Csatlakozz hozzánk

Hírek

A négykerekű bajnok sisakja: Schuberth

Ugyan nem egy motorversenyző sisakjáról lesz szó, de azt hiszem, Schumachert és a Schuberthet is elég sokan ismerik.

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Ugyan nem egy motorversenyző sisakjáról lesz szó, de azt hiszem, Schumachert és a Schuberthet is elég sokan ismerik.

Forrás: A Ferrari Club hivatalos magazinja, 2008 őszi száma
Szerző: Jorge Silva
Fordította: EuroMotor Kft.

A Forma 1-es Scuderia pilótái sokkal tartoznak Michael Schumachernek. Többek között a csapat egysége, szervezőkészsége és hatékonysága is annak a sajátos munkamódszernek köszönhető, amelyet a németek sokszoros világbajnoka vezetett be a Ferrarinál. De van itt még valami: az, hogy Kimi Räikkönen és Felipe Massa a lehető legnagyobb biztonságban tudhatja a fejét. És ez szintén Schumacher személyes erőfeszítéseinek az eredménye.

Michael Schumacher számára a 2000-es évad hozta meg a várva várt áttörést: a régi, poros világbajnoki serlegek mellé új, még fényesebb került. A németek modern Vörös Bárója mindig is kiemelt figyelmet fordított a részletekre, és úgy gondolta, lehetne még mit javítani biztonság és kényelem szempontjából is a pilóták egyik legfontosabb felszerelésén: a bukósisakon.

A segítség egy német cégtől, a Schuberth GmbH-tól érkezett, amely ugyan nem sok tapasztalattal rendelkezett e téren, viszont komoly elismerést vívott ki magának a munkavédelmi felszerelések piacán, ahol több mint 60 éve volt jelen. A Schuberth fél évszázada készített tűzoltósisakokat, s az évek során komoly anyagismeretre illetve tervezési tapasztalatokra tett szert. Adott volt tehát egy cég, amely rendelkezett a megfelelő erőforrásokkal és tudással, Schumi pedig lecsapott a lehetőségre. Máig tartó együttműködés vette kezdetét ezzel a valaha élt legeredményesebb német autóversenyző és Európa egyik legjobb biztonságtechnikai specialistája között, és a kooperációhoz később a Ferrari F1-es csapata is csatlakozott.

A közös munka első gyümölcse az RK1 kódjelű bukósisak lett, amely kilenc hónapnyi fejlesztés és több mint kétmillió eurós befektetés eredményeként született meg. Ez az összeg szinte semmiség ahhoz képest, hogy az F1-es csapatok néha ugyanennyit fordítanak két tizedmásdpercnyi előny elérésére. Schumacher mindenesetre még jobb köridőkkel hálálta meg, hogy ekkora vagyont költöttek a fejére. A németek legendája rögtön használni kezdte az új sisakot, sőt ajánlotta mások számára is.

Amikor a belélegzett levegő tele van rákkeltő részecskékkel, a szűrés létfontosságú feladattá válik. Amikor közvetlenül az ember háta mögött 18 ezret forog egy benzinmotor, a zajcsillapítás nem csupán úri hóbort. A Schuberth RK1, bár könnyű volt, nagyobb védelmet nyújtott ütközés és tűz esetén, ráadásul jobban szellőzött, valamint kényelmesebb és halkabb volt, mint Schumi korábbi fejvédője. Az RK1 belsejében a Ferrari V10-esének pokoli 114 decibelje 98-ra szelídült, ami ugyan még mindig nagyon sok, de legalább elviselhető.

Az autóversenyzők nyakizmainak különleges edzettségre van szükségük. Már az is rendkívül sokat számít, ha a bukósisak csak pár grammal könnyebb lesz, hiszen a brutális hossz- és keresztirányú gyorsulás miatt a fejvédő ólomsúlyúnak érződik. Talán épp csak néhány gramm mínuszra van szükség ahhoz, hogy a versenyző meg tudja tartani koncentrációját és tempóját a verseny alatt. Nos, az RK1 nagyon könnyű volt, szellemes konstrukciójú szellőzőrendszere hatékony szűrte meg a beáramló levegőt, és mivel szélcsatornában tervezték, sokkal jobban viselkedett a 300-as tempóval érkező menetszélben.

A Schuberth mérnökei a különböző anyagokkal és gyártási technológiákkal kapcsolatos tapasztalataikat felhasználva egy szénszálból, kevlárból és üvegszálból álló sisakhéjat készítettek. Az eredmény egy olyan, alig több mint egy kilogrammos fejvédő lett, amely kiváló energiaelnyelő képességgel rendelkezik, ütközés esetén csak nagyon extrém helyzetben reped vagy lyukad ki, s így minden korábbinál nagyobb biztonságot nyújt a pilótának. Napjainkban ennek a nagyszerű sisaknak a továbbfejlesztett változatát viselik a Ferrari versenyzői és tesztpilótái – Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Luca Badoer és Marc Gené –, a BMW Sauberes Nick Heidfeld, a Williams pilótája, Nico Rosberg, valamint a Német Túraautó Bajnokságban (DTM) induló Ralf Schumacher.

Olyanok ezek a sisakok, mint a méretre szabott öltönyök: teljes egészében kézzel készítik őket, a versenyző személyes igényeinek megfelelően. Külső héjuk alatt polisztirénből készített belső héj és tűzálló bélés található, a szellőzőrendszert részecskeszűrővel szerelik fel, az állszíj kevlárból, a plexi polikarbonátból készül. Emellett a sisakokat úgy tervezik, hogy fel lehessen szerelni őket a HANS biztonsági rögzítőrendszerrel. További fontos kiegészítő a beépített rádió: a sisak, bár elsősorban a pilóta fejét hivatott védeni, egyfajta kommunikációs központként is szolgál a versenyző és a boxban dolgozó mérnökök között. Michael egy időben kísérletezett az információkat a plexi belső felületére kivetítő rendszerrel is, amely megoldás legnagyobb híve testvére, Ralf lett.

Ez utóbbi újítás is jól mutatja, mekkorát fejlődött a bukósisakgyártás az elmúlt időszakban. Az úgynevezett integrál sisakok megjelenésekor, az 1960-as években még nem sokat foglalkoztak a plexik optikai tulajdonságaival, súlyával és biztonságosságával. Napjainkban viszont minden plexinek meg kell felelnie vagy a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA előírásainak, vagy pedig a Snell Alapítvány független és általánosan elismert szabványának. Mindkettő csak rendkívül komoly tesztek teljesítésével érhető el, a 3 mm vastagságú plexin például legfeljebb 2,5 mm-es mélyedést okozhat az egy grammos, 500 km/h-s sebességgel becsapódó ólomgolyó. Rendkívüli terhelésnek teszik ki sisakokat a tűzállósági próba során is: az F1-es fejvédőknek 45 másodpercen keresztül kell bírniuk a 800°C-os lángnyelvek ostromát, s eközben nemcsak hogy nem olvadhatnak meg illetve lyukadhatnak ki, hanem a belsejükben nem emelkedhet 70°C fölé a hőmérséklet. Nem sok olyan bukósisak van a világon, amely kibírja ezt a tortúrát, de a Schuberth F1-es prototípusa közéjük tartozik.

És természetesen itt is meg kell küzdeniük a tervezőknek a motorsport egyik örök ellentmondásával: a konstrukciónak úgy kell ezt a hihetetlen teljesítményt nyújtania, hogy közben a súly a lehető legkisebb maradjon. A megoldást a kevlár jelenti: ez a mágikus anyag könnyű, mégis elképesztően erős, óriási erőhatásoknak képes ellenállni. A sisakhéjat ugyanakkor úgy alakítják ki, hogy egy bizonyos határ felett képes legyen kontrollált töréssel elvezetni az ütközési energiát, megvédve ezzel a pilóta fejét és nyakát a veszélyesen nagy terheléstől. A kevlár, titán, alumínium, műanyag, polikarbonát és acél alkatrészekből álló kész sisak kevesebb mint 1200 grammot nyom a mérlegen.


Heidfeld nürburgringi sisakjának fényezését egy magyar Forma 1 rajongó tervezte
a pilóta által meghírdetett pályázat által

Mindez a tudás, sőt a technikai megoldások egy része megtalálható a Schuberth motoros sisakjaiban is. A szériamodellek külső héját ugyanabban a szélcsatornában tesztelik, ahol Räikkönen és Massa fejvédőit fejlesztik. Az S1 Pro és C3 modellek speciális Air-flow szellőzőrendszere és zajcsillapító megoldásai szintén ugyanazok, mint amelyeket a versenysisakoknál használnak.

De nem csupán a technológia egy része származik az F1-ből, hanem a tesztpilóta is: a Schuberth a szériasisakok fejlesztésénél is igénybe veszi Michael Schumacher segítségét. Ez pedig – a tapasztalatok szerint – garancia a tökéletességre és a sikerre.

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending