Csatlakozz hozzánk

Blog

Mire számíthatunk 2016-ban? A motoripar trendjei – 1. rész

Motorerő, feltöltők, elektronikus segédletek, biztonság … a legfontosabb csapásirányok, a legnagyobb újítások – milyen folyamatokra számíthatunk idén és a közeljövőben?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg: Kiss Márk Képek: gizmag

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

A 2015-ös év sok újdonságot hozott a motorpiac és a motorosok számára. A turbófeltöltős kétkerekűektől kezdve a már-már túl sok erővel megáldott versenykülönlegességeken át az elektronikus biztonsági kütyükig, és az okostelefon integrációig, mindenki megtalálhatta a neki tetsző, és őt érdeklő irányt.

Fontos megemlíteni az európai emissziós szabályozást, mivel ez hajtja, és valamilyen szinten köti meg a motorkerékpár ipar résztvevőinek a kezeit. Az új emissziós szabályozások 2016-ban már érvénybe lépnek, a motorkerékpár gyártóknak pedig a szabályozás határértékein belül kell tartaniuk a motorjaik specifikációt anélkül, hogy túl sok lóerőt áldoznának fel: ez viszont a léghűtéses motorok teljes kihalását eredményezheti. Ritka kivétel például a Moto Guzzi V7 és V9, vagy a Ducati Scrambler, amik csak azt bizonyítják, hogy a vízhűtést csak akkor lehet kihagyni, ha egyáltalán nem a lóerő számít. A másik oldalon pedig ott van a Triumph és a BMW, akik vízhűtéssel látták el a boxer-, és a soros kéthengeres motorjaikat is, hogy eleget tegyenek a szigorú követelményeknek.

A soha véget nem érő hajsza a minél nagyobb biztonságért szintén előremozdítja a motoripart, és egyre több elektronikus, biztonsági kütyü jelenik meg a kétkerekűek piacán is. A stabilitás vezérlő, és a választható gyújtás beállítás, amik egykor a pályán használt sportmotorok privilégiuma volt, ma már akár a robogókon is megtalálhatók (mint például a Piaggio Beverly 350 fedélzetén).

Végezetül pedig ott van a világgazdasági válság, ami jó pár évre megakasztotta a motorok fejlődését, a gyártók pedig az egyre növekvő ázsiai piaccal sem tudtak versenyre kelni, így most újra kellett gondolniuk a működésüket. A kisköbcentis motorok, és az üzemanyagtakarékosság-jelzők ma már szinte minden motorgyártó szótárában előkelő helyen vannak, mivel szeretnének az indiai és kínai piacra is betörni, ahol a 300 köbcentis már nagymotornak számít. Ugyanakkor az alacsony fenntartási költségek egyre fontosabbak a nyugati piacokon is, ami eddig csak a kisebb motoroknál volt fontos szempont.

A következőkben összefoglaljuk a fő technológiai trendeket, amik 2015-ben kerültek palettára a motorgyártóknál, és megpróbálunk belesni azokba a dolgokba is, hogy mikre számíthatunk a jövőben.

Turbó és kompresszor

A turbók és kompresszoros megoldások évekig nem voltak részei a motoroknak, annak ellenére, hogy ezeket már szinte rutinszerűen használják a személygépkocsikban. A kétkerekűek egyik legnagyobb előnye kis tömegük, vagyis a motor ereje anélkül is bőven sok, hogy bármiféle levegő-kényszerítő alkatrészt használnánk bennük.


A Kawasaki új lapot húzott a H2 és H2R kompresszoros motorok bemutatásával. Ezeket a modelleket nem a tömegnek szánják, vagyis a nagyteljesítményű motorok exkluzivitása csak annak a pár embernek lesz a kiváltsága, akik megengedhetik maguknak. Egyik H2 modell sem gyorsabb, mint egy „átlagos” superbike (kivéve persze ha egyenesen gyorsulnánk velük), de ettől még élvezik azt, hogy mondhatni máris újkori legendákkal mennek (hiszen jó pár évtized után újra tömegtermelésbe hozták a feltöltős motorokat).

Persze a jövő nem pusztán az abszolút motorerőről szól. A legutóbbi Tokyo Motor Show-n a Suzuki szolidan, üvegkalitkában mutatta be XE7 jelzésű motorját, és csak egy feliratot biggyesztettek mellé: „Fejlesztés alatt: Turbófeltöltéses, DOHC, 4-szelepes, soros kettes”. Ennyi. Sem sajtóinformáció, sem pletyka, sem semmi egyéb.

A Suzuki még 2013-ban bemutatta a Recursion nevű tanulmány modelljét. Az 588 köbcentis, kéthengeres, turbós motor valamilyen szinten kijelölte az utat az XE7 számára. Ha kicsit jobban utánakeresünk az interneten, akkor rálelhetünk egy szabványra, amit a Suzuki még 2015 folyamán nyújtott be az Egyesült Államokban egy hasonló, turbófeltöltéses motorról, amin csupán az intercooler volt máshová helyezve. A szabvány kérelmen rajzoltakkal ellentétben – ahol a motorblokk mögött helyezték el -, a tokiói kiállításon a töltőlevegő-hűtő a hengerfejek fölé volt rakva. Ettől persze a tanulmány nem sokban változik: egy közepes méretű motor, aminek a teljesítménye 100 lóerő körül lesz. A turbóval a középső fordulatszám-tartomány nyomatéka fog megnőni, így a nagy teljesítmény üzemanyag takarékossággal párosul, vagyis nem kell forgatni a motort ahhoz, hogy ereje is legyen.

A Kawasaki is ezt az elvet követi a Spirit Charger tanulmány esetében, amit egy új, sornégyes feltöltős motor (Balanced Supercharged Engine) hajtott a Tokyo Motor Show-n. Bár nagyon kevés információt tudunk róla eddig, minden sajtóadatban rendre előtérbe kerül a „megnövelt üzemanyag takarékosság” kifejezés. Úgy látszik, a Kawasaki így próbál meg elindulni a 300 lóerős H2R által kitaposott ösvényen. Egy közepes méretű motorra tippelhetünk, ami hasonlóképpen turbós lenne, mint a Suzuki motorja.


A turbós motorok ismét itt vannak köztünk, de jelenleg már nem csak a show kedvéért, és nem is a versenyzésért. Most a hasznosságukat, és a takarékosságukat is kiaknázzák, és ezt szerencsére a “pórnép” is megtapasztalhatja.

Extrém superbike-ok

Amióta a Superbike Világbajnokság jogait megszerezte a Dorna Sports, – az a spanyol cég, aki a MotoGP-t is viszi -, minden híradás a költségek csökkentéséről szól. Mivel a Superbike és a Supersport osztály majdhogynem összeolvadt a Superstock kategóriával, kevesebb tuning-, és módosítási lehetősége van a versenycsapatoknak. A gyártók egyre több versenyalkatrészt pakolnak be az utcai gépeikbe.

Az elmúlt éveket látván ez teljesen egyértelmű volt, mivel a legmodernebb superbike-ok hihetetlen mennyiségű elektronikát tartalmaznak a gyorsváltóktól kezdve a rengeteg vezetést segítő-berendezésig. A változtatható geometria egyre elérhetőbb közelségbe kerül, míg a legutóbbi sportmotorok teljesítménye szinte felfoghatatlan. A legújabb utcai(!) superbike-ok, mint a Kawasaki ZX-10R, a Ducati Panigale, a BMW S1000RR, a Yamaha R1M és az Aprilia RSV4 mind 200 lóerő környékén vannak, az Aprilia pedig nemrég mutatta be az új RSV4 R-FW sorozatot, amik között pályamodell is helyet kapott nem kevesebb, mint 230 lóerővel.

Egyre több gyártó mutatja majd be az új – mondjuk így – “extrém” sportmotorját. A Suzuki már elejtett pár infómorzsát az új GSX-R1000-ről, amiben többek között változó szelepvezérlés lesz, és idén már kapható lesz az L7-es Ezredes.


A Honda eddig hallgatásba burkolózott, de várható, hogy hasonló terveken dolgozik minden komoly motorgyártó a 2017-es modellévre (idei milánói premierek…). Vajon egy RCV-alapra épített V4-es lesz, vagy egy vadonatúj, sornégyes CBR? Ezt még nem tudhatjuk, de az biztos, hogy nagyon erős lesz, hogy versenyben tudjon maradni. A pletykák szerint a BMW és a Ducati is új “szupermotorokat” fejleszt…

Kisköbcentis motorok

Amikor a BMW bemutatta a 2016-os G 310 R-t, egészen 1966-ig kellett visszatekernünk az emlékeinket, a németek ugyanis akkor csináltak utoljára kisköbcentis motort. Most a BMW Motorrad összefogott az indiai TVS-sel, hogy közösen készítsenek el egy belépő szintű gépet.


A BMW potenciális sikert lát a G 310 R-ben, különösen a nyugati piacon, mivel jó kis (minőségi) tanulómotor, és gazdaságos városi cirkáló. Az ázsiai piacokon is sikeres lehet, ahol a bajor márka eddig éppoly elérhetetlen volt, mint mondjuk egy Bentley az átlagos amerikai, vagy európai vásárlónak.

A japán gyártók persze már évek óta gyártanak ilyen modelleket, szóval az amerikai és európai gyártókon a sor, hogy ők is bekapcsolódjanak a körforgásba. A Harley-Davidson már meg is tette ezt a lépést az 500-as Street motorjával, míg a KTM 125, 200 és 390-es modellekkel egészítette ki a Duke családot, amiket a partnercége gyárt Indiában.

2015-ben a Ducati lekicsinyítette a Scramblert 400 köbcentisre, a Benellinek van 320 és 500 köbcentis modellje, a Triumph pedig állítólag egy 300 köbcentis modellen dolgozik. A Royal Enfield is be fog mutatni egy 410 köbcentiméteres motort februárban az Indiai Autó Expón, ami egy túramodell lesz, Himalayan néven.

Egy biztos: a 300-500 köbcentis kategória igencsak érdekes lesz a következő pár évben, érdemes lesz figyelemmel kísérni őket.

– folytatjuk további négy 2016-os trenddel…

Forrás: gizmag

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending