Connect with us
Suzuki

Blog

Az NSU motorkerékpár története

Értékeld a múltat, mert abból lett a jelen

Published

on

ULTRABOLT
RST AIRBAG

Az NSU gyárat 1873-ban Christian Schmidt alapította, ami eleinte kötőgépek gyártásával foglalkozott. 1883-ban Neckarsulmba költözött a cég, ahol hatalmas fellendülésének köszönhetően terjeszkedni kezdett, és a kötőgépek mellett már kerékpárokat is gyártottak, ami 1892-ben teljesen kiszorította és átvette a kötőgépgyártás helyét.

Az NSU gyár 1910-ben

1901-ben készült el a legelső híres NSU motorkerékpár, a svájci Zedel típusú erőforrást használva.
4 különböző motorral készítették el ezt a típust, 240 köbcentis 1,75 lóerőtől indulva a legvadabb 3,25 lóerőig. Így visszatekintve rájuk érdekesnek tűnnek az első darabok, pedig ezek a motorkerékpárok akkoriban olyan hétköznapinak számítottak, mint a mai vasak amivel az utcán hasítunk. (Persze egy igazi motorkedvelőnek semmi sem hétköznapi… ? )

1905-ben jelent meg az első autó a gyárban, de a cég hitelképtelen volt nagy mennyiségű autó sorozatgyártására, így 1932-ben eladta az autógyártással foglalkozó részlegét az olasz Fiat-nak, aki NSU-Fiat néven gyártott autókat a német piacra.

NSU-Fiat

NSU 350 TT 1912-ből

A második világháborút Sd.Kfz.2 lánctalpas motorkerékpárjával szolgálta ki. A háborúban az ellenséges haderők földig rombolták az összes gyárat, ez sem volt kivétel. A háború vége után rögtön elkezdték újjáépíteni, majd folytatták a kerékpárok és motorkerékpárok gyártását, akkor már Walter Egon Niegtsch igazgató kezei alatt.

A második világháború idején gyártott katonai Sd.Kfz.2

Eleinte a háború előtti modelleket gyártották újra, mint a Quickly-t, OSL-t, és a Konsult-t. Majd 1949-ben kigurult az új NSU Fox modell (két- és négyütemű változatban), és rá 4 évre a 250 cm hosszúNSU Max teljesen egyedi felülvezérelt motorjával. Polgári használatra készítettek még Sd.Kfz.2-őt nehéz terephasználatra.
Bámulatos nézni mennyit fejlődött és változott az idők során a motorkerékpár, most már inkább hasonlítanak a mai motorokra, mint kerékpárokra ezek a csodaszép gépek.

NSU OSL

NSU FOX

NSU LUX

Albert Roder főmérnöknek köszönhetően az NSU motorgyártó részlege 1955-ben a világ legnagyobb motorgyárává nőtte ki magát.
Az 1951-től 1955-ig az általa készített motorkerékpárok mind gyorsasági világrekordokat nyertek.
1956 augusztusában Wilhelm Herz a Bonneville hihetetlenül szép sós síkságán 322km/órás sebességi rekordot állított fel NSU motorkerékpárjával, ami akkoriban szinte csodának számított!

Wilhelm Herz a Bonneville sós síkságán új sebességi rekordot állított fel

1957-ben újra bepróbálkoztak az autók gyártásával, piacra dobták az NSU Prinz-t, amiben a Max motorján alapuló 600 köbcentis léghűtéses 20 lóerős, kétirányú erőforrás található.
A cég 1968-ban befejezte motorkerékpár gyártását, innentől sajnos már csak autókra specializálódott.

NSU Prinz

1969-ben az egész gyárat felvásárolta a Volswagen csoport, beleolvasztva azt az Auto Unionba, létrehozva a manapság közismert AUDI márkát.

NSU Audi gyár

A Neckarsulmban található Deutsches Zweirad und NSU Múzeumban megtalálhatják az összes NSU modellt, így azokat bárki megtekintheti, aki szereti ezeket a jó kis öreg veterán csodákat.

A címlapfotón a nagypapám,  a Székesfehérvári születésű 81 éves Mihályi László fogja a kormányt és üli meg ezt a csodálatosan szép motorkerékpárt. (a szerk.)

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending