Csatlakozz hozzánk

Hírek

Anno az R1100GS is bombaként robbant…

Új dimenzió az enduró motorozás történetében: a BMW R1100GS születése és sikere

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A hónap elején a kölni Intermot kiállításon bemutatkozó új R 1200 GS premierje apropóján következzen a nagysikerű BMW GS sorozat sztorijának ötödik epizódja, avagy a történelemóra folytatódik.

Az 1992-es IFMA kiállításon a bajor gyártó bemutatta új, négyszelepes boxer motorját, a ’93. szeptemberi Frankfurt Motor Show-n pedig az ezzel a blokkal szerelt második modellről, az R 1100 GS-ről is lerántotta a leplet, ami bombaként robbant be az enduró motorok piacára.

Több szakértő is kételyének adott hangot, hogy a megnövekedett méretű motor vajon megfelelő lesz-e hosszútávú túramotorozáshoz, de az új ”óriásendúrót” hatalmas közérdeklődés övezte. Ennek köszönhetően 1994 végére az új modellből már 9500 példány készült a BMW spandaui gyárában, ami annak fényében különösen jelentőségteljes, hogy az R 100 GS még mindig kapható volt és a BMW modellpalettáján a belépő-szintű, mindenféle terepviszony leküzdésére alkalmas, egyhengeres F 650 Funduro is szerepelt.

Az új GS sikerének egyik kulcsa a motor erőforrása volt. A lég-/olajhűtéses, négyszelepes boxer az R 1100 RS motorján alapult, de eltérő karakterisztikával bírt, ami előnyösebb nyomatékgörbét és nagyobb húzóerőt biztosított. 5200-as percenkénti fordulaton a nyomaték 97 Nm volt, a maximális teljesítmény pedig 90-ről 80 lóerőre csökkent, de a végsebesség ennek ellenére csaknem elérte a 200 km/órát. Az erőforrás fejlesztése mellett természetesen az R 1100 GS további pontokon is megújult.


“Az új GS sikerének egyik kulcsa a motor erőforrása volt”

Az enduró motor jellegéből adódó aerodinamikai előnytelenségeket a váz újratervezésével és a futómű módosításával kompenzálták, miközben az új modell továbbra is otthonosan mozgott változatos terepviszonyok közepette is. A Telelever és a kéttárcsás első fék ideális alapul szolgáltak ahhoz, hogy blokkolásgátlóval is felszereljék, így az R 1100 GS lett az első enduró motorkerékpár, ami opcióként ABS-szel is rendelhető volt. Részben terepmotorról lévén szó az ABS kikapcsolható volt. Szabályozott, 3-utas katalizátorral is rendelhető volt a modell, ez 1995-től szériafelszereltség lett.

Ugyanakkor az új fejlesztések önmagukban nem magyarázzák a GS harmadik generációjának sikerét, a motor általános karaktere viszont annál inkább. A gyártó szerint “a harmónia, ahogy a különböző részek tökéletesen egymáshoz illeszkednek”, a BMW mérnökeinek munkáját dicséri, akik az 1923-ban bemutatott R 32 óta hűek maradtak a magas minőség hagyományához. A legfontosabb céljuk az volt, hogy a motor ne csak a tesztpadon adjon le nagy teljesítményt, hanem a motorosok akár órákon keresztül is biztonságosan hasznosíthassák azt az utazás során. 


Az utolsó “öreg” boxer a Bandából…

Az új generációs boxermotorokat övező eufória kapcsán egyértelművé vált, hogy az 1923 óta a BMW védjegyévé vált léghűtéses boxer erőforrások ideje lejárt, hiszen a konstrukció már nem tudott eleget tenni a szigorú zaj- és emissziós korlátozásoknak. Erre reagálva az 1994-es IFMA kiállításon a BMW bemutatta sikeres, kétszelepes erőforrásának Classic Edition kiadását. Az elegáns, fekete-ezüst színátmenetű GS Special változat 1996 januárjáig gyártásban maradt, de a BMW kétszelepes enduró korszaka ekkor végképp lezártnak tűnt. 

Ennek ellenére a BMW mérnökei ismét munkába álltak és megalkották az R 80 GS Basic kiadását. Az új modell 19,5 literes tankja és a fehér festés az 1980-as, eredeti G/S-re emlékeztetett, de a Paralever második generációjával szerelték. Néhány hónap alatt 3000-nél is több példány hagyta el a BMW berlini üzemét: a gyártás 1996. december 19-ig tartott, amikor az utolsó, 0267503 vázszámú motorkerékpár is legördült a gyártósorról és elnyerte helyét a BMW Classic kollekcióban.


“A harmónia, ahogy a különböző részek tökéletesen egymáshoz illeszkednek”, a BMW mérnökeinek munkáját dicséri

– folytatjuk..
Forrás:
BMW

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending