Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

BMW G/S: ” Őserdőtől a jégkorszakig “

Két R 80 G/S meghódítja Dél-Amerikát, ezzel egy valóságos sikerszériát indítanak útjára

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A BMW R 80 G/S születésével foglalkozó cikkünkben már körüljártuk, hogy miért érdekes ez a korszakalkotó endúró. Ott hagytuk abba, hogy ezzel a modellel biztosra mentek a bajorok: a sorozatgyártás megkezdése előtt a gyártó szóvivője és újságíró kollégája maratoni túrára indult egy-egy G/S nyergében. Nézzük, megállta-e a helyét a két “nullszériás” R 80.

Ahogy azt a forradalmi R 80 G/S gyártásának előzményeit bemutató írásunkban már megszellőztettük, 1980 januárjában, a gyártás megkezdése előtt a gépet a lehető legextrémebb körülmények között tették ki kemény megpróbáltatásoknak. A BMW szóvivője, Kalli Hufstadt és újságíró kollégája, Hans Peter Leicht 2200 kilométeres ecuadori túrára indult két, sorozatgyártás előtti motorral. Jelmondatuk az „Őserdőtől a jégkorszakig” volt. Útjuk során a motorok extrém forrósággal és viszontagságos útviszonyokkal is megbirkóztak, beleértve az Amazonas-medence magas páratartalmát és az Andok több mint 5000 méteres magasságát.

A kalandnak összesen öten vágtak neki: Kalli és Hans Peter mellett helyi idegenvezetőjük a quitói Marco Cruz volt Jeepjével, a német Erich Reisemüller és fia, Florian pedig dokumentálták és felvették a túrát.

Amikor Kalli és Hans útnak indultak az új BMW R 80 G/S prototípusaival, a küldetésük egyértelmű volt: a BMW meg akart bizonyosodni arról, hogy új fejlesztésű endurójuk képes-e megbirkózni a -5 és +40 fok közötti hőmérséklettel, a futómű fel
tud-e nőni a sima aszfalt után a sziklás utak, a mély és laza talaj vagy éppen a murvás, nyomvályús felszín támasztotta kihíváshoz.
Ehhez még hozzájárul az 5000 méter körüli magasságokban tapasztalható oxigénhiány, az őserdőkre jellemző magas páratartalom és a soha el nem múló por. A meghibásodás esélye nagy volt, már a túra teljesítése is győzelemnek számított mind a motorosok, mind a GS-ek előfutárai számára.

A két motoros intenzíven készült és a túrát megelőző két hónap folyamán napi rendszerességgel edzett. A résztvevők már nem sokkal az indulás után érezni kezdték a tengerszint feletti magasság hatását, erős fizikumuk és a terepsportban szerzett
tapasztalataik nélkül szinte biztos, hogy nem élték volna túl az Andokon átívelő, olykor napi 12 órás hegyi megpróbáltatásokat.


Változatos és kemény körülmények között kellett bizonyítania a konstrukciónak, hogy megérett a sorozatgyártásra

A Föld legmagasabb aktív vulkánját keresve, a két motoros a Cotopaxi lábaihoz vezető síkságon indult útnak. Amerre a szem ellátott, mindent hamu borított, miközben San Miguelből indulva 4000 méter magasra jutottak. Indulásuk idején, reggel 6 órakor még sötét volt, délelőtt 10-kor pedig még mindig várt rájuk két órányi motorozás, mielőtt elérték aznapi céljukat, a 4950 méter magasan fekvő kunyhót, ami menedékül szolgált a 6005 méteres jeges csúcs előtt, ami Ecuador trópusi égboltjába magasodik.

Ahogy egyre meredekebb hegyek jöttek, a hamu is mélyebbé, szemcsésebbé vált, ilyen magasságokban már a növényzet is eltűnik. Mindkét motoros arcát égette a nap, gépeiket porfelhő követte, és még erős hegyi szél is nehezítette az 1-es fokozatban egyébként is lassú haladást, sőt a hátsó kerekek is gyakran elásták magukat a homokban. Az olykor 35-40%-os emelkedővel harcolva mindkét motoros kitartóan menetelt a már csupán 50 méterrel felettük lévő kunyhó irányába. Ilyen magasságban fontos volt, hogy ne vegyenek vissza a gázból. Egy utolsó akadály várt rájuk; egy lávából és hamuból álló orom, ami végül leküzdhetetlennek bizonyult. A motorok üvöltése és a kerekek kipörgése közepette meg kellett hajolniuk a természet nagysága előtt, mindössze 20 méterrel a kunyhó előtt.


