Csatlakozz hozzánk
Fantic caballero

Hírek

A Talma-sztori – 2. rész

A történet 2000-ben folytatódik, amikor Talma először jutott ki a vb-re, ám a pénz megint elfogyott

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A történet 2000-ben folytatódik, amikor Talma először jutott ki a vb-re, ám a pénz megint elfogyott

Cikket írta: Kovács Tamás (gyakornok)
Szerkesztette: Molnár Dénes (DennyM)
Idézetek: Talmácsi Gábor – Stefano Favaro: Az életem 200 felett
Képek: Faster Management, internet

Nincs magyar motoros, de talán még magyar ember sem, aki ne hallotta volna 2007 egyik legnagyobb hazai sporteredményét. Akkor, abban a csodálatos évben, Talmácsi Gábor világbajnokként zárta a MotoGP 125-ös kategóriájában töltött hetedik teljes szezonját. Az utolsó valenciai versenyen egy spanyol csapatban, spanyol közönség előtt győzte le spanyol csapattársát, mindenki számára eltörölve a kérdőjelet, hogy ott van-e a helye a legjobbak között. Ez a bajnoki cím bizonyára eljutott a ti fületekbe is, de vajon azt is tudjátok, honnan vezetett idáig Gábor útja? Cikkünk második részében ott folytatjuk a történetet, ahol az előzőt abba hagytuk. Ha lemaradtatok a Talma-sztori első részéről (klikk ide), előbb azt olvassátok el és csak utána gyertek vissza.

Talma-sztori második rész

Sajnos semmilyen szponzorációs pénz nem tart örökké. 2000-ben, amikor Talma már a vb felé kacsingatott, elapadtak a források és újra nehéz helyzetben voltak: „A 2000-es év volt a nagy vízválasztó. Alapvetően két választásunk volt: vagy megyünk a vb-re, vagy abbahagyjuk az egészet, mert az eddigiek folytatásának semmi értelme sem lett volna. Úgy éreztük, egy helyben toporgunk, mindez ráadásul rengeteg pénzt emésztett fel, amire már nem tudtunk szponzorokat találni” Végül is a vb-t választották, és szerződést kötöttek egy olasz csapattal, a sereghajtó csapattal, bár igaz, ezt akkor még nem tudták. A fizetésre volt három hónapuk, viszont szponzor híján pénzük semmi! „Elmentünk Jerezbe a tesztekre. Akkor még nem fizettünk egy vasat sem, de persze azt mondtuk, hogy teljesítjük az ígéretünket. Tényleg nem volt egy fillérünk sem, csak az említett két szobás zuglói lakásunk, amiről a szüleim úgy gondolták, hogy szükség esetén eladható, aztán majd lakókocsiban lakunk. Ma már szinte fel sem tudom fogni, hogyan lettek volna képesek mindezt megtenni. Pokoli nehéz helyzet volt” – emlékszik vissza vb-s pályafutása legelejére Gábor.

A kis Talmácsi

Hála istennek ismét szerencséje volt a családnak, a legutolsó pillanatban, de jött a segítség, méghozzá az „aranyember”, – Gábor használta rá ezt a jelzőt – Niedermayer Antal személyében, aki befizette a versenyzőt élete első vb-idényébe. Gabi szépen szerepelt, de az év végén ugyanabba a helyzetbe került, mint egy évvel korábban. „Tóni” nagyon megszerette Talmácsiékat, de tovább már egyszerűen nem tudta finanszírozni az óriási költségeket. Viszont az olasz csapat továbbra is felajánlotta Gábor számára a versenyzés lehetőségét, ugyanazért az összegért, mint előző évben. Azonban ahogy Talma mondta: „a szerencse ismét ránk mosolygott”: állítólag volt egy másik olasz csapat is, aki felfigyelt Gáborra, de még nem tárgyaltak velük. „Volt apunak egy régi barátja még síugró korából, Hényel Gyula, aki akkoriban a raliversenyzésnek hódolt. Gyula valahonnan ismerte az olasz Stefano Favarot, akinek voltak tapasztalatai a technikai sportokban” – emlékezik Gabi – „Gyula beszélt az eredményeimről és megkérte Stefit, hívja fel az érdeklődő olasz csapatot – olasz az olasszal mégiscsak jobban szót ért -, aztán kérdezze meg, hogy tényleg akarnak-e szerződtetni, és ha igen, akkor milyen feltételekkel.” Nos, háromszor annyi pénzt kértek, mint az előző csapatnál, így a tárgyalások hamar befejeződtek. „Aztán két-három hét múlva kaptam egy szerződéstervezetet a Racing Service-től (Talma tavalyi csapata), persze olaszul. Akkor Gyula ismét felhívta Stefit, hogy segítsen lefordítani, és nézze át, hogy elfogadható-e” Nos, így került az olasz marketing-üzletember, Stefano Favaro Talma közelébe, és azóta egészen napjainkig menedzsere és egyik legjobb barátja a versenyzőnek.

Talmácsi Gábor egyik igen szoros futamgyőzelme

„Stefit tulajdonképpen nem kellett meggyőzni, az események hozták úgy, hogy a befektetőm és egyben a menedzserem is lett. Elkezdődött egy folyamat, de nem volt könnyű. 2002-ben még csak kevés pénzt tudott szerezni, 2003 még mindig rossz év volt, de akkor már nem voltunk mínuszban. Két év alatt megtanulta ennek a sportágnak a csínját-bínját, belelátott a dolgokba és végül 2004-ben leszerződtünk a Malagutival. Az igazi sikertörténet és a felfelé ívelés még csak ekkor kezdődött, mert ha nincs a Malaguti, elvérezhettem volna” És hogy miért ilyen fontos ez az olasz robogógyárral, a Malagutival kötött szerződés? Pontosan azért, mert gyári szerződést írhatott alá a magyar versenyző: „Még a szezon vége előtt Stefi elkezdte körbejárni a csapatokat, hogy a következő évadban sikerüljön a legjobb helyre leszerződnünk. Kaptunk egy ajánlatot a Malaguti gyári csapatától: azt mondták, lehetek náluk első számú pilóta. Nem hangzott rosszul, leszámítva a motor márkáját, hisz akkor még új volt a vb-n, csak egy éve versenyzett, pontot is alig szerzett. Mi lesz, ha még rosszabb motorra ülök fel? De Stefi nagyon erőltette ezt a szerződést, ugyanis meggyőződése volt, hogy ebbe az irányba kell mennünk” – emlékszik vissza Gabi. Stefi érvei a következők voltak: „Akárhogy is nézzük, mégiscsak profi pilóta, gyári versenyző leszel, ami azt jelenti, hogy fizetést kapsz. Ha 8. vagy 10. helyen érsz célba, az felér egy Aprilia vagy Honda győzelemmel. Ha jövőre Apriliával körözöl a 10. helyen, akkor kilenc másik Aprilia van előtted, annak nincs semmi értelme, de ha Malagutival mész a 10. helyen, arra mindenki felfigyel, sokkal nagyobb értéke lesz”

Talán ez volt a nagy fordulat, a Talma-Stefi páros és a gyári olasz team zseniális együttműködése: Gabi tehetségénél fogva tényleg hozta a 8., 10. helyeket és erre a szakma is felfigyelt: a 2005-ös esztendőre a vérprofi élcsapat, az osztrák KTM szerződtette Gábort. A versenyképes csapat színeiben a tapasztalt magyar már a dobogóra, sőt futamgyőzelemre is képes volt. A Honvéd legendás motorosa, Drapál János 1973-as vb futamgyőzelme után 32 évvel, 2005. június 5-én az olaszországi Mugelloban újra szólt a világbajnokságon a magyar himnusz, mert Talmácsi Gábor haladt át először a célvonalon. Ebben a pillanatban meghozta gyümölcsét az irgalmatlan mennyiségű munka, amit a Talma család és annak támogatói a magyar motorsportba fektettek. És hogy milyen érzelmeket váltott ki honfitársainkból ez a fantasztikus győzelem? Böröczky József „Pepi”, az Eurosport szakkommentátora, a motorsport legnagyobb magyar szerelmese, aki a fiatal Talmát még cipelte emberekhez, hogy ugyan figyeljenek már fel rá, a befutókor élő adásban elsírta magát…

Ezek után mindenki látta, hogy bizony komolyan kell számolni Talmácsi Gáborral. Ennek megfelelően a KTM már alá is íratta vele a 250cc-s szerződést, de az emlékezetes katari botrány (és egyben győzelem) után ezt felbontotta a csapat. Az a bizonyos csapatérdek elleni előzés egy kissé rutintalan megoldás volt Talma részéről, és kellemetlen fejezetként marad meg Gabi emlékezetében, viszont ha nem így alakul, talán ma nem lenne hazánknak gyorsasági motoros világbajnoka. Ezután ugyan visszalépés volt a Honda gyári alakulatában töltött 2006-os esztendő, de az biztos, hogy a 30.000 magyar szurkoló előtt megszerzett brno-i bronzérem egy győzelemmel ért fel mindenkinek. Ezek után, hat év tapasztalatával a magyar fiú meghívót kapott Jorge Martinez Aspar világelső 125cc-s alakulatához, ahol Gábor újra versenyképes csapatba került. Ekkoriban kezdték megismerni igazán Talmácsi Gábor nevét az emberek, ekkor kezdte el a királyi TV is közvetíteni a futamokat és ebben az évben lett a #14-es rajtszámmal versenyző magyar világbajnok, először a történelem folyamán.

A 2008-as évben ugyanannál a csapatnál húzta a gázt Gábor, immár #1-es rajtszámmal a motorján. Pechesen indult a szezon. Az idény első versenyén Katarban motorhiba miatt csak a 12. helyen végzett. Utána Jerezben szintén technikai probléma miatt már a harmadik körben kiesett, mint ahogy később az angol nagydíjat is feladni kényszerült. Franciaországban pedig a verseny vége felé az élről bukott. Nehéz, és szerencsétlen szezon volt, mert ha nincsenek a motorhibák és természetesen nincsen a bukás, akár újra világbajnok lehetett volna. Így 9 dobogós helyezésével (ebből 3 győzelem) harmadik lett a pontversenyben. Teljesítményétől függetlenül ekkor már megvolt a szerződése a 250-es géposztályba, még hozzá egy áttételesen magyar színekben pompázó alakulathoz, a szintén Aspar vezette BalatonRing Team-hez, ahol egyedüli versenyzőként, gyári motorral vehette fel a kesztyűt a többiek ellen.

Innentől valószínűleg már mindenki ismeri a Talma-sztorit, az Asparral való szakítást, majd a menedzser és barát, Stefano Favaro újabb csodáját, a SCOT Hondával kötött szerződést a királykategóriába. Igaz Talma nem alkotott maradandót 2009-ben az RCV-vel, de óriási dolog ott lenni a MotoGP legnagyobb figyelmet övező 800-as osztályában, akár még utolsóként is. Hogy mi a pontos oka annak, hogy 12 versenyéből csupán négyszer fordult elő, hogy Gábor nem az utolsóként végzett, nem lehet tudni. Talán a motor technikai felkészültsége, talán a Honda támogatásának hiánya, vagy egyszerűen csak túl nagy falat a feladat, hiszen ne felejtsük el, a 250-es motorral három versenyhétvégén volt csak túl Talma, mikor feljebb igazolt. Gyakorlatilag edzés, gyakorlás nélkül a 125-ösről rögtön a 800-as motoron találhatta magát, pokoli nehéz így helyt állni a legjobbak között. (A 2009-es évről itt olvashattok részletesebben.)


Talma már a Moto2-es vázat teszteli

Most már a folytatást is tudjuk. 2010-ben Talmácsi Gábor az új, a 250-est leváltó Moto2-es kategóriában fog versenyezni. Mindenkinek közel ugyanolyan motorja lesz, így főként a tehetségre és a tapasztalatokra kerül a hangsúly, a versenyzők tudása és kevésbé a technika fogja alakítani a rangsort. Idén fog igazán kiderülni mire is képes a “mi Gáborunk”, hová is vezet az az út, amire annó a Talmácsi család rálépett.

Szurkoljatok Talmának, és ami még fontosabb, higyjetek benne!

Talma rajtbemutatója a Hungaroringen

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending