Úgy gondolták az iwatai hangvillás gyárban, hogy a jól bevált XT660-as blokkot hasznosítani lehetne más motorokban is. Ha már kihozták az MT-01-et, úgy 2005-ben kitalálták, hogy egy elérhetőbb, fiatalokat is jobban megérintő kistestvért kellene gyártani, ami méltó lehet a prémiumkategóriás MT névre.
Ennek érdekében a lényeges jellegzetességek megtartásával elkészítették az MT-03-at, a kistestvért. Az igaz, hogy mindenben próbáltak MinőségeT alkotni, de akkor vajon miért kerültek bele középkategóriás MoToroknak az alkatrészei? Gondolok itt az első villára és a fékjére. Ezek az FZ6-osból származó alkatrészek, amiket a polcon „találtak“ és ebbe is beépítettek.
Ha már minőség, akkor az R6 futóműve jobban illett volna a koncepcióba, (ugyanis az MT-01-be az R1-es első teleszkópjait szerelték) de funkcióját tekintve ez is teljesen megfelel.
Külső: 5 pont
Csupasz, divatos forma, rövidre vágva.
Ráülve kissé olyan, mintha hiányozna az eleje. Menet közben semmit sem látni a motorból. Olyan rövid a 15 literes tank, hogy már-már hihetetlen, hogy tényleg ennyi benzin fér bele.
Az ülés alatti kipufogó, egy dobban végződik és két kivezetése van eredetileg, de ezen már hála a Yamaha importőrnek, már Akrapovic dobok voltak hihetetlenül jó hanggal. A digitális műszerfal elég kicsi, viszont az analóg fordulatszámmérővel kiegészítve elég jól néz ki, és elegendő információval szolgál.
Szerencsére rengeteg gyári kiegészítő fel volt szerelve erre a tesztmotorra, amik mind szépek, de a kézvédő használhatóságát erősen megkérdőjelezném. Az amúgy is széles kormány ezzel az extrával, szinte alig fér el a kocsisorok között, ami ront a városi használhatóságán.
Formailag nekem nagyon megtetszett és az egyedi hátsó futóműmegoldás is különleges külsőt kölcsönöz az MT-03-nak.
Motor/váltó: 4 pont
Amire ki lett találva, arra tökéletes az ereje. Ezzel a 48 lóerővel és 56 Nm-rel is jól el lehet közlekedni, főleg rövid távon. Hosszú távon, 120-nál stabil gázon, viszont olyan frekvencián rezonált az egyhengeres 4 szelepes motor, ami nem volt éppen kellemes, ezért kénytelen voltam még gyorsítani egy kicsit. A 140-es tempóval kényelmesen lehet utazni, de ilyenkor megnő a fogyasztás elég rendesen. Ha 120 alatt maradunk, akkor ez az érték 5-6 liter körül tartható.
Az ötsebességes váltó hibátlanul működik az XT blokkban, csak kár, hogy nincs benne egy 6. fokozat.
Váz / Futómű: 5 pont
Egy újfajta vázat készítettek ehhez a konfigurációhoz, amit gyémántnak neveztek el. Ez fogja össza a futómű elemeit és a blokkot. A kezelhetőségre és a döntögethetőségre semmi panasz nem lehet.
Az FZ6-ostól örökölt első teleszkóp semmilyen irányba nem állítható, viszont kényelmesre van hangolva gyárilag.
Hátra egy Sachs rugóstag került az egyedi alumínium lengővillára, amit a blokk mellé helyeztek el. Ha valaki azt gondolná, hogy túlmelegszik ezen a helyen, őt ki kell ábrándítsam. Semmit nem lehetett észrevenni működés közben utcai használatnál. Lehet, hogy pályán mást mutatna, de ez a motor nem oda való, úgyhogy szerintem ez is rendben.
Az ötküllős kerekek is FZ6-ostól valóak, elől 120mm-es, hátul 160 mm széles gumikkal. Ezeknek a Dunlopoknak a tapadása teljesen jó volt ezen a MoToron.
Fék: 5 pont
Ahogy már írtam is a bevezetőben, ez az első két dugattyús úszó féknyereg és 298mm-es dupla tárcsa kombináció is FZ6 örökség. Ugyan határozott nyomásponttal rendelkezik, de nem túl hatékony.
A hátsó 245 mm-es tárcsát lassító fék is inkább csak dísznek jó, pedig a Brembo jel ott figyel az egy dugattyús féknyereg oldalán.
Utascipelés: 4 pont
Elől akár órakon át is lehet ücsörögni, viszont hátul abszolút kényelmetlen még rövid távon is. Túl rövid a hátsó ülés, van ugyan kapaszkodó oldalt, de nem könnyű rajta maradni a motoron, főleg úgy, hogy Dénessel ketten motoroztunk vele. Mindketten 80 kiló fölött vagyunk.
Összegzés:
A jó megjelenés és hibátlan hang mellett nekem mégsem kellene, mert szeretem funkcionálisan kihasználni a járműveket. Ennek pedig a megjelenésen kívül nem sok értelmét látom. Akkor már inkább az FZ6, amivel jobb hosszú távon a közlekedés és még olcsóbb is.
Műszaki adatok:
Motor típusa |
4 ütemû, 1 hengeres, vízhûtéses, SOHC |
Max teljesítmény/nyomaték |
48 Lóeró 6250-es ford./ 56,2 Nm 5500-as Ford. |
Hengerûrtartalom |
660 köbcentiméter |
Sűrítési arány |
10,0:1 |
Keverékképzés |
Benzin befecskendezéses |
Olajmennyiség |
3,4 liter |
Gyújtás |
Ttranzisztoros |
Indító rendszer |
Elektromos |
Kenés |
Száraz karterolajzás |
Erőátvitel |
5 sebességes mechanikus |
Váz típusa |
Gyémánt alakú acálváz |
Felfüggesztés elöl |
Teleszkópos, tekercsrugós, olajcsillapítással, |
Felfüggesztés hátul |
Hátsó lengôkar tekercsrugóval, olajcsillapítással, a rugóelôfeszítés állítható |
Fékek elöl |
Dupla, 2dugattyús, 298 mm-es tárcsával |
Fékek hátul |
1 dugattyús, 245mm-es tárcsával |
Gumiabroncs elöl |
120/70ZR17M/C (58W) |
Gumiabroncs hátul |
160/60ZR17M/C (73W) |
Üzemanyagtartály |
15,0 liter |
Hosszúság |
2.070 mm |
Szélesség |
860 mm |
Magasság |
1.115 mm |
Tengelytáv |
1.420 mm |
Ülés magasság |
805 mm |
Önsúly |
175 kg |
MOTUL ajánlat az MT-03-as Yamahához:
Minden típusú gépjárműhöz megtudhatod a Motul ajánlását:
innen