Tesztek
Baby MammuT – Yamaha MT-03 teszt
A Yamaha hetet a kis MT tesztjével kezdjük.
Published
15 év agoon
By
Teszt Motor
Úgy gondolták az iwatai hangvillás gyárban, hogy a jól bevált XT660-as blokkot hasznosítani lehetne más motorokban is. Ha már kihozták az MT-01-et, úgy 2005-ben kitalálták, hogy egy elérhetőbb, fiatalokat is jobban megérintő kistestvért kellene gyártani, ami méltó lehet a prémiumkategóriás MT névre.
Ennek érdekében a lényeges jellegzetességek megtartásával elkészítették az MT-03-at, a kistestvért. Az igaz, hogy mindenben próbáltak MinőségeT alkotni, de akkor vajon miért kerültek bele középkategóriás MoToroknak az alkatrészei? Gondolok itt az első villára és a fékjére. Ezek az FZ6-osból származó alkatrészek, amiket a polcon „találtak“ és ebbe is beépítettek.
Ha már minőség, akkor az R6 futóműve jobban illett volna a koncepcióba, (ugyanis az MT-01-be az R1-es első teleszkópjait szerelték) de funkcióját tekintve ez is teljesen megfelel.
Csupasz, divatos forma, rövidre vágva.


Ráülve kissé olyan, mintha hiányozna az eleje. Menet közben semmit sem látni a motorból. Olyan rövid a 15 literes tank, hogy már-már hihetetlen, hogy tényleg ennyi benzin fér bele.
Az ülés alatti kipufogó, egy dobban végződik és két kivezetése van eredetileg, de ezen már hála a Yamaha importőrnek, már Akrapovic dobok voltak hihetetlenül jó hanggal. A digitális műszerfal elég kicsi, viszont az analóg fordulatszámmérővel kiegészítve elég jól néz ki, és elegendő információval szolgál.
Szerencsére rengeteg gyári kiegészítő fel volt szerelve erre a tesztmotorra, amik mind szépek, de a kézvédő használhatóságát erősen megkérdőjelezném. Az amúgy is széles kormány ezzel az extrával, szinte alig fér el a kocsisorok között, ami ront a városi használhatóságán.
Formailag nekem nagyon megtetszett és az egyedi hátsó futóműmegoldás is különleges külsőt kölcsönöz az MT-03-nak.
Amire ki lett találva, arra tökéletes az ereje. Ezzel a 48 lóerővel és 56 Nm-rel is jól el lehet közlekedni, főleg rövid távon. Hosszú távon, 120-nál stabil gázon, viszont olyan frekvencián rezonált az egyhengeres 4 szelepes motor, ami nem volt éppen kellemes, ezért kénytelen voltam még gyorsítani egy kicsit. A 140-es tempóval kényelmesen lehet utazni, de ilyenkor megnő a fogyasztás elég rendesen. Ha 120 alatt maradunk, akkor ez az érték 5-6 liter körül tartható.

Az ötsebességes váltó hibátlanul működik az XT blokkban, csak kár, hogy nincs benne egy 6. fokozat.
Egy újfajta vázat készítettek ehhez a konfigurációhoz, amit gyémántnak neveztek el. Ez fogja össza a futómű elemeit és a blokkot. A kezelhetőségre és a döntögethetőségre semmi panasz nem lehet.
Az FZ6-ostól örökölt első teleszkóp semmilyen irányba nem állítható, viszont kényelmesre van hangolva gyárilag.

Hátra egy Sachs rugóstag került az egyedi alumínium lengővillára, amit a blokk mellé helyeztek el. Ha valaki azt gondolná, hogy túlmelegszik ezen a helyen, őt ki kell ábrándítsam. Semmit nem lehetett észrevenni működés közben utcai használatnál. Lehet, hogy pályán mást mutatna, de ez a motor nem oda való, úgyhogy szerintem ez is rendben.
Az ötküllős kerekek is FZ6-ostól valóak, elől 120mm-es, hátul 160 mm széles gumikkal. Ezeknek a Dunlopoknak a tapadása teljesen jó volt ezen a MoToron.
Ahogy már írtam is a bevezetőben, ez az első két dugattyús úszó féknyereg és 298mm-es dupla tárcsa kombináció is FZ6 örökség. Ugyan határozott nyomásponttal rendelkezik, de nem túl hatékony.

A hátsó 245 mm-es tárcsát lassító fék is inkább csak dísznek jó, pedig a Brembo jel ott figyel az egy dugattyús féknyereg oldalán.
Elől akár órakon át is lehet ücsörögni, viszont hátul abszolút kényelmetlen még rövid távon is. Túl rövid a hátsó ülés, van ugyan kapaszkodó oldalt, de nem könnyű rajta maradni a motoron, főleg úgy, hogy Dénessel ketten motoroztunk vele. Mindketten 80 kiló fölött vagyunk.

A jó megjelenés és hibátlan hang mellett nekem mégsem kellene, mert szeretem funkcionálisan kihasználni a járműveket. Ennek pedig a megjelenésen kívül nem sok értelmét látom. Akkor már inkább az FZ6, amivel jobb hosszú távon a közlekedés és még olcsóbb is.

Motor típusa | 4 ütemû, 1 hengeres, vízhûtéses, SOHC |
Max teljesítmény/nyomaték |
48 Lóeró 6250-es ford./ 56,2 Nm 5500-as Ford. |
Hengerûrtartalom | 660 köbcentiméter |
Sűrítési arány | 10,0:1 |
Keverékképzés | Benzin befecskendezéses |
Olajmennyiség | 3,4 liter |
Gyújtás | Ttranzisztoros |
Indító rendszer | Elektromos |
Kenés | Száraz karterolajzás |
Erőátvitel | 5 sebességes mechanikus |
Váz típusa | Gyémánt alakú acálváz |
Felfüggesztés elöl | Teleszkópos, tekercsrugós, olajcsillapítással, |
Felfüggesztés hátul | Hátsó lengôkar tekercsrugóval, olajcsillapítással, a rugóelôfeszítés állítható |
Fékek elöl | Dupla, 2dugattyús, 298 mm-es tárcsával |
Fékek hátul | 1 dugattyús, 245mm-es tárcsával |
Gumiabroncs elöl | 120/70ZR17M/C (58W) |
Gumiabroncs hátul | 160/60ZR17M/C (73W) |
Üzemanyagtartály | 15,0 liter |
Hosszúság | 2.070 mm |
Szélesség | 860 mm |
Magasság | 1.115 mm |
Tengelytáv | 1.420 mm |
Ülés magasság | 805 mm |
Önsúly | 175 kg |
MOTUL ajánlat az MT-03-as Yamahához:
Alkalmazás | Ajánlás | Űrtartalom (ltr) | |
Motor (4 ü) | Legjobb | 300V 4T FACTORY LINE 10W-40 | 3,4 |
Jobb | 7100 4T 10W-40 | ||
Jó | 5100 4T 10W-40 | ||
Villa | Legjobb | FORK OIL FACTORY LINE MEDIUM (d) | |
Jobb | FORK OIL EXPERT MEDIUM (d) | ||
Hűtőközeg (50%) | MOTOCOOL EXPERT | 2.1 | |
Zsírzószemölcsök | TOP GREASE 200 | ||
Fék- és tengelykapcsoló folyadék | Best | DOT 5.1 BRAKE FLUID |
|
Better | DOT 4 BRAKE FLUID |








You may like
-
12. helyen végzett Sebestyén Peti mindkét argentínai futamon
-
A cserélhető akkumulátorok megoldódhatják a hatótáv kérdését
-
Jeremy Seewer és a Yamaha: egy márka, két szenvedély
-
MotoGP: a 2020-as lesz Rossi utolsó idénye a Yamahánál
-
A Yamaha leleplezte az MT-03 frissített, 2020-as változatát
-
Górcső alatt a Yamaha R1 technikai újdonságai
Kövess bennünket az Instagramon is!