Vezetéstechnika

Biztonság 360 fokban

"A motorkerékpárok világának teljes körű biztonsági koncepciója" a BMW-től

Motorozás és biztonság – e két fogalom szoros egységet képez a BMW Motorrad háza táján, amely immár évtizedek óta vezető pozíciót tölt be a motorkerékpárok biztonság-fejlesztésének területén. A gyártó „Biztonság 360 fokban“ elnevezésű koncepciója három fő témakörre tagolódik, amely – ahogy arról a neve is árulkodik – a motorozás teljes területét lefedi.

Intenzív, mind a mai napig töretlen innovációs erejének köszönhetően a márka az idők folyamán olyan teljes körű biztonsági koncepciót fejlesztett ki, amely vállalati stratégiájának alapvető elemeként a motor és a motorozás minden területére kiterjed. Ennek elemei a motorkerékpárok biztonságtechnikája, a motoros megfelelő felszerelése, illetve a motoros optimális gyakorlati oktatása.

A biztonság témaköre immár a nyilvános és politikai párbeszédekben is mind nagyobb jelentőséget nyer. A BMW mindig is pontosan tudatában volt az ezen összefüggésből adódó társadalmi felelősségének. A márka 1988-ban a világ első olyan sorozatgyártású modelljeivel jelent meg a piacon, amelyek már rendelkeztek a máig is leghatékonyabbnak számító biztonsági technikával – a blokkolásgátló berendezéssel (ABS).

Eljött a következő lépés ideje: ahogy arról nemrég hírt adtunk, a bajor gyártó 2013-tól minden modelljében már szériafelszerelésként kínálja az ABS rendszerét. A vállalat ezzel jelentősen megelőzi az új motorkerékpárok blokkolásgátlóval történő kötelező felszerelésére vonatkozó, Európában előreláthatólag 2016-ban hatályba lépő előírást. Az első új modellekként, amelyek már e koncepció jegyében készülnek, a kéthengeres F 700 GS és F 800 GS érkezik a piacra.

A „Biztonság 360 fokban“ koncepció első témaköre:
Biztonság az innovatív járműtechnika révén

A biztonság egyes aspektusainak kutatása messze visszanyúlik a BMW közel 90 esztendős történetében, és a futómű-technika területén veszi kezdetét. Kiemelkedő műszaki fejlesztéseként a BMW Motorrad már 1937-ben bevezette a teleszkópvilla megoldását. A nyolcvanas és a kilencvenes években a Paralever hátsó, illetve a Telelever első kerékfelfüggesztés számított újabb mérföldkőnek. 2004-ben pedig a Duolever formájában olyan első felfüggesztést alkotott, amely – a gyártó szerint – a lehető legmagasabb fokú stabilitás mellett biztosította a rugózás és a csillapítás mindaddig elérhetetlenül közvetlen és érzékeny visszajelzések jellemezte működését.

A szintén 2004-ben bemutatott Elektronikus futóműállítás (ESA) rendszere révén első ízben jelent meg az elektronika immár a sorozatgyártású motorkerékpárok futómű-konstrukcióiban is. E fejlett berendezés a rugózás és a csillapítás karakterisztikájának egyszerű gombnyomással történő szabályzását kínálja.


“A máig is leghatékonyabbnak számító biztonsági technika” – minden új motoron kötelező lesz az ABS, belátható időn belül

További nagyjelentőségű mérföldkőként mutatta be a BMW 2009-ben az Automatikus működésű elektronikus menetstabilizáló rendszer (ASC) továbbfejlesztéseként született dinamikus vonóerő-szabályzás (DTC) technikáját. A DTC szabályzása a sorozatgyártású motorkerékpárok körében elsőként használja paraméterként a jármű oldalirányú dőlésszögét is.

A biztonságos motorozás rendkívül fontos feltétele a megfelelő látás, illetve láthatóság. Ennek szellemében az elektromosság és elektronika területein a tervezők folyamatosan dolgoznak az innovatív világítási rendszerek kifejlesztésén, legutóbb például a motorkerékpár-ipar világszerte első adaptív kanyarvilágítási rendszere (2011-től a K 1600 GT és a K 1600 GTL modelleken), vagy a különösen hatékony nappali menetfény (2012-től a C 600 Sport és C 650 GT modelleken) formájában.


Elsőként BMW-n volt szériában ABS, és most elsőként a BMW kínálja az összes modelljét alapfelszereltségű blokkolásgátlóval

A bajor gyártó a jövőben még tovább kívánja fokozni a motorozás biztonságát. Második generációs elektronikus futóműállítás (ESA II) rendszerét ennek szellemében a dinamikus csillapítás-szabályzás (DDC) révén már félaktív futóművé fejleszti tovább, de a tervekben intelligens vezetői segédrendszerek is szerepelnek.

A „Biztonság 360 fokban“ koncepció második témaköre:
Fokozott biztonság a motoros innovatív felszerelése révén

A motoros biztonságos felszerelése nyújtotta lehető legmagasabb szintű kényelem és az esetleges balesetek következményeivel szemben biztosított maximális védelem szintén már évtizedek óta igen jelentős szempont a BMW fejlesztési tevékenységében. A márka 1976-ban mutatta be első, már kifejezetten a korszerű biztonsági megfontolások jegyében született bukósisakját. 1978-ban a BMW Motorrad az első motorkerékpár-gyártóként jelent meg a piacon a motorosok számára összeállított, teljes körű felszerelés-programmal. A szintén a bajorok által a későbbiekben a motorosruhák, illetve biztonsági csizmák és kesztyűk számára kifejlesztett NP-protektorok mellett a 2007-ben bemutatott „Neck Brace System” is nagyban hozzájárul a motoros biztonságához.


A biztonságos motorkezelés mellett a megfelelő felszerelés is elengedhetetlen…

A „Biztonság 360 fokban“ koncepció harmadik témaköre:
Testre szabott gyakorlati oktatások mindenfajta alkalmazásra

A „Biztonság 360 fokban“ harmadik alapvető területét a motorosok oktatása (bemutató cikk és részletek ITT), illetve továbbképzése jelenti, a képzettebb motorosok ugyanis biztonságosabban közlekedhetnek. A BMW mindennek szellemében minden alkalmazási területre minősített oktatókkal szolgál megfelelő oktatási programmal. Az egyes oktatások a résztvevők alaptudását is tekintetbe veszik – a kezdőktől egészen a nagy tudású, illetve tapasztalatú motorosokig –, és a motorozás minden fajtájára kiterjednek, a terepmotorozástól a biztonságos közúti közlekedésen át, egészen a sebességorientált versenypálya-bevetésekig.


A BMW saját tréningjei – akárcsak maga a “360-koncepció” – minden területet lefednek, legyen szó akár terep, közúti vagy éppen versenypálya-használatról

Forrás: BMW

Comments

comments