Blog
BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
Aminek még nem ismerjük a végét…
Published
5 év agoon
By
Boross Évi
Még pár röpke év és helyben vagyunk.
A kezdeti fekete számomra szinte megkülönböztethetetlen motorok óta hatalmasat fordult a világ, s vele fordult a BMW márka is. Vagy talán ő az aki forgatja? 🙂

Modell: F 650
Gyártási év: 1993-tól
Teljesítmény: 48 LE
Lökettérfogat: 652 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű
- BMW F 650
Az R 27 megjelenése után 27 évvel ismét találkozhatunk a BMW bemutatótermében egy egyhengeressel: az F 650-essel. Egy tipikusan „ kozmopolita” gépről, egy „Funduro” modellről van szó, amelyet egy 650 cm3-es osztrák Rotax-motor hajt. A gépet az olasz Aprilia cég építette. A BMW tipikus jellegzetességeit – pl. kardántengely – hiába keresünk az új modellen, azt egy igen teherbíró, karbantartást nem igénylő bordás-szíj helyettesíti.

Modell: R 100 GS Paris-Dakar
Gyártási év: 1995
Teljesítmény: 60 LE (6500 perc/ford.)
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW R 100 GS Paris-Dakar
1988-ban a BMW rendkívül népszerű GS modellsorozatában új fejezetet nyitott: az egyliteres, 60 LE-s motorral épített gép mindennapi használatra, túrákra és hosszú távú utazásokra egyaránt alkalmas konstrukció. Ez utóbbi lehetőségre nemcsak a Paris-Dakar elnevezés – amely közvetlen kapcsolatba hozza a márkát a hasonló elnevezésű terepversennyel – utal, hanem a 35 literes tank is, amely megkönnyíti a nagy távolságú utak megtételét. Az egykaros hátsó felfüggesztés mindenképpen csökkenti a kardántengelyes erőátvitel kellemetlen hatásait.

Modell: R 1100 GS
Gyártási év: 1996
Teljesítmény: 80 LE (6750 perc/ford.)
Lökettérfogat: 1085 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW R 1100 GS
Az RS bokszer-generáció megjelenése után egy évvel a BMW megjelent az R 1100 GS-sel, a közkedvelt enduro továbbfejlesztett változatával. Az új GS modell – stabil és kényelmes felépítményének köszönhetően – hamar komoly elismerést kapott a piacon, hosszú évekig vezette a németországi sikerlistákat. A közúti közlekedésben az új modell 50 kilogrammos súlytöbblete nem volt érezhető.

Modell: R 1100 RT
Gyártási év: 1996
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1085 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW 1100 RT
1995 őszén hozta piacra a müncheni cég az 1100 RT túragépet, amelybe egy népszelepes bokszermotort építettek. Az R 100 RT modellel a BMW már 1978-ban megjelentette az első olyan szériában készült túramotort, amelynek burkolatát szélcsatornában végzett kísérletek alapján optimalizáltak. Az R 100 RT, illetve az R 80 RT modellekből 1995 végéig több mint 60 ezer darabot építettek. A legmodernebb motortechnológia alkalmazásával, további biztonságos és környezeti hatásoknak ellenálló felépítményével az R 1100 RT új fejezetet nyitott a motorkerékpárok történetében. 2000 végéig 55 ezer darabot értékesítettek e konstrukcióból.

Modell: R 1200 C
Gyártási év: 1997
Teljesítmény: 61 LE (500 perc/ford.)
Lökettérfogat: 1170 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW R 1200 C
„A BMW choppereket gyárt!” – ez a vészkiáltás borzolta fel 1997-ben a márka iránt rajongó, hagyományokat tisztelő motorosok idegeit. Valójában a müncheni cég egy olyan konstrukciót hozott létre, amely a Harley-motorok egeket ostromló népszerűsége idején teljesen önálló vonalvezetésű, s a BMW-erényeket messzemenően megőrző modellt jelentett. Az 1200 cm3-es motort a chopperek sajátos, erőteljes fordulatszáma jellemezte.

Modell: R 1100 S
Gyártási év: 1998
Teljesítmény: 98 LE
Lökettérfogat: 1085 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW R 1100 S
1998 őszén az R 1100 S modell újjáélesztett egy tradíciót. A típusjelben szereplő S a BMW-nél már a hatvanas és hetvenes években is a modell sportos változatára utalt. Az R 1100 S érzelmeket ébresztő optikai képe – a felső borítás, az egyszemélyes ülés, a hátsó ülés mögötti magasan elhelyezett hangtompítók – arra utal, hogy a sportos filozófia erősen érezteti hatását az új modellben. A látszat ez esetben nem csal: a sportos külső alatt sportos szív dobog, amely még erősebben és gyorsabban ver, mint a bokszermotoros ősöké. E modell nemcsak a legerősebb, hanem egyúttal legkönnyebb és legfürgébb képviselője az új négyszelepes bokszer-generációnak.

Modell: C1 125
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 15 LE
Lökettérfogat: 125 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű
- BMW C1
A 2000-ben piacra hozott fedett robogóval, a C1-essel a BMW egyesíteni kívánta a motorizált kétkerekűek előnyeit és az autók biztonságát – ütközést tompító biztonsági és deformációs elemek, vállvédők és kettős biztonsági öv. A fedett robogót egy 126 cm3-es négyszelepes négyütemű hajtotta, üzemanyag-befecskendezős, elektronikus motorvezérlés, katalizátoros szabályozás egészítette ki a C1-es leltárát, s ennek ellenére sem tekinthető piaci sikernek a konstrukció. Ezen az sem segített, hogy később 200 cm3-es motort építettek a robogóba: négy évvel később a BMW beszüntette a C1-es gyártását.

Modell: K 1200 LT
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 98 LE
Lökettérfogat: 1171 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyütemű négyhengeres
- BMW K 1200 LT
A müncheni Intermot kiállításon mutatta be a BMW 1998 szeptemberében a K 1200 LT-t. A luxus-kategóriájú túragép a lehető legbiztonságosabb és legkényelmesebb motoros utazást biztosította. Mind a pilóta, mind az utas megfelelő közérzetének biztosítását kiemelt fontosságú szempontként kezelték az új konstrukció fejlesztői. A szélcsatornában optimalizált védőburkolat nagyszerű védelmet nyújt az időjárás ellen. Megfelelő belső terű, zárt csomagtartók állnak az utazók rendelkezésére, kiváló a gép manőverezhetősége (a sebváltóba egy hátramenetet is beépítettek), s mindez szériatartozék. A sebességstabilizátor, a rádió és CD-játszó, az ülésfűtés pedig megrendelhető kiegészítők.

Modell: F 650 RR
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 75 LE-nél nagyobb
Lökettérfogat: 652 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű
- BMW F 650 RR
1999-ben négy BMW-versenyző állt rajthoz a Párizs-Dakar ralin. Az F 650-es raliváltozatát lovagló Richard Sainct 18 napos küzdelem után ünnepelhette győzelmét. 2000-ben a Dakar-Kairó versenyen a BMW csapata az F 650 RR négy, továbbfejlesztett változatával állt rajthoz, s meglepetésre még két R 900 RR-rel is nevezett. A négyszelepes bokszermotor ralicélokra fejlesztett változatával az első négy helyet sikerült elhozni.

Modell: K 1200 RS
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 130 LE
Lökettérfogat: 1171 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyütemű négyhengeres
- BMW K 1200 RS
1996-ban a BMW a K 1200-assal egy új négyhengeres modellt mutatott be. Az 1171 cm3-esre bővített motor 130 LE-re volt képes. De nemcsak a legerősebb BMW-motor teljesítménye meggyőző, hanem a felépítmény kialakítása is, amely a sport-túrázók számára megfelelő utazási élményt tesz lehetővé. A motorblokkot lengésbiztos könnyűfémkeretekre építették, s az első keréken a K-modell korábbi változatánál megismert Telelever-rendszert alkalmazták.

Modell: R 1150 GS
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 85 LE
Lökettérfogat: 1130 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW R 1150 GS
Hétéves fejlesztés után 1999 őszén mutatták be a müncheniek az R 1100 GS modellt felváltó R 1150 GS-t. Az új változat naprakész műszaki színvonalát a kéthengeres bokszermotor magnéziumból készült, könnyű hengerfej-borítása, és a forgatónyomatékot optimalizáló új bütyköstengely bizonyítja. Hétfokozatú sebváltójával és optikai hatásával a nagy teljesítményű távolsági és túramotor jól illeszkedik a BMW GS motorkerékpárjainak húszéves sikersorozatába.

Modell: R 900 RR Paris-Dakar
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 900 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW R 900 RR Paris-Dakar
2001-ben a francia Richard Sainct győzelme után a sivatagi maratonra a BMW a kéthengeres, bokszermotoros R 900 RR-rel készült. A gyár szélcsatornájában végzett megfigyelések alapján – sok apró részletét módosították, s ennek eredményeként a pilótát sikerült sokkal jobban védeni a menetszéltől, s a gép légellenállását 30%-kal csökkenteni. Súlycsökkentő módosításokkal – pl. titán rugók, magnézium hátsó tengelyház – a fejlesztők elérték, hogy a gép súlya (190 kg) éppen a szabályzatban előírt minimumnak felelt meg. A csaknem minden fordulatszámon azonos forgatónyomaték – amelyet Helmut Mader, a motorok tuningolásának müncheni szakértője optimalizált – az R 900 RR bikaerős motorjának egyik jellegzetessége volt. Minden mégsem volt elég a győzelemhez: a legjobb helyezést elért R 900 RR végső összesítésben a hatodik helyen végzett.

Modell: R 1150 GS Advanture
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 85 LE
Lökettérfogat: 1130 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
- BMW 1150 GS Adventure
A motorosok olykor arról álmodoznak, hogy hosszú út után valamilyen eldugott kis településre érkeznek. A BMW 2001 szeptemberében az R 1150 GS Adventure bemutatásával az ilyen álmoknak ment elébe. E modellnek teljesen mindegy, hogy aszfaltútról, zúzott kövekről, homoksivatagról, úttalan, vad vidékről, vagy hosszú távú túráról van-e szó: a felépítmény a puhább rugózásnak köszönhetően – teljes terheléssel is – kiállja a próbát. Először alkalmazták a BMW-nél a rugóúttal arányos lengéscsillapítást: amikor a rugó terhelésének növekedésével arányosan lesz erősebb a lengéscsillapítás. Megnövelt csomagtér segíti a kalandozásokat. Az optikai célokat szolgáló kiegészítők a GS-ből egy minden kalandra alkalmas távolsági motort varázsoltak.

Modell: F 650 CS
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 50 LE
Lökettérfogat: 652 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű
- BMW F 650 CS
A Funduro F 650-es után a müncheni gyárban az F 650 CS változatot – egy újszerű, közúti modellt – fejlesztettek ki, amelynek elődjéhez csak annyi köze van, hogy mindkettőt ugyanaz az egyhengeres motor hajtja. Az F 650 CS könnyen kezelhető és motorja is inkább könnyedebb, városi használatra készült. Újdonságot jelent a bordás hajtószíj alkalmazása. A motor szokatlan vonalvezetéséhez „hozzá kell szokni”: a félig burkolt gép formai megoldásai célratörően a konvenciók tudatos tagadására utalnak.
Folytatjuk!…
Forrás: 1000 motorkerékpár
– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
-BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
You may like
Kövess bennünket az Instagramon is!