Csatlakozz hozzánk
Fantic caballero

Hírek

A Suzuki legendái

Wes Cooley sikerre vitte a GS1000-t, és ezzel örökre beírta nevét a motorozás történetébe.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A hetvenes évek közepén a gyorsasági motorozást még az európai márkák uralták. Kéthengeres BMW-k, Moto Guzzik, Ducatik nyerték a versenyeket, a feltörekvő, bivalyerős japán négyhengeresek még túl kezelhetetlenek voltak ahhoz, hogy labdába rúghassanak. Az amerikai Wes Cooley viszont hitt bennük, és végül sikerre vitte a Suzuki első ezres superbike-ját.

 

 


Léghűtéses, soros négyhengeres, 1023 cm3, ötsebességes Yoshimura váltóval

Wes Cooley mindössze 20 évesen került be az amerikai Superbike bajnokságba. A srác egy igazi vagány volt, hatalmas népszerűségnek örvendett, hiszen őt láthatta először a közönség gumit égetni és egykerekezni a versenypályán. A kezdetektől fogva japán motorral ment, először a Yoshimura által felkészített Kawasaki KZ1000-rel. Azzal a motorral egyáltalán nem volt életbiztosítás versenyezni, Cooley a második évben mégis elcsípett vele egy futamgyőzelmet. A Yoshimura ekkortájt lépett szövetségre a Suzukival, aminek első ezres motorja, a GS1000 nem volt olyan erős, mint a Kawasaki, viszont sokkal jobb volt a váza és a futóműve. Erre a motorra ült át Cooley, és lett kétszer egymás után AMA bajnok 79-ben és 80-ban.


Légszűrő – az nincsen, a cockpit is eléggé egyszerű

Az 1980-as év meghatározó jelentőségű volt az AMA Superbike történetében. Három kiváló motoros, három különböző motorral vérre menő küzdelmet folytatott a bajnoki címért. Wes Cooley Suzukival, Eddie Lawson Kawasakival, és Freddie Spencer Hondával vágott neki az idénynek. Futamonként változott a pontverseny állása, gyakorlatilag ők hárman osztoztak a dobogós helyeken. Az utolsó, daytonai futamra úgy érkeztek meg, hogy ellenfeleinek 3-3, Cooley-nak 2 győzelme volt, tehát mindenképpen nyernie kellett, ha bajnok akart lenni. A futamot végül fél motorhosszal nyerte meg Spencer előtt, de ezzel még korán sem volt vége a harcnak. Lawson ugyanis óvást nyújtott be a Suzuki – állítólagosan – szabályellenes vázmódosítása miatt, amit ha elfogadnak, akkor övé a bajnoki cím. Végül kiderült, hogy neki is vaj volt a füle mögött. A futam előtt blokkot cseréltek a Hondájában, ezért kizárták, óvását elutasították, és végül mégis Cooley lett a bajnok.


Az első, aki négyüteművel AMA Formula One-t tudott nyerni kétütemű 500-as GP motorok ellen
Tudtad-e?

A legrégebbi superbike versenysorozat az AMA Superbike, vagyis az amerikai nemzeti bajnokság. 1976 óta megszakítás nélkül minden évben megrendezik. A japán MJF bajnokság ugyan még régebbi, 67 óta tart, de csak 94-től nevezhető superbike kategóriájú versenysorozatnak. A világbajnokság, más néven az SBK, mindössze 1988-ban kezdődött el. Ebben legsikeresebbnek a Ducati számít, az olaszok összesen 13 db világbajnoki címet tudhatnak magukénak.

1979 AMA Suberbike Laguna Seca

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending