Csatlakozz hozzánk

Blog

Benelli – egy legenda visszatér

Mert a lehetetlen csak egy múló pillanat

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

A Benelli márka 1911-es oly részletesen dokumentált esemény, amely példa nélküli az olasz családi vállalkozások között. Az alapkövet özvegy Terese Boni Benelli rakta le, aki hat fiának (Giuseppe, Giovanni, Francesco, Flippo, Domenico, és Antonio) megélhetéséről kívánt gondoskodni. Ezért hát a családi ingatlanokat eladta, gépeket vásárolt, s a Pesaro városában lévő családi székhelyen felállította azokat. Így született meg az Officina Meccanica Benelli.

Az alapítás után 10 évvel mutatta be Benelli az első motorkerékpárját a nyilvánosság előtt. A vállalkozás sikeresnek bizonyult, s a Benelli-fivérek úgy döntöttek, hogy beszállnak az egyébként igen költséges motorverseny-sportba, amelyhez viszont egy nagy teljesítményű négyüteműre volt szükségük. Ez a 175-ös motor homlok-fogaskerekes vezérlésű, felül fekvő bütyköstengellyel készült gép, rendkívül modernnek számított a maga korában.
Már az első évben – 1927-ben – a Benelli nyerte meg az olasz bajnokságot. A versenygép civil változataként 1931-ben megjelent a Benelli 175 Grand Sport szériagép, amelyet a versenyeken egy kétszeresen felülvezérelt motor hajtott. A második világháború után Dario Ambrosini egy 250 cm3-es kétszeres felülvezérlésű motorral világbajnok lett, majd 1969-ben Cel Carruther vitte másodszor is Pesaro városába a világbajnoki címet.
Mivel a kis szériaszámú, kereskedelmi célokra készült motorokkal a versenysport finanszírozhatatlanná vált, 1972-ben az argentínai olasz Alejandro de Tomaso vette át a céget.
Egy évvel ezután nagy szenzációt jelentett a Benelli 750 Sei bemutatása, amely a világ első, sorozatgyártásban készülő hathengerese volt.

Mégis – az erőteljes japán piaci nyomulás hatására – a cég ismét nehéz helyzetbe került, s a nyolcvanas éveket csak a produkciós paletta szűkítésével sikerült túlélnie. Majd 1995-ben Anrea Merloni újraélesztési kísérlete sikeresnek bizonyult, 2002-óta pedig a Tornado – egy nagy teljesítményű, kétszeres felsővezérlésű háromhengeres – egyre gyorsuló tempóban röpíti a Benellit a jövő felé.

Modell: Benelli 175 Grand Sport
Gyártási év: 1932
Teljesítmény: 5 LE
Lökettérfogat: 173 cm3
Motortípus: négyütemű, egyhengeres

  • Benelli 175 Grand Sport

    Az 1927 és 31 között versenycélokra használt négyütemű szériamodellje látható a képen, amelynek felső fekvésű bütykös tengelyét egy jobboldali homlokfogaskerék hajtotta meg. A korra jellemző tipikus megoldás a baloldalon, kívül lévő forgó lendkerék. A hátsó kereket lánc hajtotta, a sebváltó 3 fokozatú volt. A 80 km/óra végsebességű motor rugózását mindössze egy trapézvilla biztosította.

Modell: B115
Gyártási év: 1952
Teljesítmény: 5 LE
Lökettérfogat: 115 cm3
Motortípus: kétütemű, egyhengeres

  • Benelli/Motobi B 115

    Véleménykülönbségek miatt Giuseppe Benelli 1949-ben kiszállt a családi vállalkozásból, és saját motorkerékpár-gyárat alapított, amelynek gyártmányait először „Moto B Pesaro”, majd később „Motobi” márkanévvel értékesítettek. Az első modell egy eredeti powerszelepes kétütemű volt, sajtolt alvázzal. Az első változat együléses volt 98 cm3-es motorral, majd 1952-től a lökettérfogat 115 cm3-es lett, s a gép kétüléses formában készült.

Modell: B 200 Spring Lasting
Gyártási év: 1953
Teljesítmény: 8,5 LE
Lökettérfogat: 195 cm3
Motortípus: kétütemű, kéthengeres

  • Benelli/Motobi B 200 Spring Lasting

    Az 1952-ben bemutatott gerincalvázas Spring Lasting határozta meg a későbbi Motobi modellek vonalvezetését. Az ovális formájú motor a márka egyik jellegzetessége lett. A kezdetben háromfokozatú powerszelepes kétütemű sebváltója 1953-tól négyfokozatúvá vált. Erre a modellre épült később a 250 cm3-es Grand Sport, majd a Grand Sport Special, amely hosszú távú országúti versenyeken (pl. Milánó-Taranto) vett részt.

Modell: 175 Sport
Gyártási év: 1957
Teljesítmény: 9 LE
Lökettérfogat: 172 cm3
Motortípus: négyütemű, egyhengeres

  • Benelli 175 Sport

    A korábbi költséges felülvezérelt motorokkal ellentétben, a háború utáni években gyártott 175-ös egyszerű szelepemelő-szárral mozgatta a szelepeket, így lényegesen olcsóbb volt, s nagyban hasonlított más gyárak konstrukcióihoz. A sportváltozatban kötelező volt a nyitott légszívó és a jobboldali duplacsöves hangtompító, valamint az alufelnik. Minden sportosság ellenére a csővázas alvázra erősített kerékpumpa sem hiányozhatott.

Modell: Catria Lusso
Gyártási év: 1957
Teljesítmény: 12 LE
Lökettérfogat: 175 cm3
Motortípus: négyütemű, egyhengeres

  • Benelli Catria Lusso

    1956-tól Giuseppe Benelli a felülvezérelt négyüteműekkel foglalkozott, amelyek tipikus motortípusnak számítottak. Először egy 125-ös változatot dobott piacra, amelyet később 203 cm3-esre fúrtak fel. A Catria sportváltozata sikeresen szerepelt az olasz közúti versenyeken, a svájci konstruktőr – Werner Maltry – a két motort összekapcsolva egy 500 cm3-es változatot épített.

Modell: 175 Normale
Gyártási év: 1959
Teljesítmény: 8 LE
Lökettérfogat: 172 cm3
Motortípus: négyütemű, egyhengeres

  • Benelli 175 Normale

    A Benelli 175 Normale hosszú éveken át az olaszok tipikus motorkerékpárja volt. Jellegzetessége volt az alacsony, sportos építés: még a normál változatban is lapos kormány, spirálrugós lökéscsillapító, bajonettzáras sapka, az ergonómiai szempontok alapján tervezett tankon. A sportmodelltől csak annyiban különbözött, hogy teljesítménye valamivel alacsonyabb volt, légszűrővel és egyszerű hangtompítóval készítették. A hatvanas évek elején naponta 300 ilyen gép hagyta el Pesaro városában a futószalagot.

Modell: 250 Sport Special
Gyártási év: 1968
Teljesítmény: 16 LE
Lökettérfogat: 245 cm3
Motortípus: négyütemű, egyhengeres

  • Benelli 250 Speciale

    Giuseppe Benelli 1957-ben bekövetkezett halála után fia vette át a céget, amely 1962-ben ismét a Benelli részeként dolgozott. Viszont 1972-ig a két vállalat saját márkanéven jelentette meg termékeit. E korszak jellegzetes példája a Benelli/Motobi Sport Special, amely Eugenio Lazzarinivel nyergében egy tucatnyi olasz bajnokságot nyert.

Modell: Benelli Leoncino 125 Scrambler
Gyártási év: 1969
Teljesítmény: 10 LE
Lökettérfogat: 124 cm3
Motortípus: kétütemű, egyhengeres

  • Benelli Leoncino 125 Scrambler

    A hatvanas évek vége Benellinél az 50, illetve 125 cm3-es kis kétüteműek gyártásával kezdődött. Az USA-ba irányuló export keretében építették az úgynevezett „Scrambler” (túrázó, portyázó) változatokat, amely az alapmodelltől annyiban különbözött, hogy egy ülése volt, tankját kisebbre, kormányát magasabbra tervezték, motorvédő burkot kapott, s a rugótagok hosszát is növelték. Nagyon jól mutat a hátsó keréken lévő dupla lánctárcsa, amely lehetővé teszi, hogy a gépet városi-, illetve terep-üzemmódban lehessen használni.

Modell: Benelli Tornado 650 S
Gyártási év: 1969
Teljesítmény: 50 LE
Lökettérfogat: 643 cm3
Motortípus: négyütemű, párhuzamos működésű, ikerhengeres

  • Benelli Tornado 650 S

    Az Egyesült Államokban egyre sikeresebben zajlott az angol gyártmányú motorkerékpárok értékesítése. 1969-ben fejlesztette ki Benelli a képen látható ikerhengerest. A kis lökethosszúságú motor két – egyenként 29 milliméteres – Dell’Orto porlasztóból kapja az üzemanyagot. Annak ellenére, hogy a konstrukció kellően sportosra sikerült, s teljesítménye és felépítménye is kiváló volt, az olasz gépek nem érték el az angol márkák piaci részesedését.

Modell: 250 Grand Pix
Gyártási év: 1969
Teljesítmény: 52 LE
Lökettérfogat: 246 cm3
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres, négyütemű

  • Benelli 250 GP

    A Benelli 1960-tól foglalkozik 250 cm3-es kategóriájú, négyhengeres versenygépek fejlesztésével. Először 1962-től Silvio Grasetti lovagolta a 250 GP-t, majd később Renzo Pasolini, aki Monzában halálos balesetet szenvedett, végül 1969-ben az ausztrál Kel Carruther szerezte meg a Benelli második világbajnoki címét. A motor kiváló konstrukció volt: mindkét felső fekvésű bütyköstengelyt fogaskerékáttét hajtotta, s a váz és felépítmény is elérte a motor minőségi szintjét. Napjainkban a 230 km/óra sebességre képes világbajnok masina már csak gépbemutatókon látható.

Modell: 350 Grand Pix – versenygép
Gyártási év: 1973
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 343 cm3
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres, négyütemű

  • Benelli 350 GP

    A 250-es továbbfejlesztésével alakította ki a Benelli 350 cm3-es és 500 cm3-es géposztályba tartozó versenymotorokat. A képen a 350 cm3-es változat látható, amelyet 1973-ban Walter Villa lovagolt. Néhány sikeres szereplés – pl. a Modenában elért győzelem – ellenére a szezon végén a cég úgy döntött, hogy kivonul a rendkívül költséges versenysportból. A képen látható motorkerékpár a frankfurti Willie Marewski gyűjteményébe tartozik, többnyire csak a németországi bemutatókon csodálható meg.

Modell: 750 Sei
Gyártási év: 1977
Teljesítmény: 75 LE
Lökettérfogat: 748 cm3
Motortípus: soros elrendezésű hathengeres, négyütemű

  • Benelli 750 Sei

    Azt követően, hogy a Benelli a Moto Guzzival, az autópiacról ismert Maseratival, Ghiával és Vignaléval a Thomas Konszern keretében összeolvadt, a vezetőség felvette a harcot a japán konkurenciával, s a Honda 500-ast mintaként használva – de ahhoz még két hengert hozzáépítve – kifejlesztette az első hathengeres motorkerékpárt. Amikor 1973-ban, az Imolában rendezett 200 mérföldes versenyen a Benelli versenyzője Tarquino Provini tett néhány kört a lelkes közönség előtt, a japán egyeduralmi törekvéseket sikerült megtorpedózni: a Benelli nem szorult ki a piacról. A piacon csak később megjelenő japán gépekhez képest a Benelli lökettérfogata kisebb volt, s gyengébb teljesítményét súlyának csökkentésével és kezelésének egyszerűsítésével kellett ellensúlyozni. Az exkluzív gép csodálatos, hat tagból álló kipufogórendszere a későbbi 900 cm3-es változatról – amelyet még 1989-ben is gyártottak – sajnos eltűnt.

Modell: Tornado L.E.
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 144 LE
Lökettérfogat: 898 cm3
Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres, négyütemű

  • Benelli Tornado 900 Limited Edition

    A 150-es darabszámra limitált szériával a Benelli 2000-ben visszatért a motorkerékpárok világába. Az első bemutatót csak két évvel később követte a szokatlan megoldású, háromhengeres széria bemutatója. A Tornado L.E. ugyancsak drága gép, viszont mindenképpen a legjobb minőségű – és legtekintélyesebb márkanevet hordozó – alkotóelemekből épült: a felépítmény Öhlins, a fékpofák a Brembónál készültek, és így tovább…

Modell: Tornado 900 Tre
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 136 LE
Lökettérfogat: 898 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli Tornado 900 Tre

    Nem csak a műszaki csodák rajongói számára jelent különlegességet ez a jármű, s nemcsak azért, mert két ventilátorral építették, amely jelentősen javítja a hűtés hatásfokát. A Tornado az egyetlen motorkerékpár, amelynek hűtője az ülés alatt található. Ez eddig sohasem alkalmazott megoldás, lehetővé teszi a gép homlokzati felületének jelentős csökkentését,  és az aerodinamikai mutatók jelentős javítását. A Tornado mindettől eltekintve sem szűkölködik élvonalbeli műszaki megoldásokban: az organikus vonalvezetésű „banánteleszkóp”, a rendkívül szilárd vázszerkezet (amely a hajlított fémcsöves és a könnyűfémek szilárdságtani sajátosságait egyesíti), a kazettás sebváltó, a megugrást gátló rendszerrel felszerelt kuplung egyaránt olyan megoldások, amelyek alkalmasak arra, hogy a motorosok világába tartozókat izgalomba hozzák. A hozzáférhető áron megvásárolható Novecento Tre sorozatgyártása végül is 2003-ban indult el, korábban csak az igen exkluzív Limited Edition volt a piacon.

 

Modell: Tornado RS
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 143 LE
Lökettérfogat: 898 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli Tornado RS

    A limitált szériaszámú Tornado L.E. és a Tornado Tree után a Benelli 2004-ben megjelent a Tornado RS-sel.
    E modell a 2003-as Tornado Tre sportváltozata, amely könnyűfémből készült felnivel, Brembo radial-fékpofákkal, új villával, új rugózással, nagy és alacsony sebességbeállítási lehetőséggel, s egy 143 LE-sre felspécizett motorral építettek. A további elemek (mint az átalakított műszerfal, a fekete-sárga színű váz és trapéz) szintén sportos dizájn tartozéknak tekinthetők.

Modell: Tornado L.E. Goddard Replica
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 146 LE
Lökettérfogat: 898 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli Goddard Replica

    2001. június 24-én Missanóban tért vissza a Benelli a Tornado 900-assal a VB szuperbike motorsport kategóriájába. Az 1950-es és 1969-es világbajnokság után a Benelli ismételt részvétele a versenysportban megerősítette az 1997-ben megkezdett program folytatását. Goddard szuperbike osztályú versenygépét alumínium felnikkel, Öhlin márkájú verseny-villákkal és versenyre alkalmas rugóoszloppal, magnézium motorfedéllel, állítható kormányszöggel és hátsó kerékrögzítéssel, réteges szénszálas borítással, titán-kipufogóval építették, amely a szériamodelleknél lényegesebben értékesebbé teszi a gépet.

Modell: TNT 1130
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 137 LE
Lökettérfogat: 1131 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli TNT 1130

    A trinitrotoulol a legnagyobb hatóerejű robbanóanyagok egyike. Feltehetőleg ez volt az oka annak, hogy a Benelli e márkanevet adta első – utcai versenyekre tervezett – modelljének. A TNT 1130-as nagy teljesítményű, túlmotorozott konstrukció. Vonalvezetése agresszív, a lekerekített formák szokatlan mechanikával párosulnak: a TNT optikailag egy csupasz váz, a felépítményt nézve viszont egy szuper osztályú sportgép. Emellett gyorsulása közel áll a világrekordhoz. Rendkívüli forgatónyomatékának és lineáris teljesítmény-megoszlásának köszönhetően ugyanakkor túrázásra is alkalmas. Motorként a Morini által kifejlesztett háromhengerest fúrták fel 1131 cm3-esre, s e megnövekedett lökettérfogatot a forgatónyomaték növelésére használták. Már az alapjárati fordulatszám is élményeket rejt magában. Ezt a teljesítményt aláfesti a márkát jellemző dübörgő hang, amelyet minden jármű megirigyelne.

Modell: TNT 1130 Café Racer
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 137 LE
Lökettérfogat: 1131 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli TNT 1130 Café Racer

    Ez a forgatónyomaték-monstrum 2004-ben kétségtelenül a piac középponti szereplője volt, a borsos ára ellenére az eladások is viszonylag jól alakultak. Nincs azon semmi meglepő, ha 2005-ben a TNT különböző változatai jelentek meg a piacon. A Café-Racer változat sportosan hajlított alukormányával az olyan pilóták számára készül, akik a mélyen előrehajló testtartást és a magányt kedvelik, mivel a hátsó borítás lehetetlenné teszi utas szállítását.

Modell: TNT 130 Titanium
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 137 LE
Lökettérfogat: 1131 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli TNT 1130 Titanium

    A TNT Titanium változata, a titániumból készült kipufogóval és az alufelnikkel néhány kilónyi súlycsökkentést jelentett a széria-alkatrészekből összeállított standard modellhez képest. A radial fékpofák és a mechanikus kuplung jelentősen segíti a TNT 1130-as sportos megjelenését. A gép minden változata egyébként állítható motorvezérléssel készült: a műszerfal egyik láthatatlan kapcsolójának működtetésével a pilóta választhat, hogy csak egyszerűen viharos, vagy éppen orkánszerű teljesítményt kér a háromhengerestől.

 

Modell: TNT 1130 Sport
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 137 LE
Lökettérfogat: 1131 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, háromhengeres, négyütemű

  • Benelli TNT 1130 Sport

    A képen látható TNT-változatnak nemcsak vörösre lakkozott váza mutatja, hogy sportmotorról van szó: az állítható hosszúságú Marzocchi-villa, a Brembo-fékpofák olyan megoldást jelentenek, amely minden versenyrajongó álmává teszi.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Ismertebb motorkerékpár-márkák – Az Adler története
– Ismertebb motorkerékpár- márkák – Az Aermacchi története
– Ismertebb motorkerékpár-márkák – Az AJS története
– Ismertebb motorkerékpár-márkák – Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
-Ismertebb motorkerékpár-márkák – Ariel – tradíció és extravagancia
-Ismertebb motorkerékpár-márkák – AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending