Csatlakozz hozzánk

Hírek

A pályázás írott és íratlan szabályai

Pályamotoros sorozat, 1. rész: az eligazítás (vagy annak hiánya)

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Pályamotoros cikksorozatunk előző részében bemutattunk egy példát (sorozatunk szerzőjét), hogyan válik valaki megszállott pályázóvá. A mostani epizódban az alapvető pályanapos tudnivalókat szedtük össze, amikkel tisztában kell lenned, ha az aszfaltcsíkra gurulsz. A gond csak az, hogy hazánkban sok esetben nem is ismertetik ezeket, míg egy külföldi szervezésű pályaedzés elképzelhetetlen – legalább egy rövid – reggeli eligazitás nélkül. A következő tanácsok sokatoknak már nem biztos, hogy tartogatnak újdonságot, viszont azok is sokan lehetnek, akik több hasznos infóval lesznek gazdagabbak, mert még nem próbálták ki magukat a versenypályán.

Némely külföldi szervező egy három napos rendezvényen minden reggel összetoborozza a teljes mezőnyt egy újabb eligazításra. Ennek az is oka, hogy minden nap lehetnek újabb érkezők, de gyakran a második, illetve harmadik nap reggelén már részletesebben beszélnek a versenyrészvételről, a versen indítás esetleges változátáiról, satöbbi.

Már régóta hiányolom, hogy Magyarországon soha nincs eligazítás egy pályanap reggelén. Ezért fordulhat elő, hogy találkozik az ember a pályán olyan résztvevőkkel, akiknek nyilvánvalóan foglamuk sincs az írt és íratlan szabályokról, akik a belső sávból, jelzés nélkül veszik célba a boxkijáratot, és így tovább… Meg vagyok győződve róla, hogy minden évben sok balesetet okoz ennek az eligazításnak a hiánya…

Elég nehéz öszefoglalni azt a mennyiségű információt, ami feltétlenül szükséges egy ilyen pár perces reggeli eligazításnál. Valószínűleg szükséges lenne egy általános rész, ami bárkinek hasznos lehet (például az adott pálya sajátosságairól, melyik kanyarban szokott a legtöbb kicsúszás történni stb.). Majd ezután az általános eligazítás után félre kellene hívni azt a néhány kezdőt, aki pont aznap megy először fel egy versenypályára, velük kellene egy újabb 5 perces eszmecserét tartani. Ez összesen talán 10 perc lehetne, de sokat javítana az egész napi pályázás minőségén – és ezt a kezdők élvezeti szintjére is értem.


Erre nem kellene sajnálni az időt/energiát: ha rend van a fejekben, kisebb az esélye a baleseteknek a nap során

Hasznos tanácsok/szabályok versenypályán motorozáshoz

Boxutca és kihajtás

Mielőtt kigurulsz, nézd át: sisak becsatolva, oldalsztender felhajtva, csizma becsatolva. A boxutcában csak egy irányban mehetsz és maximum 60-nal! Amikor kigurulsz a pályára, nehogy rögtön az ideális ívre hajts! Nézz hátra inkább többször is, de senkit ne kényszeríts fékezésre, csak akkor menj az ideális ívre, ha ott van számodra egy “lyuk”. Abban a pillanatban, amikor besoroltál, ne gurulj lassan, probáld felvenni a ritmust! Ha nincs gumimelegítőd, akkor két kör gumimelegítés következzen! Ez nem azt jelenti, hogy lassabban gurulsz: a gurulástól soha nem lesz meleg a gumid, csakis lendületes gyorsítástól (nem lapon!) és dinamikus fékezéstől melegszik fel a gumi!

Ideális ív

Nyilván nem szeretnél a gyorsabbaknak útban lenni. Ha hallod, hogy utolért hátulról egy gyorsabb motoros, meg ne próbáld őt lehúzódással elengedni. Gyakran egyszerre többen is előznek, jobbról is, balról is, ezért ha te el akarnál engedni valakit, akkor lehet, hogy pont telibe vereted magad egy másik motorossal. Csakis magaddal foglalkozz és tartsd az ívet amit ideálisnak ítélsz! A mögötted érkezők sokkal ügyesebbek nálad és csak akkor tudnak téged szépen kikerülni, ha te nem akarsz lehúzodni, nem változtatsz ívet. Ne vedd el indokolatlanul a gázt, azért mert hallod, hogy megérkezett mögéd egy gyors rider! A kezdőknek meg kell szokniuk hogy jobbról és balról is állandóan előzni fogják őket, de te soha ne forgolódj hátra, ne akarj segíteni, csak így leszel kiszámítható a mögötted gyorsabban érkezők számára! Ezért tilos tükröt használni a pályán: vagy leszereled a tükröt vagy leragasztod!


Ha nincs gumimelegítőd, akkor ne támadj azonnal, az első két kört szándd a bemelegítésre!

Gyorsítás-fékezés

Az egyenesekben dinamikusan gyorsíts, a felállított motornál illik minden sebességfokozatot maximális gyorsulással kihasználni. A versenypályán egy hosszabb egyenesben senki nem számít arra, hogy 200 helyett valaki csak 140-nel megy, az óvatos, kényelmes motorozás nem való a ringekre. Nagy sebességről progresszíven fokozd a fékerőt: először lágyan rányúlsz a fékre, hogy az első gumid szétterüljön és a villa ne koppanjon, majd utána sokkal erőssebben markolhatod a féket. Bekanyarodás előtt pedig fokozatosan engedd fel a fékkart és ne hirtelen ereszd el.

Önbizalom

Az utcán te vagy a király, a pályán mégis mindenki elmegy? Ezzel mindenki így van, amikor elkezd pályázni! Maradj laza és lassan fejlődj, csak akkor fogsz tudni tanulni, ha apró léptekkel haladsz! Aki 1-2 hónap alatt szeretne csúcstempót menni, csak sok eséssel tudja ezt elérni! Ha laza tudsz maradni, akkor jobban fogod élvezni és könnyebben is fejlődsz!


Több mindenre kell figyelned, amikor kigurulsz a pályára: a forgalomra, a gumijaid (és a pálya) állapotára (hőmérsékletére)…

Lejövetel a pályáról

Körülbelül pár száz méterrel a box bejárata előtt feltartott bal kézzel, a pálya szélére húzódva jelzed, hogy ki fogsz jönni. Ha kanyarban van a boxkijárat, akkor a lábaddal is jelezheted. A pályakijáratot már a külső szélen is kell megközelíteni: nem illik a pálya közepéről keresztbe mászni a kijárat felé!

Műszaki probléma

Ha gondod van, akkor szintén kézfeltartással jelezd és húzódj le! Ha fű vagy aszfalt van a pálya mellett, akkor próbálj azon átgurulni, mielőtt teljesen megállnál. A pályán semmiképpen nem szabad maradnod, mert egyrészt életveszélyes, másrészt azonnali piros zászlót (a zászlójelzéseket lásd a keretes írásban) okozol, tehát miattad le kell fújni a menetet. De ha elgurultál például a gumifalig, akkor nem zavarod meg a többiek programját. Indokolatlanul ne lassíts soha a pályán, ne próbáld megvárni a barátodat. Soha ne tégy semmi váratlan, kiszámíthatatlan dolgot egy versenypályán.

Kíváncsian várjuk a véleményeteket, hogy növelné-e egy pályanap biztonságát egy, a fentihez hasonló tartalmú eligazítás…

Szöveg: FélSvéd (fekezzrovidebbet.blog.hu); Képek: TM archív
– legközelebb kifejezetten a kezdő pályázóknak szánt tippek következnek


“Ha laza tudsz maradni, akkor jobban fogod élvezni és könnyebben is fejlődsz!” – ők már elég lazán nyomják
A pályanapokon használatos zászlójelzések

Sárga zászló: Vigyázat, veszély! Vedd vissza a gázt, előzni tilos addig, ameddig nem látsz zöld zászlót.

Zöld zászló: Elmúlt a veszély, újra lehet előzni. A verseny indulásakor is ezt lengetik.

Kék zászló:
Béna vagy! 🙂 Félre a tréfával, egy gyorsabb motoros meg fog előzni, általában verseny közben lengetik, ha le leszel körözve.

Piros-sárga csíkos zászló:
Figyelem, csúszós! Olaj vagy más folyadék került a pályára. Csökkent sebességgel közelítsd meg a helyet.

Kockás zászló:
Verseny vagy edzés vége, menj ki a boxba!

Fehér zászló:
Lassú jármű van a pályán! pl. mentő

Piros zászló:
A verseny vagy edzés vége, biztonsági okokból! Ha egy motor vagy motoros, esetleg bizonyos alkatrészek veszélyes helyeken maradtak.

Fekete zászló:
Ha fekete zászlót a startszámoddal mutatják, akkor téged diszkvalifikáltak és ki kell jönnöd a boxutcába…


Tisztelni kell a versenypályát, sok dologra kell figyelni – pont nem arról szól, hogy ott aztán ész nélkül húzhatod…

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending