Csatlakozz hozzánk

Blog

BMW – egy német sikertörténet – második rész

Aminek még nem ismerjük a végét…

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Ritka, vagy talán az egyetlen egy ekkora múltú, és ilyen széles modellválasztékú motormárka, így jó hosszúra nyúlik ez a cikk a márkabarátok örömére.

BMW – egy német sikertörténet – első rész

Csapjunk is a második felvonásba

Modell: R 75
Gyártási év: 1941-1944
Teljesítmény: 26 LE (4000 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 745 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 75
    Az erőteljes 750-est katonai célokra fejlesztették ki, hiszen e modell gyártásakor a második világháború javában zajlott. A csavarozott alváz lehetővé tette a gyors motorcserét, ami jó célt szolgált a katonáknak. A lábbal kapcsolható négyfokozatú sebváltóba felezőt és hátramenetet építettek, s a hátsó meghajtáshoz csatlakoztatott tengellyel, az oldalkocsi is kapott meghajtást. Nehéz terepen az R 75-ös rendszerint felülmúlta a dzsipek teljesítményét.

Modell: R 24
Gyártási év: 1948-1950
Teljesítmény: 12 LE (5600 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 247 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BMW R 24
    A háború előtti R 23-as modell alapján továbbfejlesztett R 24-essel kezdte meg 1948-ban a BMW-gyár ismét a termelést. A modellen minden szempontból érezhető volt az árú- és nyersanyaghiány: a krómozott díszítés például teljesen hiányzik. Az R 24-es azonban így is sikeres modell volt, majd két évvel később az R 25-ös – a továbbfinomított változat – szorította le a futószalagról.

Modell: R 51/2
Gyártási év: 1950-1951
Teljesítmény: 24 LE (5800 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 494 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 51/2
    Miután a győztes hatalmak feloldották a 350 cm3 lökettérfogatnál nagyobb motorok gyártásának tilalmát, a BMW 1950-ben ismét egy bokszermotoros modellel jelentkezett. Az R 51/2 alapvetően a háború előtti R 51-es alapján készült, s magas ára miatt Németországban alig volt rá kereslet, így nem is gyártották sokáig.

Modell: R 68
Gyártási év: 1952-1954
Teljesítmény: 35 LE (7000 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 594 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 68
    E modellel szerepelt a BMW először a „Száz-mérföldes versenyen”. Az R 68-as, a 67-es modell alapján készült, a hengerfej és porlasztó átalakításával viszont sikerült 35 LE-re feltornázni a teljesítményt. A rövid, takarékos sárvédők, a speciális ülés mutatják, hogy egy sportosra tervezett versenygépről van szó, amelynek végsebessége elérte a 160 km/órát. Az R 68-as napjainkban a gyűjtők által leginkább keresett BMW-modell.

    Modell: R 25/3
    Gyártási év: 1953-1956
    Teljesítmény: 13 LE (5800 percenkénti fordulatnál)
    Lökettérfogat: 247 cm3
    Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BMW R 25/3
    A háború után Németország végre motorkerékpárra ült. A szolid BMW 25/3-as mindenben megfelelt a „nép elvárásának”. Az egyszemélyes változat – lökéscsillapítós teleszkópjával – ugyan messzemenően nem volt sportos, amúgy viszont minden igényt kielégített. Az 1956-ig gyártott R 25/3-as a BMW legsikeresebb 250-es modellje volt, az utódoknak viszont már meg kellett küzdeniük az egyre zsugorodó piaccal.

    Modell: R 25/3 oldalkocsis változat
    Gyártási év: 1953-1956
    Teljesítmény: 13 LE (5800 percenkénti fordulatnál)
    Lökettérfogat: 247 cm3
    Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BMW R 25/3 – oldalkocsis változat
    1924 óta a BMW-nél oldalkocsikat is lehetett rendelni. Az oldalkocsikat megbízható és a piacon már kellő tekintélyt szerzett beszállítóktól (Royal, Steib, Stoye) rendelték meg a müncheniek. Ez a megoldás nem csak azért volt jó, mert így a BMW tartotta kezében a garanciát és a javításokat, hanem azért is, mert a motorkerékpár és az oldalkocsi kerékmérete megegyezett, s így szükség esetén a kerekeket cserélni lehetett.

Modell: R 51/3
Gyártási év: 1951-1954
Teljesítmény: 24 LE (5800 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 494 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 51/3
    A BMW háború utáni első fejlesztése egyből siker lett. Az új motor – az egy fogaskerék által hajtott bütyköstengellyel – takarékos, hosszú élettartamú, és a sebességet stabilan tartó konstrukció volt. A BMW vállalta a fejlesztési költségeket, például a gyújtóberendezés kialakításakor is: a nagy erejű fényszóró ellenére a modellbe nem építettek akkumulátort, a motor mágneses gyújtással dolgozott. Az oldalkocsihoz a BMW a műszakilag csaknem azonos konstrukciójú R 67-est – 600 cm3-es és 26 LE-s változatban – ajánlotta.

Modell: R 50
Gyártási év: 1955-1969
Teljesítmény: 26 LE (5800 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 494 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 50
    A kompletten rugózott váz korábban soha nem ismert utazási kényelmet kínált a motorosoknak, s ennek egyik alapkelléke volt a kúpgörgőkön mozgó első teleszkóp, amely a távolsági versenyeken korábban jól bevált. A motor a korábban kifejlesztett 500 cm3-es típus tovább finomított változata. Angliában és az Egyesült Államokban e modellt úgy nevezték, hogy „a Rolls-Royce a motorkerékpárok között”.

Modell: R 26
Gyártási év: 1956-1960
Teljesítmény: 15 LE (6400 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 247 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BMW R 26
    A bokszermotoros modellek után egy évvel jelentek meg az egyhengereseknél – így az R 26-osnál is – a kényelmesebb és biztonságosabb, kompletten rugózó vázak. A folyamatosan zsugorodó piacnak azonban ez már mindegy volt. A motort a BMW – szinte teljesen változatlanul – az R 25/3-asból vette át. A 26 milliméteresre növelt porlasztóval és a légszűrőház megnagyobbításával sikerült még két LE pluszteljesítményt kihozni a motorból.

Modell: R 69 S
Gyártási év: 1960-1962
Teljesítmény: 35 LE (7600 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 494 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 69 S
    S – azaz sportmodell. Az R 69 S e sorozat csúcsát jelentette. Különleges dugattyúk, hengerfejek és porlasztó: ezek segítségével sikerült a BMW-nek a 600 cm3-es motor teljesítményét 42 LE-re növelni. A tartósan magas fordulatszám miatt a főtengely gyakran eltört. A fejlesztőmérnökök ezért a főtengelyhez is lengéscsillapítókat tettek. Napjaink gyűjtői között a BMW R 69 S különösen népszerű.

Modell: R 50 S
Gyártási év: 1960-1962
Teljesítmény: 35 LE
Lökettérfogat: 494 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 50 S
    A megjelenésekor szuper-kategóriába sorolt BMW R 69 S után két évvel került piacra a kistestvér, az R 50 S. Motorja 35 LE-t teljesített, azaz éppen olyan erős volt, mint a 600 cm3-es R 69-es.

Modell: R 27
Gyártási év: 1960-1966
Teljesítmény: 18 LE (7400 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 247 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • BMW R 27
    A motorkerékpárok piaca haldoklott, amikor az R 27-essel a BMW az egyhengeresek fejlesztésének utolsó fázisába lépett. Az ismert, praktikus oldalkocsis változat tulajdonképpen semmit sem változott. A hajtómű nagyrészt az előző fejlesztéseket vitte tovább, most azonban a kompletten rugózott vázon már gumibakokra helyezték el a motort. 1966-ban aztán lezárult az egyhengeresek gyártásnak korszaka, s csak évekkel később – az F 650-es modellel – vették újra elő ezt a motortípust.

Modell: R 75/5
Gyártási év: 1969-1973
Teljesítmény: 50 LE (6200 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 745 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 75/5
    Az 1969-ben megjelent, teljesen új modellsorozattal a BMW még inkább elkötelezte magát a motorkerékpárok gyártása mellett. A rendkívül szilárd váz formailag a Norton közkedvelt „rugóágyazatos” megoldását követte. A sínekre rögzített új motorban a gépkocsigyártásban használt alkatrészeket használtak. E modellt először Berlin-Spandauban építették, s a termelést már 1971-ben meghaladta a kereslet. Az R 75/5-öst igen hamar elismerték a piacon.

Modell: R 90 S
Gyártási év: 1973-1976
Teljesítmény: 67 LE (7000 perc/ford.)
Lökettérfogat: 898 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 90 S
    Többnyire Daytona-sárga színben, kormányhoz simuló burkolattal találkozhatunk ezzel a kettős tárcsafékkel szerelt motorral, amelynek műszerfalán négy óra kapott helyet. Az igen fürge BMW R 90 S mindenben megfelelt a motorosok új igényeinek. A Dell’Orto porlasztó nagyban növelte a gép teljesítményét, amely 200 km/óra sebességre volt képes.

Modell: R 90/6
Gyártási év: 1973-1976
Teljesítmény: 50 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 898 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 90/6
    Az R 90-es sportgéppel egyidejűleg a BMW megjelent az R 90/6-os túraváltozattal is, amely a megszokott porlasztót használva és a kevésbé sűrű levegő/üzemanyag keverék miatt mindössze hatvan LE-s teljesítményre volt képes, s csak elől volt tárcsaféke.

Modell: R 100 RS
Gyártási év: 1976-1984
Teljesítmény: 70 LE (72500 perc./ford.)
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 100 RS
    1976-ban a BMW módosította választékát, s a korábbi 900 cm3-es motort egy új, egyliteres géppel helyettesítette. Ez volt az első sorozatban gyártott motorkerékpár, amelyet szélcsatornában kikísérletezett burkolattal láttak el. Ez oly mértékben sikerült, hogy az RS – amely teljes burkolatot kapott – 200 km/óra sebességével nem volt gyorsabb, mint az 5 LE-vel gyengébb R 100-as, amelynek csak a kormányrésze volt burkolva.

Modell: R 100/7
Gyártási év: 1976-1978
Teljesítmény: 60 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 100/7
    A futurisztikus benyomást keltő R 100 RS mellett, a klasszikus vonalvezető „pőre-motorokat” kedvelők az R 100/7-es változatot rendelhették meg. Ez az egyliteres géposztály alapgépe volt: s küllős kerekével erősen emlékeztetett a korábbi 5-ös és 6-os szériákra. Csak két évig szerepelt a gyártási programban.

Modell: R 100 RT
Gyártási év: 1978-1984
Teljesítmény: 70 LE (7250 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 100 RT
    Az RS megjelenése után két évvel az R 100 RT egy optikailag hasonló, teljesen burkolt túramotorként került a piacra, amely nagyszerűen véd az időjárás kellemetlenségeitől és szélterelője állítható. Az utazási komfortot fontos szempontként kezelő motorosok hamar felfedezték, mint hosszútávú túramotort.

Folytatjuk!… 😉

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
-BMW – egy német sikertörténet – első rész

 

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending