Blog

A valaha volt legjobb GP-motor

A Honda NSR500-asa a legeredményesebb versenygép a grand prix világában
Euromotor2
MotoStar

Nemrégiben egy figyelemfelkeltő gyári Honda videóval találtuk szembe magunkat a világhálón, “A valaha volt legjobb GP-motor” címmel. Ez így elsőre eléggé bátor kijelentésnek tűnt, de jobban belegondolva egyáltalán nem állít valótlant. Hiszen az alábbi hangulatos filmecske arról az NSR500-as Hondáról szól, amely 1984-től kezdve 2002-ig, a négyütemű-éra hajnaláig összesen tíz egyéni világbajnoki címhez segítette versenyzőit, illetve kilenc konstruktőri diadalhoz a gyártót. Több mint száz győzelmével tényleg az NSR500 a legeredményesebb versenymotor a grand prix világában. A videó narrátora a motor, a technikai fejlődését foglalja össze nagy vonalakban, illetve a nem mindennapi sikerekről beszél.

Olyan hatalmas nevek értek fel a csúcsra az NSR nyergében, mint Freddie Spencer (1985), Wayne Gardner (1987), Eddie Lawson (1989), Mick Doohan (1994-1998!), Alex Crivillé (1999) vagy éppen “napjaink netovábbja”, Valentino Rossi (2001). Láthatjuk, hogy az aranyszárnyasok konstrukciója – magas teljesítménye mellett – igen megbízhatóan teljesített, hiszen a ’90-es években például zsinórban hat alkalommal lett bajnok hondás versenyző az 500-asok között – ebből ötször Doohan… A V4-es kétütemű erőforrással szerelt versenygép ebben az időszakban akár már 200 lóerő feletti teljesítménnyel bírt, és a “megülése” bizony komolyabb kihívást jelentett, mint napjaink – ha lehet ilyet mondani – “kifinomult” királykategóriás masinái esetében.

A valaha volt legjobb GP-motor
Az első NSR500-as
A hatás kedvéért… 🙂

1996-ban Mick Doohan ötéves győzelmi szériájának a közepén tartott…


Egy dicső korszaka emlékműve: ma már ilyet csak a múzeumban láthatunk


Utoljára, 2001-ben Rossi mester vezette diadalra a legendás NSR500-ast

Comments

comments