Hírek

BMW 2009-es palettája

Nézzük a bajorok idei "lájnáp"-ját, azaz milyen újdonságokat kínál nekünk 2009-re a BMW
Euromotor2
MotoStar
Szöveg: Molnár Dénes (DennyM) – denes@tesztmotor.hu
 

Kezdem a milánói újdonsággal, az F800R-rel. A sok mesterséges kép és távoli spekuláció után íme itt az utcák új bajor hercege. Az F sorozat 798 köbös erőforrását kapta meg, mely 87 lóerővel (8.000-nél) és 86Nm-rel (6.000-nél) vértezi fel a motort.

Az F800R, mint a lenyűgöző K1300R (erről is lesz szó) kistestvére, kevésbé mutat olyan jól, mint a bátyó. Mellé állítva kicsit véznácska, de fogalmazzunk inkább úgy, hogy urbánusan kompakt. Na jó, hagyjuk az idegen szavakat, elég annyi, hogy nekem egész tetszik, pedig én vizuálisan annyira nem szimpatizálok a szálkás és sokszor aszimmetrikus Bömösökkel. Nem, még a HP2-kkel sem. Amúgy a motor menetkészen 204kg, hagyományos futőművel csillapítja az út egyenetlenségeit, Brembo nyergek állítják meg és a hajtás sem különleges. Egy jól összerakott, jól átgondolt, nem a maximumra, hanem az optimumra törekedő motor az F800R, ami így remélem árban is elérhető lesz. Viszont nagy pozitívum, hogy a 2009-es modelleken, így az F800R-en is, az indexkapcsolók végre olyanok, mint minden más tisztességes motoron. Belátta a BMW, hogy semmi értelme külön utakon járni.

 

Kicsit visszatekintve Kölnre, további 3 új motorral találjuk szembe magunkat. A K sorozat tagjai egytől-egyig 1200-ról 1300-asra növekedtek. Így elsőként nézzétek meg a K1300S-t. A blokk cserélése élből 175 lóerőre (+8LE) és 140Nm-re (+10Nm) húzta fel a motort, de ami izgalmasabb, hogy a 2.000 és 8.000 között több, mint 10Nm-rel több nyomatékunk van, sőt 3.000-től már rendelkezésre bocsájtja a maximális forgatonyomatéka több, mint 70%-kát. Ha hozzávesszük, hogy a max. teljesítmény 1.000 fordulattal lejjebb jön meg, tényleg el lehet hinni, hogy sportosabb lett az K sorozat S modellje. Emellett azt állítják a bajorok, hogy a befecskendezés tökéletesítésével kevesebbet fogyaszt elődjénél, hát nem észbontó?

Megváltozott az első Duolever rendszerű futómű, az új alsó hosszlengőkarok immár alumínium ötvözetből készülnek 1kg-ot spórolva a rúgózatlan tömegen. A beállításuk valamivel keményedtek, így pontosabb visszajelzések érkeznek majd az utakról, precízebben lehet irányítani majd a sportosabb karakterű motort. Ha nem lenne elég, extra felszerelésként kérhetünk elektronikus futóműállítási lehetőséget, mely már második generációs (ESA II). Ugyancsak extra a kipörgésgátló is (ESA), ha szeretjük az elektronikákat érdemes betenni rögtön az Xbox mellé. A kardánhajtás megmaradt, de a korábbinál korszerűbb és még gondozásmentesebb. Az idomzat keskenyebb lett, mely sportosabb megjelenést kölcsönöz. Igazából nagyon sok minden változott a motor, oldalakat lehetne regélni az apró részletekről, de ezt majd egy külön teszt alkalmával fogjuk megejteni.

 

A három új 1300-as közül talán az R tetszik a legjobban. A BMW szerint a K1300R a valaha gyártott legerősebb nakedjük, 173 lőerejével tényleg nem nevezhető nyámnyilának. Viszont menetkészen 243 kg, szóval hajszálnád primadonnának se illik be. Hajtása és a futóműve az S-ről származik, persze az egyedi jellegre hangolva. A bajorok célja az volt, hogy látványos, férfias külseje szimpatikussá tegye a power-roadstert. Szerintem sikerült, nekem eddig ez a BMW tetszik a legjobban.Az új blokknak köszönhetően -főleg alul és közép tartományon- sokkal dinamikusabb.

A fő újítások, amik a K1300S-en felfedezhetünk, itt is előjönnek. Nagyobb teljesítmény, jobb fogyasztás, új futómű és tökéletesített kardánhajtás, finmabb gázreakciók, új kapcsolók, új kipufogó rendszer,stb. A váltó könnyebben kapcsolható és most előszőr extraként kérhetünk HP váltóaszisztenst is. Nem, nem egy helyes, rövid szoknyás hölgyről van szó, aki szól mögülünk, hogy mikor kell váltani. A rendszer lényege, hogy gázelvétel és kuplungolás nélkül válhatunk úgy, hogy a vonóerő nem szűnik meg. Váúúú! Az ‘oldalakat lehetne regélni róla’ az R-re is igaz, a későbbi tesztnél részletesen kitérünk majd mindenre. Viszont maradt még egy modellünk.

 

A triumvirátus harmadik tagja a K1300GT, azaz a Gran Turismo. Természetesen ez is a K1300S alapjaira épül, mindössze túrásítva mindazt. A hengerűrtartalom növekedtével persze itt is nőtt a teljesítmény (+8LE) és a nyomaték, valamint alul és középen a GT is sokkal dinamikusabb. Nem akarok újra leírni mindent, ami a GT-t túrakirállyá változtatja, az az állítható kormánynak és ülésnek köszönhető, mindenkinek kényelmessé varázsolható üléspozíció, az elektronikus tempomat, az elől-hátul külön állítható ülésfűtés, a markolatfűtés és az elektronikusan állítható szélvédő. Természetesen őt is szeretnénk letesztelni jövőre, akkor komolyabban megvizsgáljuk, hogy a sok változás mennyire vált előnyére az elődjéhez képest. Addig maradnak a képek, no meg a tél. Grrrr.

 

 

Comments

comments