Tesztek

A mindennapok megoldása – Yamaha YBR125

A Yamaha népszerű univerzális motorját, a megújult YBR125-öst vallattuk
Euromotor2
MotoStar

A magyar élelmiszer-üzletlánc szlogenje remekül passzol a Yamaha “mindenes” motorjához: az egyik legjobb alternatívát kínálja mindennapi teendőink pénz-és időhatékony intézésére – de vajon ebben ki is merül az YBR125 tudománya?

A Yamaha YBR125 tipikusan az a motor, amelyre mindig is szükség lesz, ameddig csak kétkerekűek cirkálnak a Földön. Mindig mutatkozik igény egy belépőmodellre a motorozás világába, egy alacsony fenntartású, kis fogyasztású, könnyen kezelhető és megbízható típusra, amelyre bármikor számíthatunk. Amelyet éjjel-nappal, télen-nyáron, esőben-szélben hajthatunk, mindenféle következmény nélkül, mármint a motorra nézve. Hogy minderről meggyőződjünk, legalább egy szezonnyi tartóstesztre lenne szükség a kis Yamahával, de azért pár nap alatt is elég jól körvonalazódtak Ybrahim jellemvonásai.

Hosszú távon olyan lehet ez a 125-ös, mint a jó feleség. Bár még nem volt jó feleségem és YBR-em sem, de biztos vagyok benne, hogy nagyon könnyű vele együtt élni és mindig kiszolgálna. Az érem másik oldala, hogy nem fordulnak utána az utcán… De ha ez Téged nem érdekel és Neked tetszik a vas, akkor ezt a “problémát” meg is oldottuk. Azért valljuk be, mindannyiunknak kellemes érzés, ha megbámulják a motorját (vagy kedvesét), ami az YBR-ek esetében azért nem jellemző. Máris elnézést kell kérnem a hölgyektől, hiszen a Yamaha az YBR elkészítésekor a gyengébbik nemre is számított, mint célközönség. Nem, nem tipikus csajmotor ez a 125-ös, de a lányoknak is tökéletesen megfelelhet, ami csak tovább növeli Ybrahim sokoldalúságát.

A Yamaha 2005-ben mutatta be univerzális járgányát, az YBR125-öst. 2008-ban a hangvillások kezelésbe vették a kis Ybrahimot, a ráncfellvarásnak köszönhetően pár évet fiatalodott a megjelenése és a Yamaha belgyógyászati osztályán is fontos átalakítást végeztek: elektronikus benzinbefecskendezővel látták el a még hatékonyabb (gazdaságosabb) működés érdekében. Ekkor kapott többek között divatos ötágú felnit, kisebb indexeket és fekete kipufogórendszert, amivel naprakész külsőbe csomagolták kismotorjukat. Stílusát tekintve érdekes kérdés az YBR125, mert amennyire egyszerű a koncepció, olyan nehéz meghatározni, hogy a motorozás mely szegmensébe csábítja a vásárlókat. Egyes katalógusok allrounderként említik, máshol csak 125-ösnek nevezik, mások naked bike-ként kezelik és ez mind igaz is, de véleményem szerint az YBR125-ös az egyik iskolapéldája annak, amit egyszerűen csak úgy nevezünk: motor. Tipikus, egyszerű, klasszikus. Én az “újkori postás Simson” kategóriában is  indítanám, amit jó eséllyel meg is nyerne, hiszen rengetegen – köztük postások, futárok – használják munkára. 2009-ben viszont megjelent egy változata, amelyet sokkal könnyebb besorolni: az YBR125 Custom – csopperes ruhát is kapott Ybrahim.


Nem volt nehéz másik YBR-t találni a városban – a fekete egy első generációs modell
Külső/megjelenés – 10/7

Mi most viszont az “alapváltozatot” járjuk körbe, amely ugyan sokkal részletszegényebb, mint az imént említett kiadás, de azért az idei modellévre alaposan felfrissítette a ruhatárát Ybrahim. Új, csinosabb hátsó lámpát és irányjelzőket kapott, a kipufogódob egy látványos dekorelemmel lett gazdagabb és műanyagidomok is nőttek a tank két oldalára. Ez utóbbi nagyon jó hatással van a gép megjelenésére, mert így már szemből sem feltétlenül Simsonnak néz ki. Emellett az összes idom (magyarán az ülés alatti és a faridom) is lendületes vonalvezetésűek, az első sárvédő “szarvai” láttán pedig már-már úgy tűnik, hogy megszaladt a ceruza az YBR józan gondolkodású tervezőinek a kezében. Teljesen rendben van az összkép, csinos kis vas Ybrahim és újításai ellenére nem is akar többnek látszani, mint ami. Fényezése napfényben (és élőben) sokkal szebb, mint a képeken és a nyeregbe pattanva sincs okunk a csalódásra, sőt: komplett, nagymotoros műszerfal vár minket divatos grafikával, fordulatszámmérővel, benzinszintjelzővel és napi számlálóval. Bár az YBR külsejét tekintve nem mehetünk el a negatívumok mellett sem, melyeket az elnagyolt megoldások szolgáltatják. Ilyenek például a blokk felfogatásának igénytelen csavarjai, a kartergáz-visszavezető a kipufogón vagy a műanyag gyorszárak a kormányon.


Igazi nagymotoros műszerfal, új a hátsó lámpa, a kipufogó és az indexek is


A legérdekesebb részlet talán az osztrák rendszám – de szép az új YBR125

Motor/Váltó – 10/8

Ybrahim lelke egy 124 köbcentis, befecskendezéses, léghűtéses erőforrás. Az egyhengeres hajszálnyival 10 lóerő feletti teljesítményt produkál: a napnál is világosabb, hogy az egyenletes működésre és a hosszú élettartamra koncentráltak a tervezők, hiszen ennek a dupláját is ki lehetne csikarni ebből a konstrukcióból. Valóban teljesen egyenletesen húz és akár az ötszámjegyű fordulatszám-tartományba is elkergethető a mutató, de ennek semmi értelme: 7.800-nál adja le a maximumot. Tehát a blokk minden meglepetéstől mentes, hacsak a kissé nyers hangját nem vesszük annak: alacsony fordulatról egy rotakapa hangjával vetekszik, legalábbis “belülről”. Sokkal lényegesebb, hogy kellemesen elmotorozhatunk, elszaladgálhatunk, elkirándulhatunk az YBR nyergében: bár a kicsivel több, mint 9Nm-nyi nyomaték nem mentesít minket a gyakori sebességváltások alól, ennek ellenére könnyen lendületben tartható a vas. Mindezt minimális fogyasztás mellett, hiszen még talán tankolni sem kellett megállni a tesztnapok folyamán, pedig egy rövid autópálya-szakaszon – ha jól emlékszem – 120km/h-t is mutatott az óra, persze szigorúan már a villahidat-harapós módban. Az ötsebességes váltó kifogástalan, mintha egy jóval drágább modell alkatrésze lenne: vajpuhán kapcsol fel-le és a kuplung is ugyanilyen. Ez a kezdőknek óriási segítséget, a tapasztaltabbaknak pedig nagy megkönnyebbülést jelent. Még azt sem mondanám, hogy hiányzik a hatodik – különösen városban -, bár a hosszabb kirándulások alkalmával biztos jól jönne.


Az injektoros blokk finoman működik, de a hangja lehetne szebb is
Futómű – 10/8

A futómű kialakítása éppoly’ univerzális, mint az egész gép jelleme: alaposan felmértük Ybrahim képességeit, így a városi menetek mellett országúton, földúton, autópályán, de még versenypályán is számot adott tudásáról! Azt kell hogy mondjam, hogy – küldetésének ismeretében – mindenhol meggyőző teljesítményt nyújtott: még földes úton sem túl feszes (kis sebességnél, persze), a KakucsRingen pedig nem hintázik annyira (nagy sebességnél, persze), mint gondolnánk. Habár ezek közül egyikre sem való az YBR, mégis jól viselte a szélsőségeket, ami azt jelenti (és így is van), hogy “normál” körülmények között tökéletesen szuperál. Meglehetősen könnyen túlteszi magát a “pesti viszonyokon”, amiben a megfelelő, kényelmes testtartásnak és a “gyémántot formáló” váznak is szerepe lehet. Pedig a cingár első villákra és a hagyományos, kétoldali hátsó rugóstagokra pillantva nem esküdnénk a stabilitásra – de olyan ez, mint a gyömbér sörrel – amíg nem próbálod ki, nem tudod, milyen jó.


Egyszerű, de nagyszerű: a futómű szépen teszi a dolgát
Fékek – 10/10

Ugyanez a helyzet a fékekkel kapcsolatban is: jobban működnek, mint ahogy kinéznek. Elöl egydugattyús féknyerget szereltek Ybrahimra, 245mm-es tárcsával, de a fékhatás kifogástalan, adagolhatóság ugyanúgy. Komolyan, kellemesebb berendezés, mint a CBR125-ös kétdugattyús első satuja és a mutatóujjunk is elegendő a működtetéséhez. A 10 ló erejéből származó mozgási energiát pillanatok alatt felemészti. Főleg a 130mm-es hátsó dobfékkel együtt, amely szintén tökéletes arra a célra, amelyre ezt a vasat szánták.


A fékek többet tudnak, mint amit kinézetük alapján várnánk tőlük
Menettulajdonságok – 10/9

Ybrahimmal játék a motorozás. Ha Simsonnal kezdtél motorozni, akkor olyan könnyű irányíthatóságra gondolj – persze sokkal kifinomultabb működéssel és némi erőtartalékkal. Lényegében a városban azt csinálsz, amit akarsz, mindenhova te érsz oda legelőször, csak a gyorsforgalmin kell egy kicsit gépészkedni a váltóval. Ehhez hozzájárul a kis 125-ös keskeny felépítése is: úgy mehetünk el a kocsisorok között, mintha ott sem lennének. Az 1290mm-es tengelytávval a forgolódás sem akadály, ahogy a megfelelő hasmagasságnak köszönhetően a padkázás sem jelent különösebb megpróbáltatást – az egyik ok a sok közül, amiért kiváló futármotor az YBR. A sűrű városokban tehát nemigen lel legyőzőre Ybrahim, de szerencsére a népsűrűség csökkenésével nem egyenes arányban fogyunk ki az élményekből: magyarul az országúti utazás is kellemes a Yamaha nyergében. Simán tartja a százas utazót, az említett kiváló fék egy pillanat alatt megállítja, szépen kanyarodik és rajta ülve – leginkább az igényes műszerfal miatt – már-már nagymotoros érzés kerít hatalmába bennünket. Persze túl sokat ne várjunk tőle, egy-egy előzést kétszer is érdemes meggondolni és ilyenkor ugyanennyit vissza is kell kapcsolni, de amennyit tud azt mindig és magabiztosan tudja – ez a mindennapokban óriási segítséget jelenthet.


Nagyon könnyedén terelgethető a kis 125-ös – bárki elboldogul vele
Használhatóság/Utascipelés – 10/9
Ha komfortosabb, egyedibb, túrabarát ülést szeretnél, fordulj a Somoto Kárpit-hoz. Saját igények szerint, hab töltéses, zselés, egyedi, akár hímzett felületű üléseket készítenek, melyre 2 év garanciát vállalnak.
További információk és elérhetőségek: www.somotokarpit.hu

Az YBR használati értékét nem a (nem létező) tárolórekeszek fogják növelni (bár csomagtartója van), hanem hihetetlen sokoldalúsága: Ybrahim remekül viseli a mindennapos nyúzást, ugyanakkor egy hétvégi kiruccanást is szívesen támogat (legalább a tájat is meg tudod róla csodálni…). Nem véletlenül választja sok cég (köztük a Magyar Posta) “munkamotornak”. Reggel megbízhatóan indul, néha kell csak megállni tankolni, a rosszabb utat is jól viseli és fenntartási költségei is minimálisak – ez nem csak a vállalatok számára kiváló ajánlat, hanem bárkinek, akinek számítanak az előbbi szempontok. Persze ha Te sportosabb ambíciókkal rendelkezel, akkor választhatsz a 125-ösök közül háromszor ilyen erőset is, de amennyit ennek a motornak a fenntartásából és fogyasztásából spórolsz, abból simán elmentek évente egy hétre a horvát tengerpartra a csajoddal – szépen, a megengedett 90-nel. Ha már az utasnál tartunk, meg kell említeni, hogy nem kényszerpálya a kétszeméllyel motorozás az YBR nyergében. Ybrahim osztott ülése nagy és kényelmes, a 780mm-es ülésmagasságnak köszönhetően pedig a lányok is simán elboldogulnak vele.


A városban érzi a leginkább otthon magát az YBR, a lámpánál az “első rajtsor” nem is kérdés
ÖSSZEGZÉS – 60/51

Rengeteg Ybrahim 125 szaladgál az utakon, városban és vidéken egyaránt. Nem hiszem, hogy ez csak a Yamaha egykori népszerű akciójának köszönhető, amikor bármilyen leharcolt Simsonért cserébe 100.000Ft kedvezménnyel lehetett kitolni a szalon ajtaján. Idősebbek, fiatalok, férfiak, nők, postások, nem postások is szívesen húzzák a gázt a kis Yamahán, persze vannak, akik – munkájukból adódóan – kényszerből, de biztos, hogy ők is nagyon hamar barátságot kötnek az YBR125-tel. Persze első pillantásra – főleg a fiatalok szemüvegén keresztül – lehet, hogy nem a legdivatosabb, de rajta ülve már elkapja az embert a vegytiszta motorozás élménye. Nem a gyorsulás, nem a sebesség, hanem a sok-sok kilométer, újra és újra. Két ismerősöm, egy testvérpár is YBR125-tel jár, nap mint nap, de úgy rendesen, 5. koppon… Ráadásul a srácok a régi amerikai dirt track versenyeket idézve még a bal kezüket is behúzzák a nagyobb végsebesség érdekében, hogy fél perccel hamarabb érjenek haza. Szóval Ybrahim megbízhatóságát sem érheti panasz, hiszen az iménti “versenyzők” az előző generációs YBR-t hajtják, azóta is, ugyanúgy… A kis Yamahától azt kaptam, amit vártam, és még egy kicsit többet is: néhány területen többet nyújt, mint amit a kategóriája vagy a külleme ígér. Hogy mindez megér-e 798.000Ft-ot, azt mindenkinek a saját belátására bízom – de hosszú távon ez nem lehet kérdés.


A mindennapos használat mellett nagyon jó kis kirándulómotor az YBR125

Yamaha YBR125 2010

Előnyök és hátrányok
  • Divatosabb megjelenés
  • Nagyon könnyű kezelhetőség
  • Osztályon felüli váltó és fékek
  • Nagyon sokoldalú és megbízható
  • Elnagyolt megoldások, helyenként gyenge kidolgozás
  • Városon kívül elfogy az ereje
  • Kissé nyers motorhang

Technikai információk:

Motortípus: Léghűtéses, 4 ütemű, előre döntött, egyhengeres, 2
szelepes SOHC
Hengerűrtartalom: 124ccm
Furat x löket: 54,0 x 54,0 mm
Max. teljesítmény: 7,5 kW (10 LE) @ 7 800 rpm
Max. nyomaték: 9,6 Nm (0,98 kg-m) @ 6 000 rpm
Üzemanyagellátás: Üzemanyag-befecskendezés
Váltó: 5 sebességes
Váz: Gyémántot formáló
Első kerék rugóútja: 120 mm
Hátsó kerék rugóútja: 105 mm
Első fék: Szimpla tárcsafék, Ø 245 mm
Hátsó fék: Dobfék, Ø 130 mm
Első gumi: 2.75-18 42P
Hátsó gumi: 90/90-18M/C 57P
Ülésmagasság: 780 mm
Tengelytáv: 1290 mm
Min. hasmagasság: 160 mm
Feltöltött tömeg: (olajjal és üzemanyaggal) 125 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 13.0 liter
Vételár: 798.000Ft

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(