Csatlakozz hozzánk

Hírek

A válság legsúlyosabb területe

A cím, igen, sajnos a motorozásra utal – továbbra is. A várt aprócska növekedés is elmaradt az új motorokat illetően, igaz, a visszaesés sem jelentős. A használt (import) piac viszont szárnyal…

Közzétéve

ekkor

mge2015 1
Euromotor3

2006-ban még több mint 19.000 új motor talált gazdára ki hazánkban. Ez mára kevesebb mint 1.800 – írtuk nemrégiben abban a cikkben, melyben részletesen kielemeztük a tavalyi hazai újmotor piac megoszlását márkánként és kategóriánként, többek között. A drámai (válság előtti és utáni) összehasonlítás helyett most az azt megelőző évhez (2013) képest elemezzük a tavalyit (2014).

2013-ban azt írtuk, hogy a motorpiac csökkenése megállt: tavaly előtt 1895 darab új rendszámos kétkerekű talált gazdára hazánkban, 2014 januárjától decemberéig pedig pont egy százassal kevesebb, 1795. Az eredményt valamelyest kozmetikázza, hogy ebben nincs benne (az egyébként nem túl jelentős) utolsó hónap, illetve tavaly nem volt flottás értékesítés, magyarul a rendőrség nem rendelt BMW-ket az állományba. Kijelenthetjük tehát, hogy a piac ugyanazt tudta produkálni, mint egy évvel azelőtt – még a várt (remélt) szerény növekedés is elmaradt, igaz, a mélyrepülés is (innen már nem is nagyon lenne hova – a szerk.)

A nagyrobogók, a túraendurók (crossoverek) és a nakedek elég nagy szeletet hasítottak ki a tortából, de még a 125-ös robogók is. Még csopper is több talált gazdára, mint sportmotor…

A külföldről behozott, majd itthon forgalomba helyezett vasak esetében viszont szabad szemmel is jól látható növekedés tapasztalható: 5438 motorra tettek H-betűs rendszámot 2014-ben, és ezek közül 400-nál is több a 2010 utáni évjáratú, tehát igen fiatal korú gép, illetve több mint 1500 motor volt 2005 utáni, tehát nem annyira régi. Nem annyira, mint a hazai átlagéletkor, ami jóval 10 év feletti.

Nem csak a teljes hazai állománynak, hanem az import motoroknak is 10 év felett alakul az átlagéletkora, ami egyébként összességében az új értékesítését két-, két és félszeresét teszi ki. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete nem feltétlenül leli örömét a használt (import)piac dübörgésében, hiszen ennek a motorozás “népszerűsödésén” túl gazdasági hátulütői is lehetnek/vannak: a szürkeimportra, a feketejavításokra és az adóelkerülésre gondolnak ezalatt.

Ide orvosi papír nem kell, a tények magukért beszélnek…

Az MGE céljai között egyébként az említettek visszaszorításán túl egyebek is szerepelnek: például az 50-es kismotorok és robogók azonosítása, rendszámoztatása, akár egyszerűsített műszaki vizsgával. Ezzel műszakilag és “kriminalisztikailag” is biztonságosabbá tennék a mopedeket, és a “köbcenticsalókat” (tehát főleg az “ötvenesként használt” 125-ösöket) is kiszűrnék, valamint valószínűleg a kötelező biztosítást is mindenki befizetné.

Az MGE a motorokra vonatkozó regisztrációs adó kozmetikázásáért is lobbizik (továbbra is), illetve célkitűzéseik között szerepel a “B125” mozgalom tovább egyszerűsítése, azaz (önmagában) B kategóriás jogosítvánnyal is lehessen 125-öst vezetni – különbözeti vizsga nélkül is. Ami viszont biztos, hogy 2016-tól már csak ABS-szel szerelt, Euro4-es normát teljesítő motorok gurulhatnak ki a szalonokból, illetve 2020-tól már az Euro5-nek is meg kell felelniük a gyártóknak.

A behozatal kétharmada 10 évnél idősebb, illetve a használt tulajok egyharmada potenciális újmotor-vásárló lehet, megfelelő (kedvező hitel)konstrukcióval

Forrás: MGE; DataHouse

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending