezték a Bridgestone munkatársai Európa-szerte. A  mérésekre a „Gondolkodjon, mielőtt vezet” közlekedésbiztonsági kampány keretében került sor, melyet az FIA alapítvány, a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok indítottak 2005-ben. A teszteredmények azt mutatják, hogy az autósok 26,5 százaléka rendszeresen alacsony nyomású abronccsal (legalább fél bárral a gyártó által ajánlott nyomásérték alatt) közlekedik, és 7,5 százaléka nagy veszélynek teszi ki magát a kritikusan alacsony nyomású (legalább 0.75 bárral a gyártó által ajánlott nyomásérték alatti) abroncsok miatt. Az autósoknak csaknem 17 százaléka elhasználódott gumiabronccsal, azaz 1.6 milliméternél kisebb mintamélységgel közlekedik, 9 százaléka pedig egyszerre elhasználódott és kritikusan alacsony nyomású gumiabronccsal jár.


Sokan nem is tudnak róla, hogy túl alacsony a nyomás a kerekeikben, és hogy mennyi benzint és pénzt pazarolnak ezzel

Az eredmények azt mutatják, hogy sok autós nem tudja, hogy az abroncsban természetes módon csökken a nyomás, mint a luftballonban, és nem megfelelő nyomású gumikkal közlekedni nemcsak veszélyes, de növeli az üzemanyag-fogyasztást és a széndioxid-kibocsátást is. Ennek oka, hogy az alacsony nyomás fokozottan befolyásolja az abroncs gördülési ellenállását, mely meghatározó tényező a gépjármű üzemanyag-fogyasztásában. Az út minőségétől és a vezetési stílustól függően a gördülési ellenállás 18-26 százalékát képezi a gépjármű teljes erejének. Mivel az alacsony nyomás növeli a gördülési ellenállást, közvetlen hatással van az üzemanyag-hatékonyságra és a károsanyag-kibocsátásra.

Az alacsony abroncsnyomás és az előírtnál kisebb mintamélység veszélyezteti a biztonságot. Az abroncsnyomás csökkenésével drámai mértékben csökken az autó irányíthatósága és fokozódik a kisodródás veszélye. Az alacsony abroncsnyomás a gumi élettartamát is rendkívül negatívan befolyásolja az abroncsváll fokozott terhelése és az oldalfalban keletkező hő miatt. A fokozottan alacsony nyomású abroncsok ezért könnyebben meghibásodnak. Az előírtnál kisebb mintamélység is közvetlen veszélyforrást jelent. Az 1.6 milliméternél kisebb mintamélységű abroncsoknál már 40 százalékkal alacsonyabb sebesség esetén is felléphet az ún. hydroplaning veszélye.


A bal oldali képen egy – a nem megfelelő guminyomás miatt – egyenetlenül kopott abroncs látható

A Bridgestone 2010-ben továbbra is folytatja az állapotfelméréseket, melynek célja a biztonságos vezetői magatartás elősegítése olyan egyszerű közlekedésbiztonsági üzenetek közvetítésével, mint a gumiabroncs ellenőrzése. Ezen a hétvégén, vagyis május 15-én és 16-án a 20-as számú Shell töltőállomáson (1097 Budapest, Könyves Kálmán krt. 24.) 9-től 17 óráig Téged is várnak a Bridgestone szakemberei! Érdemes odafigyelni rá, hiszen ez a legfontosabb kapocs a géped és az aszfalt között – nagyon, nagyon sok múlhat rajta.

A legfontosabb eredmények 2009-ben

– Az ellenőrzött abroncsok 26,5 százalékánál fokozottan alacsony volt a nyomás (ezeknek 7,5 százalékánál pedig kritikusan alacsony)
Minden tizenegyedik autós nagy veszélyben van a fokozottan alacsony nyomású és az elhasználódott gumiabroncsok miatt.
– Az ellenőrzött abroncsok 3 százalékának 50 százalékkal csökken a futásideje az alacsony nyomás következtében.
– Az ellenőrzött abroncsok 16.6 százaléka alatta maradt az előírt 1.6 milliméteres barázdamélységnek.
28.2 millió abroncsot pazarolunk el évente az idő előtti kopás miatt.
– A gépjármű teljes erejének 18-26 százalékát a gördülési ellenállás képezi.
– Az ellenőrzött vezetők 26,5 százalékánál fokozott üzemanyag-fogyasztást tapasztaltunk az alacsony nyomás következtében.
– Az alacsony nyomás miatt 5.2 milliárd eurót és 4,0 milliárd liter benzint pazarolunk el.
– Ez 9.3 millió tonna széndioxid-kibocsátással párosul.
– Ez éves 3.47 g/km többletszéndioxid-kibocsátásnak felel meg az összes európai autóra vetítve!
– A többletköltség összesen, beleértve a fokozott kopást és üzemanyag-felhasználást, éves 7.7 milliárd eurót jelent.

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending