Csatlakozz hozzánk

Hírek

BMW technológia napján mindenkit lenyűgözött a 3D nyomtatási technológia

A BMW R&D Franciaországi központjában felforrósodott a hangulat a technológiai újdonságok napjának bemutatóján

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A kutatók szerint a 3D nyomtatás, vagyis az „adalékanyag gyártás”a kulcs, ami mindent uralni fog a nem túl távoli jövőben. A 3D nyomtató egyszerű elven működik: mint régen a tintasugaras nyomtatók, amelyet évtizedek óta használnak a papírra való nyomtatásra, csak ezt fejlesztve itt a tintát műanyaggal, vagy szilárduló fémmel helyettesítik. A 3D nyomtató számítógépes tervek alapján készíti el a művet, vékony rétegeket építi egymásra, s így lesz a részből egész. Ez lehetővé teszi a gyártók számára, hogy testre szabják az alkatrészeket és olyan egyedülálló, személyre szabott formaterveket készíthessenek, amelyeket nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tudnának megvalósítani.

A múlt heti Marseille-ben tartott Technológia Napon a BMW nem szégyenlősködött, és bemutatta a saját 3D nyomtatású S1000RR vázát és lengővilláját. Ilyet eddig még csak fényképeken lehetett látni, úgyhogy mindenkit lenyűgözött, hogy közelről láthatta és megérinthette. A fenti videó bemutatja hogyan készült – a megolvadt fémpor egy lézeren át 50 mikrométeres rétegekből építi fel az adott alkatrészt, amit aztán összehegesztenek. A szerves anyag megtervezése közben annyira precízen lehet dolgozni, hogy a felesleges mellékterméket teljesen minimálisra csökkenti, így elég költséghatékony a működtetése, mivel nincs forgácsolási veszteség.

Ez egy csodálatos dolog – bár ez csak a show része. Így készített motorkerékpáron senki nem fog motorozni, mert nagyon drága mulatság a kivitelezése. A váz elkészítése 1 millió fontba (az több mint 365 millió forint) került, és 5 napot vett igénybe.

Tortsen Burkert mérnök és 3D-s szakember, aki 3D nyomtatással foglalkozik, úgy véli idővel ez fejlődni fog, de biztosan nem veszi át a hagyományos öntvények, a kovácsolás és tömeggyártási technikák ( pl. fémdarabok kivágása) felett az uralmat, hiszen azokat jóval olcsóbban el lehet készíteni.

Amennyiben a 3D nyomtatás működőképes, négy különböző területén fog zajlani: R&D, testreszabás, prototípuskészítés, utánpótlás. A gyárak R&D részlegei (Research & Development = Kutatás és Fejlesztés) és a prototípusok fogják lehetővé tenni a mérnökök számára, hogy gyorsan és egyszerűen próbáljanak ki különböző komponenseket. Így a kiválasztott elemeket összekeverve átküldik a nyomtatón és a végeredményeket erőméterrel tesztelik. A legjobbat ezután a hagyományos gyártósoroknál fogják gyártani, így nem olyan költséges, mint a nyomtatás.

A személyre szabás az autóiparban fog történni – a BMW MINI sorozatában külön megrendelhető tulajdonos nevével ellátott műszerfallal. Lehetőséget kapnak a restaurátorok is, hogy retro motorkerékpár tulajdonosoknak olyan új alkatrészeket készítsenek, amelyeket már nem lehet kapni sehol a világon, ilyen például az 1970-es Boxer lábtartó konzolja is.

Szóval nem valószínű, hogy 3D-vel nyomtatott motorkerékpárokon szeljük az utakat a közeljövőben, hiába jósolják a kutatók, de a BMW-nél dolgozó mérnökök ezt a technológiát nagymértékben tudják hasznosítani az új, vagy a meglévő motorkerékpárok fejlesztésében.

Comments

comments

Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending