Tesztek

A nagy füldugó teszt: a drágább jobb?

fuldugo teszt
Vajon megéri beruházni egy komolyabb motoros füldugóra, vagy bőven megteszi a mezei-üzemi dugasz is? Hogy megkapjuk a választ, egy orvosi hallásvizsgálat keretein belül eresztettük össze a MotoSafe vérprofi füldugóját a filléres vetélytársakkal

Szöveg: Kovács Tamás Képek: Benkő Zsolt

A szóban forgó Alpine MotoSafe füldugót korábban már részletesen bemutattuk nektek. Az igényes, orvosi műanyagból készült “hangtompító” a tavalyi év tartósteszt felszerelése volt, de mivel a gyártó 2-3 éves kiváló működést ígér, ezért még idén is próbára tesszük a hosszabb túrák alkalmával.

2012-ben is leginkább hosszabb utakon használtuk, mondjuk a Kakucs-Kunmadaras távtól felfelé – a legélesebb bevetése a Budapest-Brno ZZR-misszió volt, ahol a körzetünk végig az autópálya, tempónk pedig “halálos” volt. Legalábbis a nyaknak és a fülnek, ezáltal a fejnek: a hazaúton Pozsony után már szétszakadt a fejem, amikor elkértem Domino kolléganőtől a MotoSafe füldugót. Ekkor értettem meg igazán a lényegét…

Mert megmondom őszintén, a tartósteszt előtt nem sokat foglalkoztam a füldugó-témával, BenZso is inkább csak pályán használta a mostani tesztben is szereplő 3M fajtát, a versenyrendszerek őrjítő üvöltése ellen. Brnóból hazafelé viszont rájöttem, hogy – leginkább – autópályatúrák során könnyen megspórolhatod vele saját magad felesleges lefárasztását…

A füldugók előnyei a motorozásban tehát egyértelműek, jelen tesztünk legfontosabb kérdése azonban az, hogy mennyire érdemes komolyan gondolni a dolgot: súlyos ezreseket vagy könnyed százasokat érdemes-e kiszórnunk értük? Mert míg az Alpine MotoSafe 7.990 forint, addig az említett “klasszikus” narancssárga 3M darabja 40, azaz negyven forint. Van különbség, vajon a gyakorlatban is?

Kaptam a különböző hangokat/zajokat a keverőpultról…

Ennek megválaszolására egészen a Szent János Kórház Fül-orr-gégeosztályáig vezetett utunk, ahol viszonylag objektív körülmények között vizsgálhattuk meg, mi a különbség ég és föld, azaz MotoSafe és 3M között. Hogy egy kicsit megbonyolítsuk a dolgokat, beszereztünk (korábban) egy harmadik versenyzőt is, egy Castrol Power1 típusú darabot (kettőt), amit még egy korábbi sajtóeseményen kaptunk, mint motorozásra (is) alkalmas füldugó.

A Castrol sokkal-sokkal közelebb áll a 3M-hez, mint a MotoSafe-hez, az anyaga ugyanolyan szivacsos poliuretán. Mégis van létjogosultsága a tesztben, hiszen mégsem a legolcsóbb darab (ha csak a neve miatt is?), kíváncsiak voltunk, hogyan alakul az olcsóbb megoldások közötti harc – és persze az is érdekelt minket, mit tudnak a holland Alpine “full-pro” dugójához képest.

…majd, amint meghallottam, emeltem kezemet. Ezt mindhárom típusú füldugóval végigpróbáltuk

Ennek tárgyilagos kiderítéséhez – mint mondtuk – orvosi segítséghez folyamodtunk. Első lépésként megvizsgáltak, hogy alkalmas vagyok-e a feladatra, magyarán hallok-e rendesen? Kaptam egy fejhallgatót, és fülenként váltogatva, a kezemmel kellett jeleznem, mikor hallok benne valami hangot vagy zajt – ekkor természetesen füldugó nélkül (ezt látjátok a fenti képen).

Szerencsémre kiderült, hogy nem derült ki semmi, azaz “átlagosan jól” hallok. Ezután jöhetett az éles teszt, fejhallgató nélkül, egymás után a három füldugóval. A feladat ugyanaz volt, kézzel jelezni, ha meghallottam valamit, csak most a hangfalakból jöttek a hangok, először nagyon halkan, majd egyre erősödve. Amint meghallottam valami neszt, feltettem a kezem.

A MotoSafe messze a legigényesebb, de vajon csak a kényelmével tűnik ki a tömegből?

Ezzel a módszerrel, illetve a generált adatok segítségével a kedves asszisztens hölgy összeállított egy kézzel írott diagramot, amelyet éppen most tanulmányozok… Nos, a várakozásoknak megfelelően a 3M és a castrolos dugó íve sok helyen párhuzamosan halad, igen közel egymáshoz. Hol az egyik vezet, hol a másik: vezetni itt annyi, hogy melyikben hallottam meg később a különböző frekvenciájú hangokat/zajokat.

Pontosabban: hány decibeles hangerőre volt szükség ahhoz, hogy az aktuális füldugón keresztül érzékeljem a hangszóróból érkező rezgéseket. Ez egyenesen arányos az eltelt idővel, hiszen azonos mértékben növekedett a hangerő mindhárom dugónál. Szóval a lényeg, hogy a munkavédelmiként ismert 3M és a Castrol nagyon hasonló megoldásának próbájánál nagyjából azonos idő elteltével emeltem kezemet, tehát közel ugyanazt tudják.

   

balra a 3M, jobbra a Castrol Power1

A meglepetés nem is ez, hanem hogy amikor a MotoSafe került sorra, az első 1-2 perc után érezhetően hamarabb “jelentkeztem”, azaz tört át a zaj a hangtompítón. Ez érdekes, mert ez elvileg láthatóan (hallhatóan) rosszabb eredmény a filléres dugóknál: jóval alacsonyabb decibel értékeken is meghallottam a sípolást, mondjuk. Ekkor elgondolkodtunk, hogy miért lehet ez.

Eszünkbe jutott, hogy ez nem is akkora rendellenesség, hiszen a MotoSafe valójában nem dugó, hanem szűrő. Nagy a különbség, hiszen a forgalom zaját vagy a motor hangját elvileg beengedi a hallójáratunkba – éppen ez különbözteti meg az olcsóbb füldugóktól. A szélzajt viszont ki kellene szűrnie, éppen ezért megkértük az asszisztens hölgyet, hogy válassza ki a szél morajlásához leginkább hasonló effektet, és csak ezzel kezdjük elölről az egész tesztet.

   

A MotoSafe-et az erősebb szűrővel vetettük alá a tesztnek – ahogy a valóságban is leginkább ezzel használtuk
(bővebb információt a fuldugo.hu oldalon találsz az Alpine MotoSafe-ről

Így is tettünk, és az eredmény a várakozásainknak megfelelően alakult: a MotoSafe-el a fülemben – bizonyos frekvencia fölött – jóval később hallottam meg a “szélzajt”, mint a másik kettővel. Egy darabig (szintén 1-2 perc) tudták tartani a lépést az olcsó szivacsosok, de ahogy erősödött a zaj, az Alpine finom műanyagja annál jobban szűrt.

Erre az effektre súlyos másodpercekkel később emeltem a kezem, amely bizonyítja a gyártó azon állítását, hogy a MotoSafe a számunkra kellemetlen hangokat szűri igazán. Hogyha valaki teszem azt csak egy gyors kört megy motorral mindhárommal, lehet, hogy a 3M-nek szavaz bizalmat, hiszen az “csendesebb” (és ugye százszor olcsóbb). Ő nem számol azzal, hogy a “fullra” bedugott füle miatt mennyire lesz egy túrán bezártság érzése, mennyivel kényelmetlenebb, vagy hogy éppen a számára fontos hangok sem jutnak el a tudatáig.

