Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Hírek

A GSX-R 25 éve

A Gixerek pont negyed évszázada szerepelnek a világ motorgyártásának élvonalában. Nem kis idő.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A Gixerek pont negyed évszázada szerepelnek a világ motorgyártásának élvonalában. Nem kis idő.

Szöveg és képek: Suzuki Magyarország

A GSX-R kifejezés hallatán a kiváló minőség, a megbízhatóság és a teljesítmény tökéletes kombinációja jut eszébe mindenkinek, aki egy kicsit is ért a motorokhoz. Mivel a modellcsalád állandóan fejlődik és korszerűsödik, talán nem is gondolnánk, hogy már 25 éve pattanhatunk az utcai sportmotorok nyergébe. Azóta felnőtt egy generáció, és a GSX-R az apák mellett a fiúknak – és lányoknak is – a motorozás semmihez nem hasonlítható élményét adja.

Egy kis történelem

A Suzuki korán bekapcsolódott a motorkerékpár-gyártásba. 1951 novemberében, a tervezőgárda egy kerékpárra szerelhető motorblokk fejlesztésén kezdett el dolgozni, majd 1952-ben a Suzuki bemutatta a Power Free E1-et. Tíz évvel az első saját kétkerekű bemutatása után 1962-ben a Suzuki megszerezte fennállásának első versenysportgyőzelmét, 50 köbcentiméteres kategóriában a Brit Isle of Man Tourist Trophyn, a világ egyik legpatinásabb motorversenyén. Abban az évben a világbajnoki sorozatot is megnyerte.

Ettől kezdve nem volt megállás: ma a Suzukit minden idők egyik legeredményesebb sportmotorjaként tartják számon. 1976-ban új koncepciót indított útjára a gyár. Négyütemő motorok fejlesztésébe fogott, elindulva azon az úton, amelyen ma is jár. Az első modellek a GS 400 (a mai GS 500 és GS 500 F modellek ise) és a négyhengeres, dupla vezérműtengelyes GS 750 (a ma is kapható GSX 750 F elődje) voltak. 1976 és 1982 között hét egymást követő évben elnyerte a GP500 kategória gyártói világbajnoki címet, 1979-ben és 1980-ban, kétszer egymás után, az AMA Superbike egyéni világbajnoki címet, majd 1983-ban az „Endurance” világbajnoki címet.

A GSX-R modellcsalád

A GSX-R sorozat annak idején alaposan felbolygatta a motorgyártók fej-fej mellett haladó élbolyát: a 25 éve bemutatott első GSX-R körülbelül úgy hatott a versenytársakra és a csillogó szemő publikumra, mint amikor a fekete-fehér tévékhez szokott közönségnek bemutatták az első színes tévéket: „Így is lehet? Ilyen is létezhet?” – kiáltott fel a meglepett nézősereg. A GSX-R motor egyszerre rendelkezett egy versenymotor minden tulajdonságával és az utcai motorok fontos jellemzőivel. A motorosok értékelték, hogy a kivételesen könnyű és kompakt kialakítása mellett hihetetlenül erős is. A versenytársak pedig azonnal hozzáfogtak a GSX-R-hez hasonló könnyősúlyú gép kifejlesztéséhez kompakt motorral, alumíniumötvözető vázzal. Az európai és amerikai piacon a GSX-R 750 volt az első modell, melyet közúton használható „versenymotor replikaként” fejlesztettek.

A motor hengerűrtartalmát 750 cm3-ben határozták meg, amely az „Endurance” versenyek jellemzi lökettérfogata volt. A teljesítménye meghaladta az osztály átlagos 85-95 lóerős átlagát, ugyanakkor kiemelkedien könnyű volt. Továbbfejlesztették a hűtőrendszert („SACS” – Suzuki Advanced Cooling System), ami a hengerfej és a dugattyúk motorolaj-befecskendezéses olajhőtését jelentette. A típus 1984 szeptemberében mutatkozott be a Kölni Motorkiállításon. A motort 1985-ös modellként
dobták piacra. A gép már ebben az évben lélegzetelállítóan szerepelt a Le Mans-i 24 órás versenyen: az első két helyet ezzel a típussal szerezték meg.

1986-ban kezdte pályafutását a GSX-R 1100. A sorozat zászlóshajója újratervezett motort és vázat kapott, de követte a GSX-R 750 stílusát. Míg a GSX-R 750 erősen sportos jellemzőkkel jeleskedik, addig a GSX-R 1100 egy csúcsminőségű, gyors sporttúra modell.

Az első, 1985-ben bemutatott, GSX-R 750 modellt világszerte megkedvelték a motorosok. Egyéni stílust teremtett az alumínium dupla bölcsővázba szerelt négyütemű, soros, négyhengeres DOHC vezérlésű (1992-től vízhűtéses, enyhén döntött) motorblokkal. Az utcai versenymotor alapmodell határainak átlépéséhez kifejlesztették az GSX-R 750 új generációját, amelyben az összes alkatrész, a motort és a vázat is beleértve, megelőzte korának technológiáját. Ezzel 1996-ban megtörtént a GSX-R 750 teljes modellváltása, egy GP motor tervezési alapelveit követték. Az RGV-G alapokon tervezett motorral hatalmas sikereket értek el a versenyeken, és megmutatták a világnak, hogy a GSX-R 750 újjászületett.

1997-ben újult meg a 600 köbcentis modell. A típust a legjobban kezelhető gépként értékelték a műszaki jellemzők és a teljesítmény optimalizálására tett erőfeszítések eredményeképp. Ezek a fejlesztések a motort is érintették: kisebb és rövidebb furat-löket arány jellemezte, ezen kívül állítható első villákra cserélték a GSX-R 750 fordított első teleszkópját. A GSX-R 750 alapjain ez a modell előnyös tulajdonságainak köszönhetően kiemelkedő teljesítményről tett tanúbizonyságot a versenypályán.

1998-ban befejezték az 1986-ban piacra dobott GSX-R 1100 gyártását. 2001-ben a GSXR 1000 tette teljessé az azonos tervezési alapelvekkel rendelkezi három modellt (600, 750 és 1000). A GSX-R 1000 kiemelkedő teljesítménnyel és nyomatékkal, valamint ezzel együtt jól kihasználható teljesítmény-karakterisztikával jellemezhető. Mivel a GSX-R 750
könnyő és kompakt váza alapján tervezték, a futási, fordulási és fékezési stabilitása korát megelőzően kiegyensúlyozott. Amikor az 1000 köbcentis modell megjelent a nemzeti és világkörüli Superbike versenyeken, világszerte számos gyizelmet aratott.

A GSX-R sorozat legújabb zászlóshajója, a GSX-R tervezési alapelvek megtestesítője több mint 25 év csúcstechnológiáját hagyta maga mögött. A 2009-es GSX-R 1000 rövidebb lökető, kompaktabb motorral rendelkezik. Tervezésekor meghosszabbították a lengőkart és lerövidítették a tengelytávolságot, így javultak a kezelési és tapadási jellemzők, ami a versenyzési lehetőségek további fejlesztését célozza. E modell kialakításakor a könnyed kezelhetőség mellett a környezetvédelmet is szem előtt tartották, továbbá a motor megjelenése jövőbe tekinti, finomabb stílust képvisel.

A fejlődés nem állhat meg

Amíg a motorsport nagyon fontos a Suzuki számára, és ez sarkalja a vállalatot a fejlesztések és innovációk irányába, addig nem tévesztik szem elől azt a célt, hogy a vásárlóik a jól tervezett megbízhatóságot, és igen, a szórakozást és a motorozás
élményét igénylik. A motorokban visszaköszönnek a sportsikerek, a MotoGP és a Superbike-versenyek technológiája.

A GSX-R sorozattal a Suzuki egyaránt ki tudja elégíteni a profi versenyzők és a lelkes „amatőr” motorsport igényeit. Miközben a modellcsalád bemutatásával a Suzuki a nemzetközi motorsport középpontjába került és a 21. századba lépett, a vállalat nem
pihen. A mérnökcsapat folyamatosan az élre tör a tervezésben. A könyörtelen iram alig hagy időt, hogy üljenek a babérjaikon a verseny folytatása és a következő projekt megkezdése előtt. A sebesség és a nyomás hatalmas. Megszállottak. Ez a szó magában foglalja a motorosokat és azt a sok embert, aki részese volt a GSX-R sorozat sikerének, és aki segíti a széria újabb és újabb tagjának megszületését. Rajongás. Azt jelenti, amit mindenki érez ezekkel a motorokkal kapcsolatban.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending