Csatlakozz hozzánk

Hírek

BMW-s újítások: lézervilágítás és okossisak

Két új fejlesztést is bemutat a BMW: a lézervilágítás és a bukósisak Head-Up Display új mércéül szolgálhat a motorozás biztonsága terén

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A „Látni és látszani” elv szellemében a BMW már jó ideje elkötelezte magát a világítóberendezések folyamatos fejlesztése mellett. Ennek eredményeképpen jelent meg az elmúlt évek során az adaptív kanyarvilágítás, a LED-technikájú nappali menetfény és a dinamikus féklámpa is a BMW-ken, amelyek megalkotásakor a márka – ismételten – a személyautók tervezőivel folytatott együttműködést is kiaknázta.

A BMW lézervilágításával felszerelt, most bemutatkozó K 1600 GTL koncepció technikája a bajor márka autós ágától érkezett: az innovatív lézeres világítás a BMW 7-es sorozat tagjai, illetve a BMW i8 számára már jelenleg is rendelkezésre áll.

A BMW a motorok számára adaptálta ezt az “éppoly bevált, mint jövőbe mutató” technikát. A lézer-fényszórók nem csupán különösen világos tónusú fényt állítanak elő, hanem akár kétszeres, mintegy 600(!) méternyi hatótávot is biztosíthatnak a távfény számára. Az éjszakai közlekedés biztonságát azonban nemcsak a kiterjesztett hatótávval, hanem az úttest precíz megvilágításával is hatékonyan növelik. Robusztus és kompakt konstrukciójának köszönhetően a lézerfény-technikát kiemelkedően hosszú élettartam jellemzi, s karbantartást sem igényel.

Napjainkban e műszaki megoldást a motorkerékpárok esetében még különösen magas költségszint jellemzi, a nagysorozatú gyártás darabszámai eredményeképpen azonban ez a várakozások szerint jelentősen csökken majd. Ennek szellemében a motorosalkalmazás már középtávon is megvalósíthatónak tűnik.


Head-Up Display a bukósisakban – információk mindig szem előtt

Mi az a Head-Up Display?

A BMW Head-Up Display a vezető számára legfontosabb, illetve általa kívánt járműadatokat és közlekedési információkat közvetlenül a sofőr látóterében jeleníti meg. Ezzel a járművezető gyakorlatilag figyelmének elvonása nélkül, mindvégig az útra, illetve a forgalomra összpontosíthat.

“Még fontosabbnak tűnik azonban e lehetőség a motorosok számára, akik figyelmének már egészen rövid idejű elvonása is adott esetben kritikus közlekedési szituációt eredményezhet” A BMW – az első európai autógyártóként – már 2003 óta kínálja extrafelszerelésként a Head-Up Display technikáját az autóihoz.

Annak érdekében, hogy e technika a jövőben a motorkerékpárokon is rendelkezésre állhasson, előzetes fejlesztés keretében egy BMW Motorrad bukósisakot láttak el a tervezők az innovatív Head-Up Display funkciójával. Ezzel immár a motorosok számára is lehetővé vált, hogy a legfontosabb információk közvetlenül látóterükben tűnjenek fel.

Így feleslegessé válnak a műszeregységre vetett sűrű pillantások, a motoros pedig tekintetének és figyelmének elvonása nélkül immár zavartalanul az útra és a forgalomra összpontosíthat. Az éppen kijelzett adatállomány szabadon programozható, így ideális esetben csakis olyan információk jelennek meg a motoros szeme előtt, amelyek az adott menethelyzetben valóban relevánsak és hasznosak, a lehető leghatékonyabban támogatva a biztonságos közlekedést.

Biztonsági és kényelmi információk

A kijelzett információk köre a biztonsággal kapcsolatos adatokra is kiterjed, például a motorkerékpár pillanatnyi műszaki paraméterei, mint a gumiabroncsok nyomása, az olaj- és üzemanyagszint, a sebesség, az aktuális sebességfokozat, valamint a közlekedési táblák felismerő funkciója, illetve a veszélyes helyek előtti figyelmeztetések formájában. A járművek közötti jövőbeni fejlett információcsere, azaz a V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikáció a legfontosabb információk valós idejű átadására is lehetőséget kínál, például hirtelen felbukkanó veszélyhelyzetek előtti időbeni figyelmeztetésként.


A Head-Up display azonban a kényelem növelése érdekében is szolgálhat hasznos információkkal, például a már indulás előtt elvégzett útvonaltervezéshez kapcsolódó navigációs útmutatásokkal.

A bukósisak Head-Up display azonban a motorozás eleve érzelmekben különösen gazdag élményének még intenzívebb, ám egyidejűleg biztonságosabb megélésében is segít. A bukósisakba épített, előre néző kamera (Action Camera) közvetlenül e látószögből teszi lehetővé az adott út rögzítését, míg egy másik, hátrafelé tekintő kamera egyfajta „digitális visszapillantó tükörként” szolgálhat a jövőben. Végül, de korántsem utolsósorban e technikával a csoportban haladó motorosok is jobban figyelhetnek egymásra, mindenkor pontosan tudván, hol tartózkodnak éppen a többiek.


Az integrált miniszámítógéppel és hangszórókkal felszerelt bukósisak a bal oldali kormánykapcsolón található kontroller segítségével vezérelhető. A motoros ezzel egyszerűen választhatja ki a kívánt információkat, illetve kamerafunkciókat.

Az adatmegjelenítéshez szükséges technika akár a jelenlegi bukósisakokba is beépíthető, mégpedig biztonságuk és kényelmük kárára kötött kompromisszumok nélkül. Két cserélhető akkumulátorával a rendszer mintegy öt órát üzemelhet.

A BMW Motorrad a tervek szerint az elkövetkező évek során kívánja szériaéretté fejleszteni ezen innovatív technikáit.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending