Az airbrush, más néven retus pisztoly vagy légecset, egy művészi festő szerszám. Az első pisztolyt Amerikában 1893-ban gyártották.
Akkoriban a fényképezés még nagyon gyerekcipőben járt, így retusálásra használták a kinagyított képeken, esztétikai hibák, színezés, és szemcsézettség javítására.
Biztos akad mindenkinek még a nagymama albumában ilyen után-festett fotó, én is boldog tulajdonosa vagyok párnak. A képfestést élből elutasították az akkori esszenciális nagy művészek, mivel nem kézzel, hanem egy gép segítségével készültek. A hatvanas években illusztrációk, plakátok elkészítésére, és még mindig fotók restaurálásra használták, bár már elkezdte meghódítani a képregények világát, és a reklámokban is igényelni kezdték. A végső áttörést a párizsi biennálé hozta 72′-ben, ahol hiperrealista festők egy hatalmas realisztikus fotót állítottak ki, amit ezzel a géppel alkottak. így vált végre megbecsültté és elismertté a szerszám, és a használója.
Készül a mű
Maga a pisztoly egy rendkívül precíz eszköz, mely a tartályban lévő festéket a levegő segítségével juttatja el a megfestendő felületre. Mivel szabályozható a levegő áramlása és a festék mennyisége, bármilyen formában lehet vele alkotni, legyen az rotring vékony, vagy ujjnyi vastag amit létre akarnak hozni vele. Ez teszi igazán alkalmassá, hogy művészi munkákat készítsenek vele.
Lehet visszafogott is
Lenyűgöző. Sosem fog még egy ilyen szembejönni veled az utcán
De miért nem divatos még mindig Magyarországon?
Bukósisakokon már kezdenek megjelenni a minták, bár nem egyedi, viszont mégis különleges. Motorokon még mindig nagyon ritkán látni.
Sokan idegenkednek a motorfestéstől, mert azt gondolják, hogy a gyári festésnél nincsen jobb, biztonságosabb. Ez tévhit. Fontos tudni, hogy a motorok (alapesetben) megtartják a gyári színüket, és csak lakk-csiszolva vannak. A gyári, mikron mennyiségű lakkréteg helyett – a festés felrakása után –, egy jóval vastagabb lakkréteg kerül az idomokra. Ez azért jó, mert bár a súlyát nem növeli a motornak, az élettartamát viszont nagyban. Kisebb sérülések esetén elég neki egy polírozás. Nagyobb sérülések esetén – mivel gyári színkártyákkal dolgoznak a készítők – az eredeti színt is tudják reprodukálni.
Külföldön rendkívül elterjedt ez az egyedi motorfestés, már speckó versenyeket rendeznek és díjazzák a legkülönlegesebbeket.
Jó lenne ha hazánkban is ráharapnának már erre, mert élvezet csodálni ezeket a művészi remekműveket, és mint akár egy szép tetkó, ezzel is ki lehet fejezni a motoros különcségét, stílusát.
Bármit képesek felfesteni amit csak kitalálsz
Egyedi bukósisakok
Valentino Rossi is nagy kedvelője ennek a művészetnek