A zöld a gyengébbik szűrője a MotoSafe-nek, de mi főleg autópályán, ezért a sárga betéttel használtuk
A MotoSafe tudása tehát ebben rejlik, ez magyarázza az árát, hogy szelektíven dolgozik, lélegző, könnyedebb anyagból készül, és valószínűleg hosszabb távon jobban érezzük magunkat vele, mintha simán beszivacsoljuk a füleinket. Pályamotorozásra például (ennyiért) továbbra sem ezt választanánk, hiszen kétszer húsz percre pont jó az “eldobhatós” fajta, 3M és társai – meg úgyis minden másra jobban figyelünk…

Nem úgy egy kiadós túrán, ahol a forgalom kell, hogy lekösse a figyelmünket, és a komfortérzet is nagyon fontos. Nyilván nem jobb százszor a MotoSafe a 3M-nél, mint amennyivel többe kerül, de ha már 10-szer többet ér, megérheti megvenni! Az ETZ125-nél sem jobb százszor az RS125, mondjuk, hiszen mindkettővel fel lehet csattogni Dobogókőre, de azért nem mindegy, hogyan. Persze mindennek ára van…

TM Ítélet: szerintünk akit csak nagy ritkán zavar a szélzaj, mondjuk ritkán megy az autópályán több száz kilométert egyszerre, vagy csak pályázik, annak elég lehet a “szivacsdugó”. Száz pár 3M kapható egy szett MotoSafe árából, tehát az nem szempont, ha a narancssárga csak egyszer használatos… Viszont ha valaki komolyan gondolja a túrázást, és szeretne biztonságban és komfortosan (szél)zajmentesíteni, és a lehető legjobb megoldás érdekli, az nagy valószínűséggel nem fog csalódni a MotoSafe-ben. Ha úgy nézzük, hogy a fejfájásmentes motorozás 8000 forintba kerül három évente…az nem is sok.

Domino másodvéleménye

Először is annyit mondanék, ne az alapján döntsük el, hogy használunk-e füldugót vagy sem, hogy mennyi plusz időt igényel a berakás-kivétel procedúrája. Persze sokszor én is a francba kívánom a macerát, ami ezzel jár, hiszen nyilván egyszerűbb csak felkapni a bukót és már indulni is, mint beigazgatni, szép óvatosan felvenni a sityakot ésatöbbi, de ha arra gondolok, hogy talán ezzel is teszek valamit annak érdekében, hogy 60 évesen ne legyek süket mint az ágyú, mindjárt nem morgolódom annyira. 

Főleg hosszú utakon praktikus ennek az apró, de annál hasznosabb kiegészítőnek a használata… biztosan ismeritek például azt az érzést, mikor a monoton repesztésnél az autópályán a szélzaj már szinte bántóan „hasogatja” a füled, és még mikor leszállsz is zúg a fejed. Ilyen volt nekem többek között a hosszú brnói utunk, ahol volt alkalmam tesztelni a „before-after” állapotot, ugyanis elinduláskor elfelejtettem berakni a füldugaszt, csak az első megálláskor, kb. egy órával később pótoltam. 

Nos, a különbség nem kicsi. A MotoSafe fülese jól kiszűri a menetzajt, ugyanakkor a fontos hangokat nem zárja teljesen ki, tehát nincs olyan érzésed, mintha egy üvegbúrába zártak volna. Ez a legfontosabb, hogy ez az egyensúly meglegyen. Pár használat után már könnyen és gyorsan megy a behelyezése is (van hozzá eszköz is), szóval ha rendszeresen használod, ez nem fog eltántorítani, sőt, valószínűleg igényelni is fogod. Ha azt nézzük, ez is olyan, mint a többi védőfelszerelés… azt sem azért kell felvenned, mert a biztos úr megköveteli, hanem mert magadat akarod megóvni a bajtól. 

A MotoSafe csomag tartalma: egy pár füldugó, két pár szűrő, egy behelyező segédeszköz és egy tok

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(