Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

B125. Szerintünk.

Az aláírások gyűlnek, mint ahogy a hozzászólásaitok is. Sokan sokféleképpen gondoljátok a népi kezdeményezést.

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A legtöbb nyugati országban már működő rendszerrel kacérkodunk, amikor azt szeretnénk elérni, hogy a ‘B’-s jogosítvány nálunk is automatikusan engedélyezze a robogók és motorok vezetését egészen 125 köbcentiig, illetve 11kW-os teljesítményig. Nálunk ez a határ jelenleg 50 köbcentinél húzódik, de már nagy erőkkel gyűlnek az aláírások, amik egy bizonyos mennyiség felett törvényileg kötelezni fogják a kiválasztottakat az emelés lehetőségének parlamentáris megvitatásáról. Ehhez február 25-ig 50.000 szignónak kell összegyűlnie! Minden jel arra mutat, hogy elérjük a küszöbszámot.

Azért írok többes számban, mert mi is aláírtuk az indítványt, mint ahogy a motorosok és nem motorosok jelentősen nagyobb része is, DE! Érdemes végig gondolni, mi is fog változni, ha isteni csoda folytán győzedelmeskedik a demokrácia, milyen hatásai lehetnek a törvénymódosításnak, és hogy szakmai szemmel megállja-e a helyét az ötlet. Az eddigi hozzászólások alapján ez mindenkit izgat, és bár a legtöbben egy irányba, de mégis elég különböző módon gondolkodunk…

Kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is,
így ha van rá egy perced, töltsd ki a B125-ös mini közvélemény kutatásunkat, melyet a cikk alján, illetve ide kattintva találsz meg! Ha kitöltöd, láthatod a többiek válaszát is!

Néhány bekezdéssel lejjebb pedig felsoroljuk azokat a helyszíneket, ahol Te is aláírhatod az indítványt, melyet legrosszabb esetben akár innen is letölthetsz! Ebben az esetben a kinyomtatott, majd kézzel kitöltött aláírási ívet vagy add le egy kijelölt aláírásgyűjtő ponton, vagy postázd el címünkre (TesztMotor.hu – 1025. Budapest, Törökvész út 3/b). Kérjük, a borítékra írd rá, hogy B125.

Biztonságosabb? Vagy még veszélyesebb?

Ha az a kérdés, hogy egy teljesen kezdő autóvezető mire üljön inkább fel, egy 50 köbcentis, vagy egy 125-ös robogóra, inkább az utóbbira voksolunk. Ugyanis egy 50-essel lehetetlen tartani a forgalom tempóját, ami önmagában is rengeteg veszélyhelyzet forrása, nem beszélve az ilyen járművek “környezet érzékeny” viselkedéséről (pl. kis kerekek, nagy kátyúk). Még a gyakorlott vezetőknek sem könnyű atrocitáció nélkül eljutni A-ból B-be, nem hogy a markolatot először szorongatóknak.

Tény: A kétkerekűekkel okozott vagy elszenvedett közúti balesetekben (nem csak nálunk, a világ minden táján) döntő hányadban nem nagy, hanem kis köbcentis (125 köbcenti alatti) robogók illetve motorok vesznek részt. Ennek okai egyértelműen a dinamikátlanságra vezethetőek vissza.

Ha viszont az a kérdés, hogy egy motorozásban (és robogózásban) szűz autóvezetőt lelkiismeret nélkül kiengednénk-e a forgalomba egy 11kW-os teljesítményű géppel, azt hiszem ‘nem’ lenne a válasz. Nem csupán arról van szó,

– hogy két keréken teljesen máshogyan kell értékelni a forgalmi szituációkat,
– hogy sokkal körültekintőbben kell vezetni,
– hogy az eddig megszokottól eltérően mindenki más helyett is gondolkodni kell,
– hogy sokkal gyorsabb, reaktívabb és nagyobb következményekkel bíró döntéseket kell hozni,

hiszen ezzel ugyanúgy mindenki szembesül motoros pályafutása legelején. Hanem egész egyszerűen arról is, hogy egy teljesen más fizikájú jármű kezeléséről beszélünk, amit így nem egy forgalomtól elzárt területen kezdene felfedezni a delikvens, hanem rögtön élesben.


Ha a demokrácia kerekedik felül, mindkét járművet vezethetnénk B-s jogosítvánnyal. Ugyanúgy a 18 éves fiatal, aki érettségi ajándékául autós jogsit kapott a fatertól, mint a 60 éves agg nyugdíjas, aki még a kötelező katonaság berkein belül szerezte meg vezetői engedélyét.
Vizsgát vagy semmit?

Ha ‘B’-vel bárki vezethetne 125-öst, miért nem fordítjuk meg a dolgot? Azaz legyen az ‘A’-s vezetői engedély automatikusan érvényes bármilyen autóra mondjuk 1200 köbcentiig. Ti is úgy érzitek, hogy ebből a szögből már kicsit sántít a sztori? Én legalább is nem szívesen mennék el abba az irányba, ahol a törvényes közúti közlekedéshez csakis a forgalom és a KRESZ ismerete lenne kötelező, a vezetéstechnika pedig csak a saját autodidakta tanrendszerünk részét képezné.

A már említett aláírásgyűjtő íveket a következő, térképen jelölt helyeken találhatjátok meg, illetve ide kattintva lista formájában is böngészhetitek. Aki csak teheti, írja alá!


B125 – népi kezdeményezés nagyobb térképen való megjelenítése

Ha a közlekedés egyik alapelve a (nem a saját, hanem a köz-) biztonságra való törekvés, akkor milyen alapon vezethet bárki is olyan gépjárművet, aminek létjogosultságáról nem tett hivatalos tanúbizonyságot? (Ebből a szempontból a mostani rendszer is elfogadhatatlan!) Máshogyan: ha egy két hete motorozó, amúgy autót már vezető fiatal srác motorral elüt egy lányt a buszmegállóban, akkor ki a hibás? Csak a srác? Vagy a rendszer is?

Ismerjük fel: nem csak a magunk épségéért felelünk!

Sokan elsiklanak mellette, és a kezdeményezést beazonosítják az alkalmassági vizsgák eltörlésével, de éppen az előbbiek miatt az aláírásgyűjtő íven szerepel a “megfelelő jártasság esetén” kifejezés is. Persze arról nem szól a fáma, hogy ennek vizsgálata miben merülne ki.

Véleményünk szerint egyrészről korhoz kellene kötni a lehetőséget (pl. 21 év), illetve emellett a következőkről kellene meggyőzni a vizsgabiztost:

– ismerjük, és biztonsággal tudjuk használni a kezelőszerveket
– tudunk vészfékezni
– megy az elkerülési manőver
– meg tudunk tenni két közepesen szűk nyolcast a bóják körül
– meg tudunk tenni legalább 10 métert egy 40-50cm széles pallón megadott időn felül
– el tudunk indulni, és meg tudunk állni emelkedőn, illetve lejtőn
– valamint tisztában vagyunk a robogó és motorkerékpár alapvető műszaki alkalmassági kritériumaival

Járhatóbb forgalom? Vagy nagyobb káosz?

Sokan mondják, szakmabeliek is, hogy a B125-ös törvénnyel nem változna nagyban a forgalom összképe. Nem lenne látványosan több motoros és robogós az utakon, nem pöfögne kevesebb autó a városban, így aztán nem kell tartani sem attól, hogy több parkolóhely marad szabadon, sem attól, hogy minden irányból kétkerekűek hada fog cikázni körülöttünk. Lehet. És mi van, ha tévednek?

Rövid távon valószínűleg valóban nem szembesülünk óriási változásokkal, de hosszú évek alatt -mint ahogy nyugaton, úgy nálunk is- biztosan nagyobb lesz a robogós forgalom. Ez önmagában azt eredményezné, hogy járhatóbbak lesznek az utak, kevesebb dugó alakulna ki, és kisimulnának az autóvezetők ráncai, DE! Várhatóan az autós forgalom nem fog ugyanilyen arányban csökkenni, tehát az autósoknak semmivel sem lesz könnyebb. Egyedül azoknak lesz csak jó, akik két kerékre váltottak.

Az alcímben azt kérdeztük, járhatóbb lesz-e a forgalom. Csodálkoznánk. Illetve, hogy nagyobb lesz-e a káosz. Ha nem találnak ki valamit a törvényalkotók, vagy nem nyugatiasodik az általános közlekedési kultúránk, akkor sajnos van esély rá.

Ez is megérne egy misét..
..azaz aláírás gyűjtést!

Ha már a B125-ről, és annak törvénybe iktatásáról beszélünk,  íme a javaslatunk a következő aláírásgyűjtés témájának: az ‘A1’-es jogosítvány két év (rutin) után automatikusan váljon ‘korlátozott A’-ra, az ‘Akorl’ pedig szintén 2 év után emelkedjen ‘A’-s vezetői engedéllyé.

Ezt kicsit tovább gondolva be lehetne vezetni, hogy a három helyett egyetlen motoros jogosítvány legyen, viszont ezen belül az egyes járműkategóriákat változatlanul korhoz kellene kötni. Tehát ugyanúgy csak 21 évesen lehetne nagy motort vezetni, viszont ha az ember előtte már vizsgázott motorozásból, akkor nem kellene újra megmutatnia a rátermettségét, mert automatikusan megkapná az engedélyt a nagyobb kategóriára.

Ti mit gondoltok az ötletről?

További előnyök

A fő ok, amiért mi is aláírtuk és támogatjuk a kezdeményezést, az az, hogy az előnyök listája jóval hosszabb, mint a hátrányoké, valamint mert csupán alapötletről beszélünk, melynek feltételrendszere a későbbiekben még kialakításra kerül, amennyiben eljut odáig az indítvány.

Nézzük az eddig nem említett előnyöket, sorrend nélkül. A kérdés: Kinek és miért lenne jó az, ha egy autóvezető 125 köbcentis robogóra/motorral is ülhet (az eddigi 50 helyett)

1. Az autósoknak, mert kisebb költséggel járna két kerékre váltani.
2. Nekünk robogósoknak és motorosoknak, mert hirtelen többen lennénk.
3. Az agonizáló piacnak, mert több új eladás lenne, és a használt kétkerekűek adás-vétele is felpezsdülne.
4. Az autósoknak, mert rengeteget spórolhatnának az üzemanyag költségükön, és emellett még a parkolásért sem kellene fizetniük.
5. Az államnak, mert nagyságrendekkel kevesebb, regisztrálatlan 50-es maradna forgalomban.
6. Az autósoknak, mert 50-est (regisztráció híján) nagyon egyszerű lopni, 125-ösre viszont akár még CASCO-t is köthetnek.

Kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is! Amennyiben megosztanád azt másokkal is, fejtsd ki a hozzászólásoknál, és töltsd ki alább található anonim mini közvélemény kutatásunkat! Az eredményeket a későbbiekben publikáljuk!

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending