Csatlakozz hozzánk

Hírek

A műmájer motoros 5 formája

Kis társadalmi körkép a “kirakatmotorosokról” és az “agyamentekről”

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Nyári Attila

Valljuk be, a motorosok megítélése – finoman szólva – meglehetősen vegyes, még maguk a motorosok között is. A látványos negatív példák láttán nem túl előnyös sztereotípiák alakultak ki az emberekben. Most ilyen példákon keresztül mutatjuk be, milyen kategóriákra lehetne osztani azokat a motorosokat, akik miatt ez így alakult…

Valójában egyik Kedves Olvasónk, Attila egy levél formájában szedte össze nekünk az alábbi “motoros-halmazokat”, ahogy ő fogalmaz. Az egyes halmazokban szerintünk a motoros társadalom “sötétebb oldalát” kategorizálja: akik számára a motor csak egy eszköz, egy látszat, egy identitás-illúzió, nem pedig “A” kikapcsolódás, az életstílus – a motorozás. Biztosak vagyunk benne, hogy Ti nem elsősorban ezekbe a kategóriákba tartoztok, vagyis nagyon reméljük 🙂 Innentől pedig át is adnánk Attilának a szót, hogy megismerhessétek nagyon is találó halmazait…

Nagyon bejön a weblapotok, szinte minden este böngészem, itt mindent megtalálok ami engem érdekel, ami az én világom – ezúton is hajrá! (Köszönjük! – a szerk.) De azon gondolkodtam, hogy leírom nektek az egyik rég született “agymenésemet” a motoros világról – mint külső szemlélő. Mivel előrebocsájtom, én magam elég keveset motoroztam még, nincs is gépem de egy jó öt évig szerves része voltam a stunt riding sportnak, mint bemutatókon ” segítő nehezék”, elterjedtebb nevén balansz. Na de erről ennyit. Jártamban-keltemben és itt szűkebb pátriámban azt figyeltem meg, hogy különböző halmazokra lehet bontani a motoros társadalmat. Hát, lenne elég belőle, ha a teljes skálát néznénk, de most összpontosítsunk a magát a vegytiszta motorozást háttérbe szorító “kirakatmotorosokra”.

1. A szoknyavadász

Aki azért vesz motort, mert p***imágnes! Arról lehet őket megimerni, hogy ismered a csávót, láttad is már, de annyira nem volt soha nagy motorrajongó. De egyik nap beállít a parkolóba egy 600-as sportgéppel (általában nem vesznek nagyobbat)… Kérded magadtól: miért? Most lett pénze? Ááá! Nincsen csaj! Itt a jó idő, kissé gátlásos vagyok, nem is járok el diszkóba, vagy kocsmába. De kell egy barátnő. Kocsit? Ááá azt mégse. Motorra mindig találsz utast, pláne nőit (ugye)… Így is van, ezeknek egy héten belül már csajuk van: már ott fityeg hátul és a jól megszokott táblától-tábláig furikázás megy, nap mint nap. A másik ismertetőjelük, hogy nem költenek másra! Tehát vesznek valami kopott bőrdzsekit és kész. Se kesztyű, se csizma, se semmi. Csak annyit fektettek bele, ami éppen elég a csaj szerzésre. Se többet, se kevesebbet. A szoknyavadászokat megtalálod a város nagy parkolóiban, egymás mellé támasztják a motorokat és méricskélik egymás farokhosszát. És “fincsiskednek” a csajoknak, akiket sikeresen maguk mellé dédelgettek a géppel. Még egyszer mondom, csak táblától-tábláig motoroznak – 200-zal!…


Ha menő a motorod és Te sem ijedsz meg magadtól a tükörben, akkor van esélyed a csajoknál. Egy ezredforduló utáni 600-as sportmotornak elégnek kell lennie, hogy felvegyék a bukót (és ledobják a…ruhát?!)

2. A divatmotoros

Ők azért vesznek motort, mert van a havernak is, meg annak a haverjának is meg a szomszédnak is. Náluk nem számít a pénz! És olyat vesznek, ami a másiknak van, csak eltérő színűt! Olyan legyen, de mégis más! Ők költenek ruhára, ész nélkül. De! Ők nem motoroznak, csak van motor, hogy neki is legyen! Néhanapján előveszi, de csakis akkor, amikor előre két hét aszályt mondanak a TV-ben. Kerül kettőt a városban és kész. De van motorja! Ők azok, akiknek  fogalmuk sincsen arról, hogy nekik mi lenne az ideális. Nem tudja mit akar, azért vesz ugyanolyat, mint ami a másiknak is van – nem gondolkodik. De nehogy már neki ne legyen! Ezért volt itt nálunk egy időben hat darab CBR1100XX – mindenféle színben! Nem létezik, hogy mindenkinek ugyanolyan lett volna az ízlése (meg ismerem ia mindegyiket).

A két fenti kategóriában az a közös, hogy nem látni őket motoros találkozón (esetleg elvétve, ritkán). Még a saját városukban megrendezetten sem! Miért? Hmm? Mert nem ez a céljuk, egyiknek sem! A szoknyapecér csajozik vele, a brahimotoros meg nem használja (de van, mert legyen!).


Az XX nem egy tipikus divatmotor, de ha egy faluban kettőnél több van belőle, az már gyanús…

3. Az előző kettő keveréke…

Használja ugyan, meg nem divatból vette, de mégsem tudja mit szeretne a szerzeményével. Inkább a praktikumból fakad, mert nyáron ezzel kell közlekedni, ez jobb! A kocsi meleg, beleizzadsz. Volt szerencsém látni két ilyen esetet is. Az első, amikor a helyi multiból jövök kifelé, Egy csodálatos ezüst 1200-es fejidomos Bandit állt kint. Elég újszerű volt. Jött a középkorú gazdája, vele a körülbelül hétéves gyereke. Felültek a gépre, és gyakorlatilag “csak” két dologgal volt baj: a motor beindításával és az elindulással… Megszámoltam a fogakat a váltóban, amikor egyesbe rakta félig behúzott kuplunggal. Kievickélt a parkolóból a főútra, és ugye ott már nem volt baj, megtekerte a gázt rendesen (egyenesben könnyű, mi?:)).

A másik egy nagy kedvencem: GSX-R1000 K1(vagy K2) volt kék-fehérben. Nagyon szép állapotban volt a drágaság, gyári originál (majdnem) minden. Ámde volt rajta egy egyenes kormány, és hátul csomagtartó konzol (gyári elvileg), valamint rajta egy doboz! Kérdem én: mi ez? Neki egy TDM vagy egy ehhez hasonlatos túragép kéne, nem? Ez egy betontorpedó, ez nem erre való, semmilyen szempontból. Hogy GSX-R ezrest akarok, de nem is akarok hátgörcsöt kapni 100km után – szerintem elég furcsa párosítás…


Tényleg furcsa párosítás a sportmotor és a topcase – van, aki nem tudja mit akar?

4. Az önjelölt stuntman (kamikaze)

Őket a motoros találkozókon lehet megtalálni, ritkábban az utcán, de még ott is sajnos előferdülnek. Ezek a srácok a tipikus példái a feltűnési viszketegségnek! Egy a lényeg: minél bikább és hangosabb gépet vesznek! Megiszik 8-9 sört és hajrá! Madmax-karika gyártás! A mostanában divatos módon ugye, mellette állva, folyamatosan! Véletlenül sem törődve azzal, hogy hol mennyi ember van, akik ugye a cirkusz-kenyér elvét vallják, akik minél közelebbről akarják szemlélni a mutatványt és a show-t. De amikor hősünk már elfáradt, és elég sört ivott meg… Körülbelül két éve, itt nálunk négy darab mentő volt a helyszínen, az ötödiket meg a szomszéd városból kellett riasztani. Ja, hogy mi történt emberünkkel, aki játszotta a faszagyereket? Mindösszesen annyi, hogy tőgázról elcsúszott a motor, ahogy az lenni szokott. Sokakat elsodort az üvöltő gép, egyiküket a fának csapta, a másiknak medence sérülése lett, a harmadiknak fejsérülés és nem is folytatom… El lehet képzelni, milyen volt a hangulat utána… Hát elég sz@r! A motornak se műszaki, se forgalmi, se semmi! De gizda gyerek vagyok ám! Megmutattam a p***iknak ki a nagyf@szú srác (gratulálok hozzá)…


Gondolom Ti is láttatok már elég videót, amin a közönség is kap a félresikerült stuntból…balra egy ilyen látható. A burnouthoz nem igazán kell stunt-tudás, egyszerű és látványos, de azért el lehet rontani “8-9 sör után”

5. A sebességfüggő (donor)

…azonban ennek van közúti “kivitele” is, sajnos. A sebességmániás az utcán szerepel, játszik a saját – de ami a legsajnálatosabb – mások életével is! Őt a sebesség élteti, szentül hiszi, őt nem érheti balesetet (ezt sose gondold, sőt, inkább készülj fel a legrosszabbra, csak defenzíven, ne agresszíven, mert… olvasd tovább – a szerk.) Elég, ha egy kocsi előtte kikanyarodik egy enyhe kanyarban, de ő repeszt, és persze hogy csatt lesz belőle! És mi következik ebből? Az autós a f@sz, miért kanyarodik ki elém, amikor én a városban 170-nel megyek éppen! Ezekből az esetekből születnek a vasárnapi Napló-adásokba a tolószékes delikvensek, akik pontosan tudják, hol hibáztak, és pontosan tudják, hogy ki volt a hunyó, de megy a sírás öngyiklossági gondolatokról, mert nem bírja feldolgozni a traumát, hogy kerekesszékben marad, pedig még csak 28 éves (aki a tűzzel játszik…).


“Őt a sebesség élteti, szentül hiszi, őt nem érheti balesetet” – ne csak a sebesség jelentsen örömöt a motorozásban, és inkább készülj fel a legrosszabbra, mintsem elbízd magad!


Ne Ghost Rider legyen az Isten számodra. Inkább valamelyik versenyző. Ha nagyon nem bírod, hogy ne utánozd, akkor sürgősen add le a rendszámot és vadássz pályaidomot a neten!

Így a végére azért szeretném elmondani, hogy mindegyikhez odaírhattam volna, hogy tisztelet a kivételeknek. Nem általánosítottam, vannak kivételek. Persze hogy vannak! De legtöbbször, valljuk meg, ezekbe akadunk bele (ezzel azért vitatkoznánk… – a szerk.) Hogy mért? Nem tudni. Hogy nekem miért van ennyi időm erre, hogy ezen filózzak… Nos, nem filóztam! Csak az évek  során most gyűlt össze bennem, és most fogtam föl, mért van úgy, ahogy. Szerintem. Akinek nem inge, ne vegye magára.

Annyit azért még mi is hozzátennénk Attila remek összeállításához, hogy bár mindre láttunk már mi is rengeteg élő példát, mégsem mondanánk, hogy legtöbbször ezekkel futunk össze, szerencsére. Mert persze, ismerünk olyat (nem egyet, nem kettőt), aki csak divatból vagy ész nélkül megy, de ha ezek lennének többségben, akkor már rég nagy baj lenne! Valahol ugyanaz a helyzet, mint a motoros videók nézettségével itt, a neten. Egy hosszabb, de hangulatos túravideót nagyjából 10-szer kisebb eséllyel nézel meg, mint egy látványos “crash-mixet” vagy mondjuk egy “kipufogóhangos” filmet, ugye? Ugyanígy, ha elhaladsz egy nyugisabb túramotoros, csopperes vagy robogós mellett, az nem hagy majd olyan mély nyomot az emlékezetedben, mint mikor a GSX-R az M5-ösön bőven két kiló felett suhan el, nem gyári dobbal – hogy a legutóbbi esetet említsük. Mégis sokkal több “lájtos” motorossal találkozol, csak ezek a “találkozók” nem olyan emlékezetesek, miközben egy “huligánt” azonnal megjegyzel és talán este még a krimóban is elmeséled. Ez lehet – szerintünk – az oka annak, hogy a “rosszra” emlékszik az ember. Persze mindez annak tűnhet fel igazán, aki sokat motorozik, nem csak vasárnap délután, amikor boldog-boldogtalan kinn van az utakon. Attila le is szögezte az elején, hogy nem sokat megy, ennek ellenére jó megfigyelő, mert azt hiszem, ezen kategóriák mindegyikével, mindannyian találkoztunk. Csak a percemberkék, a divatmajmok és az idióták aránya nem mindegy az igazi motorosokkal szemben! Azért ne ijedjünk meg, még többségben vagyunk 😉

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending