Tesztek

Apu! Vedd meg nekem… – BMW G310 teszt

Vajon a legkisebb, legolcsóbb BMW illik-e a bajorok "márkaimidzsébe"?
Euromotor2
MotoStar
Fotók: Rantal Zoltán

Az A2-es kategóriában a fiatalok kegyeiért sok mindent meg kell tenni, hogy kinyíljon apu pénztárcája. Komoly konkurenciát kell állítani a manapság divatos okos eszközöknek, hiszen a fiatalok szívesebben motoroznak virtuálisan, mint a valóságban. Az sem erősíti a fiatalok motorvásárlási kedvét, hogy a médiából ömlenek a motoros balesetekről szóló hírek. Általában sajnos nem a motorosok a hibásak a balesetek jelentős részénél, hacsak abban nem, hogy másokra nem figyelnek annyira és megbíznak a többi közlekedőben.

Kedves Anyukák és Apukák!
Azt kell megtanítani a gyereknek, hogy ne csak a motorozásra és magára figyeljen, hanem arra is, hogy a többi közlekedő összes rezdülését figyeljék. Tudom ez nem egyszerű, de alapfeltétel. A bamba öregek és a villámgyors dízelautók korában tényleg nekünk motorosoknak kell figyelnünk mindenre, de ha ezt megtanulják, akkor azért lehet közlekedni biztonságosan motorral is. (Az lenne a legjobb, ha apák és fiaik együtt tennék meg az első “párezer” kilométert…)
Én is megtanítottam ezt az én fiaimnak és a legnagyobb már motorozik is, úgyhogy nem lehetetlen a küldetés. 🙂

De térjünk vissza az alaptémához. Miért is jó ez a BMW a fiataloknak?

Erre számtalan okot tudnék sorolni. Pl:

  • mert menő
  • mert BMW
  • mert könnyű
  • mert könnyen kezelhető
  • mert keveset fogyaszt
  • mert szép…

Ezek a közhelyek mellett azonban érdemes megemlíteni, hogy a KTM kis Duke-okhoz hasonlóan ez is Indiában készül, hiszen ott egy ekkora motor már hatalmasnak számít. Hatalmas darabszámban lehet arrafelé ilyen motorokat eladni, tehát érdemes volt odavinni a gyártást is. Természetesen a minőségellenőrzés maradt a németeknél, így az valamilyen szinten garancia arra, hogy minőségi terméket kapunk annak ellenére, hogy ez a legolcsóbb gép ebben a kategóriában.

Hogy mi? Igen! Ez a BMW a legolcsóbb ebben a kategóriában az 1.6 MFt-os árával.

A TVS gyárában készül, ahol efféle motorok készülnek millió számra. Keressetek rá pl a TVS Draken modellre, amely eléggé hasonlít erre. Tehát ők profik ilyen európai szemmel “kicsinek nevezhető” gépek gyártásában.

Az alkatrészbeszállítók is a helyi piacról kerültek ki nagy számban. A Duke-okhoz hasonlóan a fék ezen is a BYBRE gyárából kerül a G310-re, de valahogy ezen a motoron annyira nem harap, mint a narancssárga gépeken.

Már egy ideje figyelem magamon, hogy a Naked kategóriában lévő nagyobb motorokról nem nagyon szeretek írni, mert egy kissé értelmetlennek találom ezt a kategóriát, amiért manapság mindenki odavan. Az élet fintora, hogy most nekem is egy 800-as háromhengeres MV Agusta naked motorom lett…., ugyanakkor mögöttem több tízéves motorozási gyakorlat van… Az 1000-esek és a hozzájuk tartozó hatalmas 160-190 lóerős teljesítmény teljesen felesleges, amikor már 160-nál egyébként sem nagyon akarsz gyorsabban menni, mert lefúj róla a szél. A gyorsulás az jó érzés, de általában ehhez társul az egykerekezési hajlam is, amit aztán elektronikával le lehet butítani, mert nem sokan tudják ezeket a gépeket kezelni…

Na épp ezért jó ez a 300-as kategória, amin még nem kell rettegni. Minden napokban el lehet vele közlekedni, akár még autópályán is, mert 140 fölött végsebességre képes ez a BMW is.

Nem túl harcos azonban a 34 lóerős fordítva beépített motorblokk, de épp elég ebbe a kategóriába! Ha nekünk ilyenünk lehetett volna anno 20-30 éve, akkor biztosan nem panaszkodtunk volna arra, hogy nem elég erős… Innen is látszik, hogy minden viszonyítás kérdése. Szerintem ebbe a kategóriába – értem ezalatt az egész Naked kategóriát – nem nagyon kell több teljesítmény a normális közlekedéshez. Persze, ha nem csak közlekedni akarunk, hanem mutatványozni is, akkor már jöhetnek a nagyobb motorok, de ahhoz nagyobb tapasztalat is szükséges.

