Csatlakozz hozzánk

Blog

BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész

Aminek még nem ismerjük a végét…

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A BMW kezd belépni korosztályom (18 🙂 ) felcseperedésének fázisába – és ez idő alatt is egyre csak ontotta a fejlettebb, különlegesebb, mindent igényt kielégíteni próbáló gépeit. Némely modell talán már ismerős lehet. Kisiskolásként szemünk előtt suhanhatott az utcán, míg mi csak vágyakozva nézhettünk utána, s lefekvés előtt álmodozva képzeltük, hogy egyszer… majd egyszer ha felnövünk, bizony mi is egy ilyenen vagány motoron fogunk ülni, rásimulunk, élvezzük az érintését, a sebességet, és mi leszünk a legmenőbbek minden ember közül…

BMW – egy német sikertörténet – első rész

BMW – egy német sikertörténet – második rész

Modell: R 45 Gyártási év: 1978-1985
Teljesítmény: 27 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 473 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 45
    Miután 1950-ben az R 50/5-ös modell kifutott, a BMW nem szerepeltette választékában az 500 cm3-es géposztályhoz tartozó konstrukciót. Ezt követően a 600 cm3-es modell állt legközelebb ehhez a kategóriához. Ezt az állapotot szüntette meg az 1978-ban megjelentetett R 45-ös modell. A 27, illetve – a vásárlók igényei szerint – 35 LE-s első tárcsaféket kapott – e jellegzetességek szorosan kötődnek a BMW világához.

Modell: R 80 G/S
Gyártási év: 1980-1987
Teljesítmény: 50 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 797 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 80 G/S
    Jól sikerült dobás volt: az utazáshoz használt túramotorok új osztályának nyitányát jelentette. Az R 80 G/S ezzel együtt nehéz fogadtatásra talált, amely sajátos vonalvezetésével, egykaros hátsó felfüggesztésével – amely azonban jelentős mértékben megkönnyítette a kerékcserét – magyarázható. Mivel a modell könnyen kezelhetőnek, kényelmesnek és megbízhatónak bizonyult, megjelenését követően már komoly kereslet mutatkozott iránta.

Modell: R 65 LS
Gyártási év: 1981-1985
Teljesítmény: 45 LE (7250 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 649 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 65 LS
    Az R 45 és R 65-ös modellek a BMW választékát „lefele tették teljessé”. Az R 65-ös a sportos motorokat kedvelők között váltak népszerűvé, különösen azután, hogy az LS modellek 1981-től kissé sportosabb-futurisztikusabb formát kaptak.

Modell: R 80 ST
Gyártási év: 1982-1984
Teljesítmény: 50 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 797 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 80 ST
    A tesztlaborok világában és a motorkerékpárosok között hamar elterjedt az a meggyőződés, hogy az R 80 G/S „a legjobb utcai közlekedésre szolgáló motor, amelyet a BMW valaha gyártott”. A cég e dicséretre úgy reagált, hogy 1982-ben megjelent az R 80 ST-vel, amely városi gumiabroncsokat és keményebb rugókat kapott.

Modell: K 100
Gyártási év: 1983-1990
Teljesítmény: 90 LE (8000 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 987 cm3
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres, négyütemű

  • BMW K 100
    Első négyhengeres gépével a BMW elkápráztatta a motorosokat és a szakértőket is. Tette ezt azzal a számtalan új műszaki megoldással, amelyet beépített ebbe a konstrukcióba. A hossztengellyel párhuzamosan szerelt motor nyomán kellőképpen alacsonyra került a súlypont. A digitális Boch-injektort és a Kennfeld-gyújtást korábban csak az igényes gépkocsik esetében alkalmazták. 1988-ban a K 100-as volt az első motorkerékpár, amely ABS fékrendszert kapott. Az igényes technikai megoldásokkal kapcsolatos idegenkedés gyorsan eloszlott, a K 100-ast megbízható és hosszú élettartamú motorként értékelte a piac.

Modell: K 100 RT
Gyártási év: 1984-1989
Teljesítmény: 90 LE (8000 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 987 cm3
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres, négyütemű

  • BMW K 100 RT
    A négyhengeres program gyorsan kiteljesedett, s 1984-től a túramotorok kedvelői az RT modellel egy karbantartást alig igénylő, megbízható hajtóművel dolgozó gépet kaptak, amelyet céljának megfelelő burkolattal láttak el. Megfelelő használat mellett a modellek hihetetlen utazóteljesítményt értek el, amely gyakran meghaladta az 500 ezer kilométert.

Modell: R 100 G/S Paris-Dakar
Gyártási év: 1985
Teljesítmény: kb. 80 LE
Lökettérfogat: 1043 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • Paris-Dakar-Werkmaschine
    A 80-as évek közepétől a rallysport egyik új formája – az Afrikában rendezett hosszú távú versenyek – egyre inkább az érdeklődés előterébe kerültek. Az ilyen típusú nagy sebességű maratoni versenyre a BMW G/S modellje nagy teljesítményű, robusztus bokszermotorjának köszönhetően tökéletesen alkalmas volt. Már 1981-ben és 83-ban Hubert Auriol látványos győzelmet aratott 70 LE-s, 100 cm3-es motorjával. 1984-ben a belga krosszvilágbajnok – Gaston Rahier – a BMW csapat tagja lett és mindjárt meg is nyerte ezt a versenyt.

Modell: K 75 C
Gyártási év: 1985-1990
Teljesítmény: 75 LE (8500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 740 cm3
Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres, négyütemű

  • BMW K 75 C
    A négyhengeres K 100 három éve után következett a K 75-ös modellsorozat soros elrendezésű, háromhengeres motorral. A két motort párhuzamosan fejlesztették a BMW mérnökei. A K 75-ös műszerfala kapott egy kis burkolatot, s 1985-ben az új modellsorozat első tagjaként jelent meg a piacon. Mindenekelőtt a hatóságok részéről nyilvánult meg komoly érdeklődés az új gép iránt.

Modell: K 100 LT
Gyártási év: 1988-1991
Teljesítmény: 90 LE (8000 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 987 cm3
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres, négyütemű

  • BMW K 100 LT
    A K 100 RT modellt kissé kiigazítva 1986-ban vezette be a BMW a K 100 LT típust a korábbról ismert műszaki megoldásokkal, s emellett olyan – az utazás komfortját bővítő – kiegészítőkkel, mint a kétoldali fűtött kormánymarkolat, a rádió, s a hátsó ülés mögé szerelt csomagtartó doboz.

Modell: K 75 S
Gyártási év: 1986-1995
Teljesítmény: 75 LE (8500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 740 cm3
Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres, négyütemű

  • BMW K 75 S
    A mintául szolgáló K 75-öst követően 1986-ban piacra került a félig – és testhez simulóan – burkolt K 75 S, amely műszakilag teljesen azonos a 75-ös konstrukcióval.

Modell: K 1
Gyártási év: 1989-1993
Teljesítmény: 100 LE (8000 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 987 cm3
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres, négyütemű

  • BMW K 1
    Aki a BMW-ről korábban úgy gondolta, hogy egyszerű és unalmas motorokat épít, az a K 1-est látva ugyancsak nagyot nézhet: az aerodinamikailag formázott, első és hátsó kereket is takaró borítás, a speciális lakkfestés világosan dokumentálja, hogy a gyártó cégnek milyen elképzelései vannak egy sportos túragépről. 1990-től a négyszelepes K 1 katalizátoros vezérléssel rendelhető.

 

Modell: R 100 R
Gyártási év: 1991-1996
Teljesítmény: 60 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 100 R
    A modell nevében szerepkő R-betű a Roadster-változatot – hosszú távú túramotor – jelenti, s az 1991-ben piacra dobott gép pontosan megfelel e célnak: klasszikus küllős kerekek, erőt sugárzó formákkal, mindenféle csicsás burkolat nélkül – a kilencvenes évek motorosainak elvárásait tekintve. A motort a GS-modellből kapta, a Showa cég gondoskodott a különleges értéket képviselő rugózásról.

Modell: K 1100 LT
Gyártási év: 1991-1998
Teljesítmény: 100 LE (7500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 1092 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyütemű, négyhengeres

  • BMW K 1100 LT
    A kellő pénzügyi háttérrel rendelkező motoros túrázók az 1100-ast látva azonnal a 100 LT luxus kategóriájú túragépre emlékeztek, bár az új modell szélterelője elektromosan állítható, s egy gombnyomással emelhető vagy süllyeszthető, a pilóta testméreteinek megfelelően. A motor megnövelt forgatónyomatéka akkor hat jótékonyan, amikor csomagokkal megrakodva indul a túrára az utazó. A képen látható motor hátsó doboz nélküli.

Modell: K 1100 RS
Gyártási év: 1992-1996
Teljesítmény: 100 LE (7500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 1092 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyütemű, négyhengeres

  • BMW K 1100 RS
    A lökettérfogat növekedésére irányuló általános tendencia alól a BMW sem vonhatta ki magát, s a K-sorozat ismert négyüteműjét kissé átalakítva, s 1100 cm3-re felfúrva jelentette meg. Az elektronikus motorvezérlésű, s a négyszelepes hengerfej lehetővé tette a 100 LE-s teljesítményt, 107 newtonméteres forgatónyomaték mellett.

Modell: R 1100 RS
Gyártási év: 1993-tól
Teljesítmény: 90 LE (7250 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 1085 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 1100 RS
    1993-ban a BMW egy bokszer-modellsorozattal jelentkezett. Az üzemanyag befecskendezéssel, katalizátorral dolgozó, alumíniummotor vertikálisan osztott burkolata olyan erős, hogy közvetlenül hozzákapcsolódnak a kerékfelfüggesztések. S hogy elöl is legyen valami forradalmian új: az első teleszkópos villa helyett a „Telelever” elnevezésű rendszert alkalmazták, amelyben egy hosszlengő oldja meg a rugózást és a lengéscsillapítást, a kerék irányítását pedig speciális teleszkóp segíti.

Modell: R 80 GS Basic
Gyártási év: 1996
Teljesítmény: 50 LE (6500 percenkénti fordulatnál)
Lökettérfogat: 798 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • BMW R 80 GS Basic
    Őseinek klasszikus megjelenését megőrizve, de egykaros hátsó felfüggesztéssel hozta piacra a BMW 1996-ban a fehér színűre lakkozott Basic modellt. Ez a gép volt a klasszikus bokszer-generáció utolsó képviselője. Összesen 1995 Basic talált vevőre, s utána a BMW leállította a modell, és a kétszelepes bokszermotorok gyártását is.

Folytatjuk!…

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
-BMW – egy német sikertörténet – második rész

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending