Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Blog

A magyar TT – Bátrak Versenye 2011

Képriport Balassagyarmatról – 2012-től Böröczky József Emlékversenynek hívják az utcai viadalt

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A motorosok számára Balassagyarmat városa nem pusztán egy úticél vagy határátkelőhely, ahová szép kirándulóutakon lehet eljutni, hanem most már nyugodtan mondhatjuk, hogy a hazai utcai versenyzés fellegvára is: zsinórban harmadik éve rendeztek a belvárosban MAMI Kupa fordulót – a háztömb körüli verseny alighanem hazánk egyik leghangulatosabb motorsport eseménye.

Nem újkeletű kezdeményezés utcai versenyzés az Ipoly-parti városban, Balassagyarmaton. Már a hetvenes években is rendeztek versenyeket a szlovák határ mentén fekvő településen, melyeken többek között nem kisebb legendák vettek részt, mint mondjuk Drapál János. Frecska János, a MAMI motorsuli egyik oktatója – és még jó páran – szívesen újra átélte volna az egykori ‘gyarmati versenyek hangulatát, ezért 2009-ben nagy elhatározásra szánta el magát: ismét megszervezte a belvárosi szalmabála-kanyarvadászatot. A Bátrak Versenyére keresztelt “magyar Man-TT” nem várt sikert hozott, rengeteg nézővel és nevezővel, így a következő évben, majd idén is megrendezték a nem mindennapi viadalt.

A balassagyarmati ámokfutás tényleg hihetetlenül hangulatos. Nincsenek 200 lóerós, 300-zal repesztő rakéták, de nem is kellenek. Egyébként is (élet)veszélyes lenne az erősebb motorokat az utcára engedni, mert az aszfalt minősége csak olyan, mint amit itthon megszokhattunk: úthullámok, csatornafedél, foltozás, zebra, fekvőrendőr(!) és társai… Ez azonban ugyanúgy hozzátartozik a fílinghez, mint a tengernyi szalmabála, a rallyhoz hasonlóan néhol veszélyes helyen álló nézősereg, vagy a rohamsisakos-repülősszemüveges Joe Bar Team-szerű eltökélt versenyzők. A MAMI Kupa indulói nem divatból vagy pénzért állnak rajthoz, amit remekül reprezentálnak a százéves kopott bőrruhák és a sokszor nem különb motorok is. Itt kérem szépen látszik, hogy nincs semmiféle hátsó szándék, csak a száguldás, a versengés iránti szenvedély vezérli a bátor motorosokat. Legtöbben kis pénzből, de nagy élvezettel húzzák a gázt, ami teljesen “átjön” a “pálya” szélén állva, amikor centikre egymástól pattognak be a bálákból épített lassítókba, majd a következő kanyarban már húzzák is a térdüket az utca aszfaltján. A legtöbben az égvilágon semmit sem változtatnak a gépen, a Heidenau itt is tapad, bár a futómű kétszer annyit dolgozik, mint mondjuk egy a kakucsi fordulón. A Bátrak Versenyének vasárnapi napján jártunk Balassagyarmaton, amikor a simsonosok, emzések, pitbike-osok, veteránok és a 125-ösök feszültek egymásnak a városi “pályán”.


Felvonulással kezdődött a vasárnapi nap – a nézők közül is sokan jöttek különböző “csodabogarakkal”


Volt stunt show is, de a jobb oldali kép a felvonuláson készült…


Rajtol a pitbike-mezőny – szalmabálákból építettek lassítókat a rendezők, amik több alkalmommal is “útban voltak”…


Készülődnek az MZ-harcosok – nem kellenek súlyos milliók az önfeledt versenyzéshez


Minden bátor induló tiszteletet érdemel, itt senki sem félgőzzel motorozott


A Simsonról (balra) általában nem ezek a komoly kis versenygépek jutnak az ember eszébe…


Az MZ-sek voltak a legtöbben és ők is vívták a legparázsabb csatákat

A Bátrak Versenyének első napján hunyt el Böröczky Pepi

Szombat este megemlékezést tartottak a balassagyarmati kollégiumnál – a “Rendező” táblácskát a MAMI összes jelenlévő oktatója aláírta
Már egy jó ideje mindannyian tudtuk, hogy hazánk egyik motorsport-ikonja és legeredetibb humoristája, Böröczky József súlyos betegséggel küzd, mégis sokkolta Pepi halálhíre a Bátrak Versenyére egybegyűlteket (is). Böröczkynél a nyáron diagnosztizálták, hogy a gyilkos kór, a rák támadta meg szervezetét, és a július 18-i, történelmi magyar kettős győzelem emlékére tartott megemlékezést még ő vezette (a beszédét ITT nézheted meg), de Drapál János halálának 26. évfordulóján, augusztus 11-én már nem tudott ott lenni a Hungaroringen. Pedig nagyon hiányzott az egybegyűlteknek, mert az ilyen eseményeken mindig Ő szónokolt, előadva elgondolkodtató motoros sztorijait, melyeket lexikális tudásából és tapasztalataiból merített. Mert akinek az egykori és jelenlegi világsztár GP-versenyzők előre köszöntek, akinek a szervezők külön jegyeket biztosítottak a világversenyekre és aki számos magyar tehetség útját segítette, annak volt miről mesélnie. Sajnos többé már nem hallhatjuk tőle a közös élményeket Drapál Jánossal, Harmati Árpáddal, Juhos Árpáddal, Szabó Andorral vagy éppen Talmácsi Gáborral – és a többiekkel: mert szinte minden kiemelkedő magyar versenyző a barátjaként tisztelte Pepit. Ez elég sokat elmond a személyiségéről és a munkásságáról, és ha egy pillanatra elvonatkoztatunk motoros énjétől, akkor egy egész ország arcára csalt mosolyt, például Bill Clinton magyar megformálójaként, vagy sok egyéb mellett “idegen nyelvű” produkcióival. Böröczky Pepi utánozhatatlan és pótolhatatlan veszteség, mindkét területen. Tavaly még Ő volt a speaker a balassagyarmati versenyen, idén meg már róla kellett megemlékezniük az egybegyűlteknek… A szomorú hírre spontán megemlékezést szerveztek szombat estére, ahol Pepi barátai, régi nagy versenyzők – akik természetesen jelen voltak az egyedülálló ‘gyarmati viadalon – a könnyeikkel küszködve beszéltek a magyar sportélet egyik legnagyobb alakjáról. Nagyon fog hiányozni a hazai motoros eseményekről, az Eurosport közvetítéseiből és a színpadról is. Talán nem véletlen, hogy ezen a hétvégén, ezen a motorsport ünnepen indult az égi versenypályák irányába Pepi – a tiszteletére a jövő évtől kezdve Böröczky Pepi emlékversenynek fogják hívni a balassagyarmati Bátrak Versenyét. Böröczky József 63 évet élt.

Böröczky József úgy lett motorsport legenda, hogy nem a versenypályán alkotott maradandót

Sok induló és még több néző – ez kell a hangulathoz


Kuriózumok a “depóban”: ennek a Benellinek nagyon jó hangja volt és jól is ment


Ő volt a leglassabb a széria veteránok között, mégis övé a közönségdíj…


A motorhoz illő öltözet elengedhetetlen…


Keleti és nyugati motorok egyaránt igyekeztek meghódítani Balassagyarmat utcáit


Sajnos az MZ-sek versenyét egy kettős perec miatt meg kellett szakítani, de szerencsére nem történt komolyabb baj


Ennyi néző ma már ritkán gyűlik össze egy hazai motorsport-eseményen – évente egyszer Balassagyarmaton újra átélhetjük a régi idők versenyeinek hangulatát


Befutó: MZ-k gyilkos csatája…


Lévay Károly iskolaigazgató (balra) és a MAMI csapata profi módon megszervezte a derbit, köszönet érte

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending