bmw hp4 teszt gallery
Tesztek

BMW HP4 utcai teszt

Utcai teszt??? Kiazanemnormális, aki ilyen motort utcán használ? - tehetnénk föl a kérdést, de higgyétek el, sokan csak utcán motoroznak HP4-en...
Euromotor2
MotoStar

A BMW idei legnagyobb újdonsága a DDC, azaz Dynamic Damping Control, amely most belekerült a sportmotorok csúcsának a csúcsos csúcsképviselőjébe, a HP4-be. Mi is az a HP4? Gondolhatnánk, hogy Horse Power, igen-igen az is van benne, szám szerint 193 db, de nem. A HP4 ebben az esetben azt jelenti, hogy High Performance, magyarul nagy teljesítmény, ha kiszótárazzuk, de inkább a kifinomultságra utal ez a három karakter. Amely egyébként jellemző is a gépre.

A HP4 különleges színe mindenkit megfogott… Ez a karbon fekete és kék-fehér kombináció elég jól néz ki élőben és a képeken is

Mindenből a legjobbat, legkülönlegesebbet!

Ez a jelmondat lebeghetett a mérnökök előtt, amikor megalkották a minden földi jóval megálmodott “Űberbikeot”. Ez már nem egy sima superbike, hanem egy igazi telivér, amely a Superbike VB-n szerzett tapasztalatokat átülteti utcai használatra.
De jogosan merülhet fel a kérdés, hogy szükség van-e erre. A vásárlói visszajelzések alapján úgy néz ki, hogy igen, hiszen nem tudnak eleget gyártani ebből a típusból. A mi példányunk az 1892-es sorszámot kapta. Ugyan limitált széria ez a típus, de még senki nem tudja megmondani, hogy hány darab fog készülni belőle. Gondolom, amíg van vásárló, addig hülyék lennének abbahagyni a gyártást…

Már-már meseszerű, hogy pár napig egy HP4 volt a közlekedési eszközöm…

Szerintem a technikai arzenál legfontosabb eleme a DDC ezen a motoron. (Bővebb technikai info ebben a cikkben) Ilyen elektronikusan szabályozható futóműves géppel még nem mentem, ezért is volt érdekes számomra, hogy utcai körülmények között hogyan vizsgázik –  mivel a pályatesztet sajnos kénytelen voltam kihagyni betegség miatt. Az volt a tervem, hogy Bódis Ricsivel megyünk a Pannónia ringre, aki az egyik legnagyobb tehetség most hazánkban, de a láz elintézte ezt a tervem…Viszont nem sokkal később elhozhattam három rövid napra. Mondanom sem kell, hogy még oda is ezzel mentem, ahová a királyok is gyalog járnak 🙂

Információözön… A legfontosabb info mégis a fordulatszám amely az analóg óráról jól leolvasható

Kicsit furcsa érzés volt Budapest utcáin barangolni és egy rövidebb szerpentinen motorozgatni. Majdnem ugyanaz az érzés, mint egy hagyományos S1000RR-rel, de valahogy mégsem. Nehéz megfogalmazni ezt, de kicsit az az érzésem volt, főleg a rossz budapesti utcákon, hogy a futómű egy hajszálnyival később reagálja le az útegyenetlenségeket, mint a sima modell, amely a hidraulika törvényei szerint működik. Pedig a HP4 telói is 0.0001 másodperc alatt keményednek fől, amely hihetetlenül rövid idő. Nem is tudom milyen szervomotor az, amelyik ilyen gyorsan dolgozik, de ebben ilyen van.

A hátsó futómű működését ez a szenzor figyeli és a mozgását figyelembe véve állítja a csillapítást a gázkar állása, a motor dőlésszöge és a pillanatnyi sebesség függvényében… Ember legyen aki ezt az algoritmust megfejti… Szerintem UFO-k írták hozzá a programot

Bitter Sanyival beszélgettem erről, aki azt mondta, hogy szerinte is késik kicsit, főleg akkor amikor hirtelen rövidet akar fékezni, mondjuk a célegyenes végén. Akkor beül a motor eleje és egy pillanat múlva keményedik a megfelelő állapotra. A hátsó rugóstag is mutat némi késlekedést szerinte, de ebből utcán én semmit sem éreztem.
Viszont a 820 mm-es ülésmagasság és motor több mint két méteres hossza azt eredményezi, hogy a 186 centimmel nagyon szépen elférek rajta, amely azért nem jellemző az újabb sportmotorokra. Az üléspozíció is hibátlan, sportmotoros mércével mérve még azt is ráfoghatnám, hogy kényelmes. Pedig mostanában elég kevés sportmotoron ülünk itt a szerkesztőségben és el vagyunk már ettől szokva. De lehet, hogy pont azért éreztem kényelmesnek, mert már nagyon vártam ezt a tesztet…

Cápa?

A 193 lóerő és 199 kilogramm menetkész tömeg azt hiszem mindent elárul a menetteljesítményekről ezt nem is ragoznám túl, hiszen mindenki tudja, hogy ez az ezredes a pincétől a padlásig tartó minden fordulatszám-tartományba egyenletesen adja le a hihetetlen teljesítményét. Ami inkább fontos, hogy a kovácsolt kerekeken lévő Pirelli Diablo Supercorsa-k ezt át is tudják vinni a talajra (csak mellékesen jelzem, hogy hátul szériában 200mm széles a gumi). Néha azért a hátulja meg-megcsúszott, de ezt a kipörgésgátló gyönyörűen korrigálta.

A Slick üzemmódot nem tudtam kipróbálni, de azt hiszem, hogy az utcára tényleg felesleges is lett volna, hiszen így is több nyomatékunk van, amivel tudunk gazdálkodni a poros, kátyús utakon… Amit viszont nagyon sajnálok, hogy a rajtprogramot nem tudtam letesztelni a kuplung gyengélkedése miatt, mert az előttem lévők már elintézték a lamellákat. Viszont cserébe a videógalériába raktam olyan filmet amiben lehet látni indulás közben Troy Corserrel. A jobboldali menüben megtaláljátok még több kép és képaláírás kíséretben.

A Mode kapcsolóval lehet választani Rain, Sport, Race és Slick üzemmód között, ahol a maximális teljesítményt mindegyik módban leadja

A másik három üzemmódban (Rain, Sport, Race) is megkapjuk az egész végteljesítményt, csak az alsó és a középső tartományt finomítja a rendszer, ami elég okos dolog, főleg verseny közben, amikor az esőben is gyorsan kell menni az egyenesekben. Utcán ez nem annyira fontos szempont, mert nem kell a gázmarkolatot állandóan koppig húzni.

Ehhez nekem kevés volt a 3 nap tesztelés… Mire mindent megtanultam és begyakoroltam rajta azon vettem észre magam, hogy haladok a vecsési BMW bázis felé…

Írhatnék még egy kisregényt a karbon idomokról és az egyedi fényezésről, de azt mindenki látja, hogy hibátlan egységet alkot a motoron ez a két alkotóelem… Ami nagyon sokat számít utcán is az a kovácsolt felnik használata, amivel 2,5 rugózatlan kilót spóroltak. Ez érződik talán legjobban utcán is, ahogy egyik ívről a másikra döntjük a gépet ahhoz nagyon kicsi erő is elegendő.
Ha lehetne választanom és mivel már nem versenyzem ezért én a sima S1000RR-t választanám magamnak, amibe ilyen kerekeket raknék. Nekem az elég lenne sportmotorból azt hiszem életem végéig.

Hátra is Brembo féknyereg került. A 6 colos kovácsolt alumínium felnit ez lassítja

Ha már utcán vagyunk talán számíthat a fogyasztás is, amely vegyes használatban 6,5 liter körüli átlagot mutatott, de nem hiszem, hogy ez a vásárlóközönséget különösebben érdekelné…
Tényleg nektek kellene egy ilyen? Ti hol használnátok inkább csak pályán vagy utcán is?

1892 Ez nem a gyártási év, hanem a sorszáma, amely nem tudni meddig megy el. Az biztos, hogy sorba kell állni érte pár hónapot…

Oncsik Zoli is írt egy tesztet a HP4-ről a Superbike legújabb szeptemberi számában, amelyben leírja a brnoi bmw pályanapon szerzett élményeit és bővebben kifejti milyen ezzel pályán motorozni. Azt elárulom, hogy azoknak jelent nagy előnyt ez a futómű, akik már elég gyorsak (pl. Hungaroring 1.57-es köridő) és az utolsó 1-2 másodpercet szeretnék lefaragni a technika segítségével. A többit megtudhatjátok a Superbike magazin legfrissebb számából.

Ha a Tesztmotor.hu cikkei segítettek a felszerelések és motorkerékpárok kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztmotor.hu működését. Köszönjük!

Még több BMW cikkünk itt. Katt!

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(