nap videoja - szeptember 2015
Műhely

Az utángyártott kuplung jobb, mint a gyári?

Hogyha ez azt jelenti, hogy az utángyártott termék erősebb, tartósabb és olcsóbb is, akkor igen. Most egyéb gyakori, kuplunggal kapcsolatos kérdéseitekre is választ kaptok
Euromotor2
MotoStar

A motorkerékpárunk talán leginkább igénybevett és kopásnak kitett alkatrésze a fékek után a kuplung, amin nem feltétlenól a biztonságunk, hanem inkább a motorozás minősége, élvezhetősége múlik. A megcsúszó kuplung hangja vagy az indulásnál rángatva meg-meg ugró jármű minden motoros rémálma. Amikor jelentkeznek a tünetek, akkor sajnos már könnyen diagnosztizálható az értékes és fontos alkatrész meghibásodása.

Ennél a pontnál – látszólag – egy fontos döntést kell hoznunk: olcsó és gyenge vagy méregdrága…? De nem! A legjobb és legtartósabb megoldás kell a lehető legkevesebb pénzből – a fékalkatrészeiről (el)ismert EBC pontosan ezt kínálja.

Egyes alkatrészgyártóknál tapasztalható, hogy nem komplett lamella készletet kínálnak a megkopott, megcsúszó lamellák helyett, hanem egy-egy darab lamellával próbálják orvosolni a problémát. Ez a lehetőség csábító az olcsósága végett, de a pillanatnyi öröm, amit az alacsony ár miatt érzünk, sajnos hamar elmúlik, mivel ez csak olyan, mint a “kézrátételes” gyógyítás…

Egy komplett EBC kuplungszett

Nemcsak, hogy olcsóbbak az EBC kuplungrugói, tárcsái és lamellái a gyári alkatrészeknél, hanem erősebbek, ezáltal tartósabbak is. Hogy miért? A kovácsolt alumínium tárcsákon az erősen megvastagított érintkezési, felfekvési felületek, lehetővé teszik a terhelés jobb eloszlását a kuplungkosár és a lamella fogak, (körmök) találkozásánál, így az EBC konstrukciója megakadályozza a beverődést, szemben az eredeti gyári vagy más gyártók megoldásaival.

A kuplungkosár felfekvő felületének fűrészfog szerű beverődései rángatást, (dadogást) okoznak kuplungolásnál. Ezt a hibajelenséget kiküszöbölik az EBC gyár mérnökei által kifejlesztett kuplunglamellák (és még az áruk is kedvező).


Ezért nem az általában drágább és gyengébb megoldást javasoljuk… (bővebb info az EBC kuplung alkatrészeiről ITT)

Nézd meg ITT, hogy mennyibe kerül a legjobb kuplung a motorodhoz!

GY.I.K., azaz gyakori kérdések a kuplunggal kapcsolatban – a szakértő válaszol

– Normál használat mellet mikor kopik el egy kuplung szett?

– Erre nincs szabály, mert nagyon tág határok között változhat a használat függvényében. Akik gyilkolják a gépet, azok 10-20000km után cserélhetnek lamellákat, de egy normál felhasználó 40-60000-et is el tud menni csere nélkül és hallottunk már 80-120000km-t futott gyári kuplungról is, persze túra tempóban. Nagyon fontos a jó olaj és az, hogy üzem-meleg legyen a motor, ha forszírozott az igénybevétel.

Érdekességképp megemlítem Borsay Szabolcs 350 lóerős drag versenymotorját, amiben versenyenként cseréltek gyári kuplungokat, mielőtt az EBC parafás lamelláit ki nem próbálták. Miután beszerelték a megerősített körmökkel rendelkező lamellákat és erősített rugókat, egy teljes szezont elment anélkül, hogy meg kellett volna bontani a kuplungját. Ez azért magáért beszél, ugye!?

– Mi a jobb? Kuplunggal vagy anélkül váltogatni 3.,4.,5-et…? Én a kuplung mellett vagyok, főleg hogy általában 2-3000-ig el is váltom a sebességet. Kérdés, hogy magasabb fordulaton mi a jobb? Amikor kerekezés előtt rákuplungolnak, jól gondolom, hogy az nem tesz túl jót a kuplungnak?

– Lehet váltani kuplunggal és kuplung nélkül is. A kuplunggal váltás biztonságos és a kuplung alkatrészek futásteljesítményét nem rövidíti meg számottevően (feltéve, hogy nem csúsztatja az emberünk a kuplungot váltások után). A kuplung nélküli váltás természetesen kuplungkímélőbb, de amennyiben nem találja el a megfelelő fordulatszámot a pilóta, akkor komoly károkat okozhat a váltóban. Persze a profi motorosok általában kuplung nélkül váltogatnak, legalábbis felfelé, de van aki visszafelé is érzi ezt a műveletet.

A kuplunggal egykerekezés, főleg gyakorló időszakban, extrém igénybevétel. Ezért is kínál az EBC gyár a normál, parafás lamellákon kívül kevlár és karbon anyagokból extrém erős kuplunglamellákat is. Ezekkel a spéci anyagokkal meghosszabbítják az élettartamát és pontosabbá teszik a működését a kuplungoknak.

– Gázfröccsel visszaváltani most jó vagy rossz a kuplungnak..!?

– A gázfröccs a kapcsolódó váltó fogaskerekek hasonló fordulatszámra kerülését segíti. Ennek csak nagy terhelésnél van értelme és akkor valóban kímélheti a kuplungot, persze rutin is kell ahhoz, hogy ezt a műveletet korrekt módon hajtsa végre az ember. Legtöbben csak azért rángatják a gázkart, mert az menő, de sajnos ez csak arra jó, hogy megnövekedjen a fogyasztása a motornak.

– Vékonyabb vagy vastagabb olajnál nagyobb az esélye a kuplung megcsúszásának?

– A „vastagabb” a kuplungnak árt a „vékonyabb” pedig a kenést rontja, tehát nem éri meg a kísérletezést. Mindig a motor gyártója által előirt viszkozitású motorolajat kell használni, ráadásul direkt a motorkerékpárokhoz gyártott olaj a legmegfelelőbb, mert abban olyan adalékok vannak, amelyek gátolják a kuplung megcsúszást.

– A lányoknál már tudjuk, de kuplungnál száraz vagy nedves a jobb? 🙂

A lányokkal ellentétben a száraz is és a nedves kuplung egyformán jó. Nyilván van oka annak, hogy az olajban fürdő, többtárcsás kuplungok lettek a népszerűbbek, de valamiért mégis ragaszkodnak egyes gyártók a saját maguk által legjobbnak tartott egy vagy többtárcsás száraz kuplungjukhoz. Mi pedig olyan kuplungot kapunk, amilyen motort választunk, tehát ilyen értelemben teljesen ki vagyunk szolgáltatva a gyártók szeszélyének… /Király László – EBC


– további kérdéseket a EBC Brakes ügyfélszolgálatán tehettek fel, ahol szívesen válaszolnak Nektek

Comments

comments