Műhely

BMW újdonság: adaptív xenon fényszóró

Autóknál ez már létező extra, de motorokon még csak nem is láttunk ilyet
Euromotor2
MotoStar

A sötétben motorozás egyik nagy átka, hogy féktávokon illetve kanyarokban mindenhová világít a fényszórónk, csak oda nem, ahova néznünk kellene. Márpedig remélem mindenki bevéste magának a motoros vezetéstechnikai elmélet azon aranyszabályát, miszerint “mindig arra megyünk, amerre a szemünk mutat”.

A gond az, hogy a motorok fényszóróit -hasonlatosan a legtöbb autóéhoz-, egy bizonyos szögben lehet csak beállítani, amit értelemszerűen az egyenes haladásra optimalizálunk be. Illetve ez nem igaz, mert a tompított- mindig kicsit magunk elé, az erősebb távolsági fényszóró pedig messze elénk világít, bár ettől még a probléma ugyanúgy fent áll. Ha nem görbül az út, akkor így valóban megfelelő útszakaszt láthatunk be a biztonságos motorozás érdekében, de amint kanyarodnunk kell, erősen szűkül az út bevilágított felülete.


Különbség a hagyományos, és az adaptív fényszórók között

A megoldást a BMW szállítja, legalább is elsőként, és a bajorok is csak az új hathengereseibe, a nagyrészt még mindig homályba burkolózó K1600GT-be, és a K1600GTL-be. A kulcs az “adaptív” szó, ami alkalmazkodást jelent és ez esetben menet közben önmagát állító fényszórót. Az alábbi videó elég szemléletesen mutatja, hogyan is működik a technikai újítás, szóban csak annyit, hogy a xenon izzó fényét egy tükröződő felület veri mindig abba az irányba, amerre a motorunkkal haladni fogunk. Ezt az irányt pedig egy elektronika határozza meg a motor, a környezet, és a vezető viselkedése alapján. Rettenetesen egyszerű, magától értetődő, és úgy gondolom szükséges extra ez. Csak gratulálni tudok a németeknek!

A xenon fényszóróról azért még érdemes egy-két szót ejteni, hiszen a jelenlegi jogrend szerint nem használhatunk ilyet. Legalább is akkor nem, ha utólag van a motorba szerelve, hiszen a műszaki vizsgán minden gyári, európai szabvánnyal ellátott, bevizsgált alkatrészt kötelesek elfogadni. Tehát a BMW xenonja, amit egyébként plusz kiegészítőként jelenleg is választhatunk több modellhez, teljesen rendben van.

BMW K1600GT és GTL

Ha már megemlítettem a K1600-osokat, írok róluk pár szót. Nem sokat, hiszen egyelőre egyetlen benzinkúton készült kémfotója van az egész világnak, az is a sokak szerint LT-nek keresztelt típusról. A BMW viszont egyelőre GT-t és GTL-t emleget, előbbi a K1300GT utódja/nagytestvére lenne, a GTL pedig… Ha nem ez az LT, akkor nem tudjuk. A fotó egyébként valószínűleg inkább a BMW “izgató marketingstratégiájának” kezdetét, mint egy motoros lesipuskás véletlen szerencséjét jelenti, szóval hamarosan biztosan okosabbak leszünk.


Lesifotó a K1600LT-ről.. vagy GTL?

Annyit mindenképpen tudhatunk, hogy a GTL, vagy egy harmadik modell, az LT az új luxus túrázó a Honda GoldWing konkurenciájaként lép be a piacra. Hasonlatosan az “Arany Szárnyhoz”, a BMW is hathengeres lesz, de nem boxer, hanem soros elrendezésben, melyről nem régen húzták le a leplet. Ilyen erőforrást utoljára az 1978-as Honda CBX1100-ban alkalmaztak, persze azóta rengeteget fejlődött a technika, főleg ami a gyártás technológiáját illeti. Ebben a németek rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek az autóik miatt, így akár el is hihetjük azokat az ígéreteket, miszerint nagyon sima, finom járású, és meglepően könnyű motor fogja hajtani az amúgy szokásos módon kardán hajtásos, egy lengőkaros elektronika kupacot. Azt is elárulták, hogy 160 lóerőt, és 175Nm nyomatékot termel a blokk, utóbbi 70%-át már 1.500-as fordulaton, azt persze nem tudni, mindez hány kg-ra jut.

Természetesen az ABS, az elektronikus futóműállítás, a szokásos Paralever és Duolever felfüggesztés, a kardánhajtás, a markolat- és ülésfütés, az állítható plexi, az audio rendszer, és az egyéb nyalánkságok mind-mind megtalálható lesz az 1600-osokban. Ám ezt talán le sem kellett volna írnom, annyire egyértelmű..

Comments

comments