Felszippantani az elejét nem könnyű. Erős kuplungos aláfestés szükséges az efféle mutatványokhoz, pedig nem nehéz a g310 eleje…

A 313 köbcentis blokk egyébként elég jól gyorsul ebben a 159 kilós gépben, a fogyasztása nálam 4,0 és 4,2 között volt. A hangjától nem fog senki elájulni, de ez már az Euro4 miatt szinte minden motorra elmondható. Egy negatívuma azért van. Nagyon erős vibráció érezhető a gépen. Ezt biztosan kijavítják, vagy legalábbis csökkentik majd a következő ráncfelvarrásra.
A váltófokozatok rendesen el vannak osztva, kapcsolgatásuk azonban egy kissé akadós. A váltótengely és a lábtartó elég közel került egymáshoz, így mindenféle rudazaton keresztül működik a váltókar. Lehet ettől van az a kis akadás, talán ha nagyobb erőkarok lennének akkor ez megszűnne.

A külseje szerintem nagyon rendben volt. Nekem semmi kifogásolni való nem volt rajta. BMW-sen még olyan dolgokra is ügyelnek, hogy a cipőd ne koptassa le a festéket a lábtartókonzolról, ezért egy védőfóliával még azt is megvédik.

Az arany színű teleszkóp és a külön rendelhető kék-piros csíkozás nagyon feldobja a kis gépet, ezektől messziről is úgy néz ki, hogy megkívánja az ember, hogy közelebbről is szemügyre vehesse.

A hátsó futómű sem kelt csalódást. Igényes, térhálósan merevített lengővillát találunk hátul. A rugóelőfeszítésében állítható rugóstag azonban himba nélkül kapcsolja össze ezt és a vázat, így annyira finom rugózásról nem beszélhetünk, de a puhára hangolt rugóstag jól nyeli az útegyenetlenségeket. Utassal csak nagyon rövid ideig próbáltam, amíg a remek alkalmi fotósomat elvittem a fotózás helyszínére.

Nem mondom, hogy első osztályú, kb olyan négyes lenne, ha osztályoznom kellene.

A műanyag idomok BMW-sen kemények, a japánoknál és az olaszoknál ezt annyira nem érezni. Az anyagában nyomott fekete színű anyagoknak sem hiányzik a tapogatás, de messziről azért nem rossz a textúrája.

Ami zseniálisra sikerült viszont, azok a gyönyörű kerekek. A BMW mindig is szép kerekeket gyártott, szerencsére ebben a modellben is hűek maradtak a hagyományokhoz. Elöl 110/70, hátul 150/60 Michelin gumik végezték a dolgukat. Ezek a gumik tehetnek róla, hogy a gép kezelhetőségi ilyen könnyű, tapadása viszont lehetne egy kicsit jobb ezeknek a Pilot Street-eknek.

A széles kormánnyal könnyű az irányíthatóság, a műszerfal rengeteg információval lát el, ami már-már kicsit sok is. Még a dátumot is ki lehet vele íratni, amelyre igazából nem sok szükség van motoron, de ezt is tudja. Sajnos a külső hőmérsékletet nem jelzi, de a menüben lépkedve kiderül, hogy tudja a pillanatnyi és az átlagfogyasztást, az átlagsebességet, az összes és napi megtett kilométereket, hűtővíz-hőmérsékletet és még hatótávolságot is számol. Emellett persze ott van állandó helyén a fokozatkijelző, az üzemanyagszint-mérő, a sebességmérő, az idő és a fordulatszámmérő. Ezek a digitális információk nélkül el sem lehet adni egy motort, ezért van ennyi funkció a műszerfalba zsúfolva.

Az üléspozíció még langalétáknak sem olyan rossz, ha pedig 10 centivel alacsonyabb lennék, akkor akár kifejezetten kényelmes is lehet. A terhelhetőség majdnem 200kg, így az utasszállítás is megoldható, bár a kicsike hátsó ülésen nem sokáig szeret majd az utas ücsörögni.

Mindent összevetve jó vételnek tűnik a G310. Ár-érték arányban teljesen rendben van.

Apu vedd meg nekem… automata váltós kocsi helyett ezt a motorkerékpárt!

Kedves Apukák!
Ha ilyennel jutalmaznátok meg érettségire a gyermeket, akkor ezt ajánlom, csak menjetek velük jó sokat motorozni!

 

 

Comments

comments