A BMW szóvivője, Kalli Hufstadt és újságíró kollégája, Hans Peter Leicht koccint

A körülmények láttán lélegzetvisszafojtva, de megbizonyosodva, hogy korábban senki sem járt magasabban bajor boxermotorral, a páros kimenekítette járműveit a mély hamuból és visszafordult. A lejtmenet csaknem akkora kihívást jelentett, mint korábban hegynek felfelé haladni, Hans látványosan át is bukfencezett a kormányon, amikor motorjának első kereke elakadt, de példáját nem sokkal később Kalli is követte. Nem volt kérdés, hogy a Cotopaxi emlékeit sokáig őrizni fogják.

Mindent összevetve, a két motoros öt hegyvidéket hódított meg: az Egyenlítőtől északra fekvő Cayambét, valamint a délre fekvő Pichinchát, Illinizát, Cotopaxit és Chimborazót. Sem a motorosok, sem gépeik nem szenvedtek komoly sérüléseket,
annak ellenére, hogy a vulkánok földjén a természet szinte minden létező akadályt az útjukba gördített.
Kalandjaik az ecuadori dzsungelbe is elvezették őket, ahol az erős esőzés lemosta róluk a hegyek láváját és a két GS, valamint motorosaik visszanyerték erejüket és szabadabban lélegeztek a gazdag levegőben.

A cukornáddal és banánültetvényekkel megrakott szamarakkal dolgozó bennszülöttek között a németek a dél-amerikai, egyenlítői csodaország számukra újszerű életstílusát is megismerhették, csakúgy, mint a növény- és állatvilág érintetlen sokszínűségét. Puyóban, ami a világ egyik legcsapadékosabb térsége (10.000mm eső esik évente) érdekes tapasztalattal lettek gazdagabbak Ecuador új kincsét, az őserdőben éppen akkoriban fellelt olajmezőket illetően: a motorosok számára úgy tűnt, hogy az ecuadoriak akkor még nem ismerték fel az olajuk hasznosítási lehetőségeit és több százezer litert arra használtak, hogy benedvesítsék a dzsungelen átvezető száraz, homokos és murvás utakat és távol tartsák a port.


Csak hátsó gumikat, a légszűrőt és pár izzót kellett kicserélniük a nem mindennapi túra során…

Miután utazásaik során mindenféle állattal találkoztak, beleértve a csintalan majmokat, a tenyér méretű lepkéket, az agresszív hangyákat, szúnyogokat, piranhákat és a mindenhol jelen lévő lámákat, a túrázók számára a legijesztőbb élményt mégis a
forgalom és a vezetési szokások hozták a Carrera Panamericán.
Az Ecuadort átszelő óriási autópályán nem kellett sok idő, hogy a páros felismerje: a jogosítványok megléte, a biztosítás, sőt a járművek menetképes állapotának fenntartása sem volt lényeges az autósok számára.

Szerencsére, a GS prototípusok magabiztosan megbirkóztak a túlterhelt járművek és az agresszív vezetők sokaságával, amíg végül eljött a vadonba való visszatérés ideje. Olyan terepre, amelyre a motorokat valójában tervezték és ahol a rossz útminőség mellett az útjukba álló öszvérek és az őket üldöző kutyák jelentettek fenyegetést.

A túra a zavargások miatt nyugtalan Quitóban ért véget. A két férfi és motorjaik csupán néhány kisebb sérüléssel teljesítették a kihívást. „Az akkor ősszel enduróként piacra kerülő GS prototípusok varázslatosan boldogultak. Egyetlen egy műszaki hiba sem állított meg minket. Csupán három izzó égett ki és a kilométeróra két tartója esett le úgy körülbelül a százezredik kátyú után” – mondta Kalli Hufstadt, a BMW szóvivője.


A kezdeti GS-ek remekül bírták a szélsőséges körülményeket: ezzel új korszakot kezdtek a túraendúrózásban…

Útitársa, Hans Peter Leicht szintén elégedett volt az R 80 G/S elődjének teljesítményével, miután a motor erősnek és megbízhatónak bizonyult a lehető legkeményebb körülmények közepette is.

„A BMW motorjai mindenféle erőnléti probléma nélkül átvészelték a 2000 kilométeres túrát” – írta a Motorrad magazin szerkesztője. „Ideális partnerek voltak a porszerű hamuban és a poros utakon egyaránt, csakúgy, mint extrém tengerszint feletti magasságban és a magas páratartalmú, dzsungeli éghajlat során. A Panamerica rövid aszfaltos szakaszain pedig teljes értékű utcai motorként kényeztettek bennünket. A karbantartás csupán a légszűrők és a hátsó gumik cseréjére korlátozódott, ráadásul 2000 porban megtett kilométer alatt összesen egy liter olajat fogyasztott. Nehéz lesz megbízhatóbb és egyszerűbben kezelhető endurót találni”

Ezt követően megkezdődhettek a széria G/S sajtóbemutatójának előkészületei, amelyre Avignon mellett került sor Franciaországban, 1980. szeptember 1-én.

Forrás: BMW

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending