Csatlakozz hozzánk

Hírek

˝Amikor a hangerő a gyomrodba vág˝ – Kunmadaras, május 1-2.

Élménybeszámoló a UEM Dragbike EB-ről és az FIA Dragster versenyről

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Képek: Pásztor Tamás (instarfilms.hu)

A várakozásoknak megfelelően minden eddiginél komolyabb és színvonalasabb nyitórendezvényt láthattunk Kunmadarason, ami egyben a Dragbike EB nyitánya is volt. A szervezők szavaival élve “aki ott volt, az tudja… aki nem, annak hiába is mondanánk… hogy milyen, amikor a hangerő a gyomrodba vág” – mi most azért megpróbáljuk elmesélni azoknak, akik kihagyták a kihagyhatatlant.

Szinte hihetetlen, hogy kontinensünk gyorsulási gépeinek a csúcsát láthattuk (és hallhattuk…) testközelből a hétvégén a kunmadarasi repülőtéren. Ha van valami, amit valóban megköszönhetünk a kommunista örökségnek, akkor ez a kifutópálya az, nem is a szocreál panelházak. Igaz, arra sem gondoltunk volna, hogy ezen a betonkockás pályán ilyen szintű versenyt lehet majd rendezni, de Hadnagy Józsiék számára egyszerűen nincs lehetetlen. Óriási szervezés és összefogás eredményeképp UEM Dragbike Európa Bajnokság nyitófutamnak adhattunk otthont, amely hatalmas megtiszeltetés nem csak a térség vagy hazánk, hanem az egész Közép-Kelet-Európai régió számára is.

Hogy érzékeltethessük, hogy mekkora dologról is beszélünk: a ’60-as évek, vagyis a sportág története óta minden egyes nyitó fordulót Angliában, Santa Pod-ban rendeztek, idén pedig nálunk gyűltek össze először a világ leggyorsabb sportjának képviselői, mintegy százezer lóerővel… Ennek előszele a tavaly augusztusi EB-forduló sikeres lebonyolítása volt, és nincs megállás: jövőre valószínűleg a teljes EB-mezőny ellátogat hozzánk, ami nagyjából háromszázezer lóerőt jelent… Plusz a parkoló, hiszen a látogatók járműveinek a teljesítménye további pár-százezer lóerőnyire tehető: idén is rengeteg néző látogatott ki Kunmadarasra, ami a programok és látványosságok ismeretében nem csoda. A szervezők szerint három éven belül Kunmadár népszerűbb lesz, mint a hazai Forma-1-es futam. Nos, a fejlődés ütemét tekintve efelől semmi kétségünk…


llyet még nem láttunk, csak a TV-ben. Néztünk is, mint a moziban…


Európa-szerte elismerően nyilatkoztak a rendezvényről, a hangulatról, Kunmadárról

Ahhoz, hogy ilyen magas színvonalú versenyt rendezhessenek a ‘madarasi betonon, rengeteg munkát és átalakítást kellett elvégezni: a betonkordonok immár egészen a 402m-es pálya végéig elérnek, a felülete végig “fel van ragacsolva” és nagyobb a nézők és a pálya közti biztonsági sáv is mindkét oldalon. Egy új, ezer férőhelyes  mobil-lelátó is helyet kapott a jobb oldalon, viszont már nem sétálhatunk le a pálya végéig. A lényeg azonban, hogy a professzionalizálódás, a változtatások ellenére nem szenvedett csorbát a hagyományos “Kunmadár-fíling”: ugyanúgy testközelből láthatjuk, hallhatjuk, érezthetjük a brutálisan erős és hangos drabike-okat és dragstereket, csak nagyobb biztonságban vagyunk. Ugyanúgy az élmény részét képezik a (rögtönzött) streetfighter-show-k, a parkoló motortengerében való bóklászás, a hangfalakból üvöltő “akrobatikus Rock ‘n’ Roll” vagy épp “HaJó” tradicionális kommentálása – ki gondolná, hogy “Kunmadár őrült speaker-e” pszichológiatanár az egri főiskolán… 🙂


“Álmodtam egy (újabb) világot magamnak” – Kunmadaras 2010

Ami újdonságot jelentett, az a soha nem látott mennyiségű épített drag, dehát a jót könnyű megszokni… Korábbi írásunkban már bemutattuk, milyen két-és négykerekű szörnyetegek égették a gumit és a benzint (meg a nitro-metánt) Kunmadarason és a népes mezőnyt is megismerhettétek a számos magyar indulóval együtt. Közülük a legjobb eredményt Reile Tomi érte el turbós Hayabusájával, aki bejutott az elődöntőbe a SuperStreet kategóriában. A legjobb négy közé jutásért Adorján Pétert kellett legyőznie, de a nyolc között volt Gavula István és Gyulai Csongor is. A Funny Bike-ok között Papp Laci alatt sajnos nem állt össze a technika, egyetlen rendes futamot sem tudott menni. A Pro Stock kategóriában Tóth Zoli versenye jól indult, az elődöntőbe jutásért vívott harcban azonban cserbenhagyta a motorja: lefulladt a rajtnál, pedig egész hétvégén nem csinált ilyet. Ráadásul nem is akkorra rakták össze a gépet, volt már benne 10-12 menet, ennek fényében csalódás – de mondani sem kell, hogy ebben a kihegyezett technikában és kiélezett versengésben ez bármikor benne van…


Papp Laci után Tóth Zolinak is sikerült 8mp alá menni


Papp Laci motorja épp hogy elkészült a futamra, de nem lett versenyképes a vas. A vele készült interjúnkat nemsokára olvashatjátok

A legnagyobb látványosságot a brutális (hangú) kéthengeres Super Twin-ek és a szintén elképesztő, kompresszoros négyhengeres Top Fuel motorok mellett a több ezer lóerős autók biztosították. Az öreg autó külsőt öltő, lángnyelvekkel (és kompresszorral vagy nitróval) megspékelt Pro Mod-ok és a valamivel fiatalosabb kinézetű Top Methanol Funny Car-ok egy (jó nagy) csipetnyi amerikát varázsoltak a Nagykunság közepére. Pontosabban Európa élmezőnyének színvonalát, no meg fergeteges hangulatot. A csúcsot a két Top Fuel drag párbajai jelentették: amikor beindították őket a depóban, köpni-nyelni nem tudtunk. Szó szerint, ugyanis a nyolc kipufogóból áramló nitro-metán tömegoszlató intézkedésnek is megfelelt, és akkor a irtózatos – gyomrunkban remegő –  hanghatásról még nem is beszéltünk… Ezután jött a burnout, amivel máshol 200m-es gyorsulást lehetne nyerni. Majd a célvonalhoz visszagurulás után következett az, amit tényleg nehéz elmondani, beszéljenek inkább a számok: 402 méter 5,6 másodperc alatt, 388 km/h-val a célvonalon… Új pályacsúcs a robbanómotoros járművek tekintetében. Csúcs volt, az biztos.


Még több Kunmadár-képet találthattok multimédia rovatunkban!

Jari Halinen kunmadarasi pályacsúcsa – “This is Top Fuel”